Mitä teen? Sain joulukortin, jonka välissä paljon käteistä rahaa?
Postin mukana tuli kirjekuori, jossa ruotsalainen postimerkki ja leima. Päällä minun nimeni ja osoitteeni (talon numero, ei rapun tai asunnon numeroa). Kuoresta paljastui hieno kaksiosainen joulukortti ja välissä oli viisi sileää sadan euron seteliä. Kortissa luki painettuna Seasons Greetings ja siihen oli piirretty kuulakärkikynällä lisäksi aurinko ja pari palmua ja hymiö 😀, allekirjoituksena oli vain nimikirjaimet.
Kivaahan se on kun tulee rahaa postiluukusta, mutta kun minulla ei ole Ruotsissa yhtään ystävää tai sukulaista, eikä ne nimikirjaimetkaan "soita mitään kelloja". Olen pohtinut, että jos joku on etsinyt kuoreen väärän osoitteen ja rahat eivät olekaan minulle tarkoitettu? Oma nimeni on tosi tavallinen tyyliin Sari Korhonen ja tiedän, että Helsingissä minulla on useampi täyskaima.
Mitä nyt tässä oikein tekisi? Uskaltaako rahoja käyttää? Niille olisi todella tarvetta näin joulun alla.
Kommentit (42)
Tuhoaisin kortin ja kuoren ja laittaisin rahat lompakkooni. Kukaan ei voi todistaa yhtään mitään, jos kirje ei ole kirjattu.
Toki voisin myös käydä talon läpi ja katsoa, löytyykö nimikaimoja. Ja kysyä, tunnetko jonkun N.N., mistä päin on? Ja vastauksesta riippuen sitten mahdollisesti antaisin kirjeen tälle.
Olen läpeeni rehellinen ja hyväsydäminen ja empaattinen ihminen, mutta tuossa tilanteessa nyt vaan olisin, että lähettäjällä on vastuu siitä, että osoite tulee oikein, ja että rahaa nyt vaan ei lähetetä postissa isoja summia.
En käyttäisi rahoja. Odottelisin lähettäjän uutta yhteydenottoa, jossa hän kertoisi minne rahat voi palauttaa. Hänhän saa kuitenkin tietää, että tarkoitettu vastaanottaja ei ole saanut kirjettä tai todennäköisesti saa tietää. Oikea vastaanottaja varmasti tietäisi, kuka lähettäjä on ja kiittäisi rahoista. Summa on niin iso, että lähettäjä varmaan tiedustelee tarkoitetulta vastaanottajalta, ovatko rahat tulleet perille.
Jos yhteydenottoa ei muutaman kuukauden jälkeen kuuluisi, kysyisin poliisilta, mitä tehdä.
Aika uskomatonta kyllä, että joku tuolla tavalla lähettäisi rahoja varmistamatta, että osoite on oikea. Hänellä on täytynyt olla useita vaihtoehtoja, jos hän on löytänyt osoitteen jostakin yleisestä lähteestä.
Vierailija kirjoitti:
Tuhoaisin kortin ja kuoren ja laittaisin rahat lompakkooni. Kukaan ei voi todistaa yhtään mitään, jos kirje ei ole kirjattu.
Toki voisin myös käydä talon läpi ja katsoa, löytyykö nimikaimoja. Ja kysyä, tunnetko jonkun N.N., mistä päin on? Ja vastauksesta riippuen sitten mahdollisesti antaisin kirjeen tälle.
Olen läpeeni rehellinen ja hyväsydäminen ja empaattinen ihminen, mutta tuossa tilanteessa nyt vaan olisin, että lähettäjällä on vastuu siitä, että osoite tulee oikein, ja että rahaa nyt vaan ei lähetetä postissa isoja summia.
Älä nyt juksaa itseäsi. Jos pidät rahat ja hävität kuoren ja kortin, siis hävität todistusaineistoa. Se on hyvin epärehellistä. Varmaan vastauksesi olikin vitsi.
Jos samassa katuosoitteessa ei asu muita samannimisiä, olettaisin, että ne on tarkoitettu minulle.
Varmaan kysyisin poliisista että mitä kuuluu tehdä, ja sitten sen mukaan toimisin.
Typerä kysymys. Annat rahat tietysti minulle. Kaikkea sitä viitsitäänkin kysellä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt juksaa itseäsi. Jos pidät rahat ja hävität kuoren ja kortin, siis hävität todistusaineistoa. Se on hyvin epärehellistä. Varmaan vastauksesi olikin vitsi.
Jos vastauksesi ei ollut trolli, niin sanoisinpa, että kärsit yliherkästä omastatunnosta.
Kuule ei poliisi ala tälläisessä jutussa käyttämään tutkinnallisesti huippuja menetelmiä. Oot tainnut katsoa liikaa CSI:ta. Ei tulla jälkikoiran kanssa haistelemaan tuhkia, jos poltan kuoren ja kortit, taikka ei tuhkasta tulla tekemään analyysiä jolla todistettaisiin kyseessä olevan juuri sen kirjeen jäännökset. Poliisi saattaisi puhelimitse kysyä, että oletko saanut postia joka ei kuulu sinulle, ja jos vastaisin että en, niin se siitä. Sana sanaa vastaan ja ei todisteita mihinkään muuhun. Oikeasti poliisin resurssit on sellaiset, että tämän tasoisilla jutuilla ne pyyhkii pyllynsä vessassa.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin pitäisin rahat itse. Siis jos mun nimellä mun postiluukusta tulee käteisenä rahaa, niin silloin se on mun eikä ole syytä olettaa ettei näin olisi.
Kirjeitse ei edes suositella lähetettävän mitään arvokasta, eikä niistä ole vastuussa kukaan muu kuin niiden lähettäjä jos katoavat.
Mitä selittelyä. Kyllä sinäkin olet vastuussa postiluukusta tulevasta postista. Minullekin tulee silloin tällöin naapureiden postia. Sinun logiikalla minun ei tarvitsisi niitäkään viedä oikeaan postiluukkuun, koska postinjakaja on mielestäsi ilmeisesti vastuussa siitä, että posti tuli väärästä luukusta.
emmä tiedä, kai vois viedä sen kortin poliisille ja kysyä heiltä miten pitää toimia. jos poliisi muuten ottaa ihan oikeutetusti? rahat niin kenelle ne sieltä muuten menee? joku pieni palkkio voisi tulla itselle kunnollisesta toiminnasta, mutta kenelle ne rahat OIKEASTI kuuluisi?
mä kirjottasin return to sender ja antaisin maailmankaikkeuden hoitaa kortin sinne mnne se kuuluu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vastauksesi ei ollut trolli, niin sanoisinpa, että kärsit yliherkästä omastatunnosta.
Kuule ei poliisi ala tälläisessä jutussa käyttämään tutkinnallisesti huippuja menetelmiä. Oot tainnut katsoa liikaa CSI:ta. Ei tulla jälkikoiran kanssa haistelemaan tuhkia, jos poltan kuoren ja kortit, taikka ei tuhkasta tulla tekemään analyysiä jolla todistettaisiin kyseessä olevan juuri sen kirjeen jäännökset. Poliisi saattaisi puhelimitse kysyä, että oletko saanut postia joka ei kuulu sinulle, ja jos vastaisin että en, niin se siitä. Sana sanaa vastaan ja ei todisteita mihinkään muuhun. Oikeasti poliisin resurssit on sellaiset, että tämän tasoisilla jutuilla ne pyyhkii pyllynsä vessassa.
Aivan, moraalisi on sillä tasolla, että jos väärintekoa ei huomata, se on sitten aivan ok. Yleensä lapset ovat tällaisella moraalin tasolla.
Yliherkkä omatunto, kaikkea sitä kuulee. Yliherkkä omatunto on jotain aivan muuta.
Melkosta sensuuria talla palstalla.
Kerroin tarinan, jossa ole repliikkissa sana v177u
Ei julkaisua
Joku tilannut sinulle väärää rahaa pränkkinä?
Jos ne tuli Ruotsista, miksei ne oo kruunuja?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ruotsista lähetettäisi Suomeen joululahjaksi kruunuja, jotka saaja joutuu vielä vaihtamaan euroiksi?
Kestääkö omatuntosi sen että lähettäjä tietää sinun pitäneen rahat? Siihen kun vastaat, niin osaat tehdä oikean päätöksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ruotsista lähetettäisi Suomeen joululahjaksi kruunuja, jotka saaja joutuu vielä vaihtamaan euroiksi?
No saako Ruotsista euroja?
Tottakai pitäisin: Sinun nimesi ja osoitteesi. Itse olisin jo shoppailemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No saako Ruotsista euroja?
Ei tietenkään saa, eihän Suomestakaan saa mistään ulkomaiden valuuttoja.
Ihme höpötystä taas monta sivua. Jos tuo on tositapaus, niin TOTTAKAI saaja pitää ne rahat ja käyttää miten tahtoo! Eri asia, jos olisi jokin kymmenientuhansien summa, koska silloin se voisi olla harmaata rahaa ja kohta olla poliisit perässä.
Jos annat kaimalle niin kaima käyttää olipa oikea tai ei...............ehkä. Odottele yhteydenottoa jostakin eli laita rahat talteen. Poliisin kautta ne voi päätyä valtion pohjattomaan kassaan.