En ymmärrä miksi vuokratyövoimaa käytetään niin lajaasti
Vuokraduunari nimittäin ei tee työtään kunnolla.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi eilen K-kaupassa huomautin henkilökunnalle että hedelmätiskissä näyttäisi olevan huonoja yksilöitä. Likkaa ei kiinnostanut tuon taivaallista vaan jatkoi kävelyä takahuoneeseen.
Ei ollut hänen vastuualuetta.
Tästä päästäänkin naisvaltaisten alojen ongelmaan.
Ei se sen kummempaa miesvaltaisilla aloilla ole.
Itse sain yhden äijän menettämään malttinsa kun kysyin mitä termiä voisin esitteessä käyttää siitä uudesta teknisestä laitteesta jonka kehittäminen on hänen vastuullaan.
Tyyppi suuttui ja valitti esimiehelleen. Oli sitä mieltä että asia ei kuulu hänen toimenkuvaansa.
Paitsi että tutkijoiden ja suunnittelijoiden työhön kuuluu tietojen antaminen ja oikeiden termien kertominen. Myös silloin kun niitä tarvitaan esitteisiin.Toi on markkinoinnin homma. Markkinoinnin pitää tuntea tuote ja asiakkaat ja antaa tuotteelle nimi joka ei ainakaan haittaa myyntiä.
En yhtään ihmettele, että tuotekehityksessä palaa hihat myynnin ja markkinoinnin kanssa. Ne ryyppää firman piikkiin ja myy sellaista mitä ei ole edes olemassa.Tässä ei kuitenkaan ole kyse markkinoinnista vaan teknisestä dokumentoinnista.
Siinä ei käytetä markkinointitermejä eikä brändätä yhtään mitään. Kerrotaan vaan tekniset tiedot lyhyesti ja oikeilla termeillä.Mutta kyllähän markkinoinninkin ongelmiin auttaisi jos edes vähän kertoisitte sille porukalle, että mitä he oikein markkinoivat.
Muuten he joutuvat keksimään ihan itse ja päätyvät myymään sellaista mitä ei ole olemassa 🙄Olen kuullut, että suomalaisilla firmoilla olisi erityisen isoja ongelmia myynnin ja markkinoinnin kanssa.
Mitähän mahtaa johtua.
Siitä että suomalaisilla firmoilla on ongelmia myynnin ja markkinoinnin kanssa. Mitä koitat selittää?
Moni kirjoittaja tuntuu ajattelevan, että vuokratyö on sama asia kuin nollasopimus ja keikkatyö. Ei se välttämättä ole. Vuokrafirman kautta voi olla esim. määräaikainen kokopäiväinen työsuhde, jolloin saa kyllä lomarahat, eikä irtisanominen liene sen helpompaa kuin muutenkaan (en tiedä, kun en ole tullut irtisanotuksi vuokratyöstä). Omaan asenteeseeni tai osaamiseeni töissä ei vaikuta mitenkään se, onko vuokratyöntekijä vai talon omilla kirjoilla. Tällaisessa tilanteessa ainoa mihin vuokratyökuvio työntekijän näkökulmasta vaikuttaa, on henkilöstöetujen määräytyminen, joka menee vuokrafirman mukaan. Tällöin esim. työpaikalla esimiehenä toimiva henkilö ei välttämättä voi antaa työntekijän olla omalla ilmoituksella poissa, vaan joutuu setvimään saikkunsa rekryfirman kanssa ja heidän työterveyttään käyttäen. Sairasloman palkan toki saa silloinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua niin ärsyttää.
Naapurikunnassa on isohko firma (kasvihuone), jolla on aina "työvoimapula". No miksiköhän?
Olen kahdesti laittanut firmalle suoraan avoimen hakemuksen ja tarjoutunut tulemaan haastatteluun, ja voin tehdä ihan mitä hommaa vain, mihin kykenen. Koulutusta ja kokemusta löytyy moneen, samoin kielitaitoa, mutta olen valmis myös ihan perushommiin tuotannossa. Tämän olen tuonut hakemuksissani aivan selkeästi esille.
Kummallakin kerralla on tullut vain automaattivastaus "Kiitos, otamme sinuun pian yhteyttä" ja sanomattakin lienee selvää etteivät ole ottaneet.Sen sijaan he käyttävät vuokrafirmoja, joilla on aina joka paikassa avoinna useita ilmoituksia tähän firmaan, samaa hommaa lukuisilla eri nimikkeillä. Kaksivuorotyö ja "palkka" vuokrafirmalta noin 8,50 tunti 🤣 eikä tuntien määrästä varmuutta - en tiedä mitä suoraan palkattuna olisi, arvaan että yli kympin kuitenkin? Suoraan palkattuna minusta saisi palkkatukeakin.
En per*ele lähde vuokrafirman orjaksi tuollaisella olemattomalla palkalla melko raskaasta työstä varsin paskoissa olosuhteissa.
Saattaisi "työvoimapula" helpottaa piankin, kun firma palkkaisi suoraan.
Minä suostuisin ihan ilomielin määräaikaiseen sopimukseen, jos kerran pelottaa palkata toistaiseksi vaikka koeaika onkin olemassa. Se olisi firmalle halvempaakin kuin vuokrafirman käyttäminen.Että tällaista on se paljon rummutettu "työvoimapula" täällä päin.
Tuot esiin työn fyysisen raskauden. Pitäisikö fyysisti raskaasta työstä maksaa enemmän palkkaa, kuin fyysesti kevyemmästä?
En sanonut niin. Mutta tekisitkö itse mitään hommia 8,50:llä tunti - ja vielä jos se on raskasta kaksivuorotyötä melko haasteellisissa oloissa?
sanoit että työ on melko raskasta.
Minä kysyin, että pitäisikö maksaa enemmän? Mitä tarkoitat haasteellisilla olosuhteilla? Minusta monet naisvaltaiset alat ovat olosuhteiltaan haasteellisia, vaikka se työnkuvaan liitykkään. En minä omaa palkkaani ja työtäni vaihtaisi minulle epäsopivampaan työhön, lisäksi menisi koulutuskin "hukkaan".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi eilen K-kaupassa huomautin henkilökunnalle että hedelmätiskissä näyttäisi olevan huonoja yksilöitä. Likkaa ei kiinnostanut tuon taivaallista vaan jatkoi kävelyä takahuoneeseen.
Ei ollut hänen vastuualuetta.
Tästä päästäänkin naisvaltaisten alojen ongelmaan.
Ei se sen kummempaa miesvaltaisilla aloilla ole.
Itse sain yhden äijän menettämään malttinsa kun kysyin mitä termiä voisin esitteessä käyttää siitä uudesta teknisestä laitteesta jonka kehittäminen on hänen vastuullaan.
Tyyppi suuttui ja valitti esimiehelleen. Oli sitä mieltä että asia ei kuulu hänen toimenkuvaansa.
Paitsi että tutkijoiden ja suunnittelijoiden työhön kuuluu tietojen antaminen ja oikeiden termien kertominen. Myös silloin kun niitä tarvitaan esitteisiin.Esimerkkisi on aivan absurdi. Suunnittelijan tehtävä eikä ammattitaito ei nykypäivänä riitä tuotteen brändäämiseen, sen tekee aivan muut henkilöt. Ohis
Esimerkki ei ole absurdi.
Suunnittelija tuntee oman alansa sanaston.
Ei esitteisiin voi markkinointihenkilöt kaikkia termejä itse keksiä.
Tiettyjen termien on oltava teknisesti oikeita, jotta esitteen lukija ymmärtää mistä on kyse.Esimerkiksi mittayksiköitä ei voi keksiä uusiksi ja sanoa vain, että meidän firmassa käytetään ihan omia nimityksiä näistä ja näistä teknisistä asioista. Ihan vaan siksi kun teknisen henkilöstön toimenkuvaan ei kuulu kertoa mitkä ovat oikeita termejä.
Koneiden käyttöohjekirjojen käännökset ovat usein silkkaa hebreaa, kun ne ovat alaa tuntemattomien kielenkääntäjien käsialaa.
Sorry OT
En sanonut niin. Mutta tekisitkö itse mitään hommia 8,50:llä tunti - ja vielä jos se on raskasta kaksivuorotyötä melko haasteellisissa oloissa?