Lapsettoman joulu?
Minkälainen joulu on tulossa teille, jotka vietätte sitä kahdestaan puolison kanssa tai yksin?
Mitä teette? Itse vietän joulua mieheni, hänen siskonsa ja siskontyttönsä kanssa. Ei ole mitään ihmeellisiä suunnitelmia.
Kommentit (200)
Olen lapseton yksineläjä ja rakastan joulua. Minulle iskee jo ensilumen aikoihin ihana joulun odotus tunnelma. Lapsuudessa oli hauskat sukujoulut, mutta aikuisena olen nauttinut enemmän rauhallisista lapsettomista jouluista. Minulle joulu on seesteisyyden, tunnelmoinnin ja muistelun aikaa. Hiljentymistä, kiitollisuuden tunnetta hyvistä asioista elämässä ja lapsuuden joulun lämpöisiä muistoja.
Juurikin näin. Tunnelmoin yksin ja nautin rauhasta. Muistellen lapsuuden ihania maalaisjouluja. En halua tavarahössötystä enkä ruokaähkyä. Riittää kynttilät ja glögi.
Kuka hit to on lanseerannut sen 'joulu on lasten juhla' ? Miettikää. Lelukauppias tai...
Meitä kokoontuu 4 velaa (ei pariskuntia, kaikki sinkkuja tahoillaan) yhdessä joulun viettoon. Jouluateria kootaan yhdessä ja vieteyään rento ilta. Näin tehty jo vuosia. Kierrättämme kokoontumispaikkaa joka vuosi joten jokainen vuorollaan emäntänä / isäntänä. Olemme jo eläkeiässä joten ei mitään lahjarumbaa.
Lapsettomia emme ole, mutta kolme lastamme ovat jo aikuisia perheellisiä ihmisiä.
Saamme puolisoni kanssa viettää joulun kerrankin aivan kahdestaan, ilman hössötystä ja passaamista. Tänä jouluna kaikki lapsemme viettävät jouluaaton omien puolisoidensa vanhempien luona. Me saatamme ehkä tapaninpäivänä heidän luonaan kyläillä, jos jaksamme.
Aiomme nauttia RAUHALLISESTA joulusta ihan oman aikataulumme mukaan, saunoen, lepäillen ja ulkoillen. Jouluruokaa syömme sitten kun siltä tuntuu. Emme osta edes joululahjoja vaan annamme lapsillemme rahaa jolla voivat ostaa mitä haluavat.
Tarkoitus ei ole vaikuttaa kylmältä tai töykeältä, mutta kyllä niitä jouluja on vuosikymmeniä tullut laitettua, nuorempi polvi jatkakoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn varmaan aattona päivällä veljen perheen luona puurolla ja glögillä ja vietän illan yksin kotona, syön ja juon hyvin. Luultavasti päädyn tännekin lukemaan, kuinka riemukkaasti ja rattoisasti lapsiperheissä on vietetty joulua, ehkä teen omankin provon aiheesta "mies oksensi kännissä kinkun päälle" :D
Itsekin luen muiden iloisista jouluista lasten kanssa, ja samalla Itken sitä, kuinka minusta ei tule äitiä varmaan koskaan.
Ole onnellinen. Kohta ollaan sodassa. Säälin lapsellisia.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se meilläkin pikkulapseton joulu. Eli mä ja mies ja aikuiset lapset. Muksut tulivat aattona aamupäivällä riisipuurolle.
Parina edelisenä vuonna askelkuviot menivät, että riisipuuron jälkeen katottiin joululeffa, käytiin kävelyllä ja saunaan. Kuivattelun jälkeen joulupöydän kasaamiseen ja syömään pitkän kaavan mukaan.
Joulupöydän sivous, pieni pötkötys ja lautapeliaika. Sitten tuli joulupukki ja glögiä höpötellen. Puolilta öin lapset lähtivät baariin kavereiden kanssa.
Viime vuonna: Joulupäivänä tuli pötkötettyä ja lenkkeiltyä. Alkuillasta laitoin ruokaa esille ja poika tuli syömään meidän kanssa. Tytär meni anoppilaan. Taas sitten katteltiin leffaa ja poika jäikin yöksi.
Tapaninpäivä alkoi lenkillä ja aamusaunalla. Pelattin Carcassonnea ja tytär ja vävyskä tuli toiselle kierrokselle mukaan. Taas kasattiin joulupöytää yhdessä. Miesporukka sauno, miehen pari kaveriakin oli palautunut la
Ketä vit tu kiinnostaa lukea romaanin verran jonkun nobodyn joulunvietosta.
Jopa Valittujen Palojen kirjalyhennelmät ovat paljon pidempiä kuin valittajan näkemys romaanin pituisesta selonteosta. Otsikossa/aloituksessa kysyttiin miten te lapsettomat vietätte joulua. Oletan että vastaukset tuntemattominen joulunvietosta kiinnostaa juuri heitä jotka tietoisesti ketjun avaavat ja sitä lukevat.
Sen sijaan voi kysyä mikä sinua vaivaa kun olet niin kiukkuinen ja käytät rumia sanoja?
Täällä lapseton nainen 36v. Vietän joulun ulkomailla äitini ja hänen miehensä kanssa.
Lapsettoman joulu on ihan samanlainen kuin lapsensa menettäneen joulu. Isoäiti synnytti 3 lasta, joista 2 kuoli ennen häntä. Kolmas lapsi joutui laitoshoitoon (syöpä + rajut mielenterveysongelmat) eikä kykene millään tavoin pitämään huolta äidistään.
Mikä joulu?
Normaaleja päiviä ne minulle ovat.
En kuulu kirkkoon. En usko jumalaan, jeesukseen, joulupukkiin enkä muihin mielikuvitushahmoihin. Joulu on minulle lomapäivä ja vanha perinne. Perinteet kiinnostavat, mikään muu ei.
Aivan parasta. Mennään mökille Thaimaahan. Toivottavasti lentokoneessa ei ole taas se hippipariskunta joka raahaa 3kk vanhaa koliikkivauvaa mukanaan ympäri maapalloa.
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti aamulla katselen lastenohjelmia, sitten menen mummolle käymään ja syömään jouluruokaa. Kotiin tultuani poikaystävä varmaan lähtee käymään siskollaan joten saan nauttia hyvin harvinaisesta yksin kotona olemisesta pari tuntia. Ja siinäpä se sitten olikin, ihan kiva joulu.
Oli? Yhdessä päivässä? Jouluhan on muutakin kuin pelkkä jouluaatto.
Mä meen vanhempieni luokse viettämään joulua. Ei ole puolisoa, eikä lapsia. Kotiani en laita joulukuntoon ja fiilistelen kotonani jouluelokuvia katsellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joulu on minulle rakkauden juhla jolloin teen tiliä itseni kanssa kuluneesta vuodesta. Joulu auttaa huomaamaan sen mitä eniten arvostan ja mistä haluan luopua.
😂😂😂😂😂😂😂😂
Ihana että sain sinut nauramaan! Toivon sinullekin rakkaudentäyteistä joulua!
Tuo ei varmaan ole A I T O A naurua, vaan ehkä ivailua.
Menen vanhempieni luokse ja isosiskoni tulee myös. Vanhempani toivovat aina että olisin koko joulun ajan (23.-26.12.) heidän luonaan ja siitä onkin jo muodostunut perinne. Minusta olisi ihanaa vain käväistä jouluaattona tai lähteä heti joulupäivä aamusta jo omaan kotiin, mutta en osaa kertoa tätä asiaa niin ettei kukaan loukkaantuisi. Ei me ikinä edes tehdä mitään yhdessä, jouluruokaa lukuunottamatta. Tänä vuonna onneksi tulee Stranger Thingsin uusia jaksoa silloin niin voin keskittyä niihin :D Rakastan perhettäni, mutta viihdyn silti paremmin yksin suurimman osan ajasta
Vierailija kirjoitti:
Koetan tänä vuonna saada joulufiiliksen aikaan kun kerrankin on sen verran rahaa säästössä että: kinkkua, lohta ja laatikkoa siis pöytään. Todennäköisesti meille tulee tänäkin jouluna ystäviä jotka viettävät samalla tavalla joulua erossa ärsyttävistä sukulaisista tai ovat laillani käyneet pakolliset jouluvierailut alta ennen aattoa tai vähintään jo alkuiltaan mennessä. Ilta jatkuu joululaulujen soidessa taustalla rennosti dokaillen. Illemmalla ehkä baariin, jos jaksetaan.
Alkoholiin ja baariin löytyy aina rahaa, mutta ruokaan pitää säästää?
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin olla aktiivisesti aktissa, jotta joulu 2026 ei olis lapseton.
Onnea vaan, 2018 aloin yrittää ja lapsettomia jouluja siitä asti. Ei se tule kaikille tosta vaan.
En tajua miksi jouluna pitäisi seurustella vieraiden kanssa. Eihän sitä muinakaan juhlapyhinä kokoonnuta pakko seurustelemaan muiden kanssa. Meillä vähän tavallista viikonloppua juhlavampi, eikä sen kummempaa.