Miten varaudut lähestyvään talouslamaan?
Maailman talous lähtee taantumaan eikä Suomi päässut edes nousukauteen. Osakekurssit syöksyvät ja keskuspankit jättäytyvät sivuun. Meillä on jo valmiiksi suurtyöttömyys. Viime lamassa hävinneet yritykset ja sadat tuhannet työpaikat. Kaksinkertaistunut valtionvelka. Ja 300 000 ihmisellä maksuhäiriö jo nousukaudessa.
Kommentit (54)
90-luvun lamassa ostin halvalla uudehkon kelpo talon. Asuin siinä ja remppasin sen, myin
reilulla voitolla. Nyt kyttään seuraavaa kohdetta. Ei varmaan kovin kauaa tarvitse odotella.
Varat olen hajauttanut pienentääkseni riskejä. Omaisuus on osakkeissa, rahastoissa, kullassa ja metsässä.
Tilillä olisi pari kymppiä löysää rahaa. Johonkin pitäisi sijoittaa. Osakkeet tulevat alas. Velkavipuasuntokin voi jäädä käsiin. Kultaan, hopeaan, kahvinpapuihin, kestävän kehityksen yrityksiin?
Kannattaa pitää omaisuutta rahana tilillä, jotta voi ostaa osakkeita sitten, kun ovst laskeneet tarpeeksi. Olen myynyt osakkeita sitä varten aika paljon viime- ja tänävuonna. Onhan tämä tuleva talouskäänne ollut tiedossa jo pitkään.
T. Av-mamma
Mulla on kesämökki Kaakkois-Aasiassa. Sinne sitten. Asuminen maksaa satasen kuussa ja ruoat toisen satasen. Eiköhän sitä sen verran aina löydy.
Kun on työkyvyttömyyseläkkeellä niin talouden nousut eikä laskut tunnu kukkarossa mitenkään. Ainoa tietysti on jos hinnat kovasti nousevat niin sitten täytyy tehdä säästeliäämmin ruokaostokset jne. Henkisesti on tietysti ikävää seurata monen talouden romahtamista. Mutta vastaus siis on etten mitenkään.
Piensijoittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piensijoittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä rauhassa ostellaan lisää osakkeita. Ja näin jatketaan laman yli. Näin toimin myös viime lamassa.
No mitäs nyt alapeukuttajat? On ollutkin surkeat ajat kun ostettavien kohteiden löytäminen ollut työlästä. Kohta saa taas hyvää halvalla. Silti hajautus on tärkeää niin en jää odottelemaan että mikä laskee ja mikä ei, vaan osto-ohjelman mukaan joka kuukausi vähintään kerran jotain salkkuun.
Ne kenellä on rahaa ja mahdollisuuksia sijoittaa, ansaitsevat lamassa.
Se herättää katkeruutta jos itse kuuluu siihen suureen menettäjien ja häviäjien ryhmään.Toki. Ison laman (90-luku) kokeneena tosin tietää, että suhdannevaihtelut ovat elämää, välillä arvot nousevat, välillä laskevat. Ei kannata katkeroitua laskusta, kun on kerran vastaanottanut sen nousunkin nikottelematta.
Vanhat säännöt ovat voimassa: älä sijoita enempään kun kestät menettää. Koti ei ole minkään lainan vakuutena. Sijoita vain sellaiseen, josta jotakin itsekin oikeasti ymmärrät.
Koti on ensinnäkin useimmiten asuntolainan vakuutena. Siksi toisekseen sen avulla voi käyttää sitä kaikkien kauhistelemaa velkavipua. En olisi ikinä saanut ostettua ensimmäistä sijoitusasuntoani ilman oman asunnon vakuutta. Sen jälkeen on ollut helpompaa.
Oma valintasi, ilmeisesti kaikki meni hyvin, ja sait maksettua molemmat/kaikki lainat. Mutta moni tuollainen yritys on päättynyt sitenkin, että on mennyt kaikki, myös se koti, ja velkaa vielä jäänytkin. Siihen ei tarvita paljon epäonnea (yksi vuokralainen tekee 50 000 e vahingon), itse sairastuu jne.
Näinhän käy helposti jos lama oikeasti tulee, asuntojen/osakkeiden arvosta leikkautuu ehkä jopa puolet (näin kävi 90-luvulla), mutta velka jää täysimääräisenä. Siinä ei velkavipu lämmitä. Ja silloin on turha valittaa, kun ei ole valittanut silloinkaan kun asuntojen hintojen nousulla on tehnyt hyvän tilin.
Käärinliinoissa ei ole taskuja, kuollessa ei ole merkitystä onko kodin lisäksi 10 sijoitusasuntoa, vai nolla. Kunhan se elämä on ennen kuolemaa mielekästä, siksi seuraava hankinta on purjevene, vaikka siitä ei koskaan tule sellaista sijoitusta, että rahallisesti tienaisi.
On sitä lainaa vielä maksettavana, kun olen sitä kaksi kertaa lisää ottanut. Kannattaa kiinnittää huomiota vuokralaisen valintaan ja takaajiin. Eikä kannata ostaa sijoitusasuntoa muuttotappioalueelta, vaikka tuottoprosentit näyttäisivätkin hyviltä.
Minusta tuo käärinliinavertaus on niin kulunut kuin olla ja voi. Siihenhän kaikki kädestä suuhun eläjät vetoavat. En tarkoita, ettäkö pitäisi kehdosta hautaan sijoittaa hampaat irvessä vaan etsiä itselleen sopiva kultainen keskitie. Nuorempana säästin ja sijoitin enemmän, nyt menee mikä tulee ja eläkkeellä voi sitten kuluttaa enemmän kuin pelkkä eläke mahdollistaisi.
Siksi toisekseen moni valittaa köyhää vanhuuttaan, tukien puutetta ja huonoa vanhustenhoitoa. Ensin pelätään kuolemaa ja sitten pelätään, ettei kuollakaan. Niillä sijoituksilla voi hankkia vaikka hoivapalveluja, jos on tarpeen.
Se käärinliinajuttu on kulunut lause koska se on totta, mitään ei saa mukaansa. Huithapelien lisäksi on myös niitä jotka säästävät ja ahnehtivat paljon sellaista jota eivät koskaan tarvitse tai ehdi käyttää. Elämä menee siihen rahan keräämiseen. Yhtä lailla tietysti on tyhmää elää aina kädestä suuhun luottaen että joku muu rahoittaa ja hoitaa loputtomiin, tämä tie alkaa Suomessa olla kuljettu.
Sukulainen oli tehnyt ikänsä töitä, rakentanut ison rakennusfirman mutta jäänyt lapsetkin vieraaksi kun oli aina poissa. Tarkoitus oli nauttia sitten eläkkeellä vaimon kanssa. No vaimolle riitti mies joka käy kotona vain vaihtamassa vaatteet ja vaimo lähti, ja sitten haimasyöpä vei miehen, eläkkeen toisella kuukaudella. Paljonpa hänelle oli iloa siitä rahasta, joka johti vielä perillisten keskinäiseen riitaan. Sellaisten aikuisten perillisten, jotka pärjäsivät hyvin ilmankin tuota lisärahaa, menipä vaan välit sisaruksiin.
Vuokralaisissa on monenmoista, osataan esittää kunnollista eikä kukaan takaa, ettei parin vuoden päästä vaikka vuokralainen sairastu mt-ongelmaan ja tuhoa koko asuntoa. Maapohja on minusta varmempi sijoituskohde, siinä ei ole mitään hoitamista. Ja vaikka ei tule pikavoittoja, arvo kuitenkin säilyy, maata kun ei enää tule lisää. Maapohja ei tee konkurssia kuten osakeyhtiö, arvo notkahtaa lamassa, mutta muutaman vuoden päästä palaa ennalleen.
Kukin toki tavallaan, en usko että enää montaa vuotta on nykyistä asumistukea, ja silloin vuokrat/vuokratuotto tulee laskemaan. Ja ne kenellä sijoitusasunnot ovat velkaa, ottavat takkiinsa. Toivottavasti olen väärässä, en toivo mitään romahdusta kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa pitää omaisuutta rahana tilillä, jotta voi ostaa osakkeita sitten, kun ovst laskeneet tarpeeksi. Olen myynyt osakkeita sitä varten aika paljon viime- ja tänävuonna. Onhan tämä tuleva talouskäänne ollut tiedossa jo pitkään.
T. Av-mamma
Toiset ovat ehtineet odottaa jo viimeiset 10 vuotta tätä. Eli menettivät koko nousukauden. Järkevämpää on sijoittaa kokoajan kuin yrittää ennustaa "pohjia ja huippuja".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Av-mammaToiset ovat ehtineet odottaa jo viimeiset 10 vuotta tätä. Eli menettivät koko nousukauden. Järkevämpää on sijoittaa kokoajan kuin yrittää ennustaa "pohjia ja huippuja".
Kun katsoo vaikka S&P:n indeksiä tarpeeksi pitkällä aikajänteellä, voi hyvin havaita nousut ja laskut. Vuosituhannen vaihde, 2008 ja nyt ollaan taas huipulla. Jos ei tee päiväkauppaa, niin nyt ei ole kovin otollinen aika ostaa. Vuosikymmen on pitkä aika odottaa, että pääsee omilleen, voitosta puhumattakaan.
Tänään ostin jo Nokian Renkaita, Kemiraa ja Outsaa. Kyllä tämä tästä. Aion pitää nuo vaikka kurssit laskisivat vielä miten.
Kurssiromahdusta on turha odotella niin pitkään kun talouden tunnusluvut ovat ok ja yritykset tekevät voittoa. Sitten jos talous oikeasti kyykkää, kurssitkin tulevat alas, mutta näillä näkymin siihen on aikaa vielä ainakin vuosi. Suomalaiset osakkeet ovat sitä paitsi melko edullisia esim. amerikkalaisiin verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Saunani on täynnä sokeria.
Oletko sugardaddy?
Muista, että ihminen ei elä pelkästä pillusta.
Vierailija kirjoitti:
Utelias. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä rauhassa ostellaan lisää osakkeita. Ja näin jatketaan laman yli. Näin toimin myös viime lamassa.
No mitäs nyt alapeukuttajat? On ollutkin surkeat ajat kun ostettavien kohteiden löytäminen ollut työlästä. Kohta saa taas hyvää halvalla. Silti hajautus on tärkeää niin en jää odottelemaan että mikä laskee ja mikä ei, vaan osto-ohjelman mukaan joka kuukausi vähintään kerran jotain salkkuun.
Paljonko jo on salkun arvo?
vähän päälle 100 000€
Nolla perään niin sitten aletaan puhumaan.
Ajatus olisi hieman vahvistaa tasetta. Velkaa on melko reippaasti mutta toisaalta sen vastapainona on sijoituksia enemmän kuin mitä on velkaa. Silti haluaisin kasvattaa osinkotuloja ja vähän ahdistaa tämä miten meidän perheen kulutus on mennyt tuhlailun puolelle. Himmailen nyt asuntolainojen lyhennysten kanssa ja tankkaan lisää osakkeita.
Taidan maksaa asuntolainan kokonaan pois ensi vuonna. Pienen vastikkeen nyt maksaa liitonrahoistakin, jos vaikka sattuu menemään duunit alta.
Vierailija kirjoitti:
Kurssiromahdusta on turha odotella niin pitkään kun talouden tunnusluvut ovat ok ja yritykset tekevät voittoa. Sitten jos talous oikeasti kyykkää, kurssitkin tulevat alas, mutta näillä näkymin siihen on aikaa vielä ainakin vuosi. Suomalaiset osakkeet ovat sitä paitsi melko edullisia esim. amerikkalaisiin verrattuna.
Aivan kuin minun suustani.
Talouden tunnusluvut nimittäin eivät ole nyt Ok. Yhdysvaltain dollari tulee menettämään asemansa reservivaluuttana ja siitä seuraa sellainen tappelu, ettei olekaan vähään aikaan nähty. Amerikkalaiset nimittäin tulevat taistelemaan kynsin hampain dollarin aseman puolesta, koska heidän elintasonsa perustuu vain siihen, että dollarilla on kysyntää.
Ottamalla isoja lainoja jotka kierrätän käteiseksi itselle jemmaan.
Sitten jos iskee ja lama vie työn, niin siirryn nauttimaan yhteiskunnan tuilla varhaiseläkepäiviä.
Plus tämä kiva muutaman sadan tuhannen sukkapotti josta ei kukaan tiedä.
Yhteiskunnan silmissä olen varaton ja velkakurimiksessa.
Näinhän Uffekin teki jo 90-luvulla.
Odotan että Sipilä ottaa ansion siitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan kuin minun suustani.
Talouden tunnusluvut nimittäin eivät ole nyt Ok. Yhdysvaltain dollari tulee menettämään asemansa reservivaluuttana ja siitä seuraa sellainen tappelu, ettei olekaan vähään aikaan nähty. Amerikkalaiset nimittäin tulevat taistelemaan kynsin hampain dollarin aseman puolesta, koska heidän elintasonsa perustuu vain siihen, että dollarilla on kysyntää.
Eikö amerikkalaisilla yhtiöillä ole mitään tekemistä asian kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saunani on täynnä sokeria.
Oletko sugardaddy?
Muista, että ihminen ei elä pelkästä pillusta.
Pervoilu on hyväksi myös lama-aikana. Itse täytän kylpyammeen siirapilla ja kylvetän siinä nuoren orjattareni.
Ei mulla suurta hätää ole. Asunto on pian velaton ja tilillä varoja n. 20 000 e. Olen pikkuhiljaa realisoinut sijoituksia, vaikka tiedän ettei siinä välttämättä ole järkeä, suhdannevaihtelut kuuluu elämään.
Jos työpaikka menee alta niin sille ei sitten mitään voi. Onneksi on puoliso taloudessa ja pärjättäisiin, vaikka molemmilla menis yhtä aikaa työt. Onneksi olen myös aina ollut tyytyväinen vähään eikä mulla nytkään kulu peruselämiseen paljoa rahaa.