Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Parveketupakointi

Vierailija
09.12.2018 |

Tänään tuli vastaan uutinen, jossa vanhempi pariskunta päivitteli sitä, miten olivat "joutuneet" lähtemään kotoaan koska alakerran nuorempi asukas tupakoi. Alleviivasivat sitä, miten he sentään ovat omistusasukkaita ja iäkkäitä, toinen osapuoli nuori ja vain vuokralla. Itse en tupakoi, mutta tällaiset ihmiset inhottavat minua. Jokaisella ihmisellä taustasta, iästä, sukupuolesta ja asumismuodosta riippumatta on yhtälainen oikeus elää omassa kodissaan, josta kuitenkin itse maksaa. Haukutaan sitten tupakoitsijoita itsekkäiksi, vaikka itsekästä on myös se, että yrittää estää toisia ihmisiä elämästä kukin tyylillään.

Saman uutisen kommenttikentässä törmäsin paljon myös sellaisiin kommentteihin, joissa ihmiset väittivät heidän parvekkeelleen leviävän tupakansavun olevan heille terveyshaitta. Eivätkö nämä ihmiset ymmärrä, että pelkkä haju joka on siinä vaiheessa jäljellä, ei ole vaarallista heille? Eivätkö he ymmärrä, että kävellessään ulkona, käydessään kävelyllä tai kaupassa, he hengittävät paljon paljon vaarallisempia aineita keuhkoihinsa? Sanovat, kuinka parvekkeella ei saisi tupakoida, mutta mielummin vaikka sisätiloissa. Eivät ilmeisesti ymmärrä, että sisätiloissa tupakointi on vielä haitallisempaa ja haju ja haitat leviävät rakenteita ja rappukäytäviä pitkin heidänkin asuntoonsa? 

Tässä väkisinkin miettii, että miksi tupakointia inhoavat ihmiset sitten muuttavat kerrostaloon, jos tupakointi on säännöissä kuitenkin sallittua? Mielestäni oikea ratkaisu tähän kaikkien osapuolien kannalta olisi se, että tupakointia inhoavat muuttavat sellaisiin yksiköihin, missä tupakointi ei ole sallittua ollenkaan ja ne, jotka tupakoivat tai jotka suhtautuvat siihen neutraalisti, asuvat omissa yksiköissään. Uusissa taloyhtiöissähän tupakointi on nykyään automaattisesti kiellettyä, miksi tupakointia inhoavat ihmiset eivät muuta niihin? Niin kauan kun tupakointi on sallittua, et sitä voi mielivaltaisesti toiselta kieltää. Jos et halua muuttaa pois, miksi et keskustele tupakoivan naapurin kanssa asiallisesti asiasta? Moni varmasti suostuu kompromissiin, kun sitä asiallisesti kysytään. Aina voisi yrittää sopia tietyistä ajoista päivässä, jolloin naapuri ei tupakoisi, jos toinen naapuri haluaa esim. tuulettaa tai kuivata vaatteita parvekkeella. On kuitenkin aivan naurettavaa, että jotkut kuvittelevat olevansa toisten yläpuolella ja voivansa määrätä, miten toiset - heidän kanssaan saman arvoiset ihmiset - elävät omissa kodeissaan. 

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta loppui kärsivällisyys kun kuumana kesänä en pystynyt kertaakaan pitää parvekkeen ovea auki (alakerrassa ketjutupakoija). Saati itse olemaan parvekkeella. Vauvaa en pystynyt tietenkään siellä nukuttamaan. Meillä omistusasunto ja alakerrassa vuokralainen. Ymmärrän kyllä tuon lehtijutun pariskuntaa. Myytiin asunto ja muuutettiin kun keskustelu ei tuottanut mitään tulosta. Kyllä siinä on ero kun olet rahalla itsellesi asunnon ostanut, etkä pysty osaa siitä käyttää kun toisen asukkaan käytös sen estää.

Entä jos se alakerran asukas olisikin ollut osakas? Olisiko tupakansavu häirinnyt vähemmän? Maksaa se vuokralainenkin asumisestaan eikä taloyhtiöissä tehdä tuossa suhteessa mitään eroa siinä, onko jollakin asuntolaina vai ei.

Omakotitalo on muuten hyvä vaihtoehto, jos pelkää, että naapuriin muuttaa tupakoitsija.

Vierailija
22/46 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsillani on astma ja meillä lasitettu parveke. Alakerran naapurin polttaessa parvekkeemme on kuin tupakkakoppi eikä sen kautta voi tuulettaa ollenkaan. On kyllä ongelma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulta loppui kärsivällisyys kun kuumana kesänä en pystynyt kertaakaan pitää parvekkeen ovea auki (alakerrassa ketjutupakoija). Saati itse olemaan parvekkeella. Vauvaa en pystynyt tietenkään siellä nukuttamaan. Meillä omistusasunto ja alakerrassa vuokralainen. Ymmärrän kyllä tuon lehtijutun pariskuntaa. Myytiin asunto ja muuutettiin kun keskustelu ei tuottanut mitään tulosta. Kyllä siinä on ero kun olet rahalla itsellesi asunnon ostanut, etkä pysty osaa siitä käyttää kun toisen asukkaan käytös sen estää.

Entä jos se alakerran asukas olisikin ollut osakas? Olisiko tupakansavu häirinnyt vähemmän? Maksaa se vuokralainenkin asumisestaan eikä taloyhtiöissä tehdä tuossa suhteessa mitään eroa siinä, onko jollakin asuntolaina vai ei.

Omakotitalo on muuten hyvä vaihtoehto, jos pelkää, että naapuriin muuttaa tupakoitsija.

Mielenkiintoista kyllä siinä talossa oli vain yksi vuokra-asunto. Eikä osakkaista kukaan polttanut ketjussa - vain tämä vuokralainen. Oli vielä epätavallisen paljon kotonaan, itse kun siellä vastasyntyneen kanssa myös olin. Jos hän olisi ollut vaikka päivisin sen normaalin 8 tuntia työssä tai koulussa, ei minulla olisi iltaan tai aamuun sijoittuvan tupakoinnin tai muun satunnaisen tupakoinnin kanssa mitään ongelmaa. Itse asiassa naapurini myös poltti, mutta oli töissä käyvä ihminen, eikä polttanut koko ajan kotona ollessaan. Oikeasti on eroa sillä muiden kannalta vetääkö ketjussa vai onko useamman tunnin taukoja.

Vierailija
24/46 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä parvetupakointi on paljon isompi riesa kuin talvella. Minusta se olisi ihan riittävä jos tupakointi olisi kielletty parvekkeella kesäaikaan. Silloin tupakoitsijoillakin on pienempi vaiva mennä pihalle polttamaan.

On tosi ikävää kyllä kun ilman varoitusta kämppää tuulettaessa koko koti haisee tupakalle. Ja olisi myös kiva saada istua omalla parvekkeella ilman haju haittoja.

Vierailija
25/46 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma ovatkin nämä ketjupolttajat, jotka ravaavat tupakalla 15 minuutin välein. Silloin asunnossa ei voi käytännössä tuulettaa koskaan. Ja viime kesän helteillä oli todella hankalaa, kun olisi mielellään yöksi jättänyt räppänät auki. Vähintään puoleen yöhön jatkuu sauhuttelu. Yksi vaihtoehto olisi ollut tietysti valvoa, ja odottaa, milloin korsteeneille tulisi viimein uni silmään, ja avata räppänät vasta sitten. Työssäkäyvälle tämä ei kuitenkaan ole mitenkään optimaalinen vaihtoehto. Aika hikiset olivat olosuhteet kämpässä.

Hieman epäilen tupakoivien halukkuutta olla polttamatta iltaisin tai öisin, vaikka kävisi kuinka kauniisti asiasta keskustelemassa ja pyytämässä.

Luojan kiitos, nyt on talvi, eikä tuuletuksella ole niin paljon tarvetta. Onneksi savu ei myöskään tule sisälle räppänöiden ollessa kiinni.

Vierailija
26/46 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokrakämppäni on sijainniltaan sellaisessa paikassa, että sinne paistaa aurinko noin 10-12 tuntia päivässä ja kesäisin on aivan pakko tuulettaa 24h vuorokaudessa ja vielä kaksi tuuletinta päälle kuumuuden vuoksi. Ilmalämpöpumppua tänne (kerrostaloon) ei voi asentaa. Tuuli käy usein taloa vasten ja se "puhaltaa" kaikki viereiseltä parvekkeelta (kerrosta alempana) tulevat savut sisään. Asuinalueena tämä on aivan loistava ja rauhallinen, luontoa ympärillä, palvelut kohtalaisen matkan päässä ja vieläpä halpa vuokra Helsingin mittapuulla, mutta tuo yksi asia ketuttaa joka ainoa kesä. Olen liian kiltti sanoakseni naapurille, tavallisesti vain paiskaan ikkunan voimalla kiinni tuntiessani sen syöpäisen hajun - tavallisesti noin kerran 2-3 tunnissa jos olen kotona.

Ikinä en ole polttanut ja vihaan sitä tapaa aivan törkeän paljon. 

Vierailija
27/46 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleen kysyn miten muualla maailmassa ihmiset pärjää? Meitä on täällä pimeessä pohjolan perukoilla vaan 5 miljoonaa ihmistä ja kauhee poru parveke tupakoinnista.

No äläpä! Itse en edes kiinnitä huomioo moisiin asioihin kuten naapurien lapsien möykät tai röökin poltot. Antakaa nyt herraisä ihmisten elää niinkun haluavat, tai sit ette ite oo sopivia kerrostaloon.

Vierailija
28/46 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesällä parvetupakointi on paljon isompi riesa kuin talvella. Minusta se olisi ihan riittävä jos tupakointi olisi kielletty parvekkeella kesäaikaan. Silloin tupakoitsijoillakin on pienempi vaiva mennä pihalle polttamaan.

On tosi ikävää kyllä kun ilman varoitusta kämppää tuulettaessa koko koti haisee tupakalle. Ja olisi myös kiva saada istua omalla parvekkeella ilman haju haittoja.

Edelleenkin, muuta silloin sellaiseen asuntoon, jossa ei ole vaarana, että naapuri tupakoi. Valinta on omasi. Naurettavaa ininää omien valintojen seurauksista. Omakotitalojen lisäksi on kerrostalojakin, joissa tupakointi on kokonaan kielletty. Ei luulisi tulevan järkytyksenä, että naapurissa joku saattaa tupakoida, jos se taloyhtiössä on sallittua. 

Vierailija
29/46 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän sen pitäisi olla ihan selvää, että mitään tupakansavuja ei levitellä toisten ihmisten asuntojen rajojen yli ilman asianosaisten ihmisten suostumusta.

Valitettavasti et voi asialle määräänsä enempää, jos olet valinnut muuttaa kerrostaloon jossa et voi valita naapureitasi. Ei lasten rääkyminenkään ja sen kuuluminen lähes 24/7 kuulu minun kotiini, mutta en voi asialle oikein mitään koska olen itse tehnyt valinnan asua kerrostalossa erilaisten ihmisten kanssa. 

Vierailija
30/46 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsillani on astma ja meillä lasitettu parveke. Alakerran naapurin polttaessa parvekkeemme on kuin tupakkakoppi eikä sen kautta voi tuulettaa ollenkaan. On kyllä ongelma.

Käytä ikkunoita. 

Vierailija
31/46 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokrakämppäni on sijainniltaan sellaisessa paikassa, että sinne paistaa aurinko noin 10-12 tuntia päivässä ja kesäisin on aivan pakko tuulettaa 24h vuorokaudessa ja vielä kaksi tuuletinta päälle kuumuuden vuoksi. Ilmalämpöpumppua tänne (kerrostaloon) ei voi asentaa. Tuuli käy usein taloa vasten ja se "puhaltaa" kaikki viereiseltä parvekkeelta (kerrosta alempana) tulevat savut sisään. Asuinalueena tämä on aivan loistava ja rauhallinen, luontoa ympärillä, palvelut kohtalaisen matkan päässä ja vieläpä halpa vuokra Helsingin mittapuulla, mutta tuo yksi asia ketuttaa joka ainoa kesä. Olen liian kiltti sanoakseni naapurille, tavallisesti vain paiskaan ikkunan voimalla kiinni tuntiessani sen syöpäisen hajun - tavallisesti noin kerran 2-3 tunnissa jos olen kotona.

Ikinä en ole polttanut ja vihaan sitä tapaa aivan törkeän paljon. 

Valitettavasti silloin voit syyttää myös itseäsi. Jos asia todella häiritsee, ota se puheeksi tai tee valituksia. Mitä oletat asialle tapahtuvan jos et sitä puheeksi ota? 

Vierailija
32/46 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen joutunut muuttamaan asunnosta pois alakerran tupakoijan vuoksi. Taisi polttaa sekä parvekkeella että sisällä. Oma parvekkeeni ja olohuoneeni olivat käytännössä käyttökelvottomia sillä haisivat tuhkakupille. Asuin vain vuoden asunnossa vuokralla, sillä mielestäni ei ollut järkeä maksaa vuokraa kaksiosta kun käytössä oli vain makkari ja keittiö. 

Myös toisessa asunnossa(vanhempieni) haisee naapurin tupakka sekä parvekkeella että sisällä. Joudun ottamään särkylääkettä sillä minulle tulee pää kipeäksi savun hajusta.

Nyt asun asumisoikeusasunnossa. Asuntoa valitessani vahdin asunnon ulkopuolella pitkään jotta näin tupakoiko naapurit. Osassa tupakoi ja ne tiputin pois, valitsin asunnon jossa ei tupakoitu viereisillä parvekkeilla. On ollut hyvä valinta. asoasunnon voi vaihtaa, ja näin aion tehdä jos naapuriin muuttaisi tupruttelija. En uskaltaisi ostaa omaa asuntoa siksi että on isompi työ vaihtaa asuntoa savun vuoksi. Tai  sitten tosiaan ostaisi asunnon savuttomasta talosta. Mutta uskon että ihmisten asunnot säädetään tulevaisuudessa savuttomiksi, eihän siinä ole mitään järkeä että itsekäs tupruttelija saa sabotoidan toisten elämää.

Olen polttanut itsekin nuorempana, ja se tupakoimattoman kärsimys savusta on rankempi kuin se vaiva että kävisi pihalla tupakalla. Tulisi vähemmän poltettuakin kun olisi hieman vaivaa.

Vierailija
33/46 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän sen pitäisi olla ihan selvää, että mitään tupakansavuja ei levitellä toisten ihmisten asuntojen rajojen yli ilman asianosaisten ihmisten suostumusta.

Valitettavasti et voi asialle määräänsä enempää, jos olet valinnut muuttaa kerrostaloon jossa et voi valita naapureitasi. Ei lasten rääkyminenkään ja sen kuuluminen lähes 24/7 kuulu minun kotiini, mutta en voi asialle oikein mitään koska olen itse tehnyt valinnan asua kerrostalossa erilaisten ihmisten kanssa. 

Ei tupakansavun päästämistä naapurin partsille voi verrata lasten huutamiseen. Tupakansavu on myrkkyä jota ei todellakaan ole tarkoitettu ihmisen elimistölle, lapsista kuuluvat äänet taas ovat täysin normaali asia.

Vierailija
34/46 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tupakansavun päästämistä naapurin partsille voi verrata lasten huutamiseen. Tupakansavu on myrkkyä jota ei todellakaan ole tarkoitettu ihmisen elimistölle, lapsista kuuluvat äänet taas ovat täysin normaali asia.

Totta kai sitä voi verrata siihen. Lasten huutaminen ja riehuminen voivat häiritä pahimmillaan jonkun nukkumista niin pahasti, että siitä aiheutuu terveydellisiä ongelmia. Et sinä ole muiden yläpuolella vain, koska sinulla on lapsia. Ihmisiä häiritsee eri asiat, ja edelleenkin se haju mikä parvekkeellesi leijailee ei ole terveydellesi haitallista. 

Vierailija
35/46 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen joutunut muuttamaan asunnosta pois alakerran tupakoijan vuoksi. Taisi polttaa sekä parvekkeella että sisällä. Oma parvekkeeni ja olohuoneeni olivat käytännössä käyttökelvottomia sillä haisivat tuhkakupille. Asuin vain vuoden asunnossa vuokralla, sillä mielestäni ei ollut järkeä maksaa vuokraa kaksiosta kun käytössä oli vain makkari ja keittiö. 

Myös toisessa asunnossa(vanhempieni) haisee naapurin tupakka sekä parvekkeella että sisällä. Joudun ottamään särkylääkettä sillä minulle tulee pää kipeäksi savun hajusta.

Nyt asun asumisoikeusasunnossa. Asuntoa valitessani vahdin asunnon ulkopuolella pitkään jotta näin tupakoiko naapurit. Osassa tupakoi ja ne tiputin pois, valitsin asunnon jossa ei tupakoitu viereisillä parvekkeilla. On ollut hyvä valinta. asoasunnon voi vaihtaa, ja näin aion tehdä jos naapuriin muuttaisi tupruttelija. En uskaltaisi ostaa omaa asuntoa siksi että on isompi työ vaihtaa asuntoa savun vuoksi. Tai  sitten tosiaan ostaisi asunnon savuttomasta talosta. Mutta uskon että ihmisten asunnot säädetään tulevaisuudessa savuttomiksi, eihän siinä ole mitään järkeä että itsekäs tupruttelija saa sabotoidan toisten elämää.

Olen polttanut itsekin nuorempana, ja se tupakoimattoman kärsimys savusta on rankempi kuin se vaiva että kävisi pihalla tupakalla. Tulisi vähemmän poltettuakin kun olisi hieman vaivaa.

Moni muukin asia kuin vain tupakointi sabotoi toisten ihmisten elämää. Paras ratkaisu olisi siis, että erikseen talot joissa saa tupakoida ja erikseen ne, joissa ei saa. Eipä tarvitse kenenkään valittaa. 

Vierailija
36/46 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äläpä nyt esitä omaa mielipidettäsi minään totuutena sentään. Meitä monia ei kenenkään sauhuttelut häiritse pierun vertaa, mutta lasten (ja välillä aikuistenkin) kirkumiset kylläkin. Savusta ei ole kuin haju jäljellä enää ulkoteitse kantautuneena yhtään minnekkään, tästä nyt ei ole mahdottoman pitkä aika kun ihmiset polttivat vielä ihan sisälläkin. Sitten aloitettiin valitus, että pitää polttaa ulkona, ja nyt kun porukka kiltisti polttaa siellä ulkona, niin kappas siitäkin valitetaan. paras kun perustatte oman kommuuninne missä voitte elää omassa kuplassanne ja valittaa ihan keskenänne :D

Vierailija
37/46 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äläpä nyt esitä omaa mielipidettäsi minään totuutena sentään. Meitä monia ei kenenkään sauhuttelut häiritse pierun vertaa, mutta lasten (ja välillä aikuistenkin) kirkumiset kylläkin. Savusta ei ole kuin haju jäljellä enää ulkoteitse kantautuneena yhtään minnekkään, tästä nyt ei ole mahdottoman pitkä aika kun ihmiset polttivat vielä ihan sisälläkin. Sitten aloitettiin valitus, että pitää polttaa ulkona, ja nyt kun porukka kiltisti polttaa siellä ulkona, niin kappas siitäkin valitetaan. paras kun perustatte oman kommuuninne missä voitte elää omassa kuplassanne ja valittaa ihan keskenänne :D

Nimenomaan. Kun ihmiset siirtyvät ulos polttamaan, valitetaan siitäkin. Valitetaan, kuinka meteli kuuluu rapusta kun siellä ravataan. Jos parveketupakointi onnistuttaisiin kieltämään joka talossa, sitten nämä mielensäpahoittajat keksisivät jo uuden asian mistä valittaa. Ruvettaisiin seuraavaksi vaatimaan tupakoinnin lopettamista kaduilla, missä ikinä. Ihmettelen vain, miten pieni elämä ja murheet ihmisellä on, että jokin näin pieni asia voi kaataa koko maailman. 

Vierailija
38/46 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kaikki hyvin jos vaan parveke tupakointi on ongelma.

Vierailija
39/46 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetyttää, miksi naapuri sulkee oman asuntonsa oven joka kerta kun menee parvekkeelle polttamaan, vaikka se tupakansavu on niin ihanaa eikä sen pitäisi ketään haitata vaikka se tulee asuntoon sisälle. 

No onko lainkaan tullut mieleen, että tuo oven sulkeminen voisi johtua vaikka siitä, että talvella sisälle tulee kylmä ja lämpö karkaa ulos ovea auki pidettäessä, jolloin myös lämmitysöljyä palaa hukkaan, joka taas puolestaan aiheuttaa taloyhtiölle tarpeettomia lisäkustannuksia sekä lykkää maapallon ilmakehään tarpeettomia palamisjätteitä, joka puolestaan kiihdyttää ilmastonmuutosta ja tekee herkille keuhkoillesi vielä paljon vaarallisempaa palamisjätettä kuin se itse tupakansavu, ja kesällä sisälle tulee hyönteisiä: ja tässä jälkimmäisessä vaivassa tarvitsee pöllyttää Raidia, joka on oikeaa myrkkyä.

Se tupakoitsija varmaankin polttaisi sisällä jos hän itse saisi päättää, mutta hänen vuokranantajansa ei ilmeisesti salli sitä.

Vaikka eipä sillä, että tuo näsäviisastelusi minuun osuisi: asun omassa huonokuntoisessa ja ankeassa pikkuyksiössäni, jossa ei ole parveketta: poltan sisällä aina ennen nukkumaanmenoani 10-15 hylsysätkää lähes putkeen.

Vierailija
40/46 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo-o, kaksi kesää saanut nyt kärsiä alakerran ketjupolttajasta. Ei käy ilmeisesti töissä ja polttaa aamu kymmenestä yökolmeen tai neljään. JEP! Eli missään vaiheessa ei voi tuulettaa.. Ihan joskus on parin tunnin taukoja polttamisessa mutta ei se paljoa auta. Odotin, että olisi muuttanut pois mutta ei, tietenkin hän siellä asuu. Kaikkialla muissa asunnoissa kielletty polttaminen, mutta ei hänen asunnossaan! En tiedä mitä tekisi.