Miten varaudut lähestyvään talouslamaan?
Maailman talous lähtee taantumaan eikä Suomi päässut edes nousukauteen. Osakekurssit syöksyvät ja keskuspankit jättäytyvät sivuun. Meillä on jo valmiiksi suurtyöttömyys. Viime lamassa hävinneet yritykset ja sadat tuhannet työpaikat. Kaksinkertaistunut valtionvelka. Ja 300 000 ihmisellä maksuhäiriö jo nousukaudessa.
Kommentit (54)
Tuntuu että edellisestä lamasta olisi pari vuotta vaikka siitä on jo 10v. Niin nihkeästi sieltä on yritetty nousta.
Jeesus on mun turvani, hän kyllä johdattaa.
Vierailija kirjoitti:
Utelias. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä rauhassa ostellaan lisää osakkeita. Ja näin jatketaan laman yli. Näin toimin myös viime lamassa.
No mitäs nyt alapeukuttajat? On ollutkin surkeat ajat kun ostettavien kohteiden löytäminen ollut työlästä. Kohta saa taas hyvää halvalla. Silti hajautus on tärkeää niin en jää odottelemaan että mikä laskee ja mikä ei, vaan osto-ohjelman mukaan joka kuukausi vähintään kerran jotain salkkuun.
Paljonko jo on salkun arvo?
Kysyisit mieluummin paljonko tulee osinkoja.
Palkonko tulee osinkoja vuodessa?
Ohis - Taloussanomien tuore artikkeli 12.12.2018
"Yleensä osakekursseihin on hinnoiteltuna kaikki kulloinkin tiedossa ja kuviteltavissa olevat hyvät ja huonot uutiset, toiveet ja pelot, mutta ei sen enempää.
Todennäköisesti osakekursseihin on tavallisuudesta poiketen tällä haavaa hinnoiteltuna enemmän hyviä kuin huonoja uutisia. Siksi takaiskujen riski voi olla tavallista suurempi.
Tällaiseen toivorikkaaseen painotukseen viittaavat osakemarkkinoiden niin sanotun suhteellisen arvostuksen luottomittarit, kuten suhdanneoikaistu pe-luku ja Tobinin Q-kerroin.
Ensimmäinen mittaa osakekurssien pitkäaikaista suhdetta yritysten voittoihin ja toinen suhteuttaa osakekursseja yritysten arvoon. Kumpikin varoittaa ainakin yhdysvaltalaisten pörssiyhtiöiden olevan nyt suunnilleen toiseksi tai kolmanneksi kalleimpia yli sataan vuoteen.
Toki viimeaikainen kurssilasku on tehnyt pörssiyhtiöistä ja -osakkeista entistä edullisempia. Mutta näiden mittareiden perusteella ne ovat silti historiallisen kalliita.
Näiden mittareiden perusteella osakekursseissa on edelleen hinnoiteltuna kosolti toivorikkaita tulevaisuuden odotuksia ja lujaa uskoa talouden ja voittojen alati vahvaan kasvuun.
Toiveikkuuteen voi toki olla aihettakin, mutta ainakin korkomarkkinat ja keskuspankkien toimet varoittavat vaikeuksista."
Yhteenkään kulutusjuhlaan en tavallisena palkansaajana ole ikinä kutsua saanut. Lamatalkoisiin olen sen sijaan aina saanut osallistua. Normimeininkiä.
En niin mitenkään. Miehen tuloilla pärjäillään vaikka mitä tapahtuisi
Viimeinen ei vaikuttanut elämääni mitenkään. Mielenkiinnolla odotan seuraavaa!
Vierailija kirjoitti:
Eihän raha tai omaisuus mihinkään häviä, vaikka olisi minkälainen lama tahansa.
Velkavivulla sijoituksiaan boostanneille jää velat ja omaisuus siirtyy viisammille.
Niin, raha ei häviä maailmasta mihinkään. Ainoastaan se vaihtaa omistajaa. Vaikka makaisi käyttämättömänä tileillä niin pankit tekevät sitten investointeja. Pyörä pyörii.
Vierailija kirjoitti:
Viimeinen ei vaikuttanut elämääni mitenkään. Mielenkiinnolla odotan seuraavaa!
Täällä on onneksi kaikin puolin täysin omavaraisia ihmisiä. Globaalin talousromahduksen iskiessä lieveilmiöineen (esim. mellakat ja sodat) ainakin kahvi ja suola pitäisi ostaa jostain. Kuitenkin ilman kahviakin pärjää ja suolaa voi nyt jo varastoida.
Vierailija kirjoitti:
Vaimolla ja minulla määräaikaiset pestit, epävarma (työ)tulevaisuuden kuva ja reilusti velkaa. Toisaalta on myös maata, ja sen ansiosta on jonkin verran nettovarallisuutta. Ei tässä oikein voi mitään muuta kuin pitää peukut pystyssä että aina saisi uusia töitä riittävän usein. Velkavipua ei ole käytetty, kyse on vain asuntolainasta ja perintötilaan liittyneestä lainasta.
Kukaan ei osta maatasi jos se on väärässä paikassa. Kiinteistöomaisuudesta on kohta ylitarjontaa kun perinnöt kasautuvat pieneneville sukupolville.
Otan pari sugardaddya lisää elättämään minua.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole velkaa nimeksikään. Sijoitan koko ajan maltillisesti ja kasvatan varallisuutta. En usko, että lama vaikuttaa meihin suuresti. Asumismuotokin on sellainen, että tarvittaessa saa täydet asumistuet ja jos tukijärjestelmä äkisti lakkautettaisiin, on sukanvarressa sijoittaa velattomaan asuntoon.
Täydet asumistuet saa omistusasuntoon, ainakin kerrostalokämppään. (En tiedä omakotitaloista.)
Itse en varaudu mitenkään. Oma asunto on melkein maksettu (enää 5000 euroa lainaa jäljellä), uudehko taloyhtiö eli putki- ja ikkunaremppoja ei ole tulossa 10-30 vuoteen. Vakituinen työpaikka, pieni palkka joten mitään sijoituksia en voi tehdä mutta laskut ja lainan saan maksettua aina ajallaan.
En tosin usko, että ostaisin mitään osakkeita, vaikka saisin sen satasen ylimääräistä kuukaudessa. Mieluummin ostaisin fyysistä kultaa ja hopeaa, jotka sitten voisi hädän tullen realisoida nopeasti käyttörahaksi. Olen selvinnyt 90-luvun ja vuoden 2008 lamoista ja laskukausista. Tiedän selviäväni tulevistakin.
Olen ylipainoinen ja kestän hyvin kuivuutta sekä nälänhätää.
Kysyisit mieluummin paljonko tulee osinkoja.