Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Omituista jos puolisot eivät tiedä toistensa tuloja ja menoja, suurinpiirtein edes.

Vierailija
14.12.2018 |

Täällä kun puhutaan pariskuntien ongelmista talouteen liittyvissä asioissa, usein tulee joku sanomaan että ollaan oltu niin ja niin monta vuotta naimisissa enkä tiedä paljonko puoliso tienaa... Miten voi olla mahdollista? Minä ainakin puhun palkastani ihan kenen kanssa vaan, täysin vieraidenkin ihmisten kanssa, mitä salailemista siinä on? Tessistä näkee eri alojen palkat ja jos saa enemmän kuin tessissä sanotaan niin sehän on positiivinen asia.
Miten voidaan asua parisuhteessa ja mennä jopa naimisiin jonka idea on ihan juridisestikin yhdistää kaksi taloutta yhdeksi, ja ei tiedetä paljonko toisen palkka on tai vaikka autolainan lyhennys, mistä asioista nämä ihmiset edes elämässään puhuu ja mitä jakavat kun salailevat normaaleja käytännön asioita?
Miten voidaan olla intiimisti, jos salaillaan asioita, niitä asioitahan luultavasti sitten riittää muitakin, vaikka toisia kumppaneita, lapsia muualla, sairauksia...?

Kommentit (298)

Vierailija
41/298 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan oltu yli 20 vuotta yhdessä, eikä olla rahasta riidelty kun kumpaakaan ei voisi vähempää kiinnostaa toistemme raha-asiat :D 

Mitäs sitten jos toisella käykin niin että jää työttömäksi? Selviää että onkin paljon velkaa? Ja viimeistään kun toinen kuolee alkaa olla merkitystä onko toisella rahaa säästössä vai pelkkää velkaa.

ap

Silloin palkataan pesänselvittäjä, joka selvittää velat ja omaisuuden. Jos omaisuus ei riitä velkoihin haetaan kuolinpesä konkurssiin.

Vierailija
42/298 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän perukirjoitukset tulevaisuudessa sujuvat kun aviopuolisoilla ei ole hajuakaan talouden varallisuudesta? Vai onko teillä kaikilla tiukat avioehdot allekirjoitettuina?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/298 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis moni ei varmaankaan halua että puolis kyttää vaan rahoja, ellei kyse ole tyyliin yhteisestä tilistä tms. itselläni ei ole mitään ongelmaa kertoa palkkaa tai paljon olen esim. velkaa tms. puolisolle mutta ymmärrän että joku ehkä haluaa pitää raha-asiat yksityisenä. Mutta kyllähän se ois mukava tietää, että onko puolisolla esim isoja rahaongelmia tai häikkää rahankäytössä koska siitä voi suoraan päätellä onko talousasiat kunnossa tai ettei ole ihan holtiton tuhlari. Tai jos tarvii vaikka apua tms. eli kyllä mielummin teitäisin puolisoni rahatilantee, ainakin suurinpiirtein. En kuitenkaan vaadi tiliotteita tai yhteistä tiliä tms.

Meillä on ainakin suhteessa omat rahat ja niitä käytetään oman halun mukaan vaikka yhdessä asutaankin. Tiedän kuitenkin puolisoni palkan ja suunnilleen kuinkapaljon hänellä on säästöjä ja asuntolainaa. Samoin hän tietää minun. Mutta kumpikaan ei kyttää toisen tuloja ja menoja tms. Puolisoni tienaa hiukan enemmän joten hän ottaa sen huomioon esim niin ettei minun tarvitse maksaa hänelle asumisesta vaikka emme ole avioliitossa. Ruuat maksamme puoliksi ja isommat hankinnat, ellei erikseen olla sovittu että toinen ostaa tms. koska asunto on miehen nimissä niin hän ostaa sinne enemmän esim. huonekaluja tms. elektroniikkaa. Osallistun toki niihin välillä itsekin, rahatilanteeni mukaan. Hyvin on toiminut, eikä puolisokaan ole valittanut ainakaan.

Vanhemmillani on yhteiset rahat joka välillä tuo suhteeseen skismaa, ja luulen että esim. eroaminen o hankalampaa tai ainakin siihen on isompi kynnys kun toisella on todella paljon suuremmat tulot (äidilläni suuremmat kun isälläni). Minusta on parempi kun rahat ovat omat, ainakin silloin kun tulot on suunnilleen samaa suuruusluokkaa. Muutenkin yhteinen tili sitoo minusta liikaa ja silloin toinen on aina toisen armoilla tavallaan raha-asioissa.

Vierailija
44/298 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä kun puhutaan pariskuntien ongelmista talouteen liittyvissä asioissa, usein tulee joku sanomaan että ollaan oltu niin ja niin monta vuotta naimisissa enkä tiedä paljonko puoliso tienaa... Miten voi olla mahdollista? Minä ainakin puhun palkastani ihan kenen kanssa vaan, täysin vieraidenkin ihmisten kanssa, mitä salailemista siinä on? Tessistä näkee eri alojen palkat ja jos saa enemmän kuin tessissä sanotaan niin sehän on positiivinen asia.

Miten voidaan asua parisuhteessa ja mennä jopa naimisiin jonka idea on ihan juridisestikin yhdistää kaksi taloutta yhdeksi, ja ei tiedetä paljonko toisen palkka on tai vaikka autolainan lyhennys, mistä asioista nämä ihmiset edes elämässään puhuu ja mitä jakavat kun salailevat normaaleja käytännön asioita?

Miten voidaan olla intiimisti, jos salaillaan asioita, niitä asioitahan luultavasti sitten riittää muitakin, vaikka toisia kumppaneita, lapsia muualla, sairauksia...?

Minä en. Joka vuosi toivon, että kukaan tuttukaan ei tajua hakea mun nimeäni iltapäivälehtien verotiedoista. Jos alkaisin vielä puhumaan tuloistani, 99% suomalaisista pitäisi sitä leveilemisenä eikä suinkaan positiivisena asiana. 

Ehkä sinä sitten olet poikkeus sääntöön. Tämä palsta on kyllä hauska paikka kun täällä on vain miljonäärejä ja sitä korkeimpaan kymmenykseen tuloluokissa kuuluvia ja sitten toisaalta niitä jotka ruokkii kymmenhenkisen perheen kympillä viikossa.. ehkä ovat jopa samoja henkilöitä :D

ap

Hih hih

Vierailija
45/298 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en. Joka vuosi toivon, että kukaan tuttukaan ei tajua hakea mun nimeäni iltapäivälehtien verotiedoista. Jos alkaisin vielä puhumaan tuloistani, 99% suomalaisista pitäisi sitä leveilemisenä eikä suinkaan positiivisena asiana. 

Ehkä sinä sitten olet poikkeus sääntöön. Tämä palsta on kyllä hauska paikka kun täällä on vain miljonäärejä ja sitä korkeimpaan kymmenykseen tuloluokissa kuuluvia ja sitten toisaalta niitä jotka ruokkii kymmenhenkisen perheen kympillä viikossa.. ehkä ovat jopa samoja henkilöitä :D

ap

Jos et ole sattunut huomaamaan, niin iltapäivälehtien verotietoihin pääsee nyt jo 100 000 € vuosituloilla eli noin 8300 € kuukausituloilla. Pari vuotta sitten tulojen piti olla vähintään 120 000 €. Ei tarvitse olla mikään miljonääri, vaikka miljonäärienkin tulot julkaistaan samassa listassa. 

Vierailija
46/298 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mieheni tuloja, se on yrittäjä niin vaihtelee aika paljon vuosittain niin ei se itsekkään taida oikein tietää. Tiedän että hyvin tienaa mutta eipä kiinnosta kummemmin että kuinka paljon. 

No se on ymmärrettävää että ei tiedä kuukausituloja kun on yrittäjä, mutta varmaan tiedät suurinpiirtein jääkö vuosittain viivan alle tonneja, kymppitonneja vai meneekö miinukselle?

Siinä vaiheessa kun jommalla kummalla ei riitä rahat kaikkiin menoihin olisi hyvä tietää missä mennään.

ap

Mutta jos ja kun ei nimenomaan olla siinä vaiheessa. Meillä yhteiset kulut vaihtelevat kuukausittain. Suurin menoerä on talvella lämmitys, silloin pitää pystyä laittamaan reilu tonni/hlö öljylaskuun muutaman kuukauden välein. Muuten selvitään muutamalla satasella kuukaudessa ja kun kyse on kahdesta työssäkäyvästä aikuisesta niin sellainen summa löytyy.

eri

Mitäs sitten kun puolisolla ei löydykään perstaskusta sitä tonnia öljylaskuun? Eikö yhtään kiinnosta että jaa, tienaako se mies tonnin kuussa vai kymppitonnin ja mihin on rahansa öysännyt?

ap

Sitten maksan itse sen laskun.

Vierailija
47/298 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö esim työpaikan vaihdoksen yhteydessä keskustele palkasta, tyyliin "pyysin x, nyt ne tarjoaisi y, mitähän tekisin, otanko paikan vai en"? Tai asuntolainaa ottaessa, tai jos tarkistatte verokortteja...

Kuulostaa oudolta jos ei tosiaan missään vaiheessa ihan normaalia elämää saa varsinaisesti pyytämättä tietoa PUOLISON palkasta!

Tämä!

Just tuli uudet verokortit ja mielenkiinnosta katsoin paljonko mikäkin vero on miehellä kun hän tienaa enemmän kuin minä. Kyllä minä keskustelen aina miehen kanssa palkasta siinäkin vaiheessa kun haen uutta työpaikkaa, mies kysyy ensimmäisenä että mitä siitä maksetaan. Usein edellisessä työpaikassa kun tein vähän ylimääräistä huolehtimista työasioista, niin mies sanoi että sulle ei makseta niin paljon että sun pitäisi huolehtia vapaa-ajalla noista asioista. 

ap

Vierailija
48/298 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän kyse ole lähinnä siitä, että ei kiinnosta, paljonko puoliso tienaa tai paljonko hänen autolainansa lyhennys on. Miksi mun pitäisi olla perillä puolisoni autolainanlyhennyksistä? Enhän minä niitä maksa. Tai miksi puolisoni haluaisi tietää, paljonko omilla rahoillani ostamani kengät tai laukku maksoivat? Ei mun miestäni kiinnosta sellaiset asiat yhtään sen enempää kuin minua hänen autolainanlyhennyksensäkään. Ei meillä näitä asioita vasinaisesti salatakaan, mutta ei myöskään puhuta sellaisista asioista, jotka eivät toista kiinnosta yhtään.

Kun asutaan samassa taloudessa, ja teidän tulot lasketaan viranomaisten toimestakin yhteen, on hyvä tietää tälläisiä perusasioita yhteisestä taloudesta. Jos ei kiinnosta kuin omat menot ja tulot ei tiedä yheisestä taloudesta kuin puolet. Mitä jos tulee jotain vaikeuksia? Isompia hankintoja? Työttömyyttä? Sairautta? Kuolema? On hyvä tietää toisesta perusasiat ja varsinkin yhteiset asiat.

Yleensä kun yhteen mennään kysellään toiselta lempiväristä lähtien kaikenlaista, aika outoa jos ihan perusjuttua ei kysytä eikä kerrota edes siinä vaiheessa kun omat elämät yhdistetään samaan talouteen.

ap

Minkä hiton viranomaisten? 

Ihan kaikkien. Tärkeimpänä kela.

ap

Vierailija
49/298 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän kyse ole lähinnä siitä, että ei kiinnosta, paljonko puoliso tienaa tai paljonko hänen autolainansa lyhennys on. Miksi mun pitäisi olla perillä puolisoni autolainanlyhennyksistä? Enhän minä niitä maksa. Tai miksi puolisoni haluaisi tietää, paljonko omilla rahoillani ostamani kengät tai laukku maksoivat? Ei mun miestäni kiinnosta sellaiset asiat yhtään sen enempää kuin minua hänen autolainanlyhennyksensäkään. Ei meillä näitä asioita vasinaisesti salatakaan, mutta ei myöskään puhuta sellaisista asioista, jotka eivät toista kiinnosta yhtään.

Kun asutaan samassa taloudessa, ja teidän tulot lasketaan viranomaisten toimestakin yhteen, on hyvä tietää tälläisiä perusasioita yhteisestä taloudesta. Jos ei kiinnosta kuin omat menot ja tulot ei tiedä yheisestä taloudesta kuin puolet. Mitä jos tulee jotain vaikeuksia? Isompia hankintoja? Työttömyyttä? Sairautta? Kuolema? On hyvä tietää toisesta perusasiat ja varsinkin yhteiset asiat.

Yleensä kun yhteen mennään kysellään toiselta lempiväristä lähtien kaikenlaista, aika outoa jos ihan perusjuttua ei kysytä eikä kerrota edes siinä vaiheessa kun omat elämät yhdistetään samaan talouteen.

ap

Mitä jos lehmät oikeasti lentäisivät, eikö silloin lokinkakka otsalla ole aika pikkujuttu?

Elämässä sattuu ja tapahtuu, sitä enemmän mitä kauemman elää. Niin se vaan on, valitettavasti ne yllättävät sattumukset ei aina ole kivoja. Teillä ei varmaan ole sitten vakuutuksiakaan...

ap

Vierailija
50/298 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

MIkä viranomainen laskee meidän tuloja yhteen? Ei ole yhteisverotusta ja sairauspäivärahakin lasketaan vain omien tulojen perusteella.

Jos tulee isompia hankintoja, niin sitten sitä miettii, että onko minulla tähän varaa. Jos ei ole, en osta. Jos tulee työttömyyttä, niin elelen vähän niukemmin. Jos tulee sairautta, niin sama juttu. Jos toinen kuolee, jää minulle edelleen omat tuloni ja menoni, jotka on mitoitettu vain omien tulojeni mukaan.

Ihmisillä ei ole tapana puhua asioista, jotka eivät merkitse heille mitään. Meillä raha on asia, josta ei ole tarvetta keskustella. En tosin tiedä miehen lempiväriäkään ja lempiruokakin on vuosien myötä vaihtunut.

Teillä älyttömän rikkailla ei varmaan kukaan kyselekään, jos ei satu mitään yllättävää. Helppoa elämää jos ei ole edes yhteistä asuntolainaa. Mitäpä sitä sitten puhumaan että onko tilillä miljoona vai kaksi :D

ap

Vierailija
51/298 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole intiiminä hetkenä tapana keskustella tuloista tai omaisuudesta, joten en ole koskaan kokenut parisuhteessa moista tietoa tarpeelliseksi.

MInä en kysele puolisolta asioista, jotka eivät minua kiinnosta tai joita en tarvitse. En kysy moottorisahan teräketjun huoltoväliä enkä kysy puolison tuloja. Minulla ei ole mitään käyttöä kummallekaan tiedolle. Ei mieskään kysy, montako kerrosta neuletta olen tehnyt tai onko minulla pääomatuloja.

Olemme olleet yhdessä kohta 25 vuotta enkä koko aikana ole kokenut tarvetta saada selville miehen raha-asioita. Rahaa on, se tieto riittää minulle. Kun ostan auton, menen liikkeeseen ja teen kaupat kysymättä miehen lupaa. Kaupasta voin kantaa kassillisen ruokaa koko perheelle vaatimatta miestä maksamaan puolta ostoksista ja hän saattaa tehdä ihan saman, ei meillä olla laskemassa kummankin osuuksia. Jos mies haluaa matkalle Prahaan, hän hoitaa kulupuolen ja jos minä haluan viikonlopuksi hotelliin, niin maksan koko paketin.

En keksi yhtäkään syytä, miksi minun pitäisi tietää mieheni  tulot. Elän varsin hyvin omilla tuloillani.

Niin, te olette niitä harvoja onnekkaita joilla ei ole koskaan pulaa rahasta, olette niin rikkaita että rahaa on millä mällätä mielin määrin. Suurimmalla osalla ihmisiä ei näin ole. Tuloja pitää selvittää lasten päivähoitopaikan hakemukseen, asumistukihakemukseen, asuntolainaa haettaessa jne. Mitäs jos toinen joutuu koomaan tai kuolee ja sillä puolisolla ei olekaan oikeasti sitä rahaa vaan pelkäää velkaa? Aika ikävä yllätys alkaa sitten selvittämään että paljonko oli tienannut ja miksi velkoja on ja kuinka paljon.

ap

En ole puolisoni veloista vastuussa, joten tuossakaan tapauksessa ei olisi minun velvollisuuteni ryhtyä selvittämään mitään. En edes peri häntä. Asun hänen omistamassaan (tarkemmin ottaen hänen yrityksensä omistamassa) kiinteistössä ja ainoa, mistä olemme tehneet herrasmiessopimuksen on, että jos meille tulisi ero tai jos hän kuolisi, niin saisin kohtuullisen ajan hankkia itselleni vuokra-asunnon. Puhutaan siis käytännössä parista kuukaudesta. En edes tiedä, kuka puolisoni perii ja mitä kiinteistölle tapahtuu hänen kuoltuaan, ne asiat hän on ymmärtääkseni itse järjestänyt lakimiehensä kanssa. Minä olen tullut hänen luokseen tyhjin käsin ja tyhjin käsin sieltä lähdenkin (pois lukien vuosien varrella tehdyt yhteiset isot hankinnat).

Vierailija
52/298 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan muista tuollaisia asioita. Ei ole niin merkityksellistä. En muista omia tulojanikaan kovin tarkasti. Bruton parin sadan tarkkuudella, netosta ei hajua.

Meillä on yhteinen verkkopankki. Voisin siis käydä katsomassa miehen tulot. En ole jaksanut. Tonnin tarkkuudella tiedän varmaan bruton.

Eli teillä ei ainakaan ole pikkurahan puutetta. Mutta ette salaile asioita, tietäisitte toistenne (ja omanne) tulot jos sillä olisi merkitystä jonkun asian takia. On sekin jotain että tietää että tienaako toinen pari tonnia vai parikymmentä tonnia.

ap

Ei se nyt välttämättä pikkurahan puutteesta kerro, mutta jos nyt tulot ja menot ovat kutakuinkin tasapainossa ja on olemassa riittävät puskurit pahanpäivän varalle, niin ei ole niin tarpeen tehdä tiliä raha-asioista puolin tai toisin. Toisaalta, ei ole mitään syytä salatakaan. Tietysti jos asiat muuttuvat, toinen jää työttömäksi, alkaa opiskelemaan tms. on varmaan syytä katsoa yhdessä lukuja hieman.

Toisin sanoen, yleensä ei ole syytä tietää toisen palkkaa tai autolaina lyhennystä, mutta ei sitä parisuhteessa tarvitse pimittääkään. Jos toinen ei kysymisestä huolimatta kerro, ei minulle ensimmäisenä mikään lehtolapsi tule mieleen, vaan enemmän mahdolliset raha-asioiden hoidon ongelmat, ylivelkaantuminen, peli- tai shoppausriippuvuus.

Niin eli käytännössä et itsekään ajattele niin että pitäisi salata ja että tietyssä kohtaa on hyvä tietää taloutensa toisen puolikkaan tulot ja menot.

ap

Vierailija
53/298 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voisi vähempää kiinnostaa mitä miehelläni on rahaa. Ostetaan asioita yhdessä ja erikseen vähän miten sattuu, mutta noin suunnilleen puoliksi kuitenkin. Emme luultavasti kumpikaan tiedä toisen varallisuutta kovin tarkkaan, ei ole ollut tarvetta, mutta eiköhän se selviäisi kysymällä, jos olisi tarvis tietää.

Mitä jos toinen kuolee tai joutuu koomaan ettekä tiedä yhtään mitään yhteisen taloutenne toisesta puolikkaasta? Juridisesti aviopuolisosta ollaan vastuussa koska lain edessä on yhteinen talous. Helppoahan se on tuollaisessa tilanteessa kun rahasta ei ole mitään pulaa eikä ole mitään vaikeuksia missään suunnalla, ei tarvi edes lapsen päivähoitopaikan hakemukseen laittaa molempien tuloja, kelan asumistuesta puhumattakaan.

Mutta outoa ettei tuollainen asia koskaan ole tullut puheeksi.

ap

Me emme kaikki elä jotain tuollaista mitä jos elämää. Jos jotain sattuu ja tapahtuu niitä asioita murehditaan silloin kuin ne on ajankohtaisia. Itse en ole myöskään mennyt koskaan naimisiin koska haluan säilyttää irrallisuuden miehestä.

Mahtavan intiimi parisuhde! Haluan säilyttää irrallisuuden miehestä... just joo. Siinähän on kaikki onnellisen perheen ainekset.

ap

Vierailija
54/298 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mieheni tuloja, se on yrittäjä niin vaihtelee aika paljon vuosittain niin ei se itsekkään taida oikein tietää. Tiedän että hyvin tienaa mutta eipä kiinnosta kummemmin että kuinka paljon. 

No se on ymmärrettävää että ei tiedä kuukausituloja kun on yrittäjä, mutta varmaan tiedät suurinpiirtein jääkö vuosittain viivan alle tonneja, kymppitonneja vai meneekö miinukselle?

Siinä vaiheessa kun jommalla kummalla ei riitä rahat kaikkiin menoihin olisi hyvä tietää missä mennään.

ap

Mutta jos ja kun ei nimenomaan olla siinä vaiheessa. Meillä yhteiset kulut vaihtelevat kuukausittain. Suurin menoerä on talvella lämmitys, silloin pitää pystyä laittamaan reilu tonni/hlö öljylaskuun muutaman kuukauden välein. Muuten selvitään muutamalla satasella kuukaudessa ja kun kyse on kahdesta työssäkäyvästä aikuisesta niin sellainen summa löytyy.

eri

Mitäs sitten kun puolisolla ei löydykään perstaskusta sitä tonnia öljylaskuun? Eikö yhtään kiinnosta että jaa, tienaako se mies tonnin kuussa vai kymppitonnin ja mihin on rahansa öysännyt?

ap

Minä lähden siitä, että se tonni löytyy. Jos ei löydy, niin tulee kylmä.

Nyt pitää ymmärtää, että tässä keskustelussa on monenlaisessa elämäntilanteessa olevia ihmisiä. Meillä ei ole lapsia, ei tule lapsia, kyse on kahdesta aikuisesta jotka ovat muuttaneet yhteen vasta 50+ iässä.

Vierailija
55/298 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Kerropas nyt yksikin viranomainen, joka laskee meidän tulomme yhteen? Eihän nykyisin ole enää edes perheverotusta, joten veroviranomainenkaan ei ole enää kiinnostunut, paljonko joku pariskunta tienaa yhteensä. Verottajaa kiinnostaa vain, paljonko kumpikin tienaa erikseen ja sen perusteella kummankin on makseltava veroja.

Esim. kun haetaan asumistukea laskee viranomaiset tulot yhteen. Ei varmasti laske teidän tuloja koska olette niin rikkaita, mutta jos ette olisi niin laskisi. Samoin jos laittaisitte lapsenne päivähoitoon niin siihenkin pitää merkitä molempien tulot koska lapset on yhteisiä ja viranomaiset olettavat teidän taloutennekin olevan teidän yhteinen. Laissa sanotaan puolisoiden velvollisuus huolehtia toisistaan, joten laki olettaa että talous on yhteinen kun samassa asunnossa parisuhteessa eletään.

ap

Vierailija
56/298 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan oltu yli 20 vuotta yhdessä, eikä olla rahasta riidelty kun kumpaakaan ei voisi vähempää kiinnostaa toistemme raha-asiat :D 

Mitäs sitten jos toisella käykin niin että jää työttömäksi? Selviää että onkin paljon velkaa? Ja viimeistään kun toinen kuolee alkaa olla merkitystä onko toisella rahaa säästössä vai pelkkää velkaa.

ap

Ohis...eli sinä siis et luota oman puolisosi kykyyn hallita omaa rahankäyttöään vaan epäilet aina pahinta? 

Kyllä monille on tullut ikäviä yllätyksiä. Se kuuluu elämään. Normaalit ihmiset tietävät puolisoistaan aika paljon asioita, ja palkan määrä suurinpiirtein on kyllä ihan perusjuttu. Miten sitä asettaa perheelle minkäänlaista elintasoa jos ei tiedä tienaako toinen tonnin vai kymppitonnin? Miten päätetään missä asutaan jne.?

ap

Vierailija
57/298 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole intiiminä hetkenä tapana keskustella tuloista tai omaisuudesta, joten en ole koskaan kokenut parisuhteessa moista tietoa tarpeelliseksi.

MInä en kysele puolisolta asioista, jotka eivät minua kiinnosta tai joita en tarvitse. En kysy moottorisahan teräketjun huoltoväliä enkä kysy puolison tuloja. Minulla ei ole mitään käyttöä kummallekaan tiedolle. Ei mieskään kysy, montako kerrosta neuletta olen tehnyt tai onko minulla pääomatuloja.

Olemme olleet yhdessä kohta 25 vuotta enkä koko aikana ole kokenut tarvetta saada selville miehen raha-asioita. Rahaa on, se tieto riittää minulle. Kun ostan auton, menen liikkeeseen ja teen kaupat kysymättä miehen lupaa. Kaupasta voin kantaa kassillisen ruokaa koko perheelle vaatimatta miestä maksamaan puolta ostoksista ja hän saattaa tehdä ihan saman, ei meillä olla laskemassa kummankin osuuksia. Jos mies haluaa matkalle Prahaan, hän hoitaa kulupuolen ja jos minä haluan viikonlopuksi hotelliin, niin maksan koko paketin.

En keksi yhtäkään syytä, miksi minun pitäisi tietää mieheni  tulot. Elän varsin hyvin omilla tuloillani.

Niin, te olette niitä harvoja onnekkaita joilla ei ole koskaan pulaa rahasta, olette niin rikkaita että rahaa on millä mällätä mielin määrin. Suurimmalla osalla ihmisiä ei näin ole. Tuloja pitää selvittää lasten päivähoitopaikan hakemukseen, asumistukihakemukseen, asuntolainaa haettaessa jne. Mitäs jos toinen joutuu koomaan tai kuolee ja sillä puolisolla ei olekaan oikeasti sitä rahaa vaan pelkäää velkaa? Aika ikävä yllätys alkaa sitten selvittämään että paljonko oli tienannut ja miksi velkoja on ja kuinka paljon.

ap

Emme ole rikkaita, olemme kaksi aikuista, jotka tiedämme, että kun elää omien tulojensa mukaan, ei talous kaadu, vaikka puolisolle tapahtuisi jotain. Tuloja ei tarvitse selvittää päivähoitopaikan hakemuksessa, siellä sanotaan, että jos et ilmoita, maksat täyden maksun. Asumistukea harva 2 työssäkäyvän perhe saa. Asuntolainaa hakiessani pankkia kiinnostivat vain minunn tuloni, minähän sitä lainaa hain. Jos toinen joutuu koomaan tai kuolee ja hänellä on vain velkaa, niin eihän se sitä eloonjäänyttä koske, sillä on yhä omat tulonsa. Velat ei periydy. Eikä kuoleman jälkeen tarvitse ryhtyä selvittämään toisen tienestejä, silloin katsotaan vain kuolinhetken tilanne.

Vaikuttaa siltä, että köyhät ei tiedä sellaisista jännistä jutuista kuin henkivakuutus ja perintöoikeus.

Vierailija
58/298 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Minkä hiton viranomaisten? 

Ihan kaikkien. Tärkeimpänä kela.

ap

Mitä ihmettä? Olin juuri hiljattain pidemmällä sairaslomalla eikä Kela kysellyt mitään mieheni tuloista. Sairaspäivärahani maksettiin ihan vain mun omien tulojeni perusteella eikä minun ja mieheni yhteenlaskettujen tulojen perusteella. 

Vierailija
59/298 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ohis...eli sinä siis et luota oman puolisosi kykyyn hallita omaa rahankäyttöään vaan epäilet aina pahinta? 

Kyllä monille on tullut ikäviä yllätyksiä. Se kuuluu elämään. Normaalit ihmiset tietävät puolisoistaan aika paljon asioita, ja palkan määrä suurinpiirtein on kyllä ihan perusjuttu. Miten sitä asettaa perheelle minkäänlaista elintasoa jos ei tiedä tienaako toinen tonnin vai kymppitonnin? Miten päätetään missä asutaan jne.?

ap

Asioista voi keskustella, vaikka ei vetäisi raha-asioita esille koko ajan. Siellä halutaan asua, missä molemmilla on varaa asua eli jos koet voivasi asua Eirassa, niin sanot, että tuolta ostamme kämpän. Jos puoliso sanoo, että ei ole varaa, muutetaan sen sijaan Keravalle, niin siinähän sitä sitten on keskusteltu eikä ole mainittu tuloja vielä lainkaan.

Vierailija
60/298 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis moni ei varmaankaan halua että puolis kyttää vaan rahoja, ellei kyse ole tyyliin yhteisestä tilistä tms. itselläni ei ole mitään ongelmaa kertoa palkkaa tai paljon olen esim. velkaa tms. puolisolle mutta ymmärrän että joku ehkä haluaa pitää raha-asiat yksityisenä. Mutta kyllähän se ois mukava tietää, että onko puolisolla esim isoja rahaongelmia tai häikkää rahankäytössä koska siitä voi suoraan päätellä onko talousasiat kunnossa tai ettei ole ihan holtiton tuhlari. Tai jos tarvii vaikka apua tms. eli kyllä mielummin teitäisin puolisoni rahatilantee, ainakin suurinpiirtein. En kuitenkaan vaadi tiliotteita tai yhteistä tiliä tms.

Meillä on ainakin suhteessa omat rahat ja niitä käytetään oman halun mukaan vaikka yhdessä asutaankin. Tiedän kuitenkin puolisoni palkan ja suunnilleen kuinkapaljon hänellä on säästöjä ja asuntolainaa. Samoin hän tietää minun. Mutta kumpikaan ei kyttää toisen tuloja ja menoja tms. Puolisoni tienaa hiukan enemmän joten hän ottaa sen huomioon esim niin ettei minun tarvitse maksaa hänelle asumisesta vaikka emme ole avioliitossa. Ruuat maksamme puoliksi ja isommat hankinnat, ellei erikseen olla sovittu että toinen ostaa tms. koska asunto on miehen nimissä niin hän ostaa sinne enemmän esim. huonekaluja tms. elektroniikkaa. Osallistun toki niihin välillä itsekin, rahatilanteeni mukaan. Hyvin on toiminut, eikä puolisokaan ole valittanut ainakaan.

Vanhemmillani on yhteiset rahat joka välillä tuo suhteeseen skismaa, ja luulen että esim. eroaminen o hankalampaa tai ainakin siihen on isompi kynnys kun toisella on todella paljon suuremmat tulot (äidilläni suuremmat kun isälläni). Minusta on parempi kun rahat ovat omat, ainakin silloin kun tulot on suunnilleen samaa suuruusluokkaa. Muutenkin yhteinen tili sitoo minusta liikaa ja silloin toinen on aina toisen armoilla tavallaan raha-asioissa.

Niin, teillä on ihan normaali tilanne. Ja se että tietää toisen palkan ei tarkoita että kyttäisi toisen tekemisiä eikä todellakaan sitä että on yhteinen tili, aika harvalla nykyään varmasti on yhteinen tili, se on niillä vanhoilla ihmisillä kun mies vaan kävi töissä ja vaimolla ei oikein tuloja edes ollut kun oli kotirouvana.

Yhteiset rahat ei ole sama asia kuin yhteinen tili. Eikä varsinkaan yhteinen talous ei tarkoita samaa kuin yhteinen pankkitili.

ap