Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Käykö 20 000 euron kulutusluotto asuntolainan "säästöksi" eli omaksi osuudeksi?

Vierailija
14.12.2018 |

Ja joo... tiedän, että kuulostaa idioottimaiselta. Tilanne vaan se, että säästöjä ei ole kertynyt, koska nyt sain vasta vakiviran ja tuloista tulee tasaiset. Vanhemmilta ym. ei apua tule. Maksukyky riittää sekä asuntolainaan, että kulutusluottoon ym. kuluihin ja ylikin jää kiitettävästi. Näkeekö pankki jostain mistä toi "säästö" on tullut ja liikuttaako se niitä ollenkaan?

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankki ei varsinaisesti näe mistä säästösi on tullut, mutta sun pitää ilmoittaa hakemukseen kaikki muut lainasi.... ja osaahan ne pankissakin laskea 1+1.

Vierailija
2/40 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankki taisi tarkistaa ihan mun tiliotteet, että sieltähän se luotto saattaa näkyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostakin luin, että pankkia ei kiinnosta mistä ne säästöt on, jos maksukyky ok.

Vierailija
4/40 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saavat kyllä selville heti. Katsovat kaikkien tilien tiliotteet, säästöt, lainat, varallisuuden ja omistukset jne.

Vierailija
5/40 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asut suht.koht. halvalla nyt (ei esim. tosi iso vuokra), mikset säästäisi muutaman vuoden jotta sulla olisi oikeasti omaa rahaa omistusasunnon ostoon ja asuntolainaan?

Vierailija
6/40 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni viisi vuotta että saimme vuokralla asuessa säästettyä omarahoitusosuuden. Mulla on ihan hirveät vanhemmat jotka ei todellakaan auta lapsiaan missään. Eli ei ollut takaajia lainkaan - silloin pitää itse olla hankittuna se 30% osuus tai vaihtoehtoisesti valtiontakaus 15% ja omarahoitus15%. Meillä meni tuon 15% säästämiseen tosi pitkään, iti siis säöstää 37 000e.

Eipä siinä auta kun säästää ja kituuttaa jos vanhemmat ei auta (yleensä kai rakastavat vanhemmat auttavat mutta kaikilla ei ihania vanhempia vaan ole).

Vierailija
7/40 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, kiitti vastauksista... Emme asu edullisesti nyt.  Asumiskuluihin menee nyt 1700 e/kk:ssa. Asuntolaina, jota haemme olisi n. 230 000.

ap

Vierailija
8/40 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos sinulla on varaa laittaa 2000 e/kk kulutusluoton takaisinmaksuun ja lainaan, niin miksi ihmeessä et säästä 10 kk ajan tuota summaa ja sitten se on sinulla tilillä ihan ilman  kommervenkkejä.

Vierailija
9/40 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos otat lainan toisen pankin kautta ja siirrät

"asuntolainapankin" tilille? Toki noista kaikista lainoista kysytään....

Vierailija
10/40 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla meni viisi vuotta että saimme vuokralla asuessa säästettyä omarahoitusosuuden. Mulla on ihan hirveät vanhemmat jotka ei todellakaan auta lapsiaan missään. Eli ei ollut takaajia lainkaan - silloin pitää itse olla hankittuna se 30% osuus tai vaihtoehtoisesti valtiontakaus 15% ja omarahoitus15%. Meillä meni tuon 15% säästämiseen tosi pitkään, iti siis säöstää 37 000e.

Eipä siinä auta kun säästää ja kituuttaa jos vanhemmat ei auta (yleensä kai rakastavat vanhemmat auttavat mutta kaikilla ei ihania vanhempia vaan ole).

Mulla ja miehelläni on rakastavat ja ihanat vanhemmat, mutta eipä tullut mieleenkään pyytää heiltä takausta. Itse säästettiin kolme vuotta.

Vierailija
11/40 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, kiitti vastauksista... Emme asu edullisesti nyt.  Asumiskuluihin menee nyt 1700 e/kk:ssa. Asuntolaina, jota haemme olisi n. 230 000.

ap

Onko ihan pakko asua kolmiossa keskustan liepeillä? Muuttakaa vuodeksi halvempaan kämppään.

Vierailija
12/40 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika harva kai saa vanhemmiltaan sen omarahoituksen tai vanhempien omaisuutta vakuudeksi.

Teidänkin olisi ehkä kannattanut ensin ostaa halvempi asunto ja kerätä sitä pääomaa....

Vierailija
13/40 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästäminen samaan aikaan, kun asumiskuluihin menee 1700 e/kk:ssa ei ole ehkä niin helppo ratkaisu...

Vierailija kirjoitti:

No jos sinulla on varaa laittaa 2000 e/kk kulutusluoton takaisinmaksuun ja lainaan, niin miksi ihmeessä et säästä 10 kk ajan tuota summaa ja sitten se on sinulla tilillä ihan ilman  kommervenkkejä.

Vierailija
14/40 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös luottohakemuksessa kysytä kaikki velat? Muistaakseni luottokorttien luototkin laskettiin velaksi täysimääräisenä vaikka olisivat olleet nollilla. Ja kuluthan täytyy laskea, siihen joudut merkitsemään kulutusluoton maksuerät = maksukykysi ei riitä pankin mielestä molempiin lainoihin.

Sitä paitsi aivan hullua ottaa noin kallista lainaa. Joudut liemeen jos maksat yhtä aikaa molempia lainoja kun kulutusluotto on jo valmiiksi korkeakorkoinen ja asuntolainan korko ehtii nousta ennen kuin olet kuolettanut toisen lainan.

Vierailija
15/40 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy S pankista. Kaveri sai sieltä juuri asuntolainan ilman omavastuuosuutta niin että se kulutusluotto tuli myös s pankista. Lisäksi maksoivat siitä jonkun järjestelymaksun tms mikä oli aika iso kyllä mutta onnistui siis kokonaan ilman omaa rahaa

Vierailija
16/40 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan siksi että pitää se vuokrakin maksaa?

Vierailija
17/40 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme neliössä, emmekä keskustan liepeillä... mutta alueella, jossa asuminen ei ole halpaa. Emme revi lapsia heidän kouluistaan ja kavereistaan kuitenkaan tämän vuoksi.

ap

[/quote]

Onko ihan pakko asua kolmiossa keskustan liepeillä? Muuttakaa vuodeksi halvempaan kämppään.[/quote]

Vierailija
18/40 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika harva kai saa vanhemmiltaan sen omarahoituksen tai vanhempien omaisuutta vakuudeksi.

Teidänkin olisi ehkä kannattanut ensin ostaa halvempi asunto ja kerätä sitä pääomaa....

Hirveät vanhemmat?

En tiedä ketään kenen vanhemmat olisivat auttaneet asunnon ostossa eikä heidän kyllä kuulukaan.

Vierailija
19/40 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumme neliössä, emmekä keskustan liepeillä... mutta alueella, jossa asuminen ei ole halpaa. Emme revi lapsia heidän kouluistaan ja kavereistaan kuitenkaan tämän vuoksi.

ap

Onko ihan pakko asua kolmiossa keskustan liepeillä? Muuttakaa vuodeksi halvempaan kämppään.

No, ne on näitä elämän valintoja. Asukaa sitten jatkossakin vuokralla.

Vierailija
20/40 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästäminen samaan aikaan, kun asumiskuluihin menee 1700 e/kk:ssa ei ole ehkä niin helppo ratkaisu...

Vierailija kirjoitti:

Noin kallis asuminen on oma valinta. Vuodeksi muutto syrjemmälle junaradan liepeille ja 2000 e/kk säästöt saa helposti kasaan. Kyllä, joskus ihmiseltä vaaditaan mahdottomia.