Ehdottakaa kohta 4-kymppiselle uusi ala, näillä vaatimuksilla:
- töitä löytyisi, edes melko varmasti
- ala olisi itsenäistä työtä, ei missään nimessä liikaa ihmisten kanssa tekemisissä olemista
- ei fyysisesti liian rankkaa (saa olla muutakin kyllä kuin vain toimistossa istumista)
- ei yötyötä
- ei meteliä
Opiskelua en pelkää, ja siihen myös olisi aikaa ja mahdollisuus.
Kaksi toisen asteen tutkintoa hankittuna.
Kommentit (409)
Patologi tai obduktioapulainen.
Minä vaihdoin juuri ammattia raskaasta ja hälyisestä työstä siivojaksi. Yksi iso kohde iltaisin. Palkka kyllä ei päätä huimaa, mutta ei työtahtikaan. Paikalla harvoin muita yhtä aikaa. Työ on pintojen ja lattioiden pesua, kohde on sinällään siisti kohde, et mitään jynssäämistä ei ole. Aika helpolla pääsee.
Merikapteeni. Kohtahan tulee ne älylaivat, mitä voi etänä ohjata vaikka vaatekomerosta käsin :).
Vierailija kirjoitti:
Minä vaihdoin juuri ammattia raskaasta ja hälyisestä työstä siivojaksi. Yksi iso kohde iltaisin. Palkka kyllä ei päätä huimaa, mutta ei työtahtikaan. Paikalla harvoin muita yhtä aikaa. Työ on pintojen ja lattioiden pesua, kohde on sinällään siisti kohde, et mitään jynssäämistä ei ole. Aika helpolla pääsee.
Helpolla? Oletko ihan oikeasti siivooja-alalla? Meinaa itse kun olin siivoojan töissä, niin se työ oli ihan kamalaa, varsinkin iltahommat. Itse siivosin kauppaa ja yhden ihmisen piti parissa tunnissa tehdä ihan järjetön määrä työtä. Ei sitä työtä voinut venyttää pidemmmäksi, koska kauppa suljettiin kokonaan kello X eikä siellä saanut siivoojia olla sitä ennen. Ja ei aikaisemmin voinut aloittaa, koska tiettyjä kohtia ei voinut vielä siivota, koska siellä oli yhä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpolla? Oletko ihan oikeasti siivooja-alalla? Meinaa itse kun olin siivoojan töissä, niin se työ oli ihan kamalaa, varsinkin iltahommat. Itse siivosin kauppaa ja yhden ihmisen piti parissa tunnissa tehdä ihan järjetön määrä työtä. Ei sitä työtä voinut venyttää pidemmmäksi, koska kauppa suljettiin kokonaan kello X eikä siellä saanut siivoojia olla sitä ennen. Ja ei aikaisemmin voinut aloittaa, koska tiettyjä kohtia ei voinut vielä siivota, koska siellä oli yhä ihmisiä.
Tarkoitan siis että sulkemisen jälkeen ei saanut olla siivoojia paikalla enää.
AP:lle sopisi kaikista parhain yrittäjänä oleminen. Hän saisi itse päättää työajat, kenen kanssa on yhteyksissä ja mitä hänen yrityksensä ylipäätänsä tuottaa :) Suosittelen!
Mitähän VTT:n tutkijana yli 10 vuotta ollut lähtisi tekemään? Tuntuu, että ruoho olisi vihreämpää aidan toisella puolella mutta hirvittää irtisanoutua vakiduunista, josta kuitenkin maksetaan neljä tonnia kuussa ja parin vuoden päässä häämöttävät pitkät lomat eli 38 vuosilomapäivää.
Vierailija kirjoitti:
Puutarha-ala. En kyllä tiedä miten työllistää...
Kyllä Mä tiedän, miten työllistän lapion varressa.
Nämä leppoisat ammatit jäivät sinne 80-luvulle. Pelkkää kiireistä ja pakkososiaalista paskaa nykyään kaikki suorittavan tason ammatit.
Itse vaihdoin alaa opettajan työstä toiselle alalle (toimistotyö, asiantuntija-ala) ja haluan vaan sanoa, että kyllä kannatti! En lukenut koko ketjua joten en ties, miksi ap on vaihtamassa alaa, mutta jos nykyinen työsi ei motivoi tai koet sen liian raskaana, on aina mahdollista löytää jotain parempaa! Onnea matkaan!
Miten olisi esimerkiksi asiakasneuvoja (ei suora kontakti vaan sähköinen neuvonta), assistentti, arkistotyö tms. Kustannusala työllistää monen alan ihmisiä ja siellä on monia erilaisia tehtäviä (kustannustoimittaja, tuottaja, taittaja jne)
Vattumato kirjoitti:
Mitähän VTT:n tutkijana yli 10 vuotta ollut lähtisi tekemään? Tuntuu, että ruoho olisi vihreämpää aidan toisella puolella mutta hirvittää irtisanoutua vakiduunista, josta kuitenkin maksetaan neljä tonnia kuussa ja parin vuoden päässä häämöttävät pitkät lomat eli 38 vuosilomapäivää.
No meet tietty konsulttipuolelle tekemään omaa alaasi liippaavia hommia! Tiedän useammankin VTT:llä olleen, jotka on tällaisen paikan vaihdoksen tehnyt. Ei sitä töitä nyt kannata pelkkä loma mielessä tehdä, parempi on löytää paikka, jossa kestää käydä töissä viikosta toiseen :)
Kas ihme, ettei 40-kymppiselle. 😂
Vähän myöhäistä pitkiin koulutuksiin, jonkun kahden-kolmen vuoden ammatillisen koulutuksen vielä hätäisesti ehtii. Hoitsuille ja siivoojille näkyy töitä löytyvän.
Vierailija kirjoitti:
Kas ihme, ettei 40-kymppiselle. 😂
Vähän myöhäistä pitkiin koulutuksiin, jonkun kahden-kolmen vuoden ammatillisen koulutuksen vielä hätäisesti ehtii. Hoitsuille ja siivoojille näkyy töitä löytyvän.
Vasta kun ihminen on arkussa niin liian myöhäistä millekään. Tämä tyyppi varmaan toivoo, että olisi munaa muuttaa elämäänsä, muttei ole ja pilkkaa muita.
Pitkät lomat ei riitä motivaatioksi! Esimerkiksi opettajien lomia kadehditaan, mutta työ on niin kuormittavaa ja vie myös vapaa-aikaa, että ilman nykyisiä lomia sitä ei sillä palkalla tekisi kukaan! Kun vaihdoin alaa niin sain normilomat, mutta jaksan iltaisin tehdä muutakin kuin nukkua ja istua kotona (korjaamassa kokeita).
T. Se opettajan työstä lähtenyt
Vierailija kirjoitti:
Pitkät lomat ei riitä motivaatioksi! Esimerkiksi opettajien lomia kadehditaan, mutta työ on niin kuormittavaa ja vie myös vapaa-aikaa, että ilman nykyisiä lomia sitä ei sillä palkalla tekisi kukaan! Kun vaihdoin alaa niin sain normilomat, mutta jaksan iltaisin tehdä muutakin kuin nukkua ja istua kotona (korjaamassa kokeita).
T. Se opettajan työstä lähtenyt
Olen vaihtanut opettajaksi nelikymppisenä. En ollut mikään epävarma ja nuori vaan itsevarma ja rento alusta asti. Edellinen työ oli asiantuntijatyötä, loppuaikana esimiesasemassa, yksityisellä sektorilla. Ja voin sanoa, että kevyempää se oli kuin tämä. Nytkin olen aivan puhki ja mietin, että vielä pitää kaksi viikkoa jaksaa ennen hiihtolomaa. Se kumma, kun ihmiset kuvittelee opettajan työn olevan kevyttä. Se on mielekästä sisällöltään ja lomat on mukavat, mutta jokaisen pennin kyllä tuntee ansainneensa. En vaihtaisi takaisin juuri sen vuoksi, että tykkään ihmissuhdetyöstä ja teineistä. Se ei poista sitä silti, että tämä on raskainta työtä, mitä olen tehnyt elämässäni. Olen sentään nuorena siivonnutkin pari vuotta, paistanut hamppareita, ollut start up -yrityksissä, Nokialla jne. Silti koulumaailma on raskain paikka.
Jos oot mies ap niin automekaanikko tai yleensäkkin joku koneenkorjaaja tai metsäkoneen kuljettaja ois hyviä. Naiselle vaikeampi keksiä, ehkä ison tilan siivooja jossa pärjää sosiaalisesti kömpelötkin. Naisella myös karjatyöntekijä tuotantolaitoksessa- siinä saa olla yksin elikoitten kanssa joka sopii monelle jos on hysteeristä taipumusta. Nainen voi ja saa olla myös kotiäiti jos on lapsia
Vierailija kirjoitti:
Röntgenlääkäri, siis radiologi Ei tarvi jutella potilaiden kanssa,. Hyvä palkka ja heistä on kova pula. Toinen olis sairaalainsinööri, ensin dipl.ins ja sitten kaikki työjaksot sairaalassa. Hyvin palkattua ja nistäkin kauhea pula, vähän viihteellisempää kuin koodaaja. Saa siistin ja mielenkiintoisen sisätyön, autoetu tietenkin. Sais hoitaa kaikkee tietonetomografia-laitteita, sydänkeuhkokoneita ja nukutuskoneita leikkurissa. Ei ikinä olis samanlaista työpäivää. Fiksujen työtovereiden kanssa menis vapaa-ajat väitellessä kaikesta uudesta treveydenhoitoalalla. Voisit vaikka ajan kuluks tehdä väikkärin. Yksityisellä voisit päästä huippupalkoille. Voi tehdä töitä missä maassa haluaa.
Nukutuskonetta ja sydänkeuhkokonetta hoitaa anestesiologi. Ja nukutuskone on respiraattori.
Varastotyöntekijä voisi sopia sulle. Meillä ollut rekry viimeiset puoli vuotta päällä, löytyy kaiken ikäistä porukkaa, tosin enimmäkseen nuorta. Yötyötä ei tarvitse tehdä jos ei halua, osa myös tekee pelkästään aamu tai iltavuoroa. Työ on jonkin verran fyysistä, mutta itse olen pärjännyt omalla paskalla kunnollani. Keräilijänä voit olla myös puhumatta kenellekään. Meteliä yllättävän vähän. Ei tarvitse kouluttautua, tosin tutkinto nostaa palkkaa vähän.