Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies, lapset ja isovanhemmat haluaa sukujoulun meillä, minä ainoana en

Vierailija
12.12.2018 |

Menin heikkona hetkenä suostumaan ja nyt ahdistaa enemmän ja enemmän ja tekisi mieli perua koko homma. Vieläkö voi? Tekisi vaan mieli sanoa miehelle, että jos hän raahaa sukulaiset meille, niin minä vietän jouluni yksin hotellissa.

Kommentit (694)

Vierailija
241/694 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ainakin ahdistaisi jouluvieraat, koska haluan pyhinä nukkua pitkään ja rentoutua ilman seurusteluvelvollisuutta. Siksi en tykkää sukujouluista muidenkaan luona, mutta olen vielä huonompi emäntä kuin vieras. Niin läheisiä sukulaisia ei olekaan, että heidän vieraillessa voisi elää normaalisti.

Komppaan.

Vierailija
242/694 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta/ laita mies ostamaan laatikot, valmis kinkku, perunat, kalat , piparit, torttutaikina ja konvehteja. Tadaa ruoka hoidettu. Sulla kestää tunti noitten lämmittelyssä ja kaikki on tyytyväisiä.

Kyllä mies osaa ne itsekin lämmittää. Valittajahan on jo hotellissa. Poissa pilaamasta muiden joulumieltä. Ja voihan ne jouluruuat järjestää osittain nyyttäriperiaatteella, jos suvussa on innokkaita kokkailijoita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/694 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta/ laita mies ostamaan laatikot, valmis kinkku, perunat, kalat , piparit, torttutaikina ja konvehteja. Tadaa ruoka hoidettu. Sulla kestää tunti noitten lämmittelyssä ja kaikki on tyytyväisiä.

Miksi aloittajan pitäisi ne ruuat ostaa ja lämmittää, jos se on aloittajan mies, joka haluaa kutsua sukulaisia kylään? Mitä sen miehen pitäisi sun mielestä tehdä, maata sohvalla ja juoda kaljaa vai?

Vierailija
244/694 |
13.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

törkeän itsekästä edes ajatella että peruisi joulun, josta kaikki muut jo intoilevat. ehkä kannattaisi vaan yrittää keksiä keinoja, miten itsekin voisit alkaa tykätä tai edes sietää ajatusta, että vietätte mukavan joulun perheen ja suvun kesken. pyydät vaan miestä, lapsia, anoppia yms auttamaan järjestelyissä. 

Voi luoja, etkö itse näe kuinka sairas ajatusmalli tämä on?

Itse asiassa, enä näe. :D Sekö on nyt sairasta, että joskus voi vähän joustaa ja tehdä muiden mieliksi, eikä vain minä minä minä minä haluan minä en halua? Joo, jos oletus on että ap:n tulisi tehdä KAIKKI joulujärjestelyt itse, se ei olisi oikein. Mutta aivan varmasti kun vaan tajuaa pyytää, saa jeesiä lähipiiriltä. Mutta kai se on tuo individualismi, kun ihmiset eivät enää osaa asettaa välillä muiden tarpeita ja haluja omiensa edelle. :( 

Vierailija
245/694 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

törkeän itsekästä edes ajatella että peruisi joulun, josta kaikki muut jo intoilevat. ehkä kannattaisi vaan yrittää keksiä keinoja, miten itsekin voisit alkaa tykätä tai edes sietää ajatusta, että vietätte mukavan joulun perheen ja suvun kesken. pyydät vaan miestä, lapsia, anoppia yms auttamaan järjestelyissä. 

Itse asiassa, enä näe. :D Sekö on nyt sairasta, että joskus voi vähän joustaa ja tehdä muiden mieliksi, eikä vain minä minä minä minä haluan minä en halua? Joo, jos oletus on että ap:n tulisi tehdä KAIKKI joulujärjestelyt itse, se ei olisi oikein. Mutta aivan varmasti kun vaan tajuaa pyytää, saa jeesiä lähipiiriltä. Mutta kai se on tuo individualismi, kun ihmiset eivät enää osaa asettaa välillä muiden tarpeita ja haluja omiensa edelle. :( 

Väännettäämpä rautalangasta. Sanat auttaa ja jeesiä viittaa siihen että homma olisi ap:n ja muut häntä auttelee. Kun taas monet täällä on todenneet että homma olisi ap:n miehen tai jos perheenä kokonaisuutta ajatellaan , vähintään yhteinen. Jos homma on miehen, silloin ap:n rooli olisi autella. Jos yhteisen, kukaan ei auttelisi ketään, vaan kukin tekisi osansa.

Oot varmaan niitä joiden mielestä mies myös jeesii naista silloin kun hoitaa omaa lastaan.

Vierailija
246/694 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ainakin ahdistaisi jouluvieraat, koska haluan pyhinä nukkua pitkään ja rentoutua ilman seurusteluvelvollisuutta. Siksi en tykkää sukujouluista muidenkaan luona, mutta olen vielä huonompi emäntä kuin vieras. Niin läheisiä sukulaisia ei olekaan, että heidän vieraillessa voisi elää normaalisti.

Kuin minun ajatuksia. En halua missään nimessä muunlaista joulua, kuin oman perheen kanssa. Saa olla kuin haluaa, ei tarvii passata ketään eikä olla emäntä eikä vieras. Illan lopuksi käperryn sänkyyn mielisuklaan ja kirjan kanssa. Ei rasita vieraat eikä itse rasita muita.

Vierailija
247/694 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä minä olen viimeisilläni raskaana ja mies haluaisi järjestää sukujoulun meillä. Hän ei millään ymmärrä etten jaksaisi passata ja siivota tänävuonna, kun ei minun kuulemma tarvitse tehdä mitään. Ei tarvitse siivota vieraita varten ja vieraat tuovat ruuat ja hoitavat siivoamisen!

Pyydä ystäviäsi apuun siivoamaan jos mies ei suostu. Itsepä olet miehesi valinnut. Palkkaa apulainen jouluksi. Asioista ei tarvitse tehdä monimutkaisempia kuin ne ovatkaan.

Siis hetkinen, miksi kirjoittajan pitäisi pyytää ystäviään siivoamaan, kun taloudessa on siivouskykyinen aikuinen??? Tai palkata apulainen, palkatkoon mies jos ei osaa tehdä itse mitään.

Nimenomaan! Miksi mies ei pyydä ystäviään siivoamaan, kun kerran juhlatkin haluaa. Millaiselle ihmiselle tulee mieleenkään, että kenenkään ystävien pitäisi omien joulukiireiden keskellä käyttää aikaa toisten kotien siivoamiseen?! 

Ja tuo "itsepä olet miehesi valinnut", on niiiiin väsynyt kommentti. Eikö tämä samalla logiikalla tarkoita juuri sitä, ettei mies voi ap:ltä mitään vaatia, koska "itsepä on vaimonsa valinnut"?

Vierailija
248/694 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tässä ketjussa on aivan järkyttäviä sovinisteja, ja he ovat vielä NAISIA. Aivn järkyttävän syvässä istuu se ajatus että nainen järjestää, nainen kokkaa, nainen siivoaa, nainen organisoi, nainen on päävastuussa, naisen homma, naisen kuuluu/pitää/täytyy....

Missään stanan lakikirjassa ei lue että nämä ovat lakisääteiset naisen vastuut. Se sääntö tulee vain sovinistien puusilmäisestä antiikinaikaisesta ajattelusta.

Naisen ei tarvi tehdä tai vastata YHTÄÄN MISTÄÄN. Pakko ei ole kuin maksaa veroja ja kuolla.

Vierailija
249/694 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua vituttaa ainakin just ne yövieraat eniten. Tai ehkä vielä enemmän vituttaa nukkua jossain sukulaisten nurkissa, vaikka kyseessä olisi oma lapsuudenkotini. Pakkohan siellä on käydä ja kun matkaa on 300km niin yksi yö on pakko olla. Ratkaisuni on nyt se, että käyn siellä yksin joulua edeltävänä viikonloppuna ja mies saa jäädä kotiin valmistelemaan joulua (jonkun se on pakko ehtiä tehdä). Aikuiset lapset puolisoineen tulee joulupäivänä meille, mutta asuvat lähistöllä ja menevät omiin koteihinsa yöksi. Aatto ollaan sitten kaksistaan, mikä on tosi kiva juttu, mutta selvisi tosiaan vasta nyt kun lapsilta saatiin heidän aikataulunsa. Veljeni perhe menee vanhempieni luokse valmiiseen pöytään, mistä olen kiitollinen ja heille pienten lasten vanhempina suon mieluusti.

Vierailija
250/694 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena oli parasta joulut isolla porukalla suvun kesken. Kyllä olisi harmittanut jos jompi kumpi omista vanhemmista olisi ollut tuollainen, että haluaa olla vain oman pienen perheen kesken eikä intoa järjestää mitään :/ Mutta saisihan se mieskin tasapuolisesti olla järjestämässä, jos on sitä ehdottanutkin. Sitä en sitten taas ymmärrä, jos AP ajatteli laittaa hanskat tiskiin ja olla tekemättä mitään yhteisen joulun eteen, kun ei nyt itseä satu sukujoulu kiinnostamaan. Ajattele edes lastesi iloa ennen kuin heittäydyt hankalaksi nihkeilijäksi.

Vierailija
251/694 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sä tiedät, kuinka usein ap joustaa perheensä arjessa normaalisti ja asettaa muiden halut omiensa edelle? Hän nimenomaan sanoi, että ei halunnut sukulaisia heille jouluksi, koska on uupunut, mies kutsui ne kuitenkin ja ap:n pitäisi kuitenkin olla päävastuussa järjestelyistä. Miksi ihmeessä mies ei voi olla se, joka järjestää ja pyytää sitä apua lähipiiriltä? Jos ap olisi kutsunut sukulaisia jouluksi vastoin miehen tahtoa ja olettaisi, että mies kantaa päävastuun järjestelyistä, niin olisiko se ok ja mies itsekäs kun ei tähän suostuisi?

Vierailija
252/694 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi mun mies on mies joka järjestää itse. Minä toki auttelen.

Vierailija
253/694 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tässä ketjussa on aivan järkyttäviä sovinisteja, ja he ovat vielä NAISIA. Aivn järkyttävän syvässä istuu se ajatus että nainen järjestää, nainen kokkaa, nainen siivoaa, nainen organisoi, nainen on päävastuussa, naisen homma, naisen kuuluu/pitää/täytyy....

Missään stanan lakikirjassa ei lue että nämä ovat lakisääteiset naisen vastuut. Se sääntö tulee vain sovinistien puusilmäisestä antiikinaikaisesta ajattelusta.

Naisen ei tarvi tehdä tai vastata YHTÄÄN MISTÄÄN. Pakko ei ole kuin maksaa veroja ja kuolla.

Sata yläpeukkua tälle!!

Vierailija
254/694 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me vietämme 3 polven sukujoulua siten, että kokoonnutaan jonkun (perheen) luona, mutta sovitaan etukäteen mitä kukin tuo.

Itse asiassa pääsee paljon vähemmällä siten, koska ei tarvitse valmistaa tai ostaa kuin yksi juttu tai max kaksi. Yksi tuo lanttulaatikon ja hedelmäkakun, toinen valmistaa kalan, kolmas tuo juustot jne. Isäntäväki keittelee perunat ja kattaa pöydän, halukkaat voivat saunoa. Lisukkeita voi sitten tuoda makunsa mukaan, esim. pikkelsejä tms.

Erona ap:n tilanteeseen, että asumme lähekkäin, eikä ole pakko olla yötä, mutta voi olla jos on ottanut glögiä autoilijan annoksen yli.

Oletko aivan varma, ettei puolisoita kiinnosta välillä omien sukulaistensa seura tai perhe halua olla jouluna keskenään?

Hyvä kysymys monelle, varmaan. Miksi vain toisen isovanhemmat ja muu suku, mutta toisen sukua vieroksutaan?  Tiedän muutamia, jotka ramppaavat toisen isovanhempien luo jouluksi, mutta toiset ei käy eikä sovi. Samanlaisia ja samanarvoisia ovat molemmat mummut ja ukit.

Vierailija
255/694 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"-MENIN heikkona hetkenä SUOSTUMAAN" Tuo lause on nyt se, joka sinun on sisäistettävä! Nyt lakkaat käyttäytymästä avuttoman tavoin ja lopetat marttyyripuheet. Se mitä on luvattu on, luvattu! Leuka pystyyn ja ala tekemään listaa asioista, joita pitää hoitaa heti! Kinkun tilaus on niistä tärkein! Listaa kaikki asiat, mitä joulupöytään halutaan, tee prisman sivustolla foodiessa valmis ostoskori koskien ruokaa ja juomaa. Halutettasi voit jotain muuta sukulaista pyytää hoitamaan jälkiruokapuolen, piparit tähtitortut, puuron yms. Nainen osaa monta asiaa kerralla, ja sellainen olet sinäkin! Leuka pystyyn ja näytä että seisot sanojesi takana. Osan salaateista voi tilata valmiina lähimmistä ruokapaikoista, ei kestä kauaa, kun saat asiat kuntoon! Toivotan sinulle menestyksellistä joulua! Sä pystyt siihen!

Vierailija
256/694 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai ne isovanhemmat nyt jotain ruokaa/juomaa mukanansa tuovat myös? Jos ette ole sellaista vielä sopineet, niin nyt olisi viimeistään aika sopia niin.

Tuo kyllä, mutta ei se nyt kovin pitkälle auta että tullaan jonkun lanttulaatikon ja sinapin kanssa muuten valmiiseen pöytään.

ap

Aha, eli teillä ei muuten vietettäisi joulua ollenkaan tai ainakaan ei tehtäisi mitään joulupöytään.

Ilmeisesti siksi muut ovatkin innoissaan kun kerrankin vietetään joulua.

Koska taatelikakusta ja kinkusta riittää kyllä useammalle eikä valmistaminen ole yhtään vaivalloisempaa 6 hengelle kuin 4 hengelle.

Vierailija
257/694 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulumuori kirjoitti:

"-MENIN heikkona hetkenä SUOSTUMAAN" Tuo lause on nyt se, joka sinun on sisäistettävä! Nyt lakkaat käyttäytymästä avuttoman tavoin ja lopetat marttyyripuheet. Se mitä on luvattu on, luvattu! Leuka pystyyn ja ala tekemään listaa asioista, joita pitää hoitaa heti! Kinkun tilaus on niistä tärkein! Listaa kaikki asiat, mitä joulupöytään halutaan, tee prisman sivustolla foodiessa valmis ostoskori koskien ruokaa ja juomaa. Halutettasi voit jotain muuta sukulaista pyytää hoitamaan jälkiruokapuolen, piparit tähtitortut, puuron yms. Nainen osaa monta asiaa kerralla, ja sellainen olet sinäkin! Leuka pystyyn ja näytä että seisot sanojesi takana. Osan salaateista voi tilata valmiina lähimmistä ruokapaikoista, ei kestä kauaa, kun saat asiat kuntoon! Toivotan sinulle menestyksellistä joulua! Sä pystyt siihen!

Suomalaisen naisen rooli on tosiaan työhevosen. Josko ap ensi kerralla pitäisi päänsä eikä lupailisi asioita, joita ei tahdo. Lapset saavat ainakin kynttilät pihalle myös isän vetovastuulla.

258/694 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, miten isoa porukkaa aloittajan mies ja lapset ovat jouluksi haalimassa kokoon, mutta minusta sillä ei ole merkitystä, onko tulossa kaksi ihmistä vai kaksikymmentä. Pointti on se, että aloittajan MIES HALUAA sukujoulun, mutta olettaa, että ALOITTAJA JÄRJESTÄÄ sen. Onko reilua? Ei. On ihan sama, tuleeko vieraita vähän vai paljon, jos aloittaja haluaisi viettää rennon joulun oman ydinperheen kesken. Se ei toteudu, vaikka kylään ei tulisi muita kuin jommankumman vanhemmat. Joillain onnellisilla tietysti on suku, jonka jokaisen jäsenen seurassa voi olla samalla tavalla kuin omien ydinperheenjäsenten seurassa -tällöin voidaan koota kaikki saman katon alle ja olettaa, että kaikilla on vielä kivaakin. Enemmistössä taidetaan kuitenkin olla me, joiden suvuista löytyy ehkä yksi tai kaksi sellaista ihmistä, jotka voi kutsua kylään ja tietää, ettei tarvitse stressata yhtään enempää kuin silloin, kun ollaan oman perheen kesken. Että voi olla täysin oma itsensä, ihan samalla tavalla kuin silloin, kun ollaan omalla porukalla. 

Vaikka kaikki vieraat osallistuisivat siihen ruuanlaittoon ja muuhun, ahdistuu se henkilö, joka olisi halunnut viettää joulun vain oman perheen kanssa, jokatapauksessa siitä, että talossa on vieraita. Tilanne stressaa, vaikka kyseessä olisivat vain omat vanhemmat, moninkertaisesti, jos kyseessä ovat puolison vanhemmat. Harva taitaa oikeasti olla appivanhempiensa kanssa niin läheinen, että voisi kursailematta vaikka piereskellä ja kaivella nenää heidän läsnäollessaan tai ei nolostuisi, jos anoppi löytää pytyn taakse tippuneen käytetyn kuukautissuojan tai vaikka roskiksesta ohi osuneen kondomin? Joulu ei ole kovin rento, jollei aamulla kehtaa mennä omaan keittiöönsä alasti tai pyjamassakaan keittämään kahvia, koska siellä voi jo joku sukulainen istuksia pöydässä lehteä lukemassa -siis jos on normaalisti tapana nukkua alasti ja hipsiä vessaan/kahvinkeittoon jne. niinikään eevanasussa. Ymmärrättekö pointin? Kyse ei välttämättä ole siitä, että kaikki työ kaatuisi yhden niskaan, vaan (yö)vieraiden aiheuttama henkinen rasite voi olla syy, miksei sukujoulua jaksaisi järjestää. 

Kyseessä EI ole SUKUJOULU , eikä mistään käy ilmi että MIES ODOTTAA aloittajan sen järjestävän.

Älkää viitsikö valehdella. 

Jo otsikossa puhutaan sukujoulusta. Joku (tai useampi) kirjoittaja on jostain saanut käsityksen, että tulossa olisi vain kaksi vierasta, miehen vanhemmat. Missä näin sanotaan? Kahlasin koko ketjun läpi, mutta eipä silmääni sattunut tuollaista tietoa, ap:n itsensä sanomana. Jotkut ovat tehneet tällaisia oletuksia, mutta niiden oikeellisuudesta emme tiedä.

Vierailija
259/694 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olitte varmasti sopineet kuka tekee mitäkin joulun eteen. JOten ne ketkä sitä sukujoulua halusi hoitavat järjestelyt. Sinä tulet valmiiseen pöytään. Mikäli he odottavat että sinä hoidat kaiken yksin, niin se on kohtuutonta.

No ei se valmiiseen pöytään tuleminenkaan ole kohtuullista. Kyllä se on reilua osallistua edes jossain määrin. Ei miehiltäkään kysytä haluavatko he osallistua, vaikka eivät sukujoulua haluaisi tai valitsisi.

Vierailija
260/694 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi aloittajan pitäisi ne ruuat ostaa ja lämmittää, jos se on aloittajan mies, joka haluaa kutsua sukulaisia kylään? Mitä sen miehen pitäisi sun mielestä tehdä, maata sohvalla ja juoda kaljaa vai?

Entä saako mies juoda kaljansa rauhassa siinä tapauksessa, että hän ei ole sukujoulua halunnut, vaan ainoastaan juoda kaljaansa rauhassa?? Eipä saa, ei. Silloinkin mies patistetaan hommiin valitusten siivittämänä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan seitsemän