Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Makaronilaatikko joulupöytään, onko väliä mitä maitoa?

Vierailija
11.12.2018 |

Ohjeessa on 6 dl maitoa mutta eikö ole aika iso ero, onko rasvatonta vai punaista tms. Homogenoimatonta maitoa olen kyllä suosinut joka tapauksessa.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikku äiti kirjoitti:

Meilläkin syödään jouluna makaronilaatikkoa, joka tehdään mummuni vanhalla reseptillä. Perheen pienimmät pitävät siitä kovasti, heille ei lanttu- ja porkkanalaatikot oikein maistu.

Resepti on seuraava:

4 dl keitettyä makaronia.

4 dl ruskistettua sika-nauta -jauhelihaa.

1 dl pieniä pekonikuutioita.

2 dl kuohukermaa, jonka sekaan vatkataan kevyesti kaksi munankeltuaista.

200 grammaa emmentaljuustoraastetta laatikon sekaan.

200 grammaa emmentaljuustoraastetta kuorrutukseen.

Sekoita makaronit, jauheliha ja pekoni sekä juustoraaste. Mausta suolalla ja ripauksella pippuria. Kostuta kermalla. Hauduta miedolla lämmöllä (175) parikymmentä minuuttia. Nosta vuoka uunista ja lämmitä uuni 225:een. Ripottele kuorrutukseen tarkoitettu juustoraasteosuus laatikon päälle ja siirrä vuoka uuniin. Tarkkaile kypsymistä, laatikko on valmis, kun kuorrutos on sulanut ja kevyesti ruskistunut.

Lautaselle mausteeksi tomaattiketsuppia ja/tai pieni pala voita. Hyvää ja terveellistä !

Muuten kiva resepti mutta miten liittyy tähän otsikkoon? Puhe oli makaronilaatikosta, ei jauhelihamakaronilaatikosta.

Kyllä meilläkin makaronilaatikkoon kuuluu automaattisesti jauheliha, vaikka emme nainitsekaan erikseen, että kyseessä on liha-makaronilaatikko. Ja jauhelihan lisäksi myös pekoni. Ehdottomasti myös pekoni.

Komppaan tuota. Pekoonia pitää olla kaikissa laatikoissa. Minulla on sitä jopa työpöydän laatikossa.

Vierailija
42/61 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikku äiti kirjoitti:

Meilläkin syödään jouluna makaronilaatikkoa, joka tehdään mummuni vanhalla reseptillä. Perheen pienimmät pitävät siitä kovasti, heille ei lanttu- ja porkkanalaatikot oikein maistu.

Resepti on seuraava:

4 dl keitettyä makaronia.

4 dl ruskistettua sika-nauta -jauhelihaa.

1 dl pieniä pekonikuutioita.

2 dl kuohukermaa, jonka sekaan vatkataan kevyesti kaksi munankeltuaista.

200 grammaa emmentaljuustoraastetta laatikon sekaan.

200 grammaa emmentaljuustoraastetta kuorrutukseen.

Sekoita makaronit, jauheliha ja pekoni sekä juustoraaste. Mausta suolalla ja ripauksella pippuria. Kostuta kermalla. Hauduta miedolla lämmöllä (175) parikymmentä minuuttia. Nosta vuoka uunista ja lämmitä uuni 225:een. Ripottele kuorrutukseen tarkoitettu juustoraasteosuus laatikon päälle ja siirrä vuoka uuniin. Tarkkaile kypsymistä, laatikko on valmis, kun kuorrutos on sulanut ja kevyesti ruskistunut.

Lautaselle mausteeksi tomaattiketsuppia ja/tai pieni pala voita. Hyvää ja terveellistä !

Muuten kiva resepti mutta miten liittyy tähän otsikkoon? Puhe oli makaronilaatikosta, ei jauhelihamakaronilaatikosta.

Kyllä meilläkin makaronilaatikkoon kuuluu automaattisesti jauheliha, vaikka emme nainitsekaan erikseen, että kyseessä on liha-makaronilaatikko. Ja jauhelihan lisäksi myös pekoni. Ehdottomasti myös pekoni.

Joten tieto makaronilaatikosta on hukassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että "teillä" kutsutaan jotain ruokaa laiskasti väärällä nimityksellä, on tässä nyt samantekevää. Lihaa voi toki laittaa vaikka kahvin sekaan, mutta ap kyseli makaronilaatikosta, joka on ihan eri ruoka kuin jauhelihamakaronilaatikko.

Vierailija
44/61 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kotoisin Närpiöstä ja siellä makaronilaatikko tehtiin ilman jauhelihaa, mutta päälle laitettiin paksut viipaleet siansivua. Makaroonilooraksi sitä meillä kutsuttiin. Tämä oli 1930-lukua. Sodan aikana tietysti ohenivat ne siankylkiviipaleet ja talvella -42 ne katosivat laatikosta kokonaan. Maitokin muuttui semmoiseksi kurriksi, ettei siinä ollut ravintoa eikä makua. Se oli ankaraa aikaa se, eivät nämä nykynuoret senmoisesta tiedä mitään.

Vierailija
45/61 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummu 1928 kirjoitti:

Minä olen kotoisin Närpiöstä ja siellä makaronilaatikko tehtiin ilman jauhelihaa, mutta päälle laitettiin paksut viipaleet siansivua. Makaroonilooraksi sitä meillä kutsuttiin. Tämä oli 1930-lukua. Sodan aikana tietysti ohenivat ne siankylkiviipaleet ja talvella -42 ne katosivat laatikosta kokonaan. Maitokin muuttui semmoiseksi kurriksi, ettei siinä ollut ravintoa eikä makua. Se oli ankaraa aikaa se, eivät nämä nykynuoret senmoisesta tiedä mitään.

Kyllä nykynuoret tietää, eivät vain ymmärrä.  Nykyisinhän  kurri kuuluu jokaisen pöytään ja rasvaisesta lihasta saa vain haaveilla.

Vierailija
46/61 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummu 1928 kirjoitti:

Minun äidinpuoleiset isovanhempani olivat alun perin länsirannikolta kotoisin ja heilläkin kypsytettiin siankylkeä makaronilaatikon päällä. Myöhemmin se vaihtui pekoniin. Lieneekö siis ollut joku paikallinen tapa. Lapsena tuo ruoka oli minunkin herkkuani, mutta nykyään en enää syö punaista lihaa.

Vierailija
47/61 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homogenoimatonta punaista maitoa käytän.

Vierailija
48/61 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pistetään hulamaitoa makaronilaatikkoon kun vaimolla muuten paska lentää koko joulun.

Vierailija
49/61 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohjeessa on 6 dl maitoa mutta eikö ole aika iso ero, onko rasvatonta vai punaista tms. Homogenoimatonta maitoa olen kyllä suosinut joka tapauksessa.

Laittaisin vihreää maitoa.

Muista myös jouluhernekeitto ja joulunäkkileipä.

Yhdessä makaronilaatikon kanssa alkaakin sitten olla juhlapöytä katettuna.

Vierailija
50/61 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka sinä et näemmä tunne oman maasi ruokaperinteita, se ei tarkoita, etteikö makaronilaatikko olisi perinteinen juhlaruoka.

Vierailija
51/61 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punaista maitoa tai kermamaitoa laittaisin.

Joulumakaronilaatikko on ihanaa! Olen tutustunut siihen länsirannikolta/Pirkanmaalta olevien appivanhempieni joulupöydässä ja nykyisin se on ehdoton lempparini!

Vierailija
52/61 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvainen maito.

Vierailija
53/61 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä laittaisin rasvaisinta maitoa.

Vierailija
54/61 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän ruokaan ei rasvattomuus sovi.

Vierailija
55/61 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko pesty?

Vierailija
56/61 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punaista maitoa.

Vierailija
57/61 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tissimaitoa miehen puristamana. Siitä tulee herkkupiirakka.

Vierailija
58/61 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on aina jouluisin makaroonilaatikkoa, MUTTA, tämä onkin se versio, missä ei ole lihaa ollenkaan. Ja täysmaitoa juhlan kunniaksi.

Ja se kuuluu tehdä pitkistä makaroneista, ainakin meillä.

Lihamakaronilaatikko on aivan eri ruoka kuin joulupöydän makaronilaatikko, mikä on lisuke.

Vierailija
59/61 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies valuttaa astiaan oikein ison lastin huolella vatkattua munamaitoaan.

TÄMÄ

Vierailija
60/61 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mummi tekee sen aina punaisesta maidosta ja laittaa munamaitoon vielä kunnon kermaa.

Makaronilaatikko on meidän suvussa perintö ja ihme kyllä, se menee kuin kuumille kiville. Ja hyvää on, kun kaloreita ei onneksi jouluna lasketa.

Meillä tuohon vielä ruokalusikallinen siipappia per makaronilaatikko. Ja tosiaankaan ei ole meillä joulun jälkeen joulumakaronilaatikkoa.