Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko asperger jäädä huomaamatta?

Vierailija
10.12.2018 |

Onko mahdollista, että lapsi kasvaa aikuiseksi ilman aspergerdiagnoosia koska kukaan ei tajua, että henkilössä voisi olla kyse siitä? Voiko aikuisena saada diagnoosin?

Kommentit (92)

Vierailija
1/92 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ja kyllä. 

Vierailija
2/92 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

OK eli eikun tutkittavaksi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/92 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mielestäni asperger. Minulla on liiman ippaus tausta.

Vierailija
4/92 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ja kyllä. Minua ei ole diagnosoitu. En ollut edes kuullut Aspergerista ennen 25. ikävuottani. Teini-ikäisellä tyttärelläni diagnosoitiin Asperger jo 8-vuotiaana ja tajusin silloin, että taidan itsekin olla Asperger. En hyödy diagnosoinnista näin aikuisena enää millään tavalla, joten en hakeudu mihinkään tutkimuksiin. Tyttärelleni sen sijaan diagnoosista on ollut todella paljon apua koulussa. On saanut tukea ja lisäaikaa kokeiden tekemiseen.

Saan kaikista nettitesteistä aina vastaukseksi, että olen todennäköisesti Asperger-ihminen.

Vierailija
5/92 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liimapillu kirjoitti:

Imppaamisesta ei tule Aspergeria, huoh. Asperger voi impata, mutta Aspergerin syndrooma ei ole koskaan seurausta imppaamisesta, huumeiden käytöstä, rokotuksista, kasvatuksesta tai ympäristöstä. 

Vierailija
6/92 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ja kyllä. Minua ei ole diagnosoitu. En ollut edes kuullut Aspergerista ennen 25. ikävuottani. Teini-ikäisellä tyttärelläni diagnosoitiin Asperger jo 8-vuotiaana ja tajusin silloin, että taidan itsekin olla Asperger. En hyödy diagnosoinnista näin aikuisena enää millään tavalla, joten en hakeudu mihinkään tutkimuksiin. Tyttärelleni sen sijaan diagnoosista on ollut todella paljon apua koulussa. On saanut tukea ja lisäaikaa kokeiden tekemiseen.

Saan kaikista nettitesteistä aina vastaukseksi, että olen todennäköisesti Asperger-ihminen.

Yhtään vähättelemättä arviontikykyäsi, minullekin asperger-testit ehdottavat aspergeria mutta en sellainen varmasti ole. Piirteitä löytyy mutta tuskin oireyhtymäksi asti.

Vierailija
7/92 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mina taas sain kuulla olevani vaikka mikä mahdollinen mutta testeissä asssius oli erittäin kaukana empatiatestistäkin sain melkein täydet (2 pist puuttu) että se siitäkin haukutusta narsismista ja sosio ja psykopatiasta. Tehtiin kolme ÄO testiä ja tulos ihan huippu. Olin siis yliälykäs:) Tavallaan helpotti enää ei haukuminen satu kun tietää, että ne huomasivat minussa jotain erityistä ja se ruokki kateutta ja kiusimistakin. Lisäksi en ole ollenkaan mikään ruma. Se oli liikaa ja erityislahjoja on vielä lisäksi. Liikaa kaikkea ....mutta en kärsi enää pätkääkään.

Vierailija
8/92 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liimapillu kirjoitti:

CH3 ja alkaa mehiläiset suriseen päässä.

Vierailija
9/92 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mina taas sain kuulla olevani vaikka mikä mahdollinen mutta testeissä asssius oli erittäin kaukana empatiatestistäkin sain melkein täydet (2 pist puuttu) että se siitäkin haukutusta narsismista ja sosio ja psykopatiasta. Tehtiin kolme ÄO testiä ja tulos ihan huippu. Olin siis yliälykäs:) Tavallaan helpotti enää ei haukuminen satu kun tietää, että ne huomasivat minussa jotain erityistä ja se ruokki kateutta ja kiusimistakin. Lisäksi en ole ollenkaan mikään ruma. Se oli liikaa ja erityislahjoja on vielä lisäksi. Liikaa kaikkea ....mutta en kärsi enää pätkääkään.

Kuulostat ihan minulta! :)

Minuakin eräs tuttu väittää aina aspergeriksi, vaikken todellakaan sellainen ole. Ilmeisesti moni huippuälykäs on vaan jotenkin niin erilainen, että joku autismi on ainut asia, mihin joku maallikko sen erilaisuuden sitten yhdistää. Harmillista.

Vierailija
10/92 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai. Eihän sitä diagnosoida jos ei tule vaikeuksia.

Vierailija
11/92 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso:

Vierailija
12/92 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellään joka ei ole ollut tutkimuksissa ei ole varaa sanoa mitään. Mutua ja paskaa. Nettitestit ovat höpöhöpöä.

Vierailija
13/92 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tosiaan voi.

Aika moni aikuinen on saanut diagnoosin lapsen autismidiagnoosin jälkeen.

Kävimme alan ammattilaisen kanssa läpi historiaani ja ominaisuuksiani/omituisuuksiani.

Piti todennäköisenä, että minulla on vahvat AS-piirteet, joskaan ne eivät enää autismidiagnoosiin aikuisena todennäköisesti riitä.

Aikuisen diagnoosikriteerit ovat tiukemmat kuin lapsella.

Toisaalta, diagnoosi voi olla leimaava.

Vierailija
14/92 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti. Minua ei ole kukaan tunnistanut assiksi ellen ole itse kertonut.

Olen saanut diagnoosin aikuisena kun kriteerit on vielä tiukemmat kuin lapsilla, joten sinänsä ihan "selvä" tapaus olen. Ihmisten käsitykset assista vain on suureksi osaksi ihan käsittämättömiä ennakkoluuloja. Siksi tosielämän asseja ei tunnisteta.

Vierailija
15/92 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut diagnoosin aikuisena kun kriteerit on vielä tiukemmat kuin lapsilla, joten sinänsä ihan "selvä" tapaus olen. Ihmisten käsitykset assista vain on suureksi osaksi ihan käsittämättömiä ennakkoluuloja. Siksi tosielämän asseja ei tunnisteta.

Olisi mielenkiintoista, jos Sinä tai joku muu aikuinen asperger kuvailisitte itseänne omasta näkökulmasta - miten asperger ilmenee arjessa ja elämässäsi.

Vierailija
16/92 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista, jos Sinä tai joku muu aikuinen asperger kuvailisitte itseänne omasta näkökulmasta - miten asperger ilmenee arjessa ja elämässäsi.

Vierailija
17/92 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa Youtube -videossa mitenkään selvinnyt, että miten nuo ovat autisteja tms. Ihan tavallisilta vaikuttivat ja videossa sitä itsekin totesivat. Miten se aspergeri siis näkyy elämässä.

Vierailija
18/92 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asperger (assi) ei ole empatiakyvytön, kuten yleisesti väitetään. Assi saattaa tuntea hyvinkin vahvasti, mutta ei välttämättä osaa ilmaista tunteitaan sosiaalisesti hyväksyttävällä tavalla. Tunteiden säätelyssä on ongelmia.

Vierailija
19/92 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuossa Youtube -videossa mitenkään selvinnyt, että miten nuo ovat autisteja tms. Ihan tavallisilta vaikuttivat ja videossa sitä itsekin totesivat. Miten se aspergeri siis näkyy elämässä.

Asperger on muotidiagnoosi. Monella ihan turha dg. Jopa sellaisilla, jolla mitään sosiaalisia ongelmia ei ole, tai ne johtuvat korkeintaan ujoudesta/matalasta itseluottamuksesta tai introverttiydestä.

Vierailija
20/92 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mielestänne tyypillistä, että ihmiset ärsyyntyvät helposti asseihin? Siis jotenkin assin ilmeet, olemus ja puheet saavat muut ihmiset ärsyyntymään? Ja assista se tuntuu hyvin pahalta, koska ei voi asialle mitään?