Hävettää, kun tilillä on niin paljon rahaa. Muita?
Olen keskituloinen, mutta tyydyn vähään enkä oikein kaipaakaan mitään erikoista ikinä. En tykkää shoppailusta. Melkein aina palkasta jää noin tonni säästöön. Pieni osa menee rahastoon, loppu jää lojumaan käyttötilille.
Onko muita kaltaisiani? Yleensä valitetaan rahan vähyyttä, mutta mulla raha jää vähän kuin itsestään säästöön. Tyhmältä tuntuu makuuttaa tilillä, mutta en tässä markkinatilanteessa uskalla hirveästi sijoittaakaan.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta sisustaa asuntoa ja esim. lasten huoneita viimeisen päälle? Tai ostaa lapsille tarvittavia asioita?
No ei kiinnosta tuollainen kyllä pätkääkään. Siis sisustaminen. Lapset kyllä saa kaiken tarvittavan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mikset anna hyväntekeväisyyteen? Mutta lähinnä ihmetyttää, mitä noloa on siinä, että tilillä on itse tienattua rahaa. Eikö todellakaan ole mitään, mitä haluaisit tehdä? No, ainahan voit ajatella, että jäät säästöjen turvin sitten vaikka eläkkeelle aiemmin. Muista kuitenkin, ettei käärinliinoissa ole taskuja.
Hyväntekeväisyyteen? Ai noiden Jouluapua-satuilijoiden baarikierroksiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo ole lähinnä surullista? Ketä ja mitä varten hilloat tulojasi? Eikö elämässäsi ole mitään mitä haluat? Harrastuksiin, matkustamiseen, vapaa-ajanasuntoon tms?
Juu, matkustamiseen menee kyllä rahaa. Mutta ei sitäkään koko ajan jaksa eikä voi tehdä, koska lapsilla koulua. Kesällä tehtiin Aasian kierros ja seuraava reissu vasta ensi kesänä. Matkustaminen on niitä harvoja asioita, joista ihan vilpittömästi nautin. Muu kuluttaminen ei kertakaikkiaan kiinnosta. Ap
No eikö normituloinen, lasten vanhempi saa muka rahoja menemään? Asuntolaina ja autolaina vie itselläni ainakin suurimman osan. Loput sitten perheen elättämiseen ja johonkin omiin ostoksiin.
Asuntolaina on ihan loppusuoralla. Autolainaa mulla ei ole. Ostin pari vuotta vanhan auton viime vuonna, joten nykyisellä autolla ajan varmasti vielä muutaman vuoden.
Lapset on toki alakoulussa nyt, ehkä siksi kulutus on tällä hetkellä pientä. Kun teinivaihe alkaa, kenties sitten munkin säästöt hupenee... ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avaa vähän tuota häpeän tunnetta, vai tarkoitatko jotainmuuta. Sekö hävettää, että sinulla menee taloudellisesti niin hyvin, vaikka monilla muilla ei? Tuntuuko ettet olisi ansainnut hyvää rahatilannetta?
Vierailija kirjoitti:
Tyhmältä tuntuu makuuttaa tilillä, mutta en tässä markkinatilanteessa uskalla hirveästi sijoittaakaan.
Voihan rahoista osan siirtää jollekin korkeakorkoisemmalle tilillekin, jos ei ihan sijoittaa viitsi.
Ehkä se, kun pankistakin soitellaan ja oikein syyllistetään, ettei rahoja kannata makuuttaa tilillä.
Korkotaso on muuten niin matala, ettei korkeakorkoisia tilejä ole olemassakaan. Ap
Ei tietenkään ole varsinaisesti korkeakorkoisia tilejä, mutta esim. Bank Norwegianin 0,75 % on ainakin huomattavasti enemmän kuin vaikka jollain Nordean EtuTilillä, jossa korko on käytännössä ei mitään. Toki jos sinulla on rahaa muutenkin ihan liikoja, niin on varmaan ihan sama, saatko enemmän.
"Suomalaiset on nii kateellista väkeä et heti jos täällä on jollai vähä massia päällä nii välittömästi alkaa joku läski vinkuu"
-Pentti Köyri, Kummeli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo ole lähinnä surullista? Ketä ja mitä varten hilloat tulojasi? Eikö elämässäsi ole mitään mitä haluat? Harrastuksiin, matkustamiseen, vapaa-ajanasuntoon tms?
Juu, matkustamiseen menee kyllä rahaa. Mutta ei sitäkään koko ajan jaksa eikä voi tehdä, koska lapsilla koulua. Kesällä tehtiin Aasian kierros ja seuraava reissu vasta ensi kesänä. Matkustaminen on niitä harvoja asioita, joista ihan vilpittömästi nautin. Muu kuluttaminen ei kertakaikkiaan kiinnosta. Ap
No eikö normituloinen, lasten vanhempi saa muka rahoja menemään? Asuntolaina ja autolaina vie itselläni ainakin suurimman osan. Loput sitten perheen elättämiseen ja johonkin omiin ostoksiin.
Asuntolaina on ihan loppusuoralla. Autolainaa mulla ei ole. Ostin pari vuotta vanhan auton viime vuonna, joten nykyisellä autolla ajan varmasti vielä muutaman vuoden.
Lapset on toki alakoulussa nyt, ehkä siksi kulutus on tällä hetkellä pientä. Kun teinivaihe alkaa, kenties sitten munkin säästöt hupenee... ap
Itse eronneena, jolla myös alakouluikäiset lapset, niin joudun maksamaan asuntolainaa vielä todella kauan ja muutaman vuoden ikäistä autoakin maksan vielä monta vuotta.
Näin ennen joulua on montakin paikkaa johon voi lahjoittaa hiukan iloa muille.
Ota selvää paikkakuntasi ruokajakeluista. Osta sinne niitä tuotteita joita harvemmin kaupat antavat ja ilman sitä punaista lappua.
Kerrankin saisivat köyhät syödä *normaalia* ja tuoretta ruokaa.
Myös yksinäisten ja varattomien jouluruokailuun ruoka-aineisiin on varmaankin tarvetta.
Saat hyvän mielen eikä tarvitse anteliaisuuttasi hävetä.
Muitakin lahjoituskohteita on pilvin pimein näinä aikoina.
No, ei todellakaan hävetä! Mun pankissani ainakin saa edes jonkinlaista korkoa yli 100 tonnin summalle.
Sama minulla. Lapset on rahoitusalan ammattilaisia, neuvoisivat kyllä, mutta silti siirrän pienen summan indeksirahastoon ja loput rahat makaa tilillä turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Laitan tilinumeroni niin pääset eroon häpeästä muutamalla napinpainalluksella! Vai muutenko vain humble braggaat?
Aattelinkin että monentenakohan on eka työtön kerjäämässä. Aloittaja on jo antanut sinulle veroissa osansa kuten me muutkin työssä käyvät. Työttömät, antakaa meidän elättäjiennekin keskustella ilman että olette kerjäämässä kuin koirat.
Inhottaa tuo röyhkeys.
Vierailija kirjoitti:
Mua ei varsinaisesti se raha tilillä hävetä. Hävettää kyllä iso palkka, kun tiedän, että tienaan enemmän kuin suurin osa tuttavistani. Oma bruttoliksa on vajaa 7000€. Yleensä sanon tienaavani noin 5000€ ja sekin yleensä aiheuttaa ihmettelyä.
Mulla sama. En kehtaa sanoa että tienaan 8500€.
Hanki hevonen. Ei ole enää ylimääräistä rahaa eikä aikaa
Rahojen makuuttaminen tilillä (pl. jonkinlainen hätävara) on kyllä hölmöä. Säännölllinen sijoittaminen edulliseen indeksirahastoon on järkevää.
Vierailija kirjoitti:
Mua ei varsinaisesti se raha tilillä hävetä. Hävettää kyllä iso palkka, kun tiedän, että tienaan enemmän kuin suurin osa tuttavistani. Oma bruttoliksa on vajaa 7000€. Yleensä sanon tienaavani noin 5000€ ja sekin yleensä aiheuttaa ihmettelyä.
Laskeppa huviksesi paljonko saisit toimeentulotukea jos olisit yh, häpeä muuttuu suuttumukseksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama. En kehtaa sanoa että tienaan 8500€.
Jos teillä isopalkkaisilla on jotain todella erityistä osaamista, jota harvalla on tai sitten niin suuria vastuita, että ne selittävät korkean palkan, niin eihän siinä pitäisi olla mitään hävettävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuhlari.Ei rahat riittäisi edes jättituloilla.
Siis ihanneko on että kuolinhetkellä on eniten rahaa tilillä? Onko ainoa oikea elämäntapa jättää mahdollisimman iso perintö, jota lapset eivät saa käyttää vaan se pitää siirtää edelleen seuraavalle sukupolvelle?
Ei mua vaan hävetä! Käyttötilillä pidän jatkuvasti n. 20 000, sijoitukset ovat sitten erikseen. Joskus oma pankkihenkilöni (en muista sitä titteliä, joku -neuvoja se kai on) vihjailee, että on tyhmää pitää niin paljon käyttötilillä, johon minä myönnän, että tyhmäähän se on, mutta pirun kivaa! Ja siihen ei se neuvojakaan voi muuta kuin nauraa. Minä haluan, etten ikinä kaupassa (tai netissä) joudu miettimään onko minulla johonkin varaa vai ei, onko tilillä rahaa vai ei.
No eipä se ylimääräinen fyffe pahaksi ole, jos esim. sattuu töissä palamaan hermo ja loparit voi ottaa tostavaan vailla välittömiä taloudellisia huolia.
Oletteko lääkäreitä tai juristeja kun on noin hyvät palkat?
Tuhlari.Ei rahat riittäisi edes jättituloilla.