Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsettoman joulu?

Vierailija
10.12.2018 |

Minkälainen joulu on tulossa teille, jotka vietätte sitä kahdestaan puolison kanssa tai yksin?
Mitä teette? Itse vietän joulua mieheni, hänen siskonsa ja siskontyttönsä kanssa. Ei ole mitään ihmeellisiä suunnitelmia.

Kommentit (200)

Vierailija
161/200 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljen luona, siellä on lähisuvun lapset. Ja siitä sitten himaan. Joulu ei ole itselle mikään erityinen juhla, mutta lasten vilpitöntä jouluriemua on kyllä nasta seurata.

Vierailija
162/200 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolison kanssa joulu, veljeni ehkä tulee syömään. Jouluruoat laitetaan ja koristeet yms. Ilta menee sitten teeveetä katsellessa ja glögiä nauttien.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/200 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 60-vuotias sinkku ja leski. Ei ole lapsia ja kaikki sukulaiset on kaukana. Illalla varmaan soitellaan jouluterveiset, mutta muuten ihan iisisti otan. Laitan hyvää ruokaa, käyn saunassa, katson telkkaria, kasailen palapeliä, luen kirjaa. Ei se hirveästi eroa muistakaan viikonlopuista, paitsi että laitan kyllä kodin jouluisaksi. Olishan se oma joulutonttu kiva, mutta ei taida ehtiä näin lyhyellä varoituksella :-D

Vierailija
164/200 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavaa stressitöntä joulua vietetään nauttien hyvästä jouluruuasta. Ilman kitiseviä lapsia jotka rutisisivat kuinka jouluruoka on pahaa ja pehmeät paketit ikäviä.

Vierailija
165/200 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivamuttamenkäämuualle kirjoitti:

Ihan pakko oli tulla lesoilemaan, että me sitä ja tätä.

Kerrankin olisi kiva lukea yksinäisten, yksin elävien tarinoita.

Onhan tässä yksineläjien tarinoita. Pahoittelen, jos halusit sydäntäsärkeviä kertomuksia yksinäisyydestä, ja niitä ei nyt sattunut kauheasti löytymään. Yksin kun ei tarkoita samaa kuin yksinäinen.

Vierailija
166/200 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse lapsettomana en vietä joulua kahdestaan puolison kanssa tai yksin vaan perheeni kanssa. Puolisoa minulla ei edes ole. Tehdään ruokaa, käydään joulusaunassa ja annetaan lahjoja aikuisten kesken.

Vierailija
167/200 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laatuaikaa. Vain minä, mieheni, ja koira. Tämä on seitsemäs yhteinen joulumme, emmekä mitään lapsia kaipaa. Jouluiltana on mukava vain nukahtaa kullan kainaloon.

Surullista.  Laatuaikaa???

Mikä ihmeen Aina Inkeri Ankeinen tähän ketjuun pesiytyi 😀

Hyvää Joulua! 

Vierailija
168/200 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tässä yksinäisen sydäntäsärkevää. Ypöyksin, sairaus rajoittaa,suku 500 km päässä, ei voi matkustaa,ei jaksa. Kukaan ei soita. Rahaa ei ole yhtään ylimääräistä. Kun mies kuoli ja rahat loppui, ketään ei ole seurani kiinnostanut. Ystävät ja sukulaiset kaikkosi. Lapsia ei aikoinaan tullut.

Neuvo nuorille, tehkää lapsia, muuten elämästä muodostuu vanhemmiten yksinäistä. Äidit, mummot, isät, ukit ovat aina perheessään kiinni, eivät ystävissään, tuttavissaan, suvussaan. Apu kyllä kelpaa vaan vasta-apua ei muisteta.

Vierailija
169/200 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nautin vapaa-ajasta, ei tarvitse stressata joulun takia. Syön mitä haluan, ei jouluruokia. Tapaan tuttavani, joka on pyörätuolipotilas ja tarvitsee hiemn apua joka päivä. 

Vierailija
170/200 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä omasta halustani, lähes joka vuosi näin. 

Joulukuusen laitan kotiin. En tiedä vielä laitanko kuusen alle itselleni lahjan. Koira ainakin saa paketin. Tontut on jo esillä. Jouluruokia tuskin laitan. 

Vierailija
171/200 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä lapseton jouluihminen. Olen elämäni varrella viettänyt hyvin monenlaisia jouluja. Lapsuudenperheen lämpimiä ja hauskoja jouluja, ankeita ja muodollisia sukujouluja eksän suvun kanssa, kaverijouluja ja yksinäisiä jouluja. Nykyisellä kumppanilla on lapsia, joten heidänkin kanssaan on tullut vietettyä jouluja. Tänä vuonna vuorossa on se paras vaihtoehto, eli joulu kahdestaan kumppanin kanssa. Älkää käsittäkö väärin, pidän kovasti hänen lapsistaan, mutta kyllä se niin on että silloin kun lapset ovat isällään, jouluihin tulee lasten vuoksi ylimääräistä stressiä, suorittamista, krääsää, kaavamaisuutta, paineita ym. Minulle joulun merkitys on jotain aivan muuta. Todennäköisesti tänä jouluna käydään tervehtimässä muutamia vanhuksia, saunotaan, syödään ihana jouluateria, vaihdetaan lahjat, tissutellaan viiniä pitkälle yöhön joulutähden valossa ja jutellaan elämän syvistä kysymyksistä vuoden syklin lähestyessä loppuaan ja uuden alkua. Joulu, josta nautin kaikkein eniten muodostuu näistä elementeistä.

Vierailija
172/200 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi jo aikuinen, mutta asuu kotona. Kaikki laatikkoruuat on jo tehty ja pari leivottavaa juttua lukuunottamatta kaikki mitä voi tehd etukäteen pakkaseen on tehty. Piparien paisto 6.12. Sen jälkeen teen leipää jos on tarpeen.

Vierailija
173/200 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se meilläkin pikkulapseton joulu. Eli mä ja mies ja aikuiset lapset. Muksut tulivat aattona aamupäivällä riisipuurolle.

Parina edelisenä vuonna askelkuviot menivät, että riisipuuron jälkeen katottiin joululeffa, käytiin kävelyllä ja saunaan. Kuivattelun jälkeen joulupöydän kasaamiseen ja syömään pitkän kaavan mukaan.

Joulupöydän sivous, pieni pötkötys ja lautapeliaika. Sitten tuli joulupukki ja glögiä höpötellen. Puolilta öin lapset lähtivät baariin kavereiden kanssa.

Viime vuonna: Joulupäivänä tuli pötkötettyä ja lenkkeiltyä. Alkuillasta laitoin ruokaa esille ja poika tuli syömään meidän kanssa. Tytär meni anoppilaan. Taas sitten katteltiin leffaa ja poika jäikin yöksi.

Tapaninpäivä alkoi lenkillä ja aamusaunalla. Pelattin Carcassonnea ja tytär ja vävyskä tuli toiselle kierrokselle mukaan. Taas kasattiin joulupöytää yhdessä. Miesporukka sauno, miehen pari kaveriakin oli palautunut lastensa luota. Sitten avattiin oluita ja viinejä, että otettin porukalla joulutumut 

Kaikki jäi yöksi. Seuraavana päivänä innostuttiin tyttären kanssa tekemään jouluinen brunssi tähteistä. Tämmöisiä pitää harastaa useammin, että saa kaikki jouluruuat pois kerralla! Sellaista verkkaista yhdessä oloa. Vieraat lähtivät iltapäivällä kukin mihinkin. 

Vierailija
174/200 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän mukavan joulun mieheni ja koirieni kanssa.

En tosiaankaan haluaisi sitä työmäärää, mikä lapsista aiheutuu.

Vierailija
175/200 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vähän tabu sanoa, mutta itse nautin nimenomaan lapsettomasta joulusta. Luulen että sanonta "joulu on lasten juhla" tulee niiltä jotka eivät itse erityisesti pidä joulusta ja saavat sen ilon sitten pelkästään lasten kautta. Ja luulevat että muillakin on näin.

Minunkin puolisollani on lapsia, ja rehellisesti sanottuna nautin enemmän jouluista johon ei kuulu lapsia. Minulle joulu on levon, rauhoittumisen, aikatauluttomuuden ja kiireettömyyden aikaa. Tykkään tehdä vähän erikoisia jouluaterioita, tavalliseen jouluruokaan olen kyllästynyt. Lapset taas ovat konservatiiveja. Heille pitää olla aina samat koristeet, samat ruuat. Kun mukana on lapsia, tulee ihan erilainen paine siitä että joulun pitää olla "onnistunut". Tämä toki koskee enemmän heidän vanhempaansa, joka on lapsijouluina tosi stressaantunut, mutta vaikuttaa myös minuun. Meidän kahdenkeskiset joulut sitten ovat hassuja jouluvaloviritelmiä ja kynttilänvalotunnelmaa, luovia jouluateroita, konvehtien syömistä saman viltin alla, seksiä, päikkäreitä, yöllä valvomista, hullua saunomista, alkoholia ja yltiöpäisiä jälkiruokia. Kaikkea sellaista mitä "joulu on lasten juhla" -ihmiset kammoksuvat.

Vierailija
176/200 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukavaa stressitöntä joulua vietetään nauttien hyvästä jouluruuasta. Ilman kitiseviä lapsia jotka rutisisivat kuinka jouluruoka on pahaa ja pehmeät paketit ikäviä.

Lapsettomana on siinä mielessä mukavaa, kun voi tuon joulunkin viettää rennosti rauhassa. Sain kutsun jouluksi erään perheen luo. Siellä olisi myös perheen äidin sisarukset perheineen. Eli lapsia lähemmäs kymmenen. Ihan kauhistuin ajatuksesta. Kiitin kohteliaasti kutsusta ja sanoin haluavani viettää joulun omassa kodissa telkkaria katsellen ja herkutellen. 

Vierailija
177/200 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on vähän tabu sanoa, mutta itse nautin nimenomaan lapsettomasta joulusta. Luulen että sanonta "joulu on lasten juhla" tulee niiltä jotka eivät itse erityisesti pidä joulusta ja saavat sen ilon sitten pelkästään lasten kautta. Ja luulevat että muillakin on näin.

Minunkin puolisollani on lapsia, ja rehellisesti sanottuna nautin enemmän jouluista johon ei kuulu lapsia. Minulle joulu on levon, rauhoittumisen, aikatauluttomuuden ja kiireettömyyden aikaa. Tykkään tehdä vähän erikoisia jouluaterioita, tavalliseen jouluruokaan olen kyllästynyt. Lapset taas ovat konservatiiveja. Heille pitää olla aina samat koristeet, samat ruuat. Kun mukana on lapsia, tulee ihan erilainen paine siitä että joulun pitää olla "onnistunut". Tämä toki koskee enemmän heidän vanhempaansa, joka on lapsijouluina tosi stressaantunut, mutta vaikuttaa myös minuun. Meidän kahdenkeskiset joulut sitten ovat hassuja jouluvaloviritelmiä ja kynttilänvalotunnelmaa, luovia jouluate

Sama kokemus. Ja onnistunut joulu tarkoittaa sitä että se on samanlainen kuin aina ennenkin. Hirveä stressi, säätö, rahanmeno ja huuto, sitten illalla voidaan huokaista helpotuksesta jos kukaan lapsi ei ollut hirveän pettynyt. 

En usko että minäkään olisin jouluihminen jos minulla olisi lapsia. Nykyisellään rakastan joulua ja perheelliset ystäväni eivät oikein ymmärrä sitä :D

Vierailija
178/200 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin olla aktiivisesti aktissa, jotta joulu 2026 ei olis lapseton.

Vierailija
179/200 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sinkku ja lapseton, mutta vietän jouluaattoa lähisukulaisten kanssa noin 10 hlön seurueessa, jossa on lapsia ja aikuisia, ja isäntäväki laittaa perinteiset jouluruoat. Tavallista joulunviettoa lahjoineen ja koristeineen ym.

Vierailija
180/200 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo iäkäs leski. Jouluaattona tapaan vanhaa äitiä rauhassa. Muuten itsekseni kotona, käyn kävelyllä ja katson jonkun elokuvan. Tapaninpäivää vietän ystävän kanssa. Rauhallista siis.