Mies, lapset ja isovanhemmat haluaa sukujoulun meillä, minä ainoana en
Menin heikkona hetkenä suostumaan ja nyt ahdistaa enemmän ja enemmän ja tekisi mieli perua koko homma. Vieläkö voi? Tekisi vaan mieli sanoa miehelle, että jos hän raahaa sukulaiset meille, niin minä vietän jouluni yksin hotellissa.
Kommentit (694)
Joulunkin voi viettää nyyttäreinä. Ei ole velvollisuutta passata muita ja itse olla stressissä ilman joulurauhaa.
Tuo just ärsyttää äijissä, että olettavat saavansa kaiken valmiina. Eivät ymmärrä mikä työ on järjestää juhlia.
Perheessä äiti huseeraa ruoan ja muiden tarjoilujen kanssa. Kolmikymppiset pojat makaavat olohuoneen sohvalla. Toinen räpeltää puhelintaan ja toinen kaukosäädintä. Toinen on ehkä tajunnut tuoda limpun joulupöytään. Eivät tikkua ristiin laita. Ei edes omia tiskejä tajuta laittaa tiskikoneeseen ellei siitä erikseen mainita.
Jos minä perheen tyttärenä toimisin samoin yhtä passiivisena ja olettaisin kaiken tulevan valmiina naamani eteen, niin kyllä saisin kiukkua niskaani.
Tuohon, kun vielä lisäisi muun suvun jota passata, niin joulusta ei kyllä nauttisi lainkaan.
Sano ap suoraan, että ei kiitos. Joku muu saa passata ja järjestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmistö voittaa. Sori. Millä yksinoikeudella sinä saisit peruuttaa sovitut suunnitelmat joita muut odottavat innoissaan?
Minä en halua enkä jaksa ja silti minun pitäisi kantaa päävastuu järjestelyistä.
ap
Miksi sun pitäisi päävastuu ottaa? Ja sanoitko miehelle, että hänen pitää myös osallistua? Jos et, niin älä viitsi kantaa mitään tuollaista marttyyrinviittaa, kun olet kerran jo suostunut tuohon.
Mies ilmeisestikin kuvittelee, että kaikki järjestyy itsestään. Ehkä jätän hänelle kaikki, ihmetelkööt sitten että eikö olekaan mitään ruokaa ja missä yövieraat mahtuu nukkumaan.
ap
En lukenut koko ketjua, mutta jotenkin niin lapselliselta vaikuttaa. No kerro miehellesi selkein sanoin, että tekisitkö a, b, c ja d, niin minä teen e, f ja g. Kysyt isovanhemmilta, toisivatko he mukanaan h, i ja j? Joillain naisilla on tosi ärsyttävä tapa lupautua "heikkona hetkenä" mihin vaan, toiset ilahtuvat ja sitten ihmettelevät, kun nainen vain näyttää hapanta naamaa tehdessään jouluvalmisteluita tai mitä nyt sitten lupasikaan. Jos lupaat jotain, tee se, ja naamaa ei kannata pitää norsunperällä. Ja mitä muut tekevät, olet siitä normaalin kiitollinen. Olisi varmaan joo lapsillekin kiva joulu, jos äiti itkee hotellissa ja isä ja isovanhemmat ihmettelisivät, mitä tapahtui. Näin aikuisestiko av-mammojen lapsuudenkodeissa toimittiin? Oletko ap ajatellut, että jouluvalmisteluissa, juhlan viettämisessä yhdessä ja lasten ilossa voisi olla jotain aidosti kivaakin?
Ap :n kannattaa vaan hymyillen rentoutua sohvalla ja odotella miehen järjestävän joulun. Näin hän ei vie joulumieltä muilta.
Aattona hän voi lasten kanssa sytyttää roihukynttilät pihalle ennen vieraiden saapumista ja mies voi ylistää, kuinka kivalta ne näyttävät valkeassa hangessa. Jos mies kiittää riittävän ylistävästi, ap voi vaikka napsauttaa sähkösaunan päälle, kunhan mies sitten muistaa kehua pehmeitä löylyjä ja katsoa rakastavan ihaillen saunapuhdasta ja alastonta vaimoaan. Yllätyksenä ihanalle miehelleen ap voi jäähdyttää laatujouluoluet pakkasessa. Voiko mies mitään enempää toivoa?
Missään nimessä ap:n ei pidä langeta suunnittelemaan tai delegoimaan jouluvalmisteluja miehen puolesta, sillä silloin ap tulee huonolle tuulelle ja kaikkien joulumieli on mennyt.
Parasta kaikille, myös miehelle on, että mies hoitaa sukujouluihmisenä tomerasti ja innoissaan jouluvalmistelut. Kyllä sitten kelpaa ap:n appivanhempien tulla joulutunnelmaa huokuvaan onnellisten ihmisten pitopöytään.
Tämä oli ihan paras, kiitos!
Kyllä on vanhanaikaista sakkia nuo isovanhemmat. Itsekin olen isovanhempi jo 20 vuoden ajan ollut, eikä kertaakaan ole vietetty sukujoulua. Meillä on käyty, jos on haluttu, käyvät milloin heille sopii. Meillä nimittäin on joulu laajennettu käsite eikä mitään aaton pelleilyä. Sen vietämme ihan kahdestaan jos mahdollista. Joskus joku lapsista käy aattona päivällä, tai on käynyt joulupäivänä. Tullut pienellä porukalla, isommalla porukalla tai pelkästään yksin.
Mutta en ikinä edes ole halunnut sukujoulua, sen verran kai olen laiska mummo. Eikä ole ikinä tullut joulusta stressiä kenellekkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh, sainpa kahlattua koko ketjun läpi. Luulette väärin, tulossa on muitakin kuin miehen vanhemmat. Tai oletan että on tulossa, koska mies ei ole sanonut peruneensakaan kutsua. Ei olla puhuttu joulusta sanaakaan sen jälkeen, kun sanoin että mies saa järjestää sen mitä pitää tarpeellisena, minä en järjestä mitään.
ap
Mitä mies siihen? Tsemppiä ap :)
Tämä on ollut todella hyvä ketju ja paljastanut monia ajatusvääristymiä (naisen kuuluu delegoida, pyytää apua yms). Ensi vuonna muistetaan kaikki ne ulkotulet! Tai miksei jo nyt, asetelmat päälaelleen ;)
Mies sanoi, että siinä on niin hirveästi työtä. Silloin ei ollut hirveästi työtä kun vaati minua tekemään valmistelut. Tämän jälkeen ei ole tosiaan mainittu joulusta sanaakaan. Hylkäsin ajatuksen hotellista, mutta en myöskään aio tehdä mitään sukujoulun eteen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh, sainpa kahlattua koko ketjun läpi. Luulette väärin, tulossa on muitakin kuin miehen vanhemmat. Tai oletan että on tulossa, koska mies ei ole sanonut peruneensakaan kutsua. Ei olla puhuttu joulusta sanaakaan sen jälkeen, kun sanoin että mies saa järjestää sen mitä pitää tarpeellisena, minä en järjestä mitään.
ap
Tämä on ollut todella hyvä ketju ja paljastanut monia ajatusvääristymiä (naisen kuuluu delegoida, pyytää apua yms). Ensi vuonna muistetaan kaikki ne ulkotulet! Tai miksei jo nyt, asetelmat päälaelleen ;)
Mies sanoi, että siinä on niin hirveästi työtä. Silloin ei ollut hirveästi työtä kun vaati minua tekemään valmistelut. Tämän jälkeen ei ole tosiaan mainittu joulusta sanaakaan. Hylkäsin ajatuksen hotellista, mutta en myöskään aio tehdä mitään sukujoulun eteen.
ap
Kerro sitten (jos haluat), miten tilanne etenee ja pidä puolesi. Tsemppiä edelleen :)
- se, jolle vastasit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Jännä kyllä tuo "miehen logiikka" :D Toisen tekemänä se vain on isompi homma?
Joulu on perhejuhla. Perhe on mies, vaimo ja lapset. Tv. Masa 60v. itsekin isovanhempi, muttei läheisriippuvainen.
Vierailija kirjoitti:
Joulu on perhejuhla. Perhe on mies, vaimo ja lapset. Tv. Masa 60v. itsekin isovanhempi, muttei läheisriippuvainen.
Eli mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli mitä?
Oltiin tosi nuoria, kun perustettiin perhe, hankittiin lapsia. Siitä lähtien vietettiin heti jouluaatot ja joulupäivät perheen kesken, rauhasta ja yhteisestä ajasta nauttien. Jos ihminen on niin reppana, ettei saa napanuoraa vanhemmistaan poikki, ei pidä pariutua :) Siitähän seuraa muitakin ongelmia, aikuisen ihmisen vanhemmat vaikuttavat parisuhteeseen ja perheen ratkaisuihin, kun ei olla itsenäistytty.
Tapaninpäivänä ja myöhempinä pyhinä voi kyläillä, myös ystävien kesken. Tv. Masa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ulkotulista tuli kyllä todellinen lentävä lause. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä minä olen viimeisilläni raskaana ja mies haluaisi järjestää sukujoulun meillä. Hän ei millään ymmärrä etten jaksaisi passata ja siivota tänävuonna, kun ei minun kuulemma tarvitse tehdä mitään. Ei tarvitse siivota vieraita varten ja vieraat tuovat ruuat ja hoitavat siivoamisen!
Pyydä ystäviäsi apuun siivoamaan jos mies ei suostu. Itsepä olet miehesi valinnut. Palkkaa apulainen jouluksi. Asioista ei tarvitse tehdä monimutkaisempia kuin ne ovatkaan.
"Pyydä pikkuystäväsi apuun siivoamaan". No en todellakaan menisi kenenkään kotia joulusiivoamaan joulun alla jotain sukujoulua varten, kun on omatkin jouluvalmistelut ja -siivoamiset tehtävänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Käsittämätön kana. Yksikään parisuhde ei toimi jos päässä ei ole kuin yksi ajatus; kenen kuuluu tehdä sitä sun tätä. Nyt tajuan sen yhden biisin sanat
Mitä miehen tulee olla
Kerro mitä kaikkee miehen tulee olla
Mitä miehen tulee olla kerro beibi mulle
Kun en usko naistenlehtiin
Haluun olla oikee sulle
Komeaa ja kaunista
Samaan aikaan kilttiä ja tuhmaa
Hoikkaa ja hauista
Ilmeessä älyä ja uhmaa
Kokemusta täytyy olla
Mutta sopivasti poikamainen
Eksotiikka plussaa on
Kunhan on suomalainen
Joo joo koolla ei oo välii
Mutta tiedän senkin
Testaat arvioit ja mittaat joka sentin
Varakkuutta tietenkin on tarpeen tulla
Ja sekin mielummin ansaittu urheilulla
Täydellinen kokki tulee olla tietenkin
Taiteen pitää kiinnostaa
Olla vähän runollinenkin
Tarpeen tullen ilman paitaa täytyy tehdä töitä
Korjata autoo, laittaa aitaa
Ja viettää syntisiä öitä
Tsemppiä kaikille niille, joiden elämä on yhtä vääntöä ja valtataistelua eikä kommunikointi toimi, ei ajatus eikä elämä eikä sydämet suju yhteen. Ja malja meille, joilla on ollut onnea matkassa löytää tasaveroinen puoliso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ulkotulista tuli kyllä todellinen lentävä lause. :)
Kyllä! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Käsittämätön kana. Yksikään parisuhde ei toimi jos päässä ei ole kuin yksi ajatus; kenen kuuluu tehdä sitä sun tätä. Nyt tajuan sen yhden biisin sanat
Mitä miehen tulee olla
Haluun olla oikee sulle
Komeaa ja kaunista
Hoikkaa ja hauista
Ilmeessä älyä ja uhmaa
Kokemusta täytyy olla
Eksotiikka plussaa on
Kunhan on suomalainenJoo joo koolla ei oo välii
Mutta tiedän senkin
Kerro mitä kaikkee miehen tulee ollaVarakkuutta tietenkin on tarpeen tulla
Taiteen pitää kiinnostaa
Olla vähän runollinenkin
Ja viettää syntisiä öitäTsemppiä kaikille niille, joiden elämä on yhtä vääntöä ja valtataistelua eikä kommunikointi toimi, ei ajatus eikä elämä eikä sydämet suju yhteen. Ja malja meille, joilla on ollut onnea matkassa löytää tasaveroinen puoliso.
Käsitit tahallasi väärin. Pysytäänpä asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Mitä miehen tulee olla
Haluun olla oikee sulle
Komeaa ja kaunista
Hoikkaa ja hauista
Ilmeessä älyä ja uhmaa
Kokemusta täytyy olla
Eksotiikka plussaa on
Kunhan on suomalainenJoo joo koolla ei oo välii
Mutta tiedän senkin
Kerro mitä kaikkee miehen tulee ollaVarakkuutta tietenkin on tarpeen tulla
Taiteen pitää kiinnostaa
Olla vähän runollinenkin
Ja viettää syntisiä öitäTsemppiä kaikille niille, joiden elämä on yhtä vääntöä ja valtataistelua eikä kommunikointi toimi, ei ajatus eikä elämä eikä sydämet suju yhteen. Ja malja meille, joilla on ollut onnea matkassa löytää tasaveroinen puoliso.
Käsitit tahallasi väärin. Pysytäänpä asiassa.
Ja vielä nirppanokka määrää mitä minun tulisi ajatella.. mulla menis hermo sun miehenä :-O
Mä en kyllä tajua, ap olisi siis halukas järjestämään vain omalle perheelle joulun mutta ei siis sukulaisille.
Miksi ette itu miehen kanssa alas ja keskustele kuka tekee mitäkin. Samoin sovitte ruuan suhteen. Ei sinun tarvitse yksin mitään tehdä, lopeta se marttyyrina itkeminen ja puhu miehesi kanssa.
Kyllä se nyt niin on, että jos olet jo tähän myöntynyt niin ei auta kuin kääriä hihat koko porukan kanssa. Et voi viikkoa ennen joulua perua tai painella raukkamaisesti hotelliin.
Nyt perhe pöydän ympärille, lista tehtävistä, tehtävien jako ja aikataulutus. Mies voi toimia projektipäällikkönä. Sukulaisille sähköpostia, että mummu& pappa tuovat kalat, Minna & Veikko laatikot jne.
Paljon on siis hommaa, mutta perusjoulun olisitte varmaan tehneet muutenkin eli siivouksen ja koristeet ja jouluruokaa...muuttuuko nyt muu kuin että ruokaa pitää järjestellä enemmän, enemmän istumapaikkoja ja ehkä yösijoja? Ja yli vielä viikko aikaa, helposti menee kun kaikki osallistuu.
Perääntyminen ei ole nyt ratkaisu.
Jos mä lupaan miehelle tai lapsille jotain, niin saa olla aika force majeure että lähden sitä perumaan. Sanon ei, jos se on ei, ehkää voidaan harkita ja kyllä on kyllä ja siihen voi perhe luottaa. Mies luottaa minuun ja lapset luottavat sanaani.
Jos lupaa miehelle tehdä asian x hänen kanssaan niin teen enkä luista hommasta ja sysää hommaa hänelle. Ihan sen takia vaan, ettei huvitakaan ei lähdetä mitään perumaan. Se tehdään mikä on sovittu.
Mielestäni on outoa logiikkaa, että nyt joulun ollessa ovella ap kiukuttelee kun ei nappaakaan ja sysäisi koko homman miehelle. ”Mua ei nyt huvita” -tuuliviiri.
Mitä jos mies tekisi saman ap:lle, lupaisi esim remontoida ap:n kanssa kotia, mutta sanoisikin remontin alkaessa, että ei nappaa ja lähden baariin ja tulen sitten takaisin kun remontti on valmis.
Jos on sovittu, että yhdessä tehdään niin sitten tehdään yhdessä!