Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meillä ei käytetä ollenkaan alkoholia. Miten reagoisit jouluvieraana?

Vierailija
12.12.2018 |

Emme itse käytä koskaan alkoholia, eikä siis myöskään osteta sitä ikinä. Meille on tulossa jouluvieraita, jotka ovat lähipiiriä ja tietävät hyvin, että elämme alkotonta elämää. Meillä saa muut kyllä juoda viiniä, jos tuovat sitä itse. Miten toimisit meidän jouluvieraana? Yllättyisitkö ja pahastuisitko kun meidän joulupöydässä ei ole meidän hankkimaa viiniä tai olutta? Ostaisitko itse itsellesi oman pullon mukaan? Pitäisikö meidän muistuttaa vieraitamme viinistä?

Kommentit (143)

Vierailija
101/143 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä kysymystä. Miksi pitäisi reagoida? Miksi mä yllättyisin? Tai pahastuisin?  Kerrotko vielä, että puuttuuko joulupyödästä joku perusruoka, jonka kohdalla voisit kysellä samoin? "Olemme vegaaneja. Meillä ei ole kinkkua, kananmunaa, lohta, mätiä etc pöydässä. Pahastuisitko tai yllättyisitkö? Kantaisitko omat kinkkusi ja mätisi taskussa pöytään?" 

Jos löytyisi vaihtoehtoja ilman palkokasveja niin olisin ihan tyytyväinen.

Vierailija
102/143 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa, että löytyy vielä hengenheimolaisia. Minäkään en käytä alkoholia enkä siten myöskään tarjoile sitä. Ja minä muuten panisin pahakseni, jos kutsumani vieras tulisi puteli kainalossa. Olisi aika juntti, joka ei osaa edes kunnioittaa talon tapoja, varsinkin kun ne ovat vieraan tiedossa. Juopotelkoot kotona niin paljon kuin napa vetää, mutta ei meillä.

Joulukin on veestä kun joutuu suvaitsemaan muitakin ihmisiä eikö niin? Mitä se on sinulta pois jos joku haluaa juoda jouluna ruokajuomaksi juoman joka sisä'ltää hieman alkoholia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/143 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kinkku, laatikot ja olut sopii yhteen. En minä niiden kanssa mitään viiniä haluaisikaan. Jouluna on tarkoitus relata ja nauttia rennosta tunnelmasta, siihen muutama juoma sopii hyvin, kotioloissa. Taidan syödä kotona, rennosti pitkissä kalsareissa ja jättää vierailut tapaninkahveihin.

Vierailija
104/143 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole alkoholisti, joten asia ei ole ongelma. Juon yleensä vettä ruuan kanssa.

Vierailija
105/143 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joulu on lasten ja perheen juhla eikä silloin lotrata alkoholin kanssa.

Perinteinen joulu oli oikeasti viinanhuuruista säheltämistä ennen 1100-lukua, ja aika pitkään sen jälkeenkin. Munkkien päiväannos olutta oli arkisin noin 10 litraa per nenä, pyhinä enemmän.

Veteenhän kuoli, se levitti koleraa kun ei sanitaatiosta mitään tajuttu.

Vierailija
106/143 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän ja tarjoan juhlassa alkoholia, lähinnä viiniä. Mutta ”talo elää tavallaan ja vieraat kulkee ajallaan”. Eli en pahastuisi varsinkaan kun tietäisin asian. Ja tietysti itsekin tarjoan juhlissa alkoholittomia vaihtoehtoja enkä pelkkää vettä.

Vierailija
107/143 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen juuri tuollainen emäntä, joka ei välttämättä alkoholia tarjoa ruuan yhteydessä. Mieheni juo vielä vähemmän. Juomme kyllä joskus lasillisen tai pari, mutta en siitä mitään sen ihmeempää iloa saa, joten voi mennä helposti vaikka puoli vuotta, että alkoholia ei ole tippaakaan koko talossa.

Vierailija
108/143 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos omia juomia on ok tuoda, niin suosittelisin mainitsemaan asiasta etukäteen. Itse en siltikään välttämättä toisi, koska mielestäni alkoholi on seurustelujuoma. Itsellä ei olisi mitään ongelmaa olla ilman, varsinkin jos on lapsiperhe olisin asennoitunut siihen ettei alkoholia ole tarjolla, mutta ymmärrän että jotakin saattaisi harmistuttaa...Jos on vaikka suunnitellut ottavansa vaikka viiniä ja juustoja jälkiruuaksi tmv. niin ehkä siinä tapauksessa toisin viiniä ja perheenväelle alkoholittoman version tuliaisiksi.

Vierailija
109/143 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoholittomia viinejä meilläkin on aina tarjolla vaikka olisi myös alkoholillista. Maistuvat nykyään tosi hyvältä ja usein "alkollisetkin" valitsevat sen. Kenenkään ei tietenkään ole syytä pilata joulutunnelmaa läträämisellä, kyse on lasillisesta tai kahdesta. Itse en ap:lle vieraaksi eksyisi, ei alkottomuuden vaan kiipristävän tonttupipon vuoksi:) 

Mitä iloa on alkoholittomista viineistä? Sitä paitsi en ole vielä löytänyt oikeasti hyvää viiniä, vaan ilmankin pärjää hyvin. Viini ei minulle mikään pakkomielle, vaikka sitä joskus juonkin.

Joskus viinin lipittäjät tuntuvat hyvin lapsellisilta viininjuontinsa kanssa. Tulee mieleen nuoruusajat, kun "piti juoda" silloin kun alkoholia kerran oli tarjolla, varsinkin jos tarjolla oli "hyvää" alkoholia. Normaali ihminen ei jotakin viiniä/alkoholia arkena edes ajattele ja ruoat syödään ruokinta eikä hienostella jonkun viinin kanssa teinimäisesti. Tai ainakin minä olen päässyt siitä vaiheesta eroon jo parikymmentä vuotta sitten.

No, onneksi asut sitten täällä Suomessa etkä Keski-Euroopassa teineilemässä ruokaviinien kanssa.

No kyllä se on aika paskantärkeää keekoilua juoda viiniä tavallisen arkiruoan kanssa.

Ja pelkkiä alanuolia taas... yllättäen. Taitaa alkoholismi painaa arvostelijoita. Mutta siinä se taas nähdään kun päihdehoidoista leikataan.

Vierailija
110/143 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toteisin, etta jaa.

Alkoholilla ei ole merkitysta

Vierailija kirjoitti:

Alkoholia ei tarvita jouluna. Kiva varmaan lapsilla kuunnella semi sukulaisten "hauskoja" horinoita, kun Riitat ja Ristot on ottaneet "vähän glögiä".

Suurin osa ei juo itseltaan kielta suusta

Vierailija
111/143 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama. Ei minun aina tee mieli viiniä ruuan kanssa, joten en välttämättä ota vaikka olisi tarjollakin. 

Itse emäntänä ilmoittaisin vieraille, että voivat tuoda itse viiniä jos haluavat sitä ruuan kanssa nautiskella, mutta me emme käytä alkoa joten emme ole myöskään sitä ostaneet. 

Vierailija
112/143 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhean arka asia tuntuu olevan ihmisille alkoholista negatiivisesti puhuminen.

Vierailija
113/143 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopii oikein hyvin koska jouluna ei käytetä alkoholia ei omat eikä vieraat. 

Vierailija
114/143 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kai mitenkään.

Jos näet olisin joku niistä lähimmistä tuttavuuksistasi, niin kuten itsekin  sanoit, silloinhan tuon asian jo tietäisinkin.

Jos taas olisit joku aivan uusi tuttavuuteni, (jonka jostain ihme syystä kutsuisit jouluvieraaksi luoksenne) , niin sikäli kun esittäisit vierailukutsusi ja jos se aikataulun  se sopisi myös minulle) saattaisin toki  piipahtaa luonanne ,tuoda vaikka joulutähti-kukan lahjaksenne ja ehkä lisäksi jotain konvehteja perheellenne ja sitten kai nauttisimme siitä teidän ruuastanne  ja juomastanne  siellä mitä nyt sitten satutkaan tarjoamaan  ( ...tosin omasta puolestani  sillä rajoituksella, etten mihinkään liharuokiin koske.)

Oletan ,että olisimme tuossa tapauksessa vähintään  aika hyvät tuttavat keskenämme jo , mikäli tuollaisen, kutsun jouluvieraaksi esittäisit, eli tuskinpa tuo alkoholin käyttämättömyytennekään tulisi sitten minulle sitten enää minään 'yllätyksenä' joulupöydässänne , sillä tietäisinhän se jo.

(Aivan jotain ventovieraita ihmisiähän ei yleensä kukaan juhlavieraikseen kutsu,eikä pyydä ?)  

Vierailija
115/143 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai ne nyt on sen verran läheisiä.ihmisiä että voit sanoa etttä meillä on juomaksi tarjolla vettä, jos haluavat muuta voivat tuoda itse

Ei raittius tarkoita sitä että ainoa vaihtoehto sille olisi raanavesi. Voihan siellä olla tarjolla ruokajuomaksi vaikkapa maitoa, tuoremehua, kivennäisvettä tai cokista ja jälkiruuan kanssa kahvia.

Vierailija
116/143 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle olisi ihan ok. En ole absolutisti, mutta nykyään käytän alkoa aika minimaalisesti. Jo pari viinilasillista aiheuttaa krapulan, en vaan jaksa sitä olotilaa.

Vierailija
117/143 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mua haittais. Ei ole tapana ryypiskellä jouluna.Eikä  kyllä ole tapana kyläilläkään.

Vierailija
118/143 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama. Ei minun aina tee mieli viiniä ruuan kanssa, joten en välttämättä ota vaikka olisi tarjollakin. 

Itse emäntänä ilmoittaisin vieraille, että voivat tuoda itse viiniä jos haluavat sitä ruuan kanssa nautiskella, mutta me emme käytä alkoa joten emme ole myöskään sitä ostaneet. 

Sama täällä. Käymme appivanhempien luona silloin tällöin syömässä ja joka kerta siellä tarjotaan viiniä ja jos on juhlanpoikasta, niin kuoharia ja rouville on joskus muutakin anopin tekemiä juomalöytöjä. Kuoharin lisäksi en välttämättä muuta alkoholia ota, vaikka en kotiin ajaisikaan. Ei sitä vaan enää jaksa ja ei ole tarvetta juoda vaikka olisi kuinka tarjolla.

Alkoholiton joulu sopii siis erittäin hyvin ja sielläkin viihtyisin vain pari kolme tuntia lähtien kotiin nukkumaan.

Vierailija
119/143 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joulu on lasten ja perheen juhla eikä silloin lotrata alkoholin kanssa.

Maassa on myös melko monta lapsetonta perhettä sekä yksinasuvia. Heillä ei ole mitään erityistä tarvetta olla vesiselvänä jouluna. Örveltäminen nyt ei kuulu mihinkään.

Vierailija
120/143 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voittehan te muistuttaa että hei ottakaa omat viinit mukaan jos viiniä haluatte. Jos kerta läheisiä on niin onko sillä niin väliä miten asian tuo esiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän