10v lapsi ei pidä jouluruuista
Kinkusta pitää mutta laatikoista, rosollista yms ei pidä eli mitä tarjoaisitte jouluna?
Kommentit (32)
Meillä ei ole vuosikymmeniin ollut jpuluruokia. Syömme ruokia joista pidämme. Emme niitä joita olisi jotenkin pakko syödä.
Keitä perunoita ja lihapullia kaveriksi. Ne kuuluvat muutenkin ruotsalaiseen joulupöytään.
Meillä on ollut kaikenlaista ei-perinteistä tarjottavaa jouluna. Joskus hirveä, joskus peuraa, joskus jopa hummeria, simpukoita ja muita äyriäisiä. Mitäpä se kenellekään kuuluu mitä omassa juhlapöydässä on tarjolla jos itse niistä pidämme. Kinkku ei ole kenenkään suosikki meillä.
Karjalanpaistia ja perunamuusia
.
Itse en pidä kaupan laatikoista ja teen mm. porkkana, bataatti-- ja palsternakkalaatikot itse.
.
Porkkanalaatikkoon käytän kermamaitoon tehtyä riisipuuroa, jonka vedän keitettyjen porkkanoiden kanssa sauvasekoittimella sileäksi, lisään kuohukermaa suolaa, mustapippuria, siirappia ja kananmunaa.
.
Palsternakkalaatikkoon voi laittaa hiukan myös perunaa ja maustaa mielensä mukaan.
.
Rosollin ainekset voi laittaa kaikki erilleen tarjolle, jokainen ottaa sitten sitä, josta pitää.
Kysyin lapselta haluaako osallistua joulumenun suunnitteluun ja valmistamiseen. Käytäisiin läpi perinteiset, mitkä niistä on jollekin perheenjäsenelle erityisen tärkeitä ja mitkä ei maistu kenellekään, ja mietitään että onko tarvetta täydentää valikoimaa vai ei, ja jos niin millä. Sitten pohdittaisiin mitä kukakin tekee, ja vaikka lapsi ei siitä oman toiveruuan valmistamisesta suoriutuisi niin voi vastapainoksi tehdä salaatin ja joulutortut ja kattaa pöydän tms.
Myönnän että siinä nipotan että mitään pizzaa tai lasagnea en suostuisi joulupöytään vääntämään kun ei se vain _kuulu_, mutta esim. lapsen mieltymyksen huomioiva leipä, salaatti, kasvislisäke, kalavaihtoehto, perunat...
Vierailija kirjoitti:
Kysyin lapselta haluaako osallistua joulumenun suunnitteluun ja valmistamiseen. Käytäisiin läpi perinteiset, mitkä niistä on jollekin perheenjäsenelle erityisen tärkeitä ja mitkä ei maistu kenellekään, ja mietitään että onko tarvetta täydentää valikoimaa vai ei, ja jos niin millä. Sitten pohdittaisiin mitä kukakin tekee, ja vaikka lapsi ei siitä oman toiveruuan valmistamisesta suoriutuisi niin voi vastapainoksi tehdä salaatin ja joulutortut ja kattaa pöydän tms.
Myönnän että siinä nipotan että mitään pizzaa tai lasagnea en suostuisi joulupöytään vääntämään kun ei se vain _kuulu_, mutta esim. lapsen mieltymyksen huomioiva leipä, salaatti, kasvislisäke, kalavaihtoehto, perunat...
Samoin. Mitään kebabbia tai pizzaa meille ei jouluna tule, mutta ruokia tehdään pöytään sellainen valikoima, että jokaiselle löytyy jotain mieluista. Itsekään en pidä rosollista ja koska mieskään ei erityisemmin siitä välitä, ei sitä meillä ole koskaan. Punajuurista pidämme, ja teemmekin yhdeksi ruokalajiksi punajuuri-aurajuustopaistoksen.
Jouluruokia voi muuntaa ja jättää pois, mutta kukaan ei syö kyllä mitään lähipitserian eväitä.
Meillä 20v lapsi ei syö jouluruokaa :)! Enkä kovin monia jouluisia ruokia kyllä minäkään, varsinkaan moneen kertaan esille laitettuna. Laitetaan niitä ruokia joita perhe toivoo, yhdessä päätetään mitä tarjotaan.
Vierailija kirjoitti:
Karjalanpaistia ja perunamuusia
.
Itse en pidä kaupan laatikoista ja teen mm. porkkana, bataatti-- ja palsternakkalaatikot itse.
.
Porkkanalaatikkoon käytän kermamaitoon tehtyä riisipuuroa, jonka vedän keitettyjen porkkanoiden kanssa sauvasekoittimella sileäksi, lisään kuohukermaa suolaa, mustapippuria, siirappia ja kananmunaa.
.
Palsternakkalaatikkoon voi laittaa hiukan myös perunaa ja maustaa mielensä mukaan.
.
Rosollin ainekset voi laittaa kaikki erilleen tarjolle, jokainen ottaa sitten sitä, josta pitää.
Minäkään en pidä eineslaatikoista enkä yleensä kenenkään muun tekemistä laatikoista, vain omistani 😀 Mitään puuroja tai ryynejä en jatkeeksi kyllä laita.
Tee perunamuussi kinkun kaveriksi, jos ei imelletystä tykkää.
Jouluruokia, laatikoita meillä menee vähän mutta kyllä niitäkin tehdään. Lapset saavat päättää osan ruuista ja osallistua myös niiden laittamiseen, esim. makaronilaatikkoa ja lihapullia.
Joulupöydästä lapsikin syö itse tehty perunamuussi tai imelletty perunalaatikko,kalkkuna, broilerin fileetä, lämminsavulohta ja normisalaatti. Jotkut lapset osaa jo syödä itsetehtyä rosollia.