Muistakaapa toimeentulotukiasiakkaat, että Susanna Koski on sanonut toimeentulotuen riittävän oikein hyvin
Niin! Susanna Koski sanoi silloin TV-keskustelussa, että oli kuullut ihan toimeentulotuen varassa itse olleilta ihmisiltä niin, että toimeentulotuki riittää oikein hyvin. Sillon kun on aikaa suunnitella enemmän ja tarkemmin rahankäyttöään.
Eli nyt suut suppuun ja vaitus pois siitä, että tuet olisi liian pieniä. Rahaa saa elämäänsä lisää menemällä töihin.
Kommentit (336)
Miksi sitä kaikke kamaa on ostettava osamaksulla?
Mulla on yksi osamaksu, 29€/kk. Ostin vanhan puhelimen hajottua uuden iPhonen, koska en halunnut ostaa sellaista johon ei saa kaikkia sovelluksia ja samassa hintaluokassa nuo kaikki pyörii. Ei paljoa köyhdytä se kolmekymppiä kuussa, kun en tilaa pakkomielteisesti vaatteita ja mitälie muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittää hyvin. Monessa työssä jää laskujen jälkeen 400e kk ruokaan ja kaikkeen välttämättömään. Jos röökaat ja juot niin ei riitä.
Mitkä laskut? Älkää jaksako lässyttää jostain laskuista. Toimeentulotuki ei kata mitään erillisiä laskuja vaan lääkkeet ja esim. kotivakuutuksen. Ei siis kännykkälaskuja, vauvavakuutuksia, osamaksuja jne.
Niin, nimenomaan mitkä laskut. Persaukisella ei ole, tai ei ainakaan pitäisi olla mitään laskuja sähkön, veden, ja ehkä puhelinlaskun lisäksi. Sehän nyt olisikin aivan hullua, että tt-tuki riittäisi johonki osamaksuihin jne.
Mutta katsokaapa Jouluapua-keräyksen sankareita ja niiden kulutustottumuksia...
Menkää duuniin niin ei tarvii itkeä täällä ja lapsia ei hankita jos ei ole varaa heitä elättää.
Riippuu onko toimeentulotuella pitkään vai vähän aikaa. Itse päädyin eläkkeelle. Vuokran jälkeen käteen jää vähän enemmän kuin toimeentulotuki.
Minulla oli onneksi hyvät kodinkoneet ja laadukkaat vaatteet. Nyt 10 vuoden jälkeen alkaa tekemään tiukkaa. Pikkuhiljaa koneet hajoaa ja vaatteita on pitänyt uusia. Joskus haaveilee lomamatkastakin. Ensimmäiset vuodet oli helppoja, mutta mitä kauemmin on köyhä, sitä enemmän hankintoja kasaantuu. Oli ne pieniä tai isoja, niin niihin menee rahaa. Ja itse olin tottunut laadukkaisiin tuotteisiin, niin kaikesta sellaisesta pitää luopua. En voi mielen pesukoneen tilalle ostaa uutta samanlaista. En valita, vaan yritän tuoda vähän perspektiiviä. Jos itsellä on hyvä pesukone kodinhoitohuoneessa ja joka säällä hyvät kengät ja ehjät vaatteet, niin on helppo sanoa ettei kuukaudessa mene paljon rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Menkää duuniin niin ei tarvii itkeä täällä ja lapsia ei hankita jos ei ole varaa heitä elättää.
Minulle lapsien kalleus tuli yllätyksenä.
Pitäiskö se toimeentulotuki olla 2000€/kk. Herätkää pahvit! Mä en halua kustantaa kenenkään elämäntapatyöttömän elämää.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuella pärjää, jos on suotuisa lyhytaikainen tilanne ja on terve niin ei ole ylimääräisiä kuluja esimerkiksi sairaalaan menosta ja käsikauppalääkkeitä maksettavana. Kaikilla kyllä kannattaisi nykyään olla vakuutus sairauden varalta, ja tähän jos ttt:llä ollessa käyttää rahaa, niin siitä tulee aika iso menoerä.
Itselläni oli, mutta firma meni konkurssiin. Eikä se kattanut hammashoitoa, joka on pahin menoerä. Uutta en saa, koska olen köyhä juuri sairauksien takia.
Vierailija kirjoitti:
Pitäiskö se toimeentulotuki olla 2000€/kk. Herätkää pahvit! Mä en halua kustantaa kenenkään elämäntapatyöttömän elämää.
Tämä on subjektiivista.Joillekin ei riitä jättitulotkaan.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki
-loppuvuokra (asumistuki ei kata lähellekään)
-ruoka
-puheaika
-laskut
-wc-paperi, pesuaineet yms.
=tililläni kaksi euroa. Rahaa tulee tammikuussa. Oi tätä riemua.
Ei sen ole riemua tarkoitus ollakkaan. Se on tuki, ei riemu, eikä lottovoitto. Muuta halvempaan asuntoon, äläkä valita.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen töissä ja käteen jää vuokran jälkeen n. 1100 euroa. Siitä jää monesti säästöön yli 700€. En saa mitään tukia. Omistan auton ja maksan sen kulut, maksan itse kaikki lääkärit yms.. Miten muka toimeentulotuella ei pärjää? Toimeentulotuen perusosan lisäksi maksetaan kotivakuutukset, lääkärikunut, silmälasit, sähköt, vedet jne. Olette vain surkeita rahan kanssa.
Sulla on kuitenkin nuo säästöt sitten isompia hankintoja varten olemassa. Toimeentulotuella eläessä kyllä päivittäisistä menoista juuri ja juuri selviää, mutta ollaan ongelmatilanteessa kun tarvitsisi ostaa vaikka uudet talvikengät tai sänky.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa, että käytännössä sillä toimeentulotuen summalla elää myös käytännössä kaikki kehitysvammaiset ja iso osa parantumattomasti sairaista.
Katselin tänäänkin metsään. Toivoin että metsä maksaisi sähkölaskuni. Tuijottelin ja kävelin ympäriinsä. Palasin kotiin innoissani tarkistamaan että onhan metsä maksanut laskun. Ei ollut, maksoin se sitten itse. Huomenna uusi yritys sairaalalaskujen kanssa. Ehkä huomenna lykästää! 🌲🌳
Eikö se ole hyvä että saa tuonkin verran? Tämä voisi olla vaikka puolet tuosta ja porukka asustelisi kimppakämpissä. Olkaa nyt onnellisia siitä mitä saatte.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki
-loppuvuokra (asumistuki ei kata lähellekään)
-ruoka
-puheaika
-laskut
-wc-paperi, pesuaineet yms.
=tililläni kaksi euroa. Rahaa tulee tammikuussa. Oi tätä riemua.
Katsohan sinäkin sinne metsään päin. Toinen av-suosikki: kerää pulloja. Sillähän se puolen miljoonan ihmisen köyhyys ratkeaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen töissä ja käteen jää vuokran jälkeen n. 1100 euroa. Siitä jää monesti säästöön yli 700€. En saa mitään tukia. Omistan auton ja maksan sen kulut, maksan itse kaikki lääkärit yms.. Miten muka toimeentulotuella ei pärjää? Toimeentulotuen perusosan lisäksi maksetaan kotivakuutukset, lääkärikunut, silmälasit, sähköt, vedet jne. Olette vain surkeita rahan kanssa.
Ilmeisesti et ole koskaan joutunut toimeentulotukea hakemaan. Sen huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittää hyvin. Monessa työssä jää laskujen jälkeen 400e kk ruokaan ja kaikkeen välttämättömään. Jos röökaat ja juot niin ei riitä.
Mitkä laskut? Älkää jaksako lässyttää jostain laskuista. Toimeentulotuki ei kata mitään erillisiä laskuja vaan lääkkeet ja esim. kotivakuutuksen. Ei siis kännykkälaskuja, vauvavakuutuksia, osamaksuja jne.
Niin, nimenomaan mitkä laskut. Persaukisella ei ole, tai ei ainakaan pitäisi olla mitään laskuja sähkön, veden, ja ehkä puhelinlaskun lisäksi. Sehän nyt olisikin aivan hullua, että tt-tuki riittäisi johonki osamaksuihin jne.
Itse löysin vain sairaita monilapsisia perheitä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu onko toimeentulotuella pitkään vai vähän aikaa. Itse päädyin eläkkeelle. Vuokran jälkeen käteen jää vähän enemmän kuin toimeentulotuki.
Minulla oli onneksi hyvät kodinkoneet ja laadukkaat vaatteet. Nyt 10 vuoden jälkeen alkaa tekemään tiukkaa. Pikkuhiljaa koneet hajoaa ja vaatteita on pitänyt uusia. Joskus haaveilee lomamatkastakin. Ensimmäiset vuodet oli helppoja, mutta mitä kauemmin on köyhä, sitä enemmän hankintoja kasaantuu. Oli ne pieniä tai isoja, niin niihin menee rahaa. Ja itse olin tottunut laadukkaisiin tuotteisiin, niin kaikesta sellaisesta pitää luopua. En voi mielen pesukoneen tilalle ostaa uutta samanlaista. En valita, vaan yritän tuoda vähän perspektiiviä. Jos itsellä on hyvä pesukone kodinhoitohuoneessa ja joka säällä hyvät kengät ja ehjät vaatteet, niin on helppo sanoa ettei kuukaudessa mene paljon rahaa.
Ja tämä on se syy miksi pitäisi työssä ollessa säästää. Minullakin tulossa pieni eläke mutta jo nyt osinkotuotot ylittävät tulevan eläkkeen. Vielä reilu parikytä vuotta aikaa kerryttää kassaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse löysin vain sairaita monilapsisia perheitä.
Viisilapsiset perheet syö joka päivä Hesburgerissa ja vanhemmat polttaa tupakkaa.Ei tuollaisia tarvitse ulkopuolisten rahoittaa.
👅👅👅
Jäätävä Missi! Ei muuta sanottavaa!
M54