Miksi oppilaat ihastuvat opettajiinsa?
Onko siinä se valta- ja auktoriteettiasema joka miellyttää? Vai onko kyse vain siitä etteivät muita ihastuksen kohteita arkielämässään löydä?
Kommentit (76)
Hmm..en ole koskaan ihastunut opettejaan enkä tunne ketään joka olisi. Tai ainakaan minulle ei kukaan ole tunnustanut ihastuneensa. Onkohan kuitenkaan kovin yleistä..
En ymmärrä, miten kukaan voi ihastua opettajaan. Se tilannekin on jo niin ällö, joku jaarittelee siellä edessä ja yrittää pitää kontaktia yllä flegmaattisiin teineihin. Itse en koskaan ihastunut yhteenkään opettajaani, nehän oli vanhoja kälyisiä akkoja ja ukkoja, haisivat valkosipulilta tai vähintään karmealta kahvihengitykseltä. Tulivat liian lähelle auttamaan, oikein nojasivat takaapäin selkään, hönkivät ja neuvoivat tehtävissä, vaikka apua ei pyydetty eikä kaivattu.
No nyt sitten itse olen vanha kälyinen akka ja opettajana. Niin eiköhän nämä lukiolaispojat tee tikusta asiaa tunnin jälkeen ja yritä jäädä kahden kesken. Mielestäni en ole hehkeä ja seksikäs, en myöskään erityisen äidillinen tai karismaattinen. Ei ole mitään syytä venyttää kanssakäymistä kanssani. Mutta näköjään meitä on kahdenlaisia ihmisiä: niitä jotka ihastuu opettajiin ja niitä, joille koko ideakin on täysin mahdoton ja vieras (kuten minulle vielä yliopistossakin oli). Varmaan samat ihastujat on niitä, jotka myöhemmin ihastuu työkavereihinsa. Sekin on itselleni täysin vieras idea. Työkaveri on ehkä maailman epäseksikkäin ihmistyyppi.
Yliopistossa ohjaajani kyllä ehdotteli, että voisimme tavata muutenkin kuin ohjauksen merkeissä. Sekin oli kummallinen kokemus. Ei seksuaalista ahdistelua, mutta kuitenkin mielestäni sopimatonta.
Ulkonäkö, kohtelevat oppilaita tasavertaisesti, ovat säännöllisesti tekemisissä keskenään ja näin ollen "saavutettavissa" (vrt. joku kaukoihastus), auktoriteettiasema, ikäero... Onhan näitä syitä.
Valta ja opettajan asema myös seksissä kiihottaa.
Vierailija kirjoitti:
Nuoret opettelevat tunteita. Ensin ihastutaan johonkin kiellettyyn ja sitten vasta oikeaan ihmiseen.
Tai ei "kiellettyyn", mutta tarpeeksi etäiseen eli itsekin vähintäänkin alitajuisesti tietää, ettei jutusta mitään tule.
Kautta aikain teineillä on ollut fanittamista pop-tähtiä tms. kohtaan. Opettaja on lähempänä, mutta saavuttamaton kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on se tärkein syy miksi opettajaksi ryhdytään. Seksiä saa paljon.
Ja terveiset täältä linnasta!
- Se tuomion saanut naisope.
Pus! Ja hyvää joulua kaikille söpöille pojille yläasteisiin ympäri maan.
Pari vuotta niin nähään taas!
No mutta juuri tuonhan vuoksi tohon ammattin hakeutuu myös näitä aikuisia jotka haluavat hyväksikäyttää naiivia nuorta.
En todellakaan ihastunut opettajiini seksuaalisesti varsinkaan. Koulunkäynninohjaajiin, mutta se oli ihastelua, EI ihastumista.
Itse ihastuin peruskouluaikoina kahdesti naispuoliseen opettajaan (olen itsekin nainen) Ihastumisessa ei ollut kuitenkaan mitään seksuaalista, vaan ihastuin heihin siksi että oma äitini oli väkivaltainen, arvaamaton eikä hänen kanssaan voinut keskustella. Kaipasin siis jotain naispuolista turvallista aikuista ystävää, jonka kanssa voisi keskustella asioista ja johon voisi luottaa. Opettajat valikoitui kohteeksi varmasti siksi että heidän oli pakko olla työnsä puolesta aina mukavia. Toisin kuin vaikka naapurin, sukulaisen yms. Olin väkivaltaisen äidin takia vähän sellainen, että jos joku oli minulle tai minun nähden jotain muuta kohtaan kerrankin ilkeä, niin en kyennyt enää luottamaan siihen ihmiseen jatkossa tai pitämään hänestä. Tuntui että hän voi miloin tahansa olla uudelleen ilkeä tai ei oikeasti pidä minusta. Kyseiset opettajat eivät olleet koskaan ilkeitä. He olivat itseasiassa niitä kaikista mukavimpia, enemmistön lempiopettajia muutenkin, joten siksi heihin oli helppo ihastua.
Täysi-ikäisenä olen ihastunut myös kerran samalla tavalla platonisesti opettajaan ja siinä oli samankaltainen ystävytysmishaave taustalla. Tosin sillä kertaa en kaivannut hänestä toki mitään äitihahmon korviketta millään tavalla, vaan samanarvoista ystävää. Edelleen minussa on nimittäin sellainen vika että jos joku kerrankin raivoaa mulle ja haukkuu mua tai puhuu pahaa selän takana tms. niin en enää ikinä kykene pitämään ko. ihmisestä tai luottamaan häneen. Eli tälläkin kerralla se että opettajan on pakko olla aina mukava aiheutti varmasti ihastumisen.
Noh itse oon ollut ihastunut pariinkin eri opettajaan :D. Mulla ei ollut syytä ihastumiseen, ihastuin vain. Hauskinta tässä oli se, että nää opettajat on heteroita, taino molemmilla tietääkseni miesystävä. Mut ehkä se on vaan se, miten ne puhuu mulle, mitenne kattoo mua ja onks ne vaa tosi kivoi.
Olen itse aikuisopiskelija ja ihastunut 2 vuotta vanhempaan opettajaan,joka on myöskin sinkku. Pientä flirttiä oli hänen puoleltaan viime viikon pikatapamisessa, mutta voisin kuvitella sen olevan normaalia samanikäisten kanssa.
Tiedän koulun säännöt opiskelijana, mutta koska oma tutkinto on melko loppusuoralla mua ei estä mikään tekemästä ensimmäistä liikettä. Aion tulevan harjoittelun aikana seurata häntä somessa. Mikäli hän reagoi siihen, loput on vain ajan kysymys. Mitään muita aloitteita tuskin itse aio tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen koulussa huomannut, että 190 cm pitkä mieskolleegani saa keski-ikäisenäkin 13-15-vuotiaiden tyttöjen päät kääntymään. Kerran joku työnsi rintojaan poskelle ja sai nuhtelua.
Kyllä 180-senttinenkin saa. Yläkoulu on ihan oma maailmansa ja siellä ihastumislogiikat tai nuorten kokema seksuaalinen silmänruoka eivät noudata samoja kaavoja kuin ympäröivässä maailmassa.
Minäkin saan valtavasti ihailua 13-15-vuotiailta koulussa, mutta jos menisin baariin iskemään miehiä niin kolmekymppisetkin pitäisivät minua ikäloppuna ja täysin mielenkiinnottomana.
Tämä on niin totta. Työskentelen yläasteella, olen 38v nainen. Kyllä ihastumisia riittää oppilaiden puolelta. Aikuinen on turvallinen fantasioinnin kohde ja olemme aidosti kiinnostuneita nuoren asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen koulussa huomannut, että 190 cm pitkä mieskolleegani saa keski-ikäisenäkin 13-15-vuotiaiden tyttöjen päät kääntymään. Kerran joku työnsi rintojaan poskelle ja sai nuhtelua.
Kyllä 180-senttinenkin saa. Yläkoulu on ihan oma maailmansa ja siellä ihastumislogiikat tai nuorten kokema seksuaalinen silmänruoka eivät noudata samoja kaavoja kuin ympäröivässä maailmassa.
Minäkin saan valtavasti ihailua 13-15-vuotiailta koulussa, mutta jos menisin baariin iskemään miehiä niin kolmekymppisetkin pitäisivät minua ikäloppuna ja täysin mielenkiinnottomana.Tämä on niin totta. Työskentelen yläasteella, olen 38v nainen. Kyllä ihastumisia riittää oppilaiden puolelta. Aikuinen on turvallinen fantasioinnin kohde ja olemme aidosti kiinnostuneita nuoren asioista.
Kaikki on hyvin niin kauan kuin se aikuinen todella on turvallinen fantasioinnin kohde ja ymmärtää tuollaisten ihastumisten olevan yksi vaihe nuoren kehityksessä. Sitten on näitä, jotka menevät mukaan ihastumiseen ja selittävät, että nuori itse oli aloitteellinen ymmärtämättä, että nuori ei silti ole valmis suhteeseen aikuisen kanssa, vaikka saattaa ollakin tähän ihastunut. Sama pätee myös muihin tilanteisiin aikuisten ja nuorten välillä, ei vain opettaja-oppilas suhteeseen. Erityisesti miehet kuvittelevat, että teineillä ihastuminen tarkoittaa valmiutta, vaikka näin ei ole.
En ole tätä koskaan ymmärtänyt. En ole ikinä ajatellut yhdestäkään opettajasta mitään tuommoista, ajatuskin on koominen. Toisaalta oon kyllä muutenkin sellainen, että ihastun tosi harvoin enkä koskaan ole edes fanittanut laulajia tai näyttelijöitä tai muita.
Omista tutuista vaikeista perheoloista tulevat kokivat näitä ihastuksia. Opettaja oli heille se turvallinen aikuinen ja siitä edeten.
Meilläkin oli opettaja jolla vilkku stringit <3
M20
Ihmekö tuo, jos nuori ihminen hormonihumalassaan tai ehkä muutenkin opettajaan ihastuu? Joku opettaja voi olla kaunis tai komea. Itseään etsivän epävarman nuoren silmissä aikuinen tyylinsä löytänyt opettaja voi hyvinkin näyttää viehättävältä verrattuna luokka- tai kurssitovereihin.
Ehkä samoista syistä kuin ylipäätään keneenkään ihastutaan. Joku voi tietysti olla niin ihastunut ko. oppiaineeseen että sen takia ihastuu opettajaan helpommin kuin joku muu.
Jaa meinaatko niin? Oikeasti opettajissa on aika paljon niitä jotka eivät vielä kolmekymppisenäkään ole koskaan olleet miehen kanssa. Tai korkeintaan kerran vahingossa.