Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies, lapset ja isovanhemmat haluaa sukujoulun meillä, minä ainoana en

Vierailija
12.12.2018 |

Menin heikkona hetkenä suostumaan ja nyt ahdistaa enemmän ja enemmän ja tekisi mieli perua koko homma. Vieläkö voi? Tekisi vaan mieli sanoa miehelle, että jos hän raahaa sukulaiset meille, niin minä vietän jouluni yksin hotellissa.

Kommentit (694)

Vierailija
261/694 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sulle loistava ehdotus, lähde mun kanssa perjantaina viikoksi lomalle ja jätä miehesi ja kakarasi omineen ja nauti minun kanssa loistavasta kehdenkeskisetä joulusta, jossa ei tarvi passata toisia vaan nauttia itse.

Vierailija
262/694 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soittelet sukulaisille ja sovit mitä kukakin joulupöytään tuo. 

Meillä oli selkeä jako siinä kuka mitäkin äidin luokse jouluna vei, äidin työksi jäi paistaa kinkku. Kaikki muu kulkeutui syömään menevien mukana.

Ei mitään ongelmaa, mutta pelisäännöt pitää tehdä selviksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/694 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ei siis meinannut edes siivota jouluksi eikä laittaa  mitään joulukoristeita?

Jouluruoissakaan ei ole mitään laittamista. Kinkku uuniin ja muut pakkauksista esille.

Mutta sekin on liika palstallamakaajille. 

En ole ap. Mutta komppaan häntä. Kaikki ei aina ole kiinni, et jaksaako siivota. Tai laittaa ruuat vimpan päälle. Omalla lähiporukalla tulee parhaimmat joulut. Rennosti ei voi aina olla, jos suku ahtautuu saman katon alle. Kokemuksesta tiedän, että sitä pinnistää itsensä äärirajoille, ja silti joku sanoo jotain, mistä joku pahoittaa mielensä. Jokainen tavallaan, ja vieraat omillaan :) Hyvää Joulua...

Vierailija
264/694 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ei siis meinannut edes siivota jouluksi eikä laittaa  mitään joulukoristeita?

Jouluruoissakaan ei ole mitään laittamista. Kinkku uuniin ja muut pakkauksista esille.

En ole ap. Mutta komppaan häntä. Kaikki ei aina ole kiinni, et jaksaako siivota. Tai laittaa ruuat vimpan päälle. Omalla lähiporukalla tulee parhaimmat joulut. Rennosti ei voi aina olla, jos suku ahtautuu saman katon alle. Kokemuksesta tiedän, että sitä pinnistää itsensä äärirajoille, ja silti joku sanoo jotain, mistä joku pahoittaa mielensä. Jokainen tavallaan, ja vieraat omillaan :) Hyvää Joulua...

Jos perheessä kaikki ovat samaa mieltä että omalla porukalla on paras joulu, niin silloin se vietetään niin.

Mutta jos muut haluaisivat sukujoulun ja vain yksi haluaa oman porukan joulun niin onko tämän yhden mielen mukaan mentävä ?

Minusta ei, ei vaikka olisi kyseessä nainen.

Silloin vuorotellaan tms.

Vierailija
265/694 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos perheessä kaikki ovat samaa mieltä että omalla porukalla on paras joulu, niin silloin se vietetään niin.

Mutta jos muut haluaisivat sukujoulun ja vain yksi haluaa oman porukan joulun niin onko tämän yhden mielen mukaan mentävä ?

Siinä tapauksessa sen sukujoulun voi viettää jossain muualla kuin sitä haluamattoman luona. Ihan sama, miten plajon tätä väännetään, niin silti järjestelyt jää naisen huoleksi. Siinä on muutakin hommaa kuin laittaa pöytään vieraiden tuoma kinkku, sinappi, lanttulaatikko ja taatelikakku.

Vierailija
266/694 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pointti oli edelleenkin se, että mies halusi sukujoulun, ap ei, ja mies halusi silti, että ap kantaisi päävastuun järjestelyistä (tuo sanamuoto on suoraan ap:n yhdestä viestistä). Ap olisi alistunut sukujouluun vaikka ei sitä halunnut, kunhan mies olisi vastannut kaupassakäynnistä, ruoanlaitosta ja siivouksesta, mutta miehelle tämä ei sopinut. Se, että mies halusi apn tekevät nuo asiat, sai ap:n miettimään hotelliin karkaamista.

Vierailija
267/694 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soittelet sukulaisille ja sovit mitä kukakin joulupöytään tuo. 

Meillä oli selkeä jako siinä kuka mitäkin äidin luokse jouluna vei, äidin työksi jäi paistaa kinkku. Kaikki muu kulkeutui syömään menevien mukana.

Ei mitään ongelmaa, mutta pelisäännöt pitää tehdä selviksi.

Ai että soittelet. Miksi ap:n pitäisi soitella yhtään kenellekään, kai mieskin osaa käyttää puhelinta?

Vierailija
268/694 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat ihme kansa, siinä missä muualla maailmassa sukua ja ystäviä tavataan viikottain, joskus vielä useamman kerran viikossa.

Syödään hyvää ruokaa ja seurustellaan, jotka antavat voimaa, elämän iloa, ladataan akkuja ja reutoudutaan, että jaksaisi. Ja lapset riemuitsevat eri sukupolvien kohtaamisista. On isovanhemmat, tädit, enot, serkut, sisaret jne.

Toisin kuin suomimamma, joka ei edes kerran vuodessa halua juhlia suvun kanssa, kun on niin helv..väsynyt ja mieluimmin makoilee yksin apeana hotellissa. Ja siitä huolimatta ei vaan jakseta, ollaan masentuneita ja apeita ja sitt halutaan olla niin kansainvälisiä ja maailman sykkeessä että.

Älä morkkaa näillä perustein vahvaa suomimammaa joka pitää puolensa. Itse ollaan tuo toisenlainen perhekeskeinen ulkomaalaisperhe ja burn outissa täällä olen ja terveys mennyt. Joka viikonloppu pitää passata yli 10 henkistä vieraslaumaa ja siitä vielä kiitokseksi kälyjen vittuilut päälle niin avot, nyt sitten juostaan terapiassa ja haettu avioeroa vaikka lapsiakin on.

Ei se nyt niin onnellista ole kuin mitä ulkoapäin näyttää. Kyllä vierailla ja lapsilla on hauskaa, mutta eipä kukaan välitä miniästä tuon taivaallista. Sitten olet pahin narttu ja näytät "todellisen luonteesi" kun vuosikausien passaamisen jälkeen pistät rajoja.

Joten. Hatunnosto teille muka laiskoille suominaisille. Pitäkää puolenne ja me kyllä otetaan myös mallia!!!!

Vierailija
269/694 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

törkeän itsekästä edes ajatella että peruisi joulun, josta kaikki muut jo intoilevat. ehkä kannattaisi vaan yrittää keksiä keinoja, miten itsekin voisit alkaa tykätä tai edes sietää ajatusta, että vietätte mukavan joulun perheen ja suvun kesken. pyydät vaan miestä, lapsia, anoppia yms auttamaan järjestelyissä. 

Voi luoja, etkö itse näe kuinka sairas ajatusmalli tämä on?

Itse asiassa, enä näe. :D Sekö on nyt sairasta, että joskus voi vähän joustaa ja tehdä muiden mieliksi, eikä vain minä minä minä minä haluan minä en halua? Joo, jos oletus on että ap:n tulisi tehdä KAIKKI joulujärjestelyt itse, se ei olisi oikein. Mutta aivan varmasti kun vaan tajuaa pyytää, saa jeesiä lähipiiriltä. Mutta kai se on tuo individualismi, kun ihmiset eivät enää osaa asettaa välillä muiden tarpeita ja haluja omiensa edelle. :( 

Kaikki muut ovat yhtä minä minä minä minä kuin ap, eivätkä he ajattele ap:n tarpeita ja haluja yhtään sen enempää kuin ap heidän.

Vierailija
270/694 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmistö voittaa. Sori. Millä yksinoikeudella sinä saisit peruuttaa sovitut suunnitelmat joita muut odottavat innoissaan?

Minä en halua enkä jaksa ja silti minun pitäisi kantaa päävastuu järjestelyistä.

ap

Miksi sun pitäisi päävastuu ottaa? Ja sanoitko miehelle, että hänen pitää myös osallistua? Jos et, niin älä viitsi kantaa mitään tuollaista marttyyrinviittaa, kun olet kerran jo suostunut tuohon.

Mies ilmeisestikin kuvittelee, että kaikki järjestyy itsestään. Ehkä jätän hänelle kaikki, ihmetelkööt sitten että eikö olekaan mitään ruokaa ja missä yövieraat mahtuu nukkumaan.

ap

En lukenut koko ketjua, mutta jotenkin niin lapselliselta vaikuttaa. No kerro miehellesi selkein sanoin, että tekisitkö a, b, c ja d, niin minä teen e, f ja g. Kysyt isovanhemmilta, toisivatko he mukanaan h, i ja j? Joillain naisilla on tosi ärsyttävä tapa lupautua "heikkona hetkenä" mihin vaan, toiset ilahtuvat ja sitten ihmettelevät, kun nainen vain näyttää hapanta naamaa tehdessään jouluvalmisteluita tai mitä nyt sitten lupasikaan. Jos lupaat jotain, tee se, ja naamaa ei kannata pitää norsunperällä. Ja mitä muut tekevät, olet siitä normaalin kiitollinen. Olisi varmaan joo lapsillekin kiva joulu, jos äiti itkee hotellissa ja isä ja isovanhemmat ihmettelisivät, mitä tapahtui. Näin aikuisestiko av-mammojen lapsuudenkodeissa toimittiin? Oletko ap ajatellut, että jouluvalmisteluissa, juhlan viettämisessä yhdessä ja lasten ilossa voisi olla jotain aidosti kivaakin?

Vierailija
271/694 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat ihme kansa, siinä missä muualla maailmassa sukua ja ystäviä tavataan viikottain, joskus vielä useamman kerran viikossa.

Syödään hyvää ruokaa ja seurustellaan, jotka antavat voimaa, elämän iloa, ladataan akkuja ja reutoudutaan, että jaksaisi. Ja lapset riemuitsevat eri sukupolvien kohtaamisista. On isovanhemmat, tädit, enot, serkut, sisaret jne.

Toisin kuin suomimamma, joka ei edes kerran vuodessa halua juhlia suvun kanssa, kun on niin helv..väsynyt ja mieluimmin makoilee yksin apeana hotellissa. Ja siitä huolimatta ei vaan jakseta, ollaan masentuneita ja apeita ja sitt halutaan olla niin kansainvälisiä ja maailman sykkeessä että.

Niin, Suomi on iso maa, jossa etäisyydet sukulaisten välillä ovat pitkiä. Sieltä jostain savo-karjalasta ei lähdetä viikottain tai päiväseltään Turkuun moikkaamaan sukulaisia.

Vierailija
272/694 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmistö voittaa. Sori. Millä yksinoikeudella sinä saisit peruuttaa sovitut suunnitelmat joita muut odottavat innoissaan?

Minä en halua enkä jaksa ja silti minun pitäisi kantaa päävastuu järjestelyistä.

ap

Miksi sun pitäisi päävastuu ottaa? Ja sanoitko miehelle, että hänen pitää myös osallistua? Jos et, niin älä viitsi kantaa mitään tuollaista marttyyrinviittaa, kun olet kerran jo suostunut tuohon.

Mies ilmeisestikin kuvittelee, että kaikki järjestyy itsestään. Ehkä jätän hänelle kaikki, ihmetelkööt sitten että eikö olekaan mitään ruokaa ja missä yövieraat mahtuu nukkumaan.

ap

En lukenut koko ketjua, mutta jotenkin niin lapselliselta vaikuttaa. No kerro miehellesi selkein sanoin, että tekisitkö a, b, c ja d, niin minä teen e, f ja g. Kysyt isovanhemmilta, toisivatko he mukanaan h, i ja j? Joillain naisilla on tosi ärsyttävä tapa lupautua "heikkona hetkenä" mihin vaan, toiset ilahtuvat ja sitten ihmettelevät, kun nainen vain näyttää hapanta naamaa tehdessään jouluvalmisteluita tai mitä nyt sitten lupasikaan. Jos lupaat jotain, tee se, ja naamaa ei kannata pitää norsunperällä. Ja mitä muut tekevät, olet siitä normaalin kiitollinen. Olisi varmaan joo lapsillekin kiva joulu, jos äiti itkee hotellissa ja isä ja isovanhemmat ihmettelisivät, mitä tapahtui. Näin aikuisestiko av-mammojen lapsuudenkodeissa toimittiin? Oletko ap ajatellut, että jouluvalmisteluissa, juhlan viettämisessä yhdessä ja lasten ilossa voisi olla jotain aidosti kivaakin?

Ap :n kannattaa vaan hymyillen rentoutua sohvalla ja odotella miehen järjestävän joulun. Näin hän ei vie joulumieltä muilta.

Aattona hän voi lasten kanssa sytyttää roihukynttilät pihalle ennen vieraiden saapumista ja mies voi ylistää, kuinka kivalta ne näyttävät valkeassa hangessa. Jos mies kiittää riittävän ylistävästi, ap voi vaikka napsauttaa sähkösaunan päälle, kunhan mies sitten muistaa kehua pehmeitä löylyjä ja katsoa rakastavan ihaillen saunapuhdasta ja alastonta vaimoaan. Yllätyksenä ihanalle miehelleen ap voi jäähdyttää laatujouluoluet pakkasessa. Voiko mies mitään enempää toivoa?

Missään nimessä ap:n ei pidä langeta suunnittelemaan tai delegoimaan jouluvalmisteluja miehen puolesta, sillä silloin ap tulee huonolle tuulelle ja kaikkien joulumieli on mennyt.

Parasta kaikille, myös miehelle on, että mies hoitaa sukujouluihmisenä tomerasti ja innoissaan jouluvalmistelut. Kyllä sitten kelpaa ap:n appivanhempien tulla joulutunnelmaa huokuvaan onnellisten ihmisten pitopöytään.

Vierailija
273/694 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella oikeus kotirauhaan, ilman sukulaisten passaamista. Jos joku haluaa sukujoulun, niin kukkaron nyörit auki, ja tarjotkoon jossain sen jouluruuan. Sitten jokainen kipittäköön omaan kotiinsa, oman perheensä kanssa. Emäntä säästyy tiskeiltä ja siivouksilta. Ja muilta häsläämisiltä, ja pakkoseurusteluilta. Ja ne sukulaisetkin voivat ottaa sen hotellihuoneen. Kiva jakaa lahjat omassa kodissa,omalla porukalla, ja rentoutua. Ottaa aikaa itselleen, nukahtaa rauhassa, ja herätä rauhassa. :)

Vierailija
274/694 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka vaikeaa on sanoa, että halutaan joulu viettää ihan omalla porukalla. Pitäis miettiä, että jos joku loukkaantuu, niin ei voi mitään. Mutta stressitön joulu on paras joulu.

Vierailija
275/694 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta oleellista on että sä olet jo siihen sukujouluun lupautunut, joten helvettiäkö enää alat tunnelmaa latistaa marisemalla ja jopa perumalla koko jutun. Sano ensi vuonna selvästi EI. 

Vierailija
276/694 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, sainpa kahlattua koko ketjun läpi. Luulette väärin, tulossa on muitakin kuin miehen vanhemmat. Tai oletan että on tulossa, koska mies ei ole sanonut peruneensakaan kutsua. Ei olla puhuttu joulusta sanaakaan sen jälkeen, kun sanoin että mies saa järjestää sen mitä pitää tarpeellisena, minä en järjestä mitään.

ap

Vierailija
277/694 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on luvattu ja sovittu niin sitten vain kädet taikinaan ja tekemään listaa mitä tarvitaan.

Älä jätä edelliseen iltaan vaan heti miettimään sen sijaan että täällä meidän muiden viisaiden kanssa mietit miten päästä pälkähästä.

Kun lista etenee, voit pyytää apua ja neuvoja muilta osallistujilta.

Ensi vuonna voit hyvillä mielin ehdottaa, että juhlitaan jonkun muun luona.

Vierailija
278/694 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on luvattu ja sovittu niin sitten vain kädet taikinaan ja tekemään listaa mitä tarvitaan.

Älä jätä edelliseen iltaan vaan heti miettimään sen sijaan että täällä meidän muiden viisaiden kanssa mietit miten päästä pälkähästä.

Kun lista etenee, voit pyytää apua ja neuvoja muilta osallistujilta.

Ensi vuonna voit hyvillä mielin ehdottaa, että juhlitaan jonkun muun luona.

Ap ei kyllä missään ilmoittanut luvanneensa hoitaa kestitsemisen, mies sen hoitakoon, kun sukujoulua hinkuu, oppii ehkä samalla arvostamaan sukujuhlien järjestäjiä ja jatkossa osoittaa myös sen. Miksi ap:n pitäisi mennä mukaan miehen lapsellisiin ja itsekkäisiin vaatimuksiin, että ap hoitaa homman hänen puolestaan?

Vierailija
279/694 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suhdattuisiinko tähän erilailla, jos kyseessä on nainen joka haluaisi viettää joulun suvunsa kanssa, & mies painuisi tätä karkuun hotelliin & saapuisi valmiiseen joulupöytään?

No kun ne miehet yleensä saapastelee valmiiseen joulupöytään riippumatta siitä, kuka niitä vieraita halusi. Miehet korkeintaan graavaavat lohen (todella helppo ja nopea homma) tai sytyttelevät ulkotulet, kuten tässäkin ketjussa on tullut ilmi.

Haluaisin nähdä miehen, joka tsekkaa kotona olevat tarvikkeet, raivaa jääkaappiin tilaa, suunnittelee ruuat aikatauluineen ja tekee ostoslistan, käy kaupassa ja valmistaa ruuat.

Se on minun mies

Vierailija
280/694 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh, sainpa kahlattua koko ketjun läpi. Luulette väärin, tulossa on muitakin kuin miehen vanhemmat. Tai oletan että on tulossa, koska mies ei ole sanonut peruneensakaan kutsua. Ei olla puhuttu joulusta sanaakaan sen jälkeen, kun sanoin että mies saa järjestää sen mitä pitää tarpeellisena, minä en järjestä mitään.

ap

Se on todella uuvuttavaa selata tämä ketju ja yleensäkin palstailu. Ymmärrän täysin, että ahkera palstailija väsyy eikä jaksa edes joulua järjestää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän