Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

5-vuotiaan nirsoilu

kyllästyttää
10.12.2018 |

5-vuotias ainokaisemme syö mielellään ja halukkaasti vain joitakin ruokia. Onhan niitä aika monta ruokalajia, mutta ne ovat tyyliin makaronilaatikko, maksalaatikko, mustamakkara, kalapuikot, curry-broilerkastike ja pasta juustoraasteella. Melkein kaikki muut (pää)ruuat ovat hyi ja yök, lapsi saattaa kyllä maistaa ruokia mutta ei tykkää. Tavallisia vihanneksia hän kyllä syö mielellään, esim kurkkua, porkkanaa ja tomaattia, sekä leipää jne. Mutta miten saada vaihtelua ruokavalioon? Meillä on tähän asti tehty niin että jos ruoka on "yök" niin sitä syödään kuitenkin maistellen vaikka viisi haarukallista. Sitten voi lähteä pöydästä. Mitään lautanen tyhjäksi -natsismia en halua harjoittaa.
Mutta syöminen on kuitenkin lapsen mielestä yleensä tylsää ja vastenmielistä, ja se harmittaa minua kauheasti. Miten saisimme ruokailuhetket tuntumaan lapselle mukavammilta ja asenteen ruokaa kohtaan positiivisemmaksi? Koska hän on meidän ainoa lapsi, minulla ei ole käsitystä onko nyt meneillään jokin yleinen nirsoiluikä vai mistä tämä johtuu? Auttakaa mammat.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota mukaan kokkaamaan. Ruoka maistuu paremmalta kun on saanut itse tehdä.

Vierailija
2/12 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teettwkö ruokaa yhdessä? Jos lapsi osallistuu pilkkomiseen ja hämmentämiseen ja tekee jotain ihan itte, niin ruoka maistuu. Meillä ainakin toimi 🙂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on monesti ollut mukana kokkaamassa, ei auta jos lopputulos on hänen mielestään epäilyttävä. 

Vierailija
4/12 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä auttoi, kun ei kiinnittänyt asiaan mitään huomiota. Tytön lempiruokia pakastin ja kun muut söi esim.lohikeittoa, niin lämmitin tytölle makaronilaatikkoa pakastimesta. Kausi kesti  5-vuotiaana noin puoli vuotta ja katosi aivan itsekseen. Tyttö alkoi tulla keittiöön kysymään ,että voiko hän syödä lohikeitosta perunat ja kalat ja jättää sipulit. Sanoin tietenkin,että ok. Kun nirsoilusta ei tehty numeroa, valtapeliä, kiristystä, lahjontaa tms, niin nirsous katosi ihan itsekseen. 

Vierailija
5/12 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en osaa neuvoa, mutta vertaistuki lienee paikallaan. Mulla on (Luoja tietää miksi) syntymänirso 18-vuotias, joka edelleen pitää tiukasti kiinni niistä muutamasta ruokalajistaan, ja on tarkka merkeistä, ruoan koostumuksesta ja  milloin mistäkin (vain Vaasan ruispaloja, vain kovia tomaatteja, vain raakoja banaaneja, ruoat eivät saa koskea toisiinsa, ehdottomasti ei sitä ja ehdottomasti vain tätä). Jaksoin taistella ensimmäiset 9 vuotta, tuloksetta. 

Kasvoi kuitenkin hyvin ja on osoittautunut terveeksi ja hyvinvoivaksi. Ei edes allergioita. Viimeiset vuodet on syönyt tai ollut syömättä, ja yleensä sitten kun ei tehty ruoka kelpaa, natustaa leipää tmv. Ei kuitenkaan tee ruokaa itse kuin pakon edessä (kun ollaan reissussa tmv.) On pieniruokainen ja tosiaan syö elääkseen, eikä pidä oikein mistään. En ole ottanut enää stressiä sen jälkeen, kun lakkasin pelkäämästä syömishäiriötä. Kai toiset vaan ovat tuollaisia. Toki jankutan vitamiineista aina muistaessani. Päähän ottaa aina silloin tällöin (olen kelpo kotikokki, ja joskus olisi kiva saada hänenkin mielipiteensä jostain kokeilemastani ruoasta), mutta toisaalta, kohta on omassa huushollissaan nirsoilemassa, joten ainakin sitten saa aina syödä mitä haluaa.

Vierailija
6/12 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki pakkomaistattaminen ja pakkosyöminen ja pakko pois.

Vierailija
7/12 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki pakkomaistattaminen ja pakkosyöminen ja pakko pois.

Ai niinkö että kun ruokana on jotain mitä lapsi ei halua maistaa, hän saa olla kokonaan syömättä? Ja valittaa sitten tunnin päästä että on nälkä ja haluaa leipää? Ja sittenkö annetaan leipää ja näin edetään? Tai menee nälkäisenä nukkumaan, ja hänelle kiikutetaan yöllä sitä leipää?  Vai ollaan kiikuttamatta/antamatta välipalaa ja pidetään lasta nälässä? Vai miten? 

Mä en haluaisi mennä siihen että lapselle on omat ruuat ja aikuisille omat. Minusta se ei johda (tämän lapsen) kohdalla muuhun kuin siihen että hän rupeaa määräilemään täysin mitä syö. Eli jatkossa hän söisi todennäköisesti pelkkää maksalaatikkoa. Ja lisäksi tuossa lapselle oma ruoka -yhtälössä on hankalaa se että sitten pitäisi aikuisten ruuan lisäksi aina olla sitä lapsen omaa ruokaa varattuna. Toki joskus tehdään niinkin että kun ollaan lapsen kanssa kaksin kotona, minä teen itselleni vaikkapa munakasta kun mieleni sitä tekee, ja lapsi saa himoamaansa maksalaatikkoa.

Kiitos vertaistuesta <3 

Vierailija
8/12 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei tapa itseään nälkään. Anna olla syömättä, kyllä se ruoka jossain vaiheessa uppoo.

Vierailija
9/12 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä terve lapsi oppii syömään pahempaakin ruokaa kun on nälkä. Antaa olla nälissään. Iltapala tulee joka tapauksessa pian päivällisen jälkeen. Silloin kunnon annos puuroa lautaselle. Ei kannata tehdä numeroa toisen nirsoilusta.

Vierailija
10/12 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makuaisti on perinnöllinen ominaisuus ja vaikuttaa varsin rajusti siihen, miltä ruoka lapsesi suussa maistuu. Olet itse antanut hänelle geenit, jotka vaikuttavat ruokien makuun. Lapsellasi voi esimerkiksi olla sellaisia makunystyröitä, jotka maistavat kitkerät maut tavallista voimakkaampina-> ruoka maistuu kitkerältä eli pahalta.

Mitä vanhemmaksi lapsesi tulee, sitä enemmän makuaisti on huonontunut ja hän saattaa pystyä syömään monia inhokkiruokiaan.

Vierailija
11/12 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makuaisti on perinnöllinen ominaisuus ja vaikuttaa varsin rajusti siihen, miltä ruoka lapsesi suussa maistuu. Olet itse antanut hänelle geenit, jotka vaikuttavat ruokien makuun. Lapsellasi voi esimerkiksi olla sellaisia makunystyröitä, jotka maistavat kitkerät maut tavallista voimakkaampina-> ruoka maistuu kitkerältä eli pahalta.

Mitä vanhemmaksi lapsesi tulee, sitä enemmän makuaisti on huonontunut ja hän saattaa pystyä syömään monia inhokkiruokiaan.

Jännä juttu onkin, että lapsi tykkää voimakkaista mauista, esimerkiksi etikkaisista ruuista ja söisi vaikkapa sitruunaa tai kapriksia pelkältään kuinka paljon hyvänsä. Tarjoankin monesti sellaisia lisäkkeitä jotka ovat hänen mieleensä, etikkakurkkuja, marinoitua sipulia jne.

Sen sijaan voimakkaasti maustetut ruuat eivät uppoa sen paremmin kuin perunamuusi tai kalasoppakaan. Kokeiltu on kaikkea...

Vierailija
12/12 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli tytöllä n.4vuotiaana kausi että söi lämpimistä ruuista ainoastaan nuudeleita ja kalapuikkoja. Aikamme yritettiin tuputtaa kaikkea muuta ja pakotimme maistamaan kaikkea joka johti siihen että tyttö meni vessaan oksentamaan. Siinä vaiheessa tajuttiin viheltää peli poikki. Sen jälkeen ei tehty minkäänlaista numeroa syömisestä. Tyttö eli aivan hyvin pelkästään aamu, ilta ja välipaloilla ja nuudeleilla ja kalapuikoilla. Noin puoli vuotta kesti tuo vaihe. Sitten oli monta vuotta oikein hyvin syövä tyttö. Nyt on 12v. ja alkavan murrosiän merkkejä. Vähän samoja nirsoiluja alkaa olla taas. Kuitenkin aika montaa ruokaa syö ja teen niitä mielelläni vaikka pelkästään hänelle, koska en enää ikinä halua että kierre menee niin pahaksi. Syö myös todella paljon kasviksia ja hedelmiä. Ne on maistunut aina. Iloinen, terve ja paljon urheileva tyttö on nyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi