Meillä ei käytetä ollenkaan alkoholia. Miten reagoisit jouluvieraana?
Emme itse käytä koskaan alkoholia, eikä siis myöskään osteta sitä ikinä. Meille on tulossa jouluvieraita, jotka ovat lähipiiriä ja tietävät hyvin, että elämme alkotonta elämää. Meillä saa muut kyllä juoda viiniä, jos tuovat sitä itse. Miten toimisit meidän jouluvieraana? Yllättyisitkö ja pahastuisitko kun meidän joulupöydässä ei ole meidän hankkimaa viiniä tai olutta? Ostaisitko itse itsellesi oman pullon mukaan? Pitäisikö meidän muistuttaa vieraitamme viinistä?
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Miksi siihen edes pitäisi reagoida? Talo elää tavallaan, eikös se jotenkin noin mennyt? Ja tuskin alkottomuus enää nykypäivänä jotenkin niin uutta ja outoa on, että sillä kannattaa erityisesti mainitsemalla kilpeään kiillottaa. Jos teitä ei kerran haittaa että vieraat tuovat ja juovat omiaan, mikä ongelma tässä on?
Kilpeään kiillottaa, tekikö joku niin?
En edes huomaisi koko asiaa, ellette sitten itse tekisi siitä numeroa.
Miksi sitä alkoholia ei voi tarjota, vaikka itse ei sitä käytä?
Minä en esimerkiki juo yhtään kaljaa, mutta ostan aina vierasvaraksi kaljaa, jos tiedän vieraan siitä tykkäävän. Jokaiselle on aina jotain tarjottavaa.
Mielestäni isäntäväen olisi ihan järkevä varata jouluksi muutama pullo viiniä tarjottavaksi vaikka eivät itse sitä joisikaan. Tällä tavalla he huomioisivat kutsutut vieraat ja joulusta tulee kaikille mukava, sillä monet ihmiset nauttivat hyvästä viinistä ruuan seurana. Alkosta saa apua oikean viinin valinnassa jouluherkkuja varten jos itse sitä ei osaa valita.
Eihän kukaan pyydä kasvissyöjääkään tuomaan omia eväitä illalliselle, koska pääruokana tarjoillaan lihaa.
Onnistuneen illalliskutsun salaisuus on vieraiden huomioon ottaminen
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitä alkoholia ei voi tarjota, vaikka itse ei sitä käytä?
Minä en esimerkiki juo yhtään kaljaa, mutta ostan aina vierasvaraksi kaljaa, jos tiedän vieraan siitä tykkäävän. Jokaiselle on aina jotain tarjottavaa.
Ai kotikaljaa? Alkoholitonta olutta ja kotikaljaa kai olikin tarjolla. Minä tarjoudun aina tuomaan olutta kun olen itse niin ronkeli sen suhteen. Oluessa saa olla runkoa ja humalaa.
Sopua kirjoitti:
Mielestäni isäntäväen olisi ihan järkevä varata jouluksi muutama pullo viiniä tarjottavaksi vaikka eivät itse sitä joisikaan. Tällä tavalla he huomioisivat kutsutut vieraat ja joulusta tulee kaikille mukava, sillä monet ihmiset nauttivat hyvästä viinistä ruuan seurana. Alkosta saa apua oikean viinin valinnassa jouluherkkuja varten jos itse sitä ei osaa valita.
Eihän kukaan pyydä kasvissyöjääkään tuomaan omia eväitä illalliselle, koska pääruokana tarjoillaan lihaa.
Onnistuneen illalliskutsun salaisuus on vieraiden huomioon ottaminen
Olen joskus ostanut lihaa ihan vain sitä varten kun tiedän jonkun vieraan siitä pitävän. Muuten en juurikaan lihaa osta.
Ok, hyvä näin, en ole alkoholisti itekkään.
(Saanko kuitenkin syyä 3 pakkausta lidlin hyviä bränditäytteisiä konvehteja, jotka tuon muassani?)
Toisin oman pullon mutta olenkin kaappijuoppo. Loppuillasta vetäisin joulupukille sylitanssin ja sammuisin hankeen taskut täynnä lastenne lahjanamuja.
En ole ikinä nähnyt kenenkään joulupöydässä viiniä. Ja olen sentään ollut montakin kertaa viettämässä jouluaattoa muilla ihmisillä. Että ei kai se niin yleistäkään ole, että sitä viiniä on tarjolla.
Meillä ei myöskään käytetä ollenkaan alkoholia ja kaikki sukulaiset ja tutut sen tietää, ne on monet itsekin ns. absolutisteja. Meillä on joulupöydässä juotavana kivennäisvettä, colaa (nuoret haluaa), julmustia ja mehua. Kukaan ei halua maitoa eikä kotikaljaakaan. Jossain oli tarjolla juomana myös olutta, eikä se meitä vieraita haitannut.
Jos meille tulee vaikka yövieraita, jotka käy saunassa, niin meillä ei ole tarjolla saunaoluita, mutta vieraat saa tuoda tullessaan ja juoda niitä ihan avoimesti, ei tarvitse mennä johonkin takkahuoneeseen salaa hörppimään. Esim. veljeni tuo aina muutaman tölkin itselleen saunaa varten. Me muut juodaan vissyä tai jääteetä, mikä on meistä parasta saunajuomaa.
En osaa ihan sanoa, mitä tykkäisin, jos vieras toisi sen viinipullon meidän joulupöytäämme. Hänhän toisi sen pelkästään itseään varten. No, en siitä loukkaantuisi mutta mielestäni jos tulee toiselle jouluvieraaksi, ja tietää, että siellä ei käytetä minkäänlaista alkoholia, niin pitäisi vieraan silloin isäntäväen kotia kunnioittaa, siis kun on juhlasta kyse. Eli vieras tekee siinä mielestäni silloin jonkinlaisen etikettivirheen, sillä kyllä hänen täytyisi tämä isäntäväen alkoholittomuus ottaa huomioon ja jos kerran heidän joulupöytäänsä tulee, niin pitää tyytyä siihen, mitä siinä tarjotaan. Näin ajattelen minä. Muut voi ajatella ihan toisin.
Kysykää edes siltä isäntäväeltä ensin, voiko tuoda itselleen viiniä ruokajuomaksi. Se nyt ainakin olisi kohtuullista.
Ei haittaisi yhtään!Talossa talon tavoilla.vaikka otetaankin itse sillointällöin,jouluna ei koskaan.Joulu on lasten juhla ja silloin ollaan selvinpäin.
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä nähnyt kenenkään joulupöydässä viiniä. Ja olen sentään ollut montakin kertaa viettämässä jouluaattoa muilla ihmisillä. Että ei kai se niin yleistäkään ole, että sitä viiniä on tarjolla.
Meillä ei myöskään käytetä ollenkaan alkoholia ja kaikki sukulaiset ja tutut sen tietää, ne on monet itsekin ns. absolutisteja. Meillä on joulupöydässä juotavana kivennäisvettä, colaa (nuoret haluaa), julmustia ja mehua. Kukaan ei halua maitoa eikä kotikaljaakaan. Jossain oli tarjolla juomana myös olutta, eikä se meitä vieraita haitannut.
Jos meille tulee vaikka yövieraita, jotka käy saunassa, niin meillä ei ole tarjolla saunaoluita, mutta vieraat saa tuoda tullessaan ja juoda niitä ihan avoimesti, ei tarvitse mennä johonkin takkahuoneeseen salaa hörppimään. Esim. veljeni tuo aina muutaman tölkin itselleen saunaa varten. Me muut juodaan vissyä tai jääteetä, mikä on meistä parasta saunajuomaa.
En osaa ihan sanoa, mitä tykkäisin, jos vieras toisi sen viinipullon meidän joulupöytäämme. Hänhän toisi sen pelkästään itseään varten. No, en siitä loukkaantuisi mutta mielestäni jos tulee toiselle jouluvieraaksi, ja tietää, että siellä ei käytetä minkäänlaista alkoholia, niin pitäisi vieraan silloin isäntäväen kotia kunnioittaa, siis kun on juhlasta kyse. Eli vieras tekee siinä mielestäni silloin jonkinlaisen etikettivirheen, sillä kyllä hänen täytyisi tämä isäntäväen alkoholittomuus ottaa huomioon ja jos kerran heidän joulupöytäänsä tulee, niin pitää tyytyä siihen, mitä siinä tarjotaan. Näin ajattelen minä. Muut voi ajatella ihan toisin.
Kysykää edes siltä isäntäväeltä ensin, voiko tuoda itselleen viiniä ruokajuomaksi. Se nyt ainakin olisi kohtuullista.
Eli sinä et kestä jos joku juo viiniä. Todella pikkusieluista ja vieläpä jouluna.
Vierailija kirjoitti:
Ei haittaisi yhtään!Talossa talon tavoilla.vaikka otetaankin itse sillointällöin,jouluna ei koskaan.Joulu on lasten juhla ja silloin ollaan selvinpäin.
Minulla on käsitys että joulua saa juhlistaa ihan kaikki. Ainakin näin toitotetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko joulupöydässänne siis maitoa, piimää, kotikaljaa ja omppulimsaa? Niin Suomi-wt:tä. -_-
Et taida ymmärtää hirveästi ruoka- ja juomakulttuurin päälle. Jouluateriaan kuuluu perinteinen kotikalja/olut, ei viinit.
Toki halutessaan saa kukin juoda mitä haluaa, mutta todellinen hifistelijä tietää, että kinkun kanssa ei viinejä tarjota vaan oluita. Sitä piimääkin.
Hohhoijaa..Se kinkku onkin varmaan ainoa ruokalaji, jota joulupöydässä tarjoillaan. Monilla on erilaisia kaloja ja niiden kanssa viini todellakin sopii.
Niin... meillä ei edes ole kinkkua vaan kalkkuna, kun kukaan ei siitä kinkusta tykkää.
Minä voin hyvin elää joulun ilman viiniä. Enkä olisi moksiskaan.
Mutta emäntänä ajattelen, että minun kuuluu tarjota vierailleni parasta. Ja jos vieraan ruoan kruunaa hyvä viini, niin sitten se on sitä parasta.
Älä kohtele muita kuten haluat itse itseäsi kohdeltavan. Kohtele heitä, kuten he haluavat itseään kohdeltavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholittomia viinejä meilläkin on aina tarjolla vaikka olisi myös alkoholillista. Maistuvat nykyään tosi hyvältä ja usein "alkollisetkin" valitsevat sen. Kenenkään ei tietenkään ole syytä pilata joulutunnelmaa läträämisellä, kyse on lasillisesta tai kahdesta. Itse en ap:lle vieraaksi eksyisi, ei alkottomuuden vaan kiristävän tonttupipon vuoksi:)
Mitä iloa on alkoholittomista viineistä? Sitä paitsi en ole vielä löytänyt oikeasti hyvää viiniä, vaan ilmankin pärjää hyvin. Viini ei minulle mikään pakkomielle, vaikka sitä joskus juonkin.
Joskus viinin lipittäjät tuntuvat hyvin lapsellisilta viininjuontinsa kanssa. Tulee mieleen nuoruusajat, kun "piti juoda" silloin kun alkoholia kerran oli tarjolla, varsinkin jos tarjolla oli "hyvää" alkoholia. Normaali ihminen ei jotakin viiniä/alkoholia arkena edes ajattele ja ruoat syödään ruokinta eikä hienostella jonkun viinin kanssa teinimäisesti. Tai ainakin minä olen päässyt siitä vaiheesta eroon jo parikymmentä vuotta sitten.
Nämä on aina parasta antia, jotka tulevat kertomaan, kuinka "normaalit ihmiset" toimivat. Jos joku muu toimii kuin tämä paatoksen pitäjä, on tietenkin epänormaali ja kauhistuttava. Koskee yleensä ihmisiä, jotka eivät käytä alkoholia, eivät harrasta irtosuhteita, eivät ymmärrä homoseksuaaleja, eivät hyväksy erilaisuutta yleensäkään.
Vierailija kirjoitti:
Onko joulupöydässänne siis maitoa, piimää, kotikaljaa ja omppulimsaa? Niin Suomi-wt:tä. -_-
Mitä wt:tä on alkoholittomien juomien tarjoilussa?
Minusta kaikista eniten wt:ia on toisten haukkuminen sellaisiksi.
-ei-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis olenko nyt tuo vieras joka tietää teidän absolutismista, vai olenko vain random Matti Meikäläinen tulossa kylään tietämättä politiikasta?
Viiniin menevä lähipiiriläinen, joka tietää, että emme juo. Ap
Viiniin menevä?😂 Voi hemmetti teitä absolutisteja.Miksei voi olla ainoatakaan järkevää absolutistia?
Niin, yleensä tuolla tarkoitetaan alkoholistia. Ap ja hänen miehensä tuskin edustavat kaikkia absolutisteja.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joulupöytään ei oikeasti viinit kuulu, joten siinä mielessä asialla ei ole mitään väliä. Oikeaoppisesti sopiva alkoholijuoma olisi olut, mutta me emme sitä kaipaa. Tosin itsekin käytämme alkoholia aika vähän. Suurkuluttajilla tilanne voi olla toinen.
Pöh. Viini hyvän ruoan kanssa on juuri oikea valinta. Sinä olet wt, jollet tätä tiedä/ymmärrä.
Sinä olet wt, jos et ymmärrä, että ihmisillä on erilaisia mieltymyksiä. -ohis-
Ai pitikö meidän tulla teille jouluna? Sori, ei päästä tulemaan. Ollaan mun porukoiden luona Málagassa joulua viettämässä, tullaan vasta tammikuun 10. Noh, ensi jouluna sitten :) Viettäkää nyt kuitenkin kiva joulu vaikka ei päästäkään tuleen! Tuodaan sulle taas pullo sitä hyvää viiniä. Siitähän sä tykkäsit! Vaikka aina väitätkin ettet juo alkoholia ;)