Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies, lapset ja isovanhemmat haluaa sukujoulun meillä, minä ainoana en

Vierailija
12.12.2018 |

Menin heikkona hetkenä suostumaan ja nyt ahdistaa enemmän ja enemmän ja tekisi mieli perua koko homma. Vieläkö voi? Tekisi vaan mieli sanoa miehelle, että jos hän raahaa sukulaiset meille, niin minä vietän jouluni yksin hotellissa.

Kommentit (694)

Vierailija
341/694 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmistö voittaa. Sori. Millä yksinoikeudella sinä saisit peruuttaa sovitut suunnitelmat joita muut odottavat innoissaan?

Minä en halua enkä jaksa ja silti minun pitäisi kantaa päävastuu järjestelyistä.

ap

Älä suostu! Sano ihan selkeästi, että mies saa järjestää joulun teillä jos haluaa, mutta sinä et aio tehdä mitään järjestelyjä. Että kaikki ruokien suunnittelu, hankkiminen ja valmistus on hänen vastuullaan. Samoin nukkumajärjestelyt. Jos olet anteliaalla tuulella niin voit luvata, että teet yhden ruokalajin, kunhan mies kertoo minkä yhden ruoan haluaa sinun tekevän ja tuo ainekset kotiin. Varaa vaikka kaikessa hiljaisuudessa itsellesi hotelli 22.-24. päiviksi ja jos mitään ei ole tapahtunut miehen toimesta 22.12 mennessä niin häivy sinne hotelliin ja sano, että kiva tulla sitten sukujoulua viettämään, että ilmestyt paikalle n. klo 17 jouluaattona.

Ha, kuinka moni oikeasti lähtisi hotelliin viettämään joulunaluspäiviä? Puhun siis perheellisestä ihmisestä, jonka lapset innolla odottaa joulua ja jouluvalmisteluja? Ja miksi ap:llä olisi oikeus luistaa koko jouluhommasta, kun kuitenkin ihan itse on suostunut ottamaan jouluna vieraita vastaan. 

Miehen kuuluu tietenkin tehdä oma osuutensa ja mielellään vähän enemmänkin, onhan kyse hänen sukulaisistaan, mutta kyllä pariskunnan tulee tukea toisiaan ja tehdä juhla yhdessä, eikä niin, että toinen häipyy hotelliin tai niin, että toinen yhsin järjestää kaiken.

AP voi tehdä sen verran kuin muutenkin olisi joulun eteen tehnyt ja mies kaiken muun. Eikä ap näin ollen rasitu yhtään sen enempää kuin normijoulunakaan.

Ikävää kyllä vieraille, jos tietäisivät miten epätoivottuja ovat. Parempi olisi perua  koko yhteinen joulu, kuin että ollaan hampaat irvessä sitä vastahakoisesti järjestämässä ja tunnelma sen mukainen. Kuka oikeasti haluasi viettää tuollaista joulua? Tuhoon tuomittu koko homma.

Mikä on tämä "miehen osuus"?

Tuo "miehen osuus" vaihtelee varmaan perheittäin.  Mitä mies missäkin perheessä on laitettu tekemään. Tämäkin on kyllä hullua, että mies ei luultavasti tekisi yhdenkään juhlan eteen yhtään mitään, jos saisi itse päätää.  Miehelle pitää "antaa" tehtävät, muuten ei tapahdu mitään(?). Minkälaista joulua missäkin perheessä vietettäisiin, jos mies sen järjestäisi?

Meillä mies hakee kuusen metsästä(oma metsä ) ja yleensä laittaa jouluvalot ym. Joulukarkit varmaan hankkii, jos minä en osta, koska on karkkihiiri.  Lapsille antaa joululahjaksi rahaa(lapset jo nuorisoa) ja minullekin yleensä antaa lahjan, eli huolehtii siis lahjoista omatoimisesti.

Kinkun ostaa ja paistaa (lämmitää leivinuunin, jossa kinkku paistuu).

Nykyään mies yhdella sanomisella osallistuu esim saunanpesuun ja muuhunkin siivoukseen. Ennen ei. Eli kehitystä on tapahtunut. Kertokaapa muutkin, minkälainen joulu teillä olisi jos mies sen järjestäisi yksin? Tästä voisi kyllä aloittaa oman ketjun. "Millainen joulu teillä olisi, jos mies sen yksin järjestäisi?"

Meillä ei mies tekisi yhtään mitään pyytämättä ja senkin jälkeen kaikki on "turhaa".Elikkä en pyydä mitään,miksi pyytäisin. Mutta kun itse

olen jouluihminen ,teen kauniin täydellisen joulun ihan itse ja olen sen tehnyt jo kymmeniä vuosia.Ostan ja paistan kinkun potkalla,tilaan kotiin kuusen,koristelen kodin,lähetän kortit ja ostan läheisille lahjat.Tämän olen tehnyt kymmeniä vuosia.Nuorempana jaksoi hyvin töiden lomassa ja nyt 74 -vuotiaana minulla on siihen leppoisasti aikaa ja voimia vaikka kuinka paljon.Sukujouluja en ole järjestänyt,koska se ei toiminut systeemillä "kukin vuorollaan". Osa halusi olla ns.vapaamatkustajia ja silloin pistin pelin poikki.Haukkuja tuli hetkeksi,mutta so what!

Vierailija
342/694 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan jaksa kommentoida liian seikkaperäistä aloitusta. Aloituksessa pitää vaan esitellä napakasti ongelma, mieluiten sen verran yleisellä tasolla, että moni voi eläytyä asiaan. Sitten on hyvätapaista kommentoida ja täydentää matkan varrella.

Tässäkin moni tunnistaa ongelman, jossa perhe tai suku toivoo yhtä sun toista, mikä äidin pitäisi sitten toteuttaa. Oli kyse sitten letunpaistosta tai sukujoulusta. Se, onko miehen totuttu rooli ja osallistuminen se ulkotulien sytyttäminen vai kenties saunan lämmitys, on sitten sivuseikka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/694 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan jaksa kommentoida liian seikkaperäistä aloitusta. Aloituksessa pitää vaan esitellä napakasti ongelma, mieluiten sen verran yleisellä tasolla, että moni voi eläytyä asiaan. Sitten on hyvätapaista kommentoida ja täydentää matkan varrella.

Tässäkin moni tunnistaa ongelman, jossa perhe tai suku toivoo yhtä sun toista, mikä äidin pitäisi sitten toteuttaa. Oli kyse sitten letunpaistosta tai sukujoulusta. Se, onko miehen totuttu rooli ja osallistuminen se ulkotulien sytyttäminen vai kenties saunan lämmitys, on sitten sivuseikka.

Niin, aiheella ei tosiaan ole väliä. Pääasia että päästään haukkumaan miehiä ja lietsomaan miesvihaa. 

Vierailija
344/694 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukekaapa vähän aloitusviestiä pidemmälle, tästä siis kyse:

"Minä en halua enkä jaksa ja silti minun pitäisi kantaa päävastuu järjestelyistä.

ap"

"Mies ilmeisestikin kuvittelee, että kaikki järjestyy itsestään. Ehkä jätän hänelle kaikki, ihmetelkööt sitten että eikö olekaan mitään ruokaa ja missä yövieraat mahtuu nukkumaan.

ap"

Tämä siis vastauksena sinulle, joka kirjoitit näin:

"Jos ollaan tarkkoja niin aloitus oli tämä

"Mies lapset ja isovanhemmat haluaa sukujoulun meillä, minä ainoana en. Menin heikkona hetkenä suostumaan ja nyt ahdistaa enemmän ja enemmän ja tekisi mieli perua koko homma. Vieläkö voi? Tekisi vaan mieli sanoa miehelle, että jos hän raahaa sukulaiset meille, niin minä vietän jouluni yksin hotellissa."

Aloituksessa ei ole puhuttu mitään kuka järjestää asiat, tuleeko isovanhempien lisäksi muita sukulaisia tms. ainoastaan, että ap on ensin suostunut mutta viikkoa ennen haluaa perua tai muuten menee hotelliin.

Ja tähän aloitukseen on kommentoitu."

(Pahoittelut hassuista lainauksista.)

Ap:lla tuo oli tiedossa ennen aloitustaan, joten ihmettelen miksi hän ei aloituksessaan sitä kertonut. Joko hän ei osaa jäsennellä asioita missä se ongelma oikeastaan on (ja siksi suostuu ajattelematta mihin suostuu) tai sitten höystää sopivissa kohdissa tarinaa, joka on siis potaskaa.

Liian hyvin jäsennelty ja kaiken kertova aloitus tietysti olisi myös potaskaa

No miten ilmaisisit itse mistä kenkä puristaa? Ahdistaa ja tekee mieli perua, menen hotelliin jos mies raahaa sukulaiset tänne. Vai etten jaksa yksin järjestää mitään sukujoulua kun mies ei auta yhtään. Ja mikä "sukujoulu" jos kyse on kahdesta sukulaisista.. onko taas vähän draamaa, hohhoijjaa näitä ongelmia. Jos on noin huono ilmaisu kuin ap:lla on niin on kyllä vaikea elämä, myönnän.

Ap on jo kertonut, että kyse on useammasta kuin kahdesta sukulaisesta. Ja kirjoittamisesta sen verran, että kun asia on itselle selkeä, ei ainakaan tunnekuohussa osaa kirjoittaa ylös kaikkea oleellista. Kaikki eivät ylipäänsä ole lahjakkaita kirjallisessa ilmaisussa.

Vierailija
345/694 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanat ja ilmaisu kertoo yllättävän paljon.

Ahdistaa ja tekee mieli perua, menen hotelliin jos mies raahaa sukulaiset tänne. Voiko vielä perus? > kärsin jos meidän perheeseen tulee muita kuin oma porukka, suostuin ajattelematta, en pidä sukulaisista, lähden pois, olen ahdistuneisuuteen taipuvainen ja neuroottinen.

Ap sitten myöhemmin kertoi ettei jaksa yksin järjestää mitään sukujoulua kun mies ei auta yhtään. Jos kenkä puristaisi tästä ja tämä olisi se varsinainen ongelma niin hän olisi kertonut sen heti. Ap on ehtinyt vellomaan tässä suossa jo pitempään ja muodostanut tilanteesta käsityksen mitä hän ei pystynyt tuomaan aloitukseen. Siksi ettei se ole hänen tarinansa kerrottuna vaan muuttuu muiden kommenttien myötä.

Kun työkseen joutuu tunnistamaan mitä siellä ihmisten sanoissa ja eleissä oikeastaan takana on niin kiinnittää huomiota tiettyihin juttuihin. Me kerromme enemmän kuin kerromme.

Vierailija
346/694 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ois niin kiva kutsua sukulaisia, sanokaa nyt lapset äidille että haluatte mummin ja ukin kylään, suostuisit nyt, lapsetkin haluaa, suostu suostu, äiti ja isä haluaa, suostu nyt, ei se niin vaikeaa ole, suostu nyt lasten takia, ois niin kiva nähdä kaikkia, eikö ois lapset kiva saada mummi ja ukki tänne..." Tällaista päiväkausia, niin kai siinä, pitkäpinnaisinkin jossain vaiheessa suostuu?

Vierailija
347/694 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ois niin kiva kutsua sukulaisia, sanokaa nyt lapset äidille että haluatte mummin ja ukin kylään, suostuisit nyt, lapsetkin haluaa, suostu suostu, äiti ja isä haluaa, suostu nyt, ei se niin vaikeaa ole, suostu nyt lasten takia, ois niin kiva nähdä kaikkia, eikö ois lapset kiva saada mummi ja ukki tänne..." Tällaista päiväkausia, niin kai siinä, pitkäpinnaisinkin jossain vaiheessa suostuu?

En tiedä, olen pitkäpinnainen ja harkitsisin eroa.

Vierailija
348/694 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, ap miehineen joutuu joka tapauksessa laittamaan sen joulun LAPSILLE , ja lisäksi yleensä isovanhemmat ovat kyllä apukäsinä sitten aattona, toisin kuin patalaiska vinkuva ap

Vierailija
349/694 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ap miehineen joutuu joka tapauksessa laittamaan sen joulun LAPSILLE , ja lisäksi yleensä isovanhemmat ovat kyllä apukäsinä sitten aattona, toisin kuin patalaiska vinkuva ap

Joulun laittaminen ja viettäminen oman perheen kesken on paljon rennompaa kuin vieraiden kanssa, vaikka näennäisesti tekisikin samat asiat. Sitä kun väitetään mm. että samalla vaivalla tekee ison kuin pienenkin annoksen ruokaa, vaikka jokainen tajuaa että tuplamäärän kuoriminen perunoita vie tuplamäärän aikaa.

Vierailija
350/694 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanat ja ilmaisu kertoo yllättävän paljon.

Ahdistaa ja tekee mieli perua, menen hotelliin jos mies raahaa sukulaiset tänne. Voiko vielä perus? > kärsin jos meidän perheeseen tulee muita kuin oma porukka, suostuin ajattelematta, en pidä sukulaisista, lähden pois, olen ahdistuneisuuteen taipuvainen ja neuroottinen.

Ap sitten myöhemmin kertoi ettei jaksa yksin järjestää mitään sukujoulua kun mies ei auta yhtään. Jos kenkä puristaisi tästä ja tämä olisi se varsinainen ongelma niin hän olisi kertonut sen heti. Ap on ehtinyt vellomaan tässä suossa jo pitempään ja muodostanut tilanteesta käsityksen mitä hän ei pystynyt tuomaan aloitukseen. Siksi ettei se ole hänen tarinansa kerrottuna vaan muuttuu muiden kommenttien myötä.

Kun työkseen joutuu tunnistamaan mitä siellä ihmisten sanoissa ja eleissä oikeastaan takana on niin kiinnittää huomiota tiettyihin juttuihin. Me kerromme enemmän kuin kerromme.

Toinen vaihtoehto luonnollisesti on, että ap on ihan tavallinen ihminen joka sattui vain aloittamaan päällimmäisenä pyörineestä ajatuksesta -> vuoden joulujärjestelyt ahdistavat vieraista(ja ennen kaikkea heistä aiheutuvasta työstä) johtuen, haluan paeta, haenpa tukea muilta näille ajatuksille. Koko ajan ap on itse selvillä taustalla olevista kuvioista, mutta tajuaa selvittää niitä muillekin vasta kysymysten ja kommenttien jälkeen.

Esimerkiksi kun itse kerran olin aloin eroamaan exästäni, en todellakaan aloittanut niistä todellisista syistä selittämään kyselijöille mikä mättää. Sen sijaan ulos tulivat ne viimeisimmät ajatukset ja huomiot, sekavassa järjestyksessä ja osin sensuroituna, kun en itsekään ollut valmis niitä syitä suoraan ajattelemaan, vielä vähemmän niille eksän kavereille kertomaan. Vasta paria viikkoa myöhemmin kykenin selvittämään niitä tarpeeksi selkeästi ja oikeassa järjestyksessä, että ensimmäistä kertaa asiasta kuuleva ystäväni pystyi vaivatta paitsi seuraamaan ja ymmärtämään niin myös analysoimaan tapahtunutta jopa paremmin kuin minä.

Vierailija
351/694 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joulun laittaminen ja viettäminen oman perheen kesken on paljon rennompaa kuin vieraiden kanssa, vaikka näennäisesti tekisikin samat asiat. Sitä kun väitetään mm. että samalla vaivalla tekee ison kuin pienenkin annoksen ruokaa, vaikka jokainen tajuaa että tuplamäärän kuoriminen perunoita vie tuplamäärän aikaa.

Edelleenkään et ymmärrä sitä, että tässä tapauksessa ne isovanhemmat varmasti auttavat vaikka siinä perunoiden kuorimisessa? 

Marttyyrimammat taas vauhdissa. 

Vierailija
352/694 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleenkään et ymmärrä sitä, että tässä tapauksessa ne isovanhemmat varmasti auttavat vaikka siinä perunoiden kuorimisessa? 

Mitäs mies tekee?

Vierailija
353/694 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko ap varasi sen hotellin? Saadaan päätös tälle miesvihasadulle

Vierailija
354/694 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos leikitään, että isovanhemmat ovat kuorimassa perunoita, lanttuja, porkkanoita ja mitä lie jo silloin kun laatikoita tehdään, yökyläily kestää pidempään ja rasittaa väsynyttä entistä enemmän. Hyötysuhde nolla.

Vierailija
355/694 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän varmaan haluat kuulla: Vaikka lupasit, niin sinulla on täysi oikeus perua lupaus. Tämä asia sanottiin minulle terapiassa. Olen liian kiltti ja toimin aina ensisijaisesti muiden hyväksi, mutta olen opetellut kuuntelemaan itseäni ja se onnistuu vasta, kun muita ei ole paikalla. Kuuntelen mitä haluan ja mikä tuntuu oikealta. Jos olet lupautunut, se ei tarkoita, että et saa enää muuttaa mieltäsi. 

Vierailija
356/694 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs mies tekee?

Tavalliset miehet tekee ihan yhtä paljon kuin naisetkin,

se että te ette ole saaneet muuta kuin sohvaperunan kertoo vain omasta tasostanne.

Kuinkas sinun jouluvalmistelusi etenevät? Joulu tulee av-palstalla miehiä haukkumalla?

Vierailija
357/694 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos leikitään, että isovanhemmat ovat kuorimassa perunoita, lanttuja, porkkanoita ja mitä lie jo silloin kun laatikoita tehdään, yökyläily kestää pidempään ja rasittaa väsynyttä entistä enemmän. Hyötysuhde nolla.

Voithan sinä laittaa niiden laatikoiden päälle vaikka itse kasvattamastasi viljasta leivotusta leivästä tehtyä korppujauhoa, se on täysin oma valintasi.

Älä kuitenkaan uhriudu sillä. 

Vierailija
358/694 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs mies tekee?

se että te ette ole saaneet muuta kuin sohvaperunan kertoo vain omasta tasostanne.

Kuinkas sinun jouluvalmistelusi etenevät? Joulu tulee av-palstalla miehiä haukkumalla?

Ap:n mies on kieltäytynyt vetovastuusta, koska siinä on suuri työ.

Mä en olisi naimisissa sohvaperunan kanssa, eikä ap:n tai kenenkään muunkaan pitäisi olla. Kiitos kysymästä, täällä on valmista. Me ollaan jouluttomia, ja viedään kutsuttuna viinit valmiiseen pöytään. Muuten ei mentäisi.

Vierailija
359/694 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs mies tekee?

Ap:n mies on kieltäytynyt vetovastuusta, koska siinä on suuri työ.

Mä en olisi naimisissa sohvaperunan kanssa, eikä ap:n tai kenenkään muunkaan pitäisi olla. Kiitos kysymästä, täällä on valmista. Me ollaan jouluttomia, ja viedään kutsuttuna viinit valmiiseen pöytään. Muuten ei mentäisi.

Eli sinäkään et ole kuorimassa lanttuja, porkkanoita ja perunoita, etkä siivoamassa vaan istut jonkun muun vetovastuulla olleeseen valmiiseen pöytään?

Ja mikä hiton vetovastuu? Se joulu on joka vuosi eikä siinä ole mitään sen suurempaa miettimistä.

Mutta saahan sitä mistä tahansa tehtyä elämää suuremman ongelman niin halutessaan. 

Vierailija
360/694 |
15.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mä lupaan miehelle tai lapsille jotain, niin saa olla aika force majeure että lähden sitä perumaan. Sanon ei, jos se on ei, ehkää voidaan harkita ja kyllä on kyllä ja siihen voi perhe luottaa. Mies luottaa minuun ja lapset luottavat sanaani.

Jos lupaa miehelle tehdä asian x hänen kanssaan niin teen enkä luista hommasta ja sysää hommaa hänelle. Ihan sen takia vaan, ettei huvitakaan ei lähdetä mitään perumaan. Se tehdään mikä on sovittu.

Mielestäni on outoa logiikkaa, että nyt joulun ollessa ovella ap kiukuttelee kun ei nappaakaan ja sysäisi koko homman miehelle. ”Mua ei nyt huvita” -tuuliviiri.

Mitä jos mies tekisi saman ap:lle, lupaisi esim remontoida ap:n kanssa kotia, mutta sanoisikin remontin alkaessa, että ei nappaa ja lähden baariin ja tulen sitten takaisin kun remontti on valmis.

Jos on sovittu, että yhdessä tehdään niin sitten tehdään yhdessä!

Vaan kun tuossa remonttivertauksessasi on ongelmana se, että nyt on mies ollut se joka on ideoinut ja painostaen vaatinut remontin, kuvitellen samalla ap:n hoitavan sen koko remontin yksinään. Eli ollut alunperinkin menossa sinne baariin sillä aikaa kun ap tekee kaikki työt!

Miksi kuvittelet, että se olisi ollut mies, joka olisi ideoinut ja vaatinut remonttia? Kyllä ainakin meillä minä olen se, joka yleensä huomaa, jos joku paikka täytyy remontoida. Ja näin oikeastaan kaikissa tuttavapariskunnissakin. Nainen suunnittelee ja mies toteuttaa. Nykyään kyllä monet naisetkin toteuttaa itsekin remontteja. Itsekin osallistun aina ja esim saatan tapetoida ihan yksin huoneet. mies kyllä yleensä irroittaa listat ja sitten taas laittaa ne takaisin.

Jos teille sopii tuollainen perinteinen työnjako, niin siitä vaan. Mä en organisoi remppatehtäviä miehelleni eikä hän nakita mulle jouluruokien laittoa. Monissa talouksissa perinteisiä miesten hommia ei enää edes ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kuusi