Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaimot, oikeastiko mies tarvitsee luvan omiin harrastuksiin?

Vierailija
13.12.2018 |

Olen törmännyt tuttavapiirissä ilmiöön, jossa naiset rajoittavat miehensä menoja ja harrastuksia, vaikka lapsetkin ovat jo teini-iässä. Käsittämätöntä. Eräällä tutulla on porukalla vuokrattu verstas, ja hän on useasti kuvaillut vähän vitsin varjolla mutta selvästi tosissaan, miten ei ole päässyt pitkään aikaan käymään kun "ei ole saanut lupaa". Vaimo haluaa että mies kököttää kotona illasta toiseen, vaikka lapsetkin tosiaan omissa menoissaan. Mikä ihme saa naiset toimimaan näin? Millä oikeudella se on vaimo joka päättää milloin kukakin harrastaa?

Kommentit (142)

Vierailija
101/142 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvii mitää lupaa kysyä. Itsekin tykkään tehdä omia asioita ja menen mielen mukaan nii miksei toinenki saisi. Tosin tykkäämme samoista asioista joten raha menee tarpeelliseen, eli ei ongelmaa.

Vierailija
102/142 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseinen pahiten tossun alla oleva mies on siis sukua, ja tiedän tapauksesta enemmän kuin viitsin tunnistetuksi tulemisen pelossa kertoa. Ongelma todellinen. Ehkä hieman yleistävää, mutta vastaavaan oon törmännyt myös kaveripiirissä. Ja tuskinpa tähän ketjuun kukaan epävarma pirttihirmu tulee edes myöntämään mitään, kyllä he vaan yrittää olla ajattelematta koko asiaa. Ap

Eiköhän se mies pärjää.. Ne kuitenkin kävi kuussakin! :D

Jep. kun nainen oli ensin tehnyt tarvittavat laskelmat lentoratoja varten.

Eikä ihan mitkä tahansa naiset olleetkaan, joita ilman kuuhun ei olisi kukaan mennyt. Nyt alkaa palstan muutamaa vakiomiestä varmasti ahdistaa ja pahasti :D:

https://yle.fi/uutiset/3-9485956

"...

todellisuudessa valkoisten astronauttien takaa löytyy jopa satoja huippulahjakkaita naisia, joista monet olivat afroamerikkalaisia. Heidät palkattiin tekemään ilmailualan ja myöhemmin avaruustutkimuksen monimutkaisia laskelmia.

Näitä huippuälykkäitä naisia kutsuttiin ihmistietokoneiksi tai laskijoiksi. Heitä tarvittiin, kun piti selvittää lento- ja laskeutumisratoja, koneiden oikeita asentoja ja muita huipputarkkuutta vaativia laskelmia..."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/142 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseinen pahiten tossun alla oleva mies on siis sukua, ja tiedän tapauksesta enemmän kuin viitsin tunnistetuksi tulemisen pelossa kertoa. Ongelma todellinen. Ehkä hieman yleistävää, mutta vastaavaan oon törmännyt myös kaveripiirissä. Ja tuskinpa tähän ketjuun kukaan epävarma pirttihirmu tulee edes myöntämään mitään, kyllä he vaan yrittää olla ajattelematta koko asiaa. Ap

Eiköhän se mies pärjää.. Ne kuitenkin kävi kuussakin! :D

Jep. kun nainen oli ensin tehnyt tarvittavat laskelmat lentoratoja varten.

Eikä ihan mitkä tahansa naiset olleetkaan, joita ilman kuuhun ei olisi kukaan mennyt. Nyt alkaa palstan muutamaa vakiomiestä varmasti ahdistaa ja pahasti :D:

https://yle.fi/uutiset/3-9485956

"...

todellisuudessa valkoisten astronauttien takaa löytyy jopa satoja huippulahjakkaita naisia, joista monet olivat afroamerikkalaisia. Heidät palkattiin tekemään ilmailualan ja myöhemmin avaruustutkimuksen monimutkaisia laskelmia.

Näitä huippuälykkäitä naisia kutsuttiin ihmistietokoneiksi tai laskijoiksi. Heitä tarvittiin, kun piti selvittää lento- ja laskeutumisratoja, koneiden oikeita asentoja ja muita huipputarkkuutta vaativia laskelmia..."

Joten mies tarvitsee naapurin akan kertomaan että se saa mennä harrastamaan.

Vierailija
104/142 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole lapsia, mutta en silti katselisi miestä, joka huitelisi kaiken vapaa-ajan jossain omissa menoissaan... Harrastuksia saa ja kuuluu olla, kavereita saa ja kuuluu nähdä, mutta oikeasti rajansa kaikella.

Meillä ei ongelmia ole asian suhteen, mutta esimerkiksi läheinen tuttavapariskunta, jossa on pieniä lapsia, niin isukki juoksee töiden jälkeen omiin harrastuksiinsa miltei 5 x viikossa ja tulee sitten illalla kotiin, kun muksut jo nukkumassa ja viikonloppuisin aika usein käy viihteellä kavereidensa kanssa ja on saunailtaa ja ties mitä kissanristiäisiä. Välillä tekee myös keikkahommaa eli on viikot pois kokonaan kotoa... Kuinka ollakaan vaimo miettii eroa ja on aivan loppu ja tämä mies vielä on kehdannut kitistä, että hänen menojaan yritetään rajoittaa :D itse en tuollaista katselisi päivääkään.

Vierailija
105/142 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pieniä lapsia, molempien pitää kysyä, voiko mennä. Se on minusta selvä.

Kohtelias kysyy muutenkin, onko mitään yhteisiä suunnitelmia. Puolin ja toisin.

Vierailija
106/142 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä miehen "pitää kysyä vaimolta" tarkoittaa että "pitää katsoa kalenterista" eli "minulla ei kapasiteettia muistaa tai merkitä ylös itse milloin meille on tulossa vieraita, milloin on Juho-Jessican tanssinäytös ja milloin lupasin olla apuna siinä naapureiden muutossa, koska olen vetelä mieslapsi joka olettaa että vaimo toimii äitinä ja sihteerinä".

Omaan pihaverstaaseen tämä tietysti ei päde, mutta rohkenen epäillä ettei se, että aikuinen mies ei mene halutessaan verstaaseen, ole ihan täysin vaimon vika.

Vierailija
107/142 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua vaimona ärsyttää, kun mies vetoaa tuohon, ettei vaimo päästä. Oikeasti ei halua mennä, ja käyttää mua tekosyynä. Varmaan mua pidetään hirveänä pirttihirmuna. Muutenkin puhuu ihan kummallisesti meidän parisuhteesta muille, esittää olevansa tossun alla. Kun ihmettelen tätä miehelle, hän sanoo puhuvansa vain vitsillä. En mäkään vastaavia "vitsejä" heitä miehestä mun kavereille, mutta ehkä pitäisi.

Mun mies on ihan samanlainen. Työkaverinsakin pitää mua varmaan karmeena hirviönä, kun en päästä miestä minnekään firman pippaloihin...todellisuudessa miestä ei  kiinnosta ryyppääminen ja Suomessa se on edelleen aika outoa jos mies ei juo, et helpompi kai sit syyttää vaimoa. 

Vierailija
108/142 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se on se "pois perheen parista" jos lapsetkin huitelee ties missä? Oikeasti?

No onhan se vaimo tai mieskin sitä perhettä!

Vierailija
109/142 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai tarvitsee luvan. Jos on liian pitkään töissä, niin soittelen perään ja kiukuttelen. Miehen pitää tulla kaupan kautta kotiin kiireesti laittamaan ruokaa. Ainakin mulla on siihen mennessä nälkä, lapsilla ei välttämättä, jos ovat koulussa syöneet.

Vierailija
110/142 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinätapauksessa, että miehen harrastus

ajaa lapsiperheen perikatoon( kallis harrastus) ja äiti on lähes yksinhuoltaja pienten lasten kanssa.

Vierailija
111/142 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä antaisin vaikka mitä, että saisin tuon

ukon joskus lähtemään jonnekin tuosta

sohvalta tv.tä vahtaamasta.

Ei harrasta yhtään mitään, puhuu kuin moottoriturpa. Kokoajan äänessä.

Itse sitten yritettävä harrastaa senkin edestä, kun kotona olo ahdistaa.

Joskus olisi ihana olla yksin.

Siis joskus edes.

Vierailija
112/142 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerä aloitus, typerä jatko. Kukaan terve ei estä vaimoa harrastamasta ja käymästä salilla, mutta useimmat miehet eivät tajua, että on heistä kiinni, jääkö vaimolla moiseen aikaa.  Jääkö tälle aikaa ja rahaa pitää itsestään huolta.

Jos äijä viilettää illat kaiket omissa harrastuksissaan, miten vaimo ehtisi mistään muusta huolehtia kuin  niistä hartaasti yhdessä tehdyistä kakaroista???

Vierailija
113/142 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvitelkaa: jopa sillä vaimolla voi olla omia menoja joihin haluaa joskus ehtiä! Ja vaimo voi haluta että kotityöt jaetaan tasan! Jos on perhettä, eivät molemmat voi olla aina iltaisin pois, kotona on kaikenlaista välttämätöntä tehtävää.

Vierailija
114/142 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ero on oikeasti varsin hyvä vaihtoehto miehelle ja antaa ex-vaimon hoitaa lapset pääsääntöisesti. Tyttöystävän voi ottaa kunhan ei lupaa liikoja ajankäytön suhteen. Sitten onkin kalenterissa kivasti tilaa harrastaa ja viettää aikaa kavereiden kanssa.

Vierailija
115/142 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä yhteisessä taloudessa on rahaa ja aikaa vievistä harrastuksista sovittava aina yhdessä. Ei voi mennä miten huvittaa, kannattaa elää sinkkuna jos ei tätä kestä. 

En osaa ottaa kantaa ap:n tuttuihin, kun en heidän tilanteitaan tunne. 

Vierailija
116/142 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä yhteisessä taloudessa on rahaa ja aikaa vievistä harrastuksista sovittava aina yhdessä. Ei voi mennä miten huvittaa, kannattaa elää sinkkuna jos ei tätä kestä. 

En osaa ottaa kantaa ap:n tuttuihin, kun en heidän tilanteitaan tunne. 

Olen täysin samaa mieltä siitä, että asioista on sovittava. Eli on keskusteltava yhteiset "pelisäännöt" niin, että molempien tarpeet ja toiveet tulevat kuulluiksi. Heti parisuhteen alkuvaiheessa. Ja jos lapsia tulee niin niitä joutuu luultavasti vielä tarkentamaan.

Mutta ei se ihan noin suoraviivaista ole, että yhteisessä taloudessa tarvitsisi sopia toisen kanssa rahaa vievistä harrastuksista. Jos molemmilla on omat rahat ja molemmat laittavat niistä sovitusti yhteiseen pottiin (miten ikinä se on sovittukin, yleensä ainakin asuminen ja ruoka), niin ei toiselta tarvitse kysyä lupaa niiden loppurahojen käyttämiseen. Jos olen maksanut oman osuuteni ja tiedän pystyväni maksamaan sen tulevina kuukausinakin, niin ei minun tarvitse mieheltäni kysyä, saanko ostaa omilla rahoillani ulkomaanmatkan. Eikä miehen kysyä minulta, saako hän vaihtaa omaa autoaan tai moottoripyöräänsä (yhteisen auton vaihtaminen on yhteinen asia).

Vierailija
117/142 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä voiko sitä sanoa luvan kysymiseksi mutta suurperheen äitinä en kyllä pidä siitä että mies sopii ns. vapaa-ajalle omia menoja ilman keskustelua minun kanssa. Tämä siksi, että hänen työkuvioidensa vuoksi olen jo muutenkin luopunut käytännössä kaikesta vapaa-ajasta. Ne harvat illat tai vapaa päivät kun hän on kotona, lapset kaipaavat isän seuraa, meillä on jo kalenterissa koko perheen menoja tai sitten olen itselleni varannut hammaslääkäri, neuvola tms. aikaa, opiskellakin koetan ja siksi on joskus pakollisia menoja kuten tenttejä. En itsekään sovi ilta-tai viikonloppu menoja ilman keskustelua miehen kanssa, eiköhän tämä ole aika normaali käytöntä perheissä? Eihän yksi osakas voi omin päin päättää muiden puolesta miten aika jaetaan. Ja minun mies toisinaan vetoaa tähän "vaimo ei päästä" kun ei jaksa selittää kavereille miksi ei sovi joku ajankohta. Vaikkei sillä minun kanssani mitään tekemistä olisikaan.

Ja harrastuksista puhuttaessa täytyy ottaa myös rahanäkökulma huomioon. Tiedän perheitä joissa koko muu perhe kärsii rahan puutteesta, kun mies käyttää kohtuuttoman paljon rahaa esimerkiksi auto harrastukseen. Eikä rahaa sitten jää kenenkään muun harrastuksiin yhtään ja lasten ainoa harrastus saa olla se kun katsotaan vierestä kun isi rassaa autoa. Reiluako??

Vierailija
118/142 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin usein on muuten niin, että miehet haluavat olla siellä kotona, mutta eivät kehtaa myöntää sitä ja sitten syyttävät vaimoa/naisystävää asiasta.

Ei halua, keittiö hirviöt pitää niitä vankina.

Olisi jännittävää, jos pitäisi naista kokkaajana eikä osaisi yhdyssanoja.

Vierailija
119/142 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tuota! Minullakin on omia harrastuksia ja tiedän miten tärkeitä ne ovat. Koska saan itsekin harrastaa, suon sen mielelläni miehelleni. Käymme myös molemmat erikseen lomilla omien kavereiden kanssa, koska harrastuksemme ja mielenkiinnon kohteemme poikkeavat paljon toisistaan. Tämän lisäksi teemme toki yhdessäkin asioita. Tämä on tehnyt meidän parisuhteelle hyvää. Ei vaimo voi kahlita miestä kotiin! Mies on aikuinen ihminen ja myös naimisiin menon jälkeen hänellä on oikeus omaan elämään. Ei se ole vaimolta pois!

Vierailija
120/142 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pari miestyökaveria joiden kotona nainen toimii noin. Kertovat, etteivät halua tapella, jotta perherauha säilyisi, kun olen sanonut heidän olevan vellihousuja.

Toisaalta, valehtelevat päin naamaa vaimolle ja kertovat ylitöistä ja ylimääräisistä työprojekteista, etteivät ehdi tulla vielä kotiin, kun on työpaineita ja sitten saatetaan lähteä työkavereiden kanssa keilaamaan tai ottamaan yhdet oluet.

Ja molemmilla on kouluikäiset lapset.