Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä, jonka lapsi on virikehoidossa lähimmässä päiväkodissa?!

Vierailija
13.12.2018 |

Iso "kiitos"!

Minulla jatkuu vuoden vaihteen jälkeen työt. Päiväkotipaikkaa haettiin monta kuukautta sitten, ja tänään tuli päätös: päiväkoti, jonne lapsemme on hyväksytty, on seitsämän kilometrin päässä meiltä kotoa. Bussilla sinne on mentävä kahdella eri linjalla, ja sieltä päiväkodilta on sitten mentävä vielä bussilla töihin. Päiväkoti on auki 7.00-17.00. Miehellä on vaihteleva reissutyö, minulla 8.00 - 16.00, mutta usein ennenkin on päivät venyneet työmäärän takia.

Että iso KIITOS teille, jotka pidätte lastanne hoidossa vaikka olette vauvan kanssa kotona, ja teille, jotka ette ole töissä mutta silti on pakko raahata se alle neljävuotias sinne päikkyyn joka päivä. Teillä olisi aikaa seilata ties minne, etsiä niitä kavereita lapsillenne muultakin. Teillä olisi aikaa viedä kerhoihin ja harrastuksiin keskellä päivää. Mutta ei. Kiitos teidän, meidän arjesta tuli to-del-la hankalaa.

Ja aina voi joo sanoa, että viekää yksityiseen päiväkotiin. No, uutisia: niitäkään ei ole tässä kaupungissa joka kaupunginosassa, ja nekin vähät mitä kaupungista löytyy, on täynnä. Ja perhepäivähoitajapaikkojakaan ei ole, kysyin kaikki läpi kun päätöstä odoteltiin. Ja joo, aina voi valittaa kaupungin päättäjille. Mutta oikeasti, tässä ei ole mitään järkeä! Me maksetaan vielä isointa mahdollista maksua, ja sitten kuskaamme ties minne lasta hoitoon, vaikka lähin päiväkoti olisi alle kilometrin päässä tästä.

Suututtaa niin älyttömästi, että en tiedä mitä teen, kun näen senkin puoli tutun äidin viemässä kolmevuotiastaan päiväkotiin (jossa aloitti elokuussa), ja itse menee vauvan kanssa tyytyväisenä takaisin kotiin. Töihin ei ole kuulemma palaamassa vielä pitkään aikaan. Siltäkin lapselta voisi ottaa päivähoito-oikeuden pois, ja antaa se jollekin joka oikeasti sitä tarvitsee. Virikelapsille omat kerhot vaikka.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikkaa kannattaa aina hakea alkavaksi elokuusta.

Vierailija
2/35 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmilla vanhemmilla on oikeus lyhennettyyn työpäivään. Ja lapsiperheessä kannattaa aina olla auto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole hyvä!

Vierailija
4/35 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molemmilla vanhemmilla on oikeus lyhennettyyn työpäivään. Ja lapsiperheessä kannattaa aina olla auto.

Meillä ON auto. Mutta että pitäisi hankkia vielä toinen, ihan siksi, että saa vietyä lapsensa hoitoon? Jos ei muutos kevään aikana onnistu, niin pakkohan se on. Mutta tässä olikin pointtina, että tämä on ihan hel kutin väärin!

Ja joo, olisinhan minä tietysti voinut olla vielä hoitovapaalla elokuuhun asti. Mutta vain sen takia, että päiväkodeissa on lapsia, joiden ei tarvitsisi siellä olla? Sekin ihan hel kutin väärin. 

Ap

Vierailija
5/35 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei, eikö maailma pyörikään sinun napasi ympärillä? Pitäisikö bussien aikataulutkin laittaa uusiksi, sinulle paremmin sopiviksi. Ja pysäkit kanssa?

Rupea kotiäidiksi, jos arki on noin mahdottoman vaikeaa, ei tarvitse kateellisena muita katsella.

Vierailija
6/35 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähän et tiedä mitä ne äidit vauvojen kanssa kotona tekee. Nykyään on ties mitä töitä bloggaamisesta omiin yrityksiin.

Olisit itse voinut hakea päiväkotipaikkaa heti kun vauva syntyi. Jätit itse sen viime tinkaan jos hait vasta sen minimi 4 kk ennen.

Vierailija
7/35 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas olen yhden alle kaksi vuotiaan kanssa kotona ja minua kaikki painostaa laittamaan päiväkotiin koska se nyt vaan on kuulemma yleisesti tapana ja niinhän sitä pitää aina tehdä kuin enemmistö tekee. Eipä voi koskaan miellyttää kaikkia.

Vierailija
8/35 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, sinulla on varmaankin tarkka tieto siitä, että montako virikelasta lähimmässä päiväkodissasi on? Ja että kaikki ovat siellä ihan vaan just sinun kiusalla.

Vierailija
9/35 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ei, eikö maailma pyörikään sinun napasi ympärillä? Pitäisikö bussien aikataulutkin laittaa uusiksi, sinulle paremmin sopiviksi. Ja pysäkit kanssa?

Rupea kotiäidiksi, jos arki on noin mahdottoman vaikeaa, ei tarvitse kateellisena muita katsella.

Niin, me muut käydään töissä. Meidän ympärillä sen maailman ja sen palvelujen pitäisikin pyöriä, toisin kuin kotiäitien. 

Vierailija
10/35 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kiukkusi. Kuitenkaan tämä tilanne ei ole näiden perheiden vika, vaan yhteiskunnan ja rakenteiden. Paikkoja ei ole vain tarpeeksi. Jokaisella LAPSELLA on subjektiivinen oikeus päivähoitoon ja varhaiskasvatukseen.

Muistathan ettet tiedä näiden perheiden tilanteesta mitään. Joku  voi viedä isomman lapsen hoitoon ja vaikka opiskella kotona tai etsiä niitä töitä, toinen toipua uupumuksesta tai masennuksesta. 

Vierailija
11/35 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi mun virikelapsi on jo 4-vuotias niin ei tarvii syyllistyä..ja juurikin yksi syy miksi pidän päiväkodissa on tuo, että täällä on päiväkotipaikat kiven alle, ja saan tuon pienenmän helpommin sinne vuoden päästä kun hänkin tarvii paikan, koska sisarukset menee etusijalle😊Toki tyttö siellä sen 2päivää vko käykin mielellään😊

Vierailija
12/35 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole hyvä vaan :)

Vierailija
13/35 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi pientä. :( Eikö yhteiskuntaa olekaan rakennettu juuri teidän perheen tarpeisiin? Pahasti näyttää siltä, että emme voi saada kaikkea haluamaamme.

14/35 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä virikehoitoon viemistä lainkaan. Muualtakin lapselle löytyy kavereita.

Vierailija
15/35 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisko olla vihanen vaikka niille jotka päättää kuinka paljon päiväkotipaikkoja pitää olla yleensäkkään olemassa?

Helsingissäkin tilanne tulee vain huonontumaan kun helsinkilisä nyt poistetaan yli kaksivuotiailta.

Päiväkotipaikkoja ja hoitajia tullaan tarvitsemaan varmasti paljon enemmän kun monet joutuu viemään lapsensa hoitoon jo kaksivuotiaina ja palaamaan töihin. Tai laittamaan taaperonsa hoitoon ja alkamaan etsiä töitä.

Vierailija
16/35 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin myös tulossa sanomaan, että aloittaja ei kylläkään tiedä toisten perheiden elämästä mitään. Siellä voi vanhempi lapsi tarvita kuntouttavaa päivähoitoa, vauvalla olla jotain koliikkia tms. Se on väärin, että joutuu viemään pitkälle hoitoon (kokemuksesta sanon) mutta kannattaisi silti nostaa se katse sieltä omasta navasta ja ymmärtää, että niin paljon kuin on perheitä, on myös tilanteita.

T. Lastenhoitaja ja viiden äiti

Vierailija
17/35 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitit kai hakemukseen, että sinä viet ja haet pääasiassa lapsen ja sinulla ei ole autoa käytettävissä päiväkotimatkoihin. Niin minä olen joka kerta kirjoittanut, ja ollaan aina saatu hoitopaikka kävelymatkan päästä. Meilläkin on yksi auto, mutta puoliso tarvitsee sitä työmatkoihin, ja lasten hoitopäivät taas saa paljon lyhyemmiksi jos minä vien ja haen. Jos olet ruksinut vain kohdan "on auto käytössä" niin tottakai hoitopaikka saattaa olla kauempana.

Vierailija
18/35 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ON auto. Mutta että pitäisi hankkia vielä toinen, ihan siksi, että saa vietyä lapsensa hoitoon? Jos ei muutos kevään aikana onnistu, niin pakkohan se on. Mutta tässä olikin pointtina, että tämä on ihan hel kutin väärin!

Ja joo, olisinhan minä tietysti voinut olla vielä hoitovapaalla elokuuhun asti. Mutta vain sen takia, että päiväkodeissa on lapsia, joiden ei tarvitsisi siellä olla? Sekin ihan hel kutin väärin. 

Ap

Sille lapsellesi se elokuussa aloittaminen on etu. Koska silloin hän ei joudu menemään ainoana uutena jo vakiintuneeseen ryhmään.

Mikä ongelma se kuskaaminen on jos teillä kerran on auto?

Vierailija
19/35 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, me muut käydään töissä. Meidän ympärillä sen maailman ja sen palvelujen pitäisikin pyöriä, toisin kuin kotiäitien. 

Olen kotona vauvan kans ja lapsi on päivähoidossa, mutta katsos ammattini ei silti ole kotiäiti. Minulla on työ johon palaan kun vauva on päiväkotiin valmis. Isompaa en todellakaan ota pois päiväkodista koska silloin me menetettäisiin tuo tuttu päiväkotipaikka ja voitaisi joutua toiseen päiväkotiin kun palaan töihin. Tätä kutsutaan omien asioidensa suunnitteluksi, et oo ap kuullut?

Vierailija
20/35 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitit kai hakemukseen, että sinä viet ja haet pääasiassa lapsen ja sinulla ei ole autoa käytettävissä päiväkotimatkoihin. Niin minä olen joka kerta kirjoittanut, ja ollaan aina saatu hoitopaikka kävelymatkan päästä. Meilläkin on yksi auto, mutta puoliso tarvitsee sitä työmatkoihin, ja lasten hoitopäivät taas saa paljon lyhyemmiksi jos minä vien ja haen. Jos olet ruksinut vain kohdan "on auto käytössä" niin tottakai hoitopaikka saattaa olla kauempana.

Kyllä kirjoitin! Kirjoitin siihen lisää kommentti - ruutuun vielä sen, että vähintään kaksi viikkoa kuusta minulla ei ole autoa käytössä ollenkaan. 

Ja ihanko totta te kirkkain silmin väitätte, että KAIKKI päiväkotiin lapsensa vievät äidit on jotain bloggaajia, uupuneita tai masentuneita? Ei varmasti ole. Tai jos on, niin ei hyvin mene tällä maalla. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän