Muistakaapa toimeentulotukiasiakkaat, että Susanna Koski on sanonut toimeentulotuen riittävän oikein hyvin
Niin! Susanna Koski sanoi silloin TV-keskustelussa, että oli kuullut ihan toimeentulotuen varassa itse olleilta ihmisiltä niin, että toimeentulotuki riittää oikein hyvin. Sillon kun on aikaa suunnitella enemmän ja tarkemmin rahankäyttöään.
Eli nyt suut suppuun ja vaitus pois siitä, että tuet olisi liian pieniä. Rahaa saa elämäänsä lisää menemällä töihin.
Kommentit (336)
Toimeentulotuki ei kata mitään asuntoa ja kattoa pään päälle. Jos sinulla ei ole asuntoa olet pelkästään vuokran osiota halvempi toimeentulotukiasiakas kelalle etkä mitään muuta.
Kyselkääpä mammat isoäideiltänne miten ne on oikein pärjänneet kun ilmaista rahaa ei tullut mitään. Oliko silloin runsaastikin keskivaikeaa masennusta?
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki korvaa ylimäärän asumistuen jälkeen kunhan on kuntakohtaisen asuntomenojen hyväksytyn rajan sisäpuolella.
Jos on laskuja niin pajon ettei riitä toimeentulotuki, niin silloin elää yli varojen.
No moneen kertaan jo mainittu lainat. Opintolaina huomioidaan tulona, mutta takaisinmaksua ei menona. Se voi tehdä jopa satasen loven tuloihin, jolloin ei enää niin hyvin pärjäilekään.
Vierailija kirjoitti:
Kyselkääpä mammat isoäideiltänne miten ne on oikein pärjänneet kun ilmaista rahaa ei tullut mitään. Oliko silloin runsaastikin keskivaikeaa masennusta?
Miksi tuo historia sinua kiinnostaa kaipaatko takaisin? Oi niiytä hyviä aikoja kun köyhät juokasivat hevoskärryn perässä nälkiintyneinä lanttia anoen ja sinunkaltaisten mammojen isoäidit huutelivat kuinka noillakaan ei ole mitään muutakaan tekemistä. Kylläpä köyhä on aina niin tyhmä ja syyllinen omaan huonoon asemaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittää hyvin. Monessa työssä jää laskujen jälkeen 400e kk ruokaan ja kaikkeen välttämättömään. Jos röökaat ja juot niin ei riitä.
Mitkä laskut? Älkää jaksako lässyttää jostain laskuista. Toimeentulotuki ei kata mitään erillisiä laskuja vaan lääkkeet ja esim. kotivakuutuksen. Ei siis kännykkälaskuja, vauvavakuutuksia, osamaksuja jne.
Miksi sen pitäisi noita kuluja kattaakaan? Olen töissä käyvä ihminen eikä meidän perheessä ole koskaan ollut vauvavakuutusta. Suomessa on toimiva neuvolasysteemi. En ole myöskään koskaan ole ostanut osamaksulla. Jos jotain ei ole varaa ostaa, silloin säästää sitä varten tai jättää ostamatta.
Miten se neuvola liittyy vauvavakuutukseen? Eihän neuvolassa sentään sairauksia hoideta. Terveysasemalle se vauva viedään (jos sinne saa aikoja).
Vauvat kyllä menee jonon ohi ja pääsee hoitoon heti, ja hyvä niin. Lapset on ainoat joita terveyskeskuksessa vielä hoidetaan kunnolla.
Miten siihen jonoon pääsee? Meillä on takaisinsoittojärjestelmä terveysasemalla, joka usein tarkoittaa sitä, että soittavat sitten seuraavana päivänä kertoakseen, että aikoja ei ole. Pitää soittaa taas seuraavana aamuna, jne. Onko joillain terveysasemilla siis jotain vauvoille kiintiöityjä aikoja jotka pidetään vapaana varuulta? Ja, sitten kun sen ajan joskus saa niin sehän on aika vasta hoidon tarpeen arvioon hoitajalle, ainakin aikuisella, vauvoista en tiedä. Ja sitten odotetaan taas aikaa lääkärille erikseen, ja sitten erikoislääkärille tarvittaessa.
Kun itse sain toimeentulotukea niin se riitti juuri niihin aivan välttämättömiin menoihin. Ruoka, (halpaa ruokaa) osa vuokrasta, eläminen. Sähkölaskuun ja vakuutuksiin sai rahaa, apteekkiin sai reseptilääkkeisiin maksusitoumuksen.
Kerran vuodessa vai kahdessa (?) Sai halvimpiin silmälaseihin avustusta.
Toki olen muutenkin tarkka rahoistani enkä laita kaikkea heti menemään, joka viikoksi pitää tietysti laskea paljonko voi kuluttaa.
Ihan toimeen siis tulin kunhan laskin pennit. Toki perheellisillä tietenkin isommat kulut jne.
Siinä vaiheessa kun tarvitsee kengät, takin, tai edes kestävät farkut ei toimeentulotuki auta. Yksinkertaisesti niihin ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomi oli silloin myös oleellisesti köyhempi maa. Muistaakseni ero 80-luvun Suomen ja 2010-luvun Suomen välillä on kaksinkertainen BKT:n perusteella mitattuna. Tosin, tuolloin 80-luvulla olivat käytössä jo toimeentulotuet ja sun muut. Ehkä kirjoittaja haluaakin puhua 1920-luvusta?
Kansaneläke otettiin muuten Saksassa käyttöön jo 1880-luvulla. Ehkä tieto Suomen vaurastumisesta ei ole vielä kaikunut kaikkien korviin, kun tuntuu joissain piireissä olevan kova halu muistella sitä isoäitien Suomea.
Aika yleisesti voisi sanoa, että korkeiden palkkatasojen maissa on myös korkea sosiaaliturva ja päinvastoin. Hintataso selittää paljon. Voihan se toki olla niinkin, että Suomi on putoamassa OECD-maiden kelkasta. Muut Pohjoismaat ovat jo menneet ohitse vasemmalta ja oikealta.
Toimeentulolaskelmassa menoiksi hyväskytään vuokra, vesi, sähkö, kotivakuutus, lääkäri, lääkkeet, ym. Näiden lisäksi se perusosa, noin 500€ puhtaana käteen. Monille aiheuttaa ongelmia se, että vuokra menee yli kuntakohtaisen enimmäismäärän, mikä asumismenoiksi hyväksytään. Sen ylimenevän osan joutuu maksamaan tuolla perusosalla. Itsellä vuokra menee noin 100€ yli,eli elämiseen jää 400€. Siitä menee noin puolet ruokaan. Vaatteisiin, matkalippuihin, harrastuksiin ym. menee noin 100€ kuussa. Eli satanen jää toimeentulotuesta säästöön kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme volina, miksei opiskelijat valita kuorossa, vaikka saavat paljon vähemmän? Eikä kaikki opiskelijat ole nuoria, joita vanhemmat sponssaavat, vaan aikuisia joiden on pakko opiskella uusi ammatti, kun edellinen ei työllistä enää.
Koska opiskelijoiden kulut yhteiskunnalle ovat huomattavasti isommat. He saavat toimeentulon ilmaisen ruoan halvan asumisen, alennuksia monista asioista, plus koulutuksen joka maksaa. Opiskelijat eivät myöskään ole puheenaiheena, vaan toimeentulotuki sen riittämättömyys ja Suomen heikkolaatuinen sosiaaliturva.
En minä opiskelijana saanut ilmaista ruokaa ja halpaa asumista. Ei se asuntolaina mihinkään kadonnut.
Off topic.
Ei ole, kun kerran paljon vähempikin kuten opintotuki riittää, toimeentulotuki on ihan riittävä.
Ei ole tarkoituskaan saada toimeentulotuella työssäkäyvien elintasoa.
Vierailija kirjoitti:
No öö, toinen isoäitini asui johtajamiehineen viiden huoneen kerrostaloasunnossa, hän tuli toimeen paljon paremmin kuin minä. Toinen isoäitini asui maaseudulla maatalossa perheineen ja eläimineen, hänkin tuli toimeen paljon paremmin kuin minä. Ei heillä ollut mitään syytä masentua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki
-loppuvuokra (asumistuki ei kata lähellekään)
-ruoka
-puheaika
-laskut
-wc-paperi, pesuaineet yms.
=tililläni kaksi euroa. Rahaa tulee tammikuussa. Oi tätä riemua.Ei sen ole riemua tarkoitus ollakkaan. Se on tuki, ei riemu, eikä lottovoitto. Muuta halvempaan asuntoon, äläkä valita.
Se on helppo aina huudella, että muuta. Toki. Heti kun tulet näyttämään mulle heti vapaan kaksion Helsingistä halvalla. Nykyinen vuokra 850€/kk+vesimaksut, hirveän paljon edullisemmalla ei asuntoa löydy.
Yksiöön emme mahdu plus niissäkin vuokrat helposti yli 700€/kk.
Niin, muuta halvempaan. Mihin?
Sitten pitää muuttaa pois Helsingistä. Jo Vantaalta löytyy kaksioita selvästi alle 850 eur/kk ja radan varrelta vielä enemmän.
Minustakin olisi todella kiva asua Helsingin keskustassa lähellä työpaikkaa ja lasten kouluja. Keskustan asunnot ovat kuitenkin liian kalliita, vaikka meillä on kaksi työssäkäyvää, joista molemmat tienaa keskipalkkaa enemmän. Niinpä asumme lähiössä, josta työ- ja koulumatkat ovat pidemmät.
Kaikki kokkareet ovat s*******sta, varsinkin Koski. Eilen totesi jossain haastattelussa, että köyhyyttä torjutaan "työn arvostusta lisäämällä". Niin että maan sadattuhannet työttömät voivat ottaa opikseen, kun eivät osaa "arvostaa" työtä - ikään kuin siitä tässä olisikin kyse.
Pihalla on tämä tantta joka asiasta, vai pitäisikö sanoa metsässä?
Olen itse elänyt todella pienellä rahalla aikoinaan.
Niinpä, kun aloin tienaamaan 2300 e nettona, en osannutkaan enää elää muuten kuin sillä tyylillä, kuten köyhempänä ja tämän ansiosta saan säästöön yli 1000 e / kk.
Oli siinä köyhyydessä siis jotain hyvääkin.
Tuloni nousevat vuoden vaihteessa 1000 eurolla, jolloin saan säästöön 2000 e / kk (olen aiemminkin säästänyt saman verran samasta palkasta, joten tiedän että onnistuu!).
Niin, perheessämme on 3 lasta ja asumme omakotitalossa ja on 2 autoa.
Kyllä se onnistuu, kun laittaa onnistumaan.
Onneksi ei olla täysin tuilla, mutta laskin mielenkiinnosta, ja kyllä meillä riittäisi hyvin tuet. Yksin asuessa oli tosi halpa vuokra, silloin riittäisi myös.
Esim.
Työttömyystuet 2 x 550
Asumistuki n. 400 e
= 1500 e
Vaikka meillä kallis vuokra, 850 e, riittäisi tuo silti... 650 e riittää heittämällä ruokaan ja laskuihin.
Lisäksi tuohon varmaan saisi toimeentulotukea päälle?
Pärjäisi enemmän kuin mainiosti. 👌
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki ei ole mikään 'kaikille sama' raha. Se lasketaan jokaiselle henkilölle ja kuukadelle erikseen. Olin töissä laskemassa näitä. Yksin asuva mies sai tyypillisesti 0-150 euroa toimeentulotukea kuukaudessa. Tuo iso määrä tuli jos oli vaikka sähkölasku ja lääkärimenoja kuukauden aikana.
Toimeentulotuen perusosa on puhtaasti laskennallinen erä. Sen koko määrittyy perherakenteen mukaan, eli kahden vahemman ja usean lapsen perheelle se on paljon suurempi. Suurilapsiselle perheelle maksettiin usienkin yli tuhat euroa kuussa. Plus muut lapsiedut.
Tästä kun tekee johtopäätöksiä on vastas että Suomessa työttömyyspäiväraha on vähintään 150€ liian alhainen. Miksi käsitellä kymmeniätuhansia erillisiä hekemuksia yhteiskunnan varoilla kuukausittain, kun kaikki osoittaa siihen että peruspäiväraha ei ole sUomessa riittävällä tasolla.
Pienellä oli pärjättävä ja pienellä pärjään edelleen kirjoitti:
Olen itse elänyt todella pienellä rahalla aikoinaan.
Niinpä, kun aloin tienaamaan 2300 e nettona, en osannutkaan enää elää muuten kuin sillä tyylillä, kuten köyhempänä ja tämän ansiosta saan säästöön yli 1000 e / kk.
Oli siinä köyhyydessä siis jotain hyvääkin.
Tuloni nousevat vuoden vaihteessa 1000 eurolla, jolloin saan säästöön 2000 e / kk (olen aiemminkin säästänyt saman verran samasta palkasta, joten tiedän että onnistuu!).
Niin, perheessämme on 3 lasta ja asumme omakotitalossa ja on 2 autoa.
Kyllä se onnistuu, kun laittaa onnistumaan.
.
Hienoa kuulla, uskon, että tämä sama tapahtuu itselleni.
Mihin säästät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme volina, miksei opiskelijat valita kuorossa, vaikka saavat paljon vähemmän? Eikä kaikki opiskelijat ole nuoria, joita vanhemmat sponssaavat, vaan aikuisia joiden on pakko opiskella uusi ammatti, kun edellinen ei työllistä enää.
Koska opiskelijoiden kulut yhteiskunnalle ovat huomattavasti isommat. He saavat toimeentulon ilmaisen ruoan halvan asumisen, alennuksia monista asioista, plus koulutuksen joka maksaa. Opiskelijat eivät myöskään ole puheenaiheena, vaan toimeentulotuki sen riittämättömyys ja Suomen heikkolaatuinen sosiaaliturva.
En minä opiskelijana saanut ilmaista ruokaa ja halpaa asumista. Ei se asuntolaina mihinkään kadonnut.
Off topic.
Ei ole, kun kerran paljon vähempikin kuten opintotuki riittää, toimeentulotuki on ihan riittävä.
Ei ole tarkoituskaan saada toimeentulotuella työssäkäyvien elintasoa.
Opintotuki ei ole tarkoituskaan olla kaiken kattava. Sitä täydentää hyvin usein vanhemmat ja myös muut sukulaiset. Opintolaina, kesä- ja keikkatyöt.
Milloin opintotuesta on tullut ainoa ja kaikenkattava tukimuoto? Se on ollut lisä, niin kuin esim.lapsilisä.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki
-loppuvuokra (asumistuki ei kata lähellekään)
-ruoka
-puheaika
-laskut
-wc-paperi, pesuaineet yms.
=tililläni kaksi euroa. Rahaa tulee tammikuussa. Oi tätä riemua.
Paljon siellä sitten pitäisi olla kun se otetaan toisilta työssäkäyviltä? 2 tonnia?
Ei toimeentulotuet pidäkään olla mitään riemua, vaan pitää huolta siitä että ihmiset ei jäädy kadulle ja eivät näänny nälkään. Se että sulla on aikaa ja mahdollisuus kitistä tästä Vauva-palstalla on aivan ennen näkemätöntä suurimmassa osassa maapalloa ja täällä kotosuomessakin tämä on toteutunut vasta historian ihan viime hetkillä.
Jos enemmän rahaa haluat, niin mene töihin.
Off topic.