Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Surullista tämä tietotekniikan tuputtaminen lapsille :( viedään metsäretkellä ja annetaan tabletit kouraan!

Vierailija
14.12.2018 |

https://yle.fi/uutiset/3-10547127

"Tampereen päiväkodeissa on kokeiltu noin vuoden ajan sovellusta, jonka avulla lapset voivat tutustua lisättyyn todellisuuteen. Lapset käyttävät sovellusta tableteilla, joiden kameralla he tarkkailevat ympäristöään."

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noita laitteita ei siis tuijoteta koko aikaa, koska ei siellä useimmista paikoista edes ole mitään katsottavaa. Itse oon ollut tekemässä sellaista sovellusta, jossa niihin paikkoihin joista AR tietoa löytyy, on laitettu taulu jossa QR-koodi. Jos sen lukee ja on asennettuna applikaatio, niin voi valita katsella ko. kohteesta lisätietoa applikaation kautta niin, että näkyy sekä todellinen maisema, että maiseman "päälle" lisättyjä kuvia havainnollistettavista asioista. Samoin voidaan esittää tekstimuotoista opettavaista dataa. Esim. jos on kyseessä maastossa oleva uhrikallio, voidaan esittää uhrijuhla käynnissä sekä antaa painike, josta voi lukea enemmän muinaisväestön uskomuksista, siitä mitä uhrattiin jne. 

Miksi tämä kuulostaa minusta niin keinotekoiselta? Käytetään tietotekniikkaa tietotekniikan vuoksi. Sama juttu kun nykyään ala-asteilla iso osa ajasta menee laitteiden kanssa tappelemiseen, koska opetusministerin yms. mielestä niitä pitää käyttää, vaikka monessa asiassa perinteisemmät menetelmät olisivat toimivampia.

Vierailija
22/37 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärtänyt. Lapsi saa muokata tylsää todellisuutta mieleisekseen?

Enemmänkin näin: kun lapsi tulee metsäretkellä tietylle paikalle josta ohjelmassa löytyy tietoa, niin hän voi valita katsella asiasta lisätietoa tabletin kautta niin että oikeasti kamerakuvassa näkyvään maisemaan lisätään opettavaa ja havainnollistavaa tietoa. Esim. juoksuhaudoissa voi kökkiä sotilaita sen ajan puvuissa, ympäristössä voi olla ajan aseistusta tai suojavalleja tms.

Eikö tuo ole pelottavaa? Luulisi, että mieli pirstaloituu moisesta. Lapsen aivot ovat kuitenkin vasta kehittymässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmänkin näin: kun lapsi tulee metsäretkellä tietylle paikalle josta ohjelmassa löytyy tietoa, niin hän voi valita katsella asiasta lisätietoa tabletin kautta niin että oikeasti kamerakuvassa näkyvään maisemaan lisätään opettavaa ja havainnollistavaa tietoa. Esim. juoksuhaudoissa voi kökkiä sotilaita sen ajan puvuissa, ympäristössä voi olla ajan aseistusta tai suojavalleja tms.

Eli tapetaan lapsen oma mielikuvitus ja syötetään kaikki valmiina.

Tuota argumenttia ei olekaan käytetty kuin videopelien, tv-sarjojen, elokuvien, sarjakuvien, kirjallisuuden ja teatterin vastustamiseen.

Ja kuitenkin on totta, että kirjallisuus kehittää enemmän kuin tv:n tuijottelu.

Vierailija
24/37 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pehmoeläimessä on ihan riittävästi lisättyä todellisuutta noin pienille.

Vierailija
25/37 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa enemmän kauhealta, että päiväkotiryhmä menee metsään ja alkaa nähdä siellä sotaa ja uhrimenoja... Pitääkö lapsi ottaa pois hoidosta?

Vierailija
26/37 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua miten me 90-luvun lapset luonnossa ilman aipädiä?! 

Vierailija
27/37 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liekö takana myös lastenhoidon helppous? Tablettilapsi pysyy paremmin paikallaan.

Vierailija
28/37 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noita laitteita ei siis tuijoteta koko aikaa, koska ei siellä useimmista paikoista edes ole mitään katsottavaa. Itse oon ollut tekemässä sellaista sovellusta, jossa niihin paikkoihin joista AR tietoa löytyy, on laitettu taulu jossa QR-koodi. Jos sen lukee ja on asennettuna applikaatio, niin voi valita katsella ko. kohteesta lisätietoa applikaation kautta niin, että näkyy sekä todellinen maisema, että maiseman "päälle" lisättyjä kuvia havainnollistettavista asioista. Samoin voidaan esittää tekstimuotoista opettavaista dataa. Esim. jos on kyseessä maastossa oleva uhrikallio, voidaan esittää uhrijuhla käynnissä sekä antaa painike, josta voi lukea enemmän muinaisväestön uskomuksista, siitä mitä uhrattiin jne. 

Itse oon suoraan sanottuna niin täynnä kaikenmaailman applikaatioita, sovelluksia ja hashtageja jmsp, että tämä sun höpötys lähinnä vain ärsytti. Edelleen tulen retkeilemään omien lasten kanssa ilman teknologiaa.

Vierailija
29/37 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli tapetaan lapsen oma mielikuvitus ja syötetään kaikki valmiina.

Kuinka moni oikeasti tuollaisissa tilanteissa jotain mielikuvittelee? Itse ainakin muistan kun ties millä koulun kevät-kotiseutupyöräretkillä olin vaan tavattoman pitkästynyt, kun kierrettiin katsomassa juuri jotain vanhoja raunioita tai kiviä jotka muka oli muinaismuistoja. Jos olisi ollut kuvatun tapaista tekniikkaa, olisi voinut enemmän kiinnostaa.

Vierailija
30/37 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liekö takana myös lastenhoidon helppous? Tablettilapsi pysyy paremmin paikallaan.

Nykyään ei ole soveliasta käyttää lapsilla valjaita, joten käytetään niiden sijaan tablettia.

Vierailija
31/37 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne kaupunkilaiset metsästä mitään opi vaikka niille köyttäisi VR-kypärät päähän.

Vierailija
32/37 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se tosiaan on vain tutustuttamista augmentoituun todellisuuteen niin en näe ongelmaa. Jos siitä taas tulee normi niin ärrrrrrrrrrr!

Vierailija
33/37 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tämä kuulostaa minusta niin keinotekoiselta? Käytetään tietotekniikkaa tietotekniikan vuoksi. Sama juttu kun nykyään ala-asteilla iso osa ajasta menee laitteiden kanssa tappelemiseen, koska opetusministerin yms. mielestä niitä pitää käyttää, vaikka monessa asiassa perinteisemmät menetelmät olisivat toimivampia.

Totta kai kaikki tekniikka on keinotekoista. Eri asia onko keinotekoinen sitten jotenkin huonoa. Minusta ei. Minusta tekniikka voi rikastuttaa elämää monella tapaa. Ja toisin kuin joillain vanhemmilla, yleensä lapsilla ja nuorilla on kiinnostus tekniikkaan eikä senkaltaista vastahakoisuutta kuin mitä täällä esiintyy. 

Jotenkin myös vaikea nähdä tätä miten lapset menee pilalle ja ties mitä kauheaa jos käyttää tekniikkaa. Meillä 2 kouluikäistä lasta, me vanhemmat ollaan molemmat it-ammattilaisia ja lapset on käyttäneet rajoittamattomasti teknologiaa pienesteä asti. He viihtyvät silti myös ulkona, kavereiden kanssa, ovat luovia ja mielikuvituksekkaita (tosin ilmaisevat toki tätäkin paljolti tekniikan kautta esim. koodaamalla jotain kivaa mitä tulee mieleen, eikä vaikka piirtämällä paperilla ja kynillä), pärjäävät erinomaisesti koulussa. En nyt oikein jaksa uskoa että teknologia on ongelma. Ei se ollut itsellenikään, ja minä sentään aloitin koodaamisen 7-vuotiaana jollain senaikaisen koneen Basic-kielellä, ja minä innostuin siitä niin paljon ettei ulkoilut, kaverit tms kiinnostaneet yhtään - lopputulos: menestynyt it-ammattilainen ;)

Vierailija
34/37 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai kaikki tekniikka on keinotekoista. Eri asia onko keinotekoinen sitten jotenkin huonoa. Minusta ei. Minusta tekniikka voi rikastuttaa elämää monella tapaa. Ja toisin kuin joillain vanhemmilla, yleensä lapsilla ja nuorilla on kiinnostus tekniikkaan eikä senkaltaista vastahakoisuutta kuin mitä täällä esiintyy. 

Jotenkin myös vaikea nähdä tätä miten lapset menee pilalle ja ties mitä kauheaa jos käyttää tekniikkaa. Meillä 2 kouluikäistä lasta, me vanhemmat ollaan molemmat it-ammattilaisia ja lapset on käyttäneet rajoittamattomasti teknologiaa pienesteä asti. He viihtyvät silti myös ulkona, kavereiden kanssa, ovat luovia ja mielikuvituksekkaita (tosin ilmaisevat toki tätäkin paljolti tekniikan kautta esim. koodaamalla jotain kivaa mitä tulee mieleen, eikä vaikka piirtämällä paperilla ja kynillä), pärjäävät erinomaisesti koulussa. En nyt oikein jaksa uskoa että teknologia on ongelma. Ei se ollut itsellenikään, ja minä sentään aloitin koodaamisen 7-vuotiaana jollain senaikaisen koneen Basic-kielellä, ja minä innostuin siitä niin paljon ettei ulkoilut, kaverit tms kiinnostaneet yhtään - lopputulos: menestynyt it-ammattilainen ;)

Ongelma on vain se, että ehkä 0,1 prosenttia innostuu siitä koodaamisesta, loput pelaa pelejä tai nysvää fägbookkia.

Vierailija
35/37 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne kaupunkilaiset metsästä mitään opi vaikka niille köyttäisi VR-kypärät päähän.

Ja moni kaupunkilainen on nähny metsää vain vr:n ikkunasta. Lasten metsäretki on vuoden ihmetapahtuma jota vanhemmat hehkuttaa kuukausi kaupalla.

Vierailija
36/37 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:lle tiedoksi, että sen retken tarkoitus on opettaa. Ei pelkästään olla kivaa. Vapaa-aikana voi liikkua luonnossa ilman älylaitteita. T: luonto-opas.

Vierailija
37/37 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh...