Parveketupakointi
Tänään tuli vastaan uutinen, jossa vanhempi pariskunta päivitteli sitä, miten olivat "joutuneet" lähtemään kotoaan koska alakerran nuorempi asukas tupakoi. Alleviivasivat sitä, miten he sentään ovat omistusasukkaita ja iäkkäitä, toinen osapuoli nuori ja vain vuokralla. Itse en tupakoi, mutta tällaiset ihmiset inhottavat minua. Jokaisella ihmisellä taustasta, iästä, sukupuolesta ja asumismuodosta riippumatta on yhtälainen oikeus elää omassa kodissaan, josta kuitenkin itse maksaa. Haukutaan sitten tupakoitsijoita itsekkäiksi, vaikka itsekästä on myös se, että yrittää estää toisia ihmisiä elämästä kukin tyylillään.
Saman uutisen kommenttikentässä törmäsin paljon myös sellaisiin kommentteihin, joissa ihmiset väittivät heidän parvekkeelleen leviävän tupakansavun olevan heille terveyshaitta. Eivätkö nämä ihmiset ymmärrä, että pelkkä haju joka on siinä vaiheessa jäljellä, ei ole vaarallista heille? Eivätkö he ymmärrä, että kävellessään ulkona, käydessään kävelyllä tai kaupassa, he hengittävät paljon paljon vaarallisempia aineita keuhkoihinsa? Sanovat, kuinka parvekkeella ei saisi tupakoida, mutta mielummin vaikka sisätiloissa. Eivät ilmeisesti ymmärrä, että sisätiloissa tupakointi on vielä haitallisempaa ja haju ja haitat leviävät rakenteita ja rappukäytäviä pitkin heidänkin asuntoonsa?
Tässä väkisinkin miettii, että miksi tupakointia inhoavat ihmiset sitten muuttavat kerrostaloon, jos tupakointi on säännöissä kuitenkin sallittua? Mielestäni oikea ratkaisu tähän kaikkien osapuolien kannalta olisi se, että tupakointia inhoavat muuttavat sellaisiin yksiköihin, missä tupakointi ei ole sallittua ollenkaan ja ne, jotka tupakoivat tai jotka suhtautuvat siihen neutraalisti, asuvat omissa yksiköissään. Uusissa taloyhtiöissähän tupakointi on nykyään automaattisesti kiellettyä, miksi tupakointia inhoavat ihmiset eivät muuta niihin? Niin kauan kun tupakointi on sallittua, et sitä voi mielivaltaisesti toiselta kieltää. Jos et halua muuttaa pois, miksi et keskustele tupakoivan naapurin kanssa asiallisesti asiasta? Moni varmasti suostuu kompromissiin, kun sitä asiallisesti kysytään. Aina voisi yrittää sopia tietyistä ajoista päivässä, jolloin naapuri ei tupakoisi, jos toinen naapuri haluaa esim. tuulettaa tai kuivata vaatteita parvekkeella. On kuitenkin aivan naurettavaa, että jotkut kuvittelevat olevansa toisten yläpuolella ja voivansa määrätä, miten toiset - heidän kanssaan saman arvoiset ihmiset - elävät omissa kodeissaan.
Kommentit (46)
Meillä on alettu puuhata täyskieltoa tupakinpolttoon taloyhtiön alueella. Parvekkeella ei enää saa polttaa.
Kostoksi poltan sisällä ja toivon, että savu saavuttaa valittavat naapuritkin.
T. Kor Steen
Vierailija kirjoitti:
Minulta loppui kärsivällisyys kun kuumana kesänä en pystynyt kertaakaan pitää parvekkeen ovea auki (alakerrassa ketjutupakoija). Saati itse olemaan parvekkeella. Vauvaa en pystynyt tietenkään siellä nukuttamaan. Meillä omistusasunto ja alakerrassa vuokralainen. Ymmärrän kyllä tuon lehtijutun pariskuntaa. Myytiin asunto ja muuutettiin kun keskustelu ei tuottanut mitään tulosta. Kyllä siinä on ero kun olet rahalla itsellesi asunnon ostanut, etkä pysty osaa siitä käyttää kun toisen asukkaan käytös sen estää.
Kusipää. Siis sinä
Kerron oman tarinani. Asun osaketalossa, omistan asuntoni. Meille tuli n. 2v sitten tupakointikielto parvekkeille. Itse en tupakoi. Nyt, kun parvekkeilla ei saa tupakoida , tulee tupakansavua sisälle jatkuvasti, sekä rappukäytävä haisee tupakalle. Ihmiset polttavat sisällä. Ennen sentään asunnossa oli raikasta, nykyään saa haistella tupakanhajua sisällä.Itseäni ei koskaan häirinnyt muiden tupakointi parvekkeilla, se oli ohimenevää. Tuulisella säällä hajuja ei edes huomannut. Tämä haju sisällä on paljon pahempaa, kuin tupakointi parvekkeella. Eräs naapuri kertoi, että hän seisoo parvekkeen ovella ja puhaltelee savut ulos.
Onko nyt niin, että tupakoivat huijaavat itseään väittämällä tupakansavun ja -hajun olevan vaaratonta muille?
Kuitenkin on jo vuosia puhuttu passiivisen tupakoinnin vaaroista. Sielä, missä tupakkka haisee, on niitä savun levittämiä myrkyllisiä partikkeleita. Kylmällä ilmalla ne eivät niin paljoa haise, mutta lämmin ilma aktivoi partikkeleita, jolloin ne taas levittävät suuremmin myrkkyjään ympäristöön ja hajuhaittakin pahenee.
Olen entinen tupakoija ja olin ns. huomaavainen tupakoiva. Ok-talomme lähin naapuri oli kymmenen metrin päässä paikasta, jossa tupakoimme, mutta koska hän kerran mainitsi savun kulkeutumisesta heille, siirsimme tupakointipaikkamme vielä kauemmas. Pieni vaiva meille, iso asia naapurille.
Jostain kumman syystä tupakoivat yleensä pitävät "oikeudestaan" kiinni vahvemmin kuin ei-tupakoivat, jotka pyrkivät vain sopeutumaan tilanteeseen.
Asumme nyt kerrostalossa ja sovimme mieheni kanssa, joka tupakoi edelleen, että hän käy pihalla tupakalla,vaikka parveketupakointi ei olekaan kielletty. Tämä mahdollistaa minullekin parvekkeen käyttämisen oleiluun, pyykkien kuivattamiseen sekä vaatteiden tuulettamiseen. Onneksi alakerrassamme ei asu tupakoija, silloin edellä mainituttuja asioita ei olisi mahdollista tehdä. En todellakaan ole koskaan halunnut vaatteidemme haisevan tupakalle, ajatuskin on ollut vastenmielinen.
Kyllä meille tulee tupakansavua, eikä vain hajua. Kaikki savu nousee ylös meidän parvekkeelle. Vai luuleeko noi tervakeuhkot, että savu jatkaa matkaansa toiseen ja haju toiseen suuntaan. Idiootit.
Itselleni tulee huono olo tupakanhajusta. En pysty olemaan siinä. On astmaa ja nikotiinille herkkä. Vietin koko lapsuuteni tupakansavussa, koska äitini poltti sisällä. Edelleen polttaa ja hänen luona käyminen aiheuttaa hengenahdistusta, vaikkei minun takia olisi polttanut pitkään aikaan sisällä.
Jätän partsin oven auki kissoilleni aamuisin ennen töihin lähtöä ja tullessa koko koti haisee röökille. Olis kiva joskus tulla raikkaaseen kotiin. Ilmeisesti meillä jotka ei tupakoi ole mitään oikeuksia. Älkää sitten te röökikeuhkot itkekö kun tupakkavero nousee jatkuvasti. Sille on syynsä. Pilaatte monen ihmisen elämää itsekkyydellänne ja me jotka ei polteta, maksetaan teidän tupakointiin liittyvät sairaudet.
Työntekokin hiton vaikeaa nikotinistien kanssa. Kokoajan niillä pinna kireellä, kun ei pääse.
Sori vaan naapurit. T. Ketjupolttaja