Onko 9-vuotias liian vanha aloittamaan pianonsoiton?
Kohta kymmenen vuotta täyttävä poikani on aloittanut juuri pianonsoiton ja edistyy opettajan mukaan todella hyvin. Poika on mielettömän innostunut ja haluaa ruveta säveltäjäksi. Kerroin tutulleni, ja hän keskustelun lomassa antoi ymmärtää, että poika on liian vanha ja olisi pitänyt aloittaa aikaisemmin, jos haluaa musiikista ammattiuran. Tiedän, että olisi pitänyt aloittaa aiemmin, mutta minulta oli eron vuoksi voimat niin lopussa viime vuosina, ettei siitä tullut mitään. Onko peli nyt siis todella menetetty? Poika rakastaa musiikkia ja on pienenä laulanut kotona paljon ja hyvin, mutta oikea musiikkikasvatus alkoi siis vasta nyt.
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Miettikääs nyt niitä menestyneitä punkkareita.
Aika vähän on Suomessa punkkareita, kotka ovat menestyneet siinä määrin, että musiikilla eläisivät.
Kyllä 9-vuotiaalle pitää jo sanoa, ettei kannata enää. Kiikkustuoliin voi istahtaa kuolemaa odottelemaan, niin ei tarvii pettyä.
Jos lapsi pitää pianon soitosta, niin hyvä, ikä ei ole este. Jos tyttö, niin pianonsoiton opettajan tulee olla nainen. Ymmärrät kai mitä tarkoitan.
Ei ole 9-vuotias liian vanha. Hienoa, että poikasi on löytänyt oman juttunsa.
Meillä lapsi aloitti 6-vuotiaana, kaverinsa 9-vuotiaana. Nyt ovat 12-vuotiaita ja meidän lapsi on jo kyllästynyt soittamiseen, kaveri on häntä edellä.
Itse aloitin 30v. kosketinsoittimella, pääsin bänditoimintaan ja sävellyksiäni on käytetty. Kivaa on. Lavalla yksin pönöttävistä konserttipianon supertähdistä en tiedä, mutta huhu kertoo, että suurinpiirtein 2-3v. olisi ihan normaali aloitusikä sellaiseen rooliin pyrkiville. Onnea matkaan ja muistakaa pitää hauskaa!
Jos mietitään jotain punkkaria niin se vaan nyt harjottelee ja harjottelee. Ei siinä iästä ole kiinni vaan harjottelusta kato. Muistakaa punkkareita hei.
Vierailija kirjoitti:
Itse aloitin 30v. kosketinsoittimella, pääsin bänditoimintaan ja sävellyksiäni on käytetty. Kivaa on. Lavalla yksin pönöttävistä konserttipianon supertähdistä en tiedä, mutta huhu kertoo, että suurinpiirtein 2-3v. olisi ihan normaali aloitusikä sellaiseen rooliin pyrkiville. Onnea matkaan ja muistakaa pitää hauskaa!
Ihan tämän ketjun lukemalla olisit saanut selville, että konserttipianistiksi ehtii 10-vuotiaana ja hieman vanhempanakin aloittanut. 2-3-vuotiaan kädet eivät pianonsoittoon vielä sovellu. Mukavia soittohetkiä sinullekin.
Tunnen useita ammattilaisia jotka ovat aloittaneet yli 10-vuotiaina, jopa viulun. Sitä paitsi säveltäjksi voi tulla ilman jonkun instrumentin virtuoottista hallintaa.
Jgrh kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun sukulaiseni aloitti pianon 15 v ja pääsi Sibeliusakatemiaan. Teki näyttävän uran muusikkona, mm Hesari teki hänestä ison muistokirjoituksen hänen kuollessaan.
On myytti, että soittaminen pitää aloittaa pienenä lapsena. Toki sen voi aloittaa, mutta 11v on ihan riittävän nuori mihin tahansa uraan. Jos on lahjoja ja peppu kestää harjoittelun.
Ei näinä päivinä todellakaan pääse Sibelius-Akatemiaan jos aloittaa 15 v!
Nykyisin 15 v ovat jo konsertoijia jos mielii olla hyvä. Riippuu mitä hakee.
Minunkin soitonopettaja pääsi Sibelius akatemiaan aikoinaan kappaleella joka nykyisin soitetaan melkein peruskursseissa..
Totta, taso nousee talossa vuosi vuodelta, saati jos vuosikymmenistä puhutaan.
Olen kuullut (lähde?) aivotutkimuksista, joissa kerrottiin, että mikäli pianonsoitto on aloitettu alle 7 v, tämä näkyy aivoissa. Vastaavasti myöhemmin aloittaminen, vaikka kuinka tehokkaasti, ei tee enää samanlaista pullistumaa aivoihin. Eli jotain menetetään, jos harjoittelu aloitetaan yli 7 v.
Oma lapseni aloitti 8 v ja on edennyt nopeasti (nyt 15 v) Konserttipianistiksi ei kuitenkaan aio. Enkä minäkään sitä hänelle toivo.
Pjotr Tsaikovskin lahjakkuus kehittyi vasta aikuis iällä ja oli opettaja ammatiltaan, mutta kuitenkin hyvin tunnettu säveltäjä.
Judas Priestin Glenn Tipton aloitti kitaran soiton vasta 21-vuotiaana...
Tunnen ammattimuusikoita, mutta ei heillä vielä kymmenvuotiaana ole ollut harjoittelua tunti päivässä. Ehkä ihan virtuooseimmilla kyllä, ihan omasta innosta ja halusta.
Jos lapsellasi on intoa ja halua, ehtii vaikka mitä.
Auttamatta liian vanha. Ei enää opi mitään. Kyllä pitäisi jokaisen järkevän vanhemmat älytä, että jos lapsensa haluaa jossain menestyä, niin harjoittelu on aloitettava viimeistään siinä vaiheessa, kun oppii kävelemään.
NO EI OLE LIIAN VANHA. *huokaisu*
Itse aloitin viulunsoiton 9-vuotiaana ja olen soitonopettaja. En tosin niitä töitä tällä hetkellä tee, mutta kuitenkin. Eli voi.
Itse aloitin 17-vuotiaana ja olen nyt ammattimuusikko, säveltäjä sekä opetan musiikkioppilaitoksissa. Kaikki on kiinni siitä mikä on itselle tärkeää ja kuinka paljon sitä janoaa.
Tunnen monia musikaalisia ihmisiä, jotka ovat aloittaneet soittamisharrastuksen teini-iässä. Tai ammattimuusikoita, jotka ovat aloittaneet soittaa uutta soitinta keski-iässä. Ja tunnen melko lahjattomia soittajia, jotka laitettiin oppilaaksi soittotunneille jo alle kouluiässä.
Koskaan ei ole liian vanha aloittamaan mitään. Mäkin sain kuulla silloin ajat sitten, että olen vanha vasta-alkaja, kun 10-vuotiaana aloin soittaa pianoa. Kesti vuosi, pari ja olin samalla viivalla ikätovereideni kanssa, jotka olivat aloittaneet jo 6-7-vuotiaina. En edes harjoitellut kovin paljon. Ehkä eivät nekään. ;)
Kuten aiemmissa vastauksissa on sanottu, oma halu soittaa & kehittyä ja sopiva määrä harjoittelua ratkaisevat, mitä tapahtuu. Ikä on vain yksi ominaisuus / taustamuuttuja monen muun joukossa.
Maailma on tosissaa muuttunut. Joskus ennen pystyi aloittamaan 10 vuotiaana ja pääsemään Sibelius-Akatemiaa, mutta ne ajat on kyllä ohitse, jos puhutaan pianosta ja viulusta. On niin todella tavallista, että lahjakkaimmat aloittavat soittamisen jo ennen kouluikää ja soittavat hyvässä opetuksessa tunnin pari harjoitellen. Eli ovat paljon pidemmällä kuin ne yhtä lahjakkaat jotka aloittavat 9- vuotiaana, että sitä eroa on todella vaikea kuroa umpeen.
Mutta ammattilainen on myös konservatoriosta eli ammattikorkeakoulusta valmistunut soitonopettaja ja sellaiseen on kovalla harjoituksella kyllä mahdollisuuksia vähän myöhempäänkin aloittaneilla, vaikka huiput ovatkin jo karanneet.
Harjoittelumäärät ovat myös kasvaneet, Suzuki ohjasi 2 tunnin harjoitteluun pienillä lapsillakin ja todella monet lahjakkaat harjoittelevat. muusikkovanhempiensa kanssa tunnin päivässä.
Oman lapsen kanssa harjoitellaan viulua vähän alle tunti päivässä, välillä enemmänkin ja kun tyttö on sitten siinä 9-10 vuotias, harjoittelumäärä pitäisi jo olla 2 tuntia päivässä ja yläasteella 3 tuntiakin.
Joten todella vaikeahan on 9 vuotiaan aloittaa viulua ja päästä samalle tasolle. Toki lahjakas lapsi, joka harjoittelee, ohittaa kevyesti laiskat tai lahjattomat, jotka ovat nuorena aloittaneet, mutta on kutakuinkin turha kuvitella, että 9 vuotiaana aloittava pystyisi viulun soitossa samalle tasolle kuin 3 vuotiaana aloittanut lahjakas ja ahkera lapsi.
Pianossa paras aloitusikä on siinä 5-6 vuotta, joten siinä on enemmän pelivaraa, mutta viulun kanssa aloittaa pitäisi mieluiten alle 7 vuotiaana, jotta aivot ja sormien motoriikka kasvaisi viulun vaatimalle tasolle.
Aloittajan lapsesta voi hyvin tulla musiikin ammattilainen, konserttipianistiksi ura ei luultavasti enää aukene, mutta opettajaksi kyllä. Mutta sekä aloittajan että lapsen on tiedostettava se, että jos puhutaan klassisesta musiikista, vaaditaan enemmän harjoittelua kuin aiemmin aloittaneilla eli puhutaan yli tunnista päivässä ja harjoittelun laadun on oltava erittäin hyvää.
Aloitin 5-vuotiaana soittamisen, mutta vaihdoin aikuisuuden kynnyksellä pääsoitinta ja nyt olen siballa.