Lapsettoman joulu?
Minkälainen joulu on tulossa teille, jotka vietätte sitä kahdestaan puolison kanssa tai yksin?
Mitä teette? Itse vietän joulua mieheni, hänen siskonsa ja siskontyttönsä kanssa. Ei ole mitään ihmeellisiä suunnitelmia.
Kommentit (154)
Jouluruokaa tai ei joulua ollenkaan.
Käyn varmaan aattona päivällä veljen perheen luona puurolla ja glögillä ja vietän illan yksin kotona, syön ja juon hyvin. Luultavasti päädyn tännekin lukemaan, kuinka riemukkaasti ja rattoisasti lapsiperheissä on vietetty joulua, ehkä teen omankin provon aiheesta "mies oksensi kännissä kinkun päälle" :D
Poikaystävän kanssa vain rentoudutaan, ja nautitaan toistemme seurasta. En voisi viettää joulua paremmin!
Minä vietän aaton lasten ja exän kanssa ja aattoillasta tapaninpäivään miesystävän kanssa. Minusta tuo on just kivaa. Aattoiltana juodaan lasi tai kaksi punkkua, syödään juustoja jne, ehkä katsotaan joku elokuva. Tai vaan poltetaan kynttilöitä, kuunnellaan joululauluja (jouluradiossa netin kautta vaikka mitä) ja rakastellaan. Joulupäivänä nukutaan pitkään ja ollaan pyjamissa koko päivä. Syödään hyvin. Ehkä taas leffaa tai lautapeliä. Ollaan kuplassa, jossa ei ole muita kuin me. Tapanina käydään miehen sukulaisilla kahvilla.
Mua ei siis yhtään haittaa tai harmita viettää lapsetonta joulua. Viime jouluna oltiin koko ajan lasten kanssa ja sekin oli tosi ihana joulu.
Vierailija kirjoitti:
Käyn varmaan aattona päivällä veljen perheen luona puurolla ja glögillä ja vietän illan yksin kotona, syön ja juon hyvin. Luultavasti päädyn tännekin lukemaan, kuinka riemukkaasti ja rattoisasti lapsiperheissä on vietetty joulua, ehkä teen omankin provon aiheesta "mies oksensi kännissä kinkun päälle" :D
Itsekin luen muiden iloisista jouluista lasten kanssa, ja samalla Itken sitä, kuinka minusta ei tule äitiä varmaan koskaan.
No jos mennään samalla kaavalla kuin edellisvuodet: Aattona heräillään, keitellään puurot ja katellaan telkusta Lumiukot ja muut perinteiset jouluohjelmat. Vaihdetaan lahjat siinä samalla. Sitten käydään saunassa. Sitten laittaudutaan ja syödään hyvin. Ruoan jälkeen koomataan sohvalla. Sitten käydään kävelyllä. Illalla katellaan joku leffa ja syödään suklaata. Pelaillaan lautapelejä. Sitten iltamyöhään syödään vielä toinen ateria ja mennään massut täynnä pitkille unille.
Joulupäivä ja Tapaninpäivä käydään mun vanhemmilla ja anoppilassa. En malta odottaa joulua.
Vietän joulun sisarusteni kanssa. Syödään hyvin, lauletaan joululauluja ja muistellaan lapsuutemme jouluja.
Silloin, kun olin sinkku ja lapseton, nautin vain joutilaisuudesta. En kaivannut seuraa, vaan paistoin kinkun, tein graavilohta, laatikoita jne. Itselleni. Kävin joulukirkossa ja joulusaunassa. Kävin vielä illalla rauhallisella kävelyllä. Nauti suunnattomasti olostani. Nyt lapsen kanssa on erillaista, mutta en pitänyt yksinäisiä joulujani pahoina, vaan ihanina.
Laatuaikaa. Vain minä, mieheni, ja koira. Tämä on seitsemäs yhteinen joulumme, emmekä mitään lapsia kaipaa. Jouluiltana on mukava vain nukahtaa kullan kainaloon.
Aloitan hyvissä ajoin kodin laittamisen jouluun. Tänä vuonna meille tulee kaksi joulukuusta, koska on valtavasti enemmän tilaa kuin aikaisemmin. Teen joulunalusviikolla pikkuhiljaa meille perinteiset jouluruuat, laatikot ja muut hilppeet. Aatonaattoiltana laitetaan kinkku leivinuuniin paistumaan. Aattoaamuna teen viimeiset kokkaukset, salaatit ja muut, ja sitten vaan rentoillaan, katsotaan jouluohjelmia, syödään, kun on nälkä, pelaillaan jotain lautapelejä ehkä, katsotaan leffoja tai jotain sarjaa, käydään koirien kanssa ulkona... Fiiliksen mukaan ja rennolla aikataululla.
Jos joulua vietettäisiin niinkuin minä toivoisin, joulupäivä ja tapani olisi pyjamapäiviä. Lukisin lahjaksi saamiani kirjoja, mies varmaan katsoisi jotain sarjaa, pelailtaisiin, syötäisiin lisää jouluruokaa ja herkkuja, ulkoiltaisiin koirien kanssa pitkän kaavan mukaan, valvottaisiin ja herättäisiin silloin, kun siltä tuntuu... Jos joku haluaisi tulla käymään, se sopisi hyvin, mutten haluaisi mitään isompaa järjestää, vaan oltaisiiin vain rennosti ja vaikka yhdessä tehtäisiin kinkunjämistä pitsaa tai muuta.
Sensijaan meininki on ollut se, että joulupäiväaamuna kello soi viimeistään kahdeksalta, koska jommankumman vanhemmilla on joulupöytä katettuna tasan xx.xx ja sinne pitää pynttäytyä ja lähteä hyvissä ajoin ajamaan. Sitten pönötetään, pönötetään ja vähän vielä pönötetään. Minua ahdistaa, kun vanhat äidit raataa sen seitsemää sorttia pöytään meidän takia, eivätkä edes huoli apua. Toisen kotona isä makaa sohvalla ja tiuskii kaikille, mikä luonnollisesti pilaa senkin vähän joulumielen, mitä on saatu raavittua kasaan.
Yleensä jäädään toisen sukulaisille yöksi, että voidaan sitten tapanina ottaa sama uusiksi. En lue kirjoja, koska kukaan ei niitä mulle anna, vaikka ihan kaikki tietävät, että rakastan kirjoja. Kirjastostakaan en viitsi hakea, kun en ole kuitenkaan kotona ja jäisivät lukematta nekin. Mitään pelejä ei kukaan halua pelata. Toisen kotona kaava on aina sama: ruoka kello sejase, sohvalla kököttämistä ja väkinäistä seurustelua, kahvi kello sejase, lisää sohvalla pönöttämistä ja kellon vilkuilua, joko kehtaisi lähteä. Toisen luona ei ole niin tiukkaa aikataulua, mutta muuten sama meininki. Tapanin iltana, kun päästään takaisin kotiin, olen yleensä vain ihan hiton väsynyt ja kiukkuinen ja toivon, ettei koko joulua olisi ikinä keksittykään.
Tykkäisin kyllä sukujoulusta, jos kaikki ottaisivat laittamiseen osaa, eikä tarvitsisi riidellä tai kuunnella riitelyä, kiukuttelua ja suoranaista v*****lua. Yhdessä tekeminen ja rento oleilu olisi mukavaa, sellainen aikatauluton ja leppoisa puuhailu. Mutta kai omat vanhemmat ovat sitä sukupolvea, joka luulee, ettei joulu tule, jollei laiteta ykkösiä ylle ja katsota kellosta, milloin tekee mieli syödä...
Luultavasti aamulla katselen lastenohjelmia, sitten menen mummolle käymään ja syömään jouluruokaa. Kotiin tultuani poikaystävä varmaan lähtee käymään siskollaan joten saan nauttia hyvin harvinaisesta yksin kotona olemisesta pari tuntia. Ja siinäpä se sitten olikin, ihan kiva joulu.
Kaivan nenää. Mies kaivaa omaansa.
Ennen lapsia menin siskojeni kanssa joko äidille tai isälle aatoksi, tehtiin yhdessä ruokaa, syötiin hyvin ja pelattiin lautapelejä. Joulupäiväksi miehen vanhemmille syömään & juttelemaan.
Mukava ja rauhallinen joulu on tulossa, vietän joulua pääasiassa mieheni kanssa. Toki käydään molempien vanhemmilla kyläilemässä ja kutsutaan heitä meille kylään.
Koetan tänä vuonna saada joulufiiliksen aikaan kun kerrankin on sen verran rahaa säästössä että: kinkkua, lohta ja laatikkoa siis pöytään. Todennäköisesti meille tulee tänäkin jouluna ystäviä jotka viettävät samalla tavalla joulua erossa ärsyttävistä sukulaisista tai ovat laillani käyneet pakolliset jouluvierailut alta ennen aattoa tai vähintään jo alkuiltaan mennessä. Ilta jatkuu joululaulujen soidessa taustalla rennosti dokaillen. Illemmalla ehkä baariin, jos jaksetaan.
Me ei tehdä hittojakaan. Nautitaan pitkästä vapaasta.
Ei varsinaista joulua. En koristele, en syö jouluruokaa. Toki voisin syödä, jos joku ravintola olisi auki. Mutta vaikuttaa siltä, että ravintoloiden jouluateriat ovat tarjolla ennen joulua eikä jouluna. Lepäilen.