Vessan peilikaappiin kurkkaaminen kylässä käydessä
Tekeekö ihmiset yleisesti tätä? Minä kyllä usein kylässä vessassa käydessäni vilkaisen vessan peilikaappiin, en pengo enkä availe saati käytä tuotteita, enkä ole aiemmin kokenut tästä mitään huonoa omaatuntoa, mutta onko tämä yleisesti tuomittavaa?
Jotenkin vain kiinnostaa kaapin yleisilme, onko tuttava/sukulainen/kukalie sellainen, että laittaa topsipuikot purkkiin vai antaako niiden kulkeutua villeinä ja vapaina pitkin hyllyjä, onko hän sisimmässään enemmän järjestelmällinen vai luonnonlapsi? Ja joidenkin vessan kaapeissa on tietysti ihanaa kosmetiikkaa kauniissa purkeissa, varsinkin kosmetiikasta kiinnostuneilla naisilla jollaiseksi itsekin lukeudun, joten yleisilmeen lisäksi kosmetiikka itsessään kiinnostaa. Ja yhden kerran olin nuorempana yhden vähän inhottavan sukulaisen luona, ja jotenkin kovasti rauhoitti nähdä hänen hammaslankansa ja bepantheninsa ja muu inhimillisyytensä ennen kuin menin takaisin illallispöytään kuuntelemaan saarnaa opiskelusta ja miehen etsimisestä. En haluaisikaan nähdä mitään erityisen henkilökohtaista kuten e-pillereitä kummempia lääkkeitä, enkä ole onneksi koskaan nähnytkään; niistä tulisi vain paha mieli.
Onko tälle jotain kunnollista psykologista selitystä vai olenko vain utelias ihminen?
Kommentit (223)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättävää kuinka näin monen mielestä peilikaappin tutkiminen on törkeää. Minulla menee usein etuhampaiden väliin ruokaa, jonka sitten vieraan luona huomaan käydessäni vessassa. Silloin katson olisiko peilikaapissa hammaslankaa. Omassa vessassa pidän hammaslangan ja korvatopsit näkyvillä, jos vieras sattuu niitä tarvitsemaan. Peilikaapissa on myös terveyssiteitä, jos hätä tulee...Kuulun varmaan sitten siihen ryhmään joka ajattelee vessan olevan niin sanottua yleistä tilaa, enkä peilikaapissa säilytä esim. lääkkeitä tai liukuvoiteita.
Samaa mieltä. Ei ole kerta eikä kaksi kun vieras on tullut kylppäristä ja kommentoinut peilikaappini sisustusta. Yleistä tilaa. Ei ole koskaan tullut mieleen edes, ettei vessan peilikaappiin saisi katsoa. Monesti olen katsonut, eikä koskaan ole silmiin osunut mitään mitä salattavana asiana saattaisin pitää.
Tästä ilmiöstä olisi mielenkiintoista keskustella, mutta harmi, että tässä on monta sivua tuhlaantunut tuohon "minä en ikinä katso toisten kaappeihin, hyi teitä juntteja" -soopaan.
En ole koskaan katsonut kaappeihin luvatta, ja onneksi yövieraani ovat myös kysyneet etukäteen oisko hammaslankaa, kasvoivoidetta tai meikinpuhdistustainetta lainata. Kaikki ovat aina etukäteen kysyneet lupaa etsiä jotain tuotetta kaapeista. Kohtelias ihminen kysyy etukäteen ennen kuin toimii.
Aina kurkkaan. En tiiä miks, ei mua sinänsä kiinnosta ees mitä siellä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vessassa ei tule säilyttää meikkejä, lääkkeitä, hammasharjoja, kärsivät kosteudesta ja pöpöistä
Miksi sinun vessassasi on kosteaa? Onko siellä joku putki hajennut ja kostuttanut wc-tilan niin että siellä kaikki menee sen kosteuden takia pilalle? Meillä on vessassa pönttö, ja lavuaari, sekä hieman kaappitilaa.. Ei ole kosteusvauriota, eikä pöpöjä.
"Koska aina, kun vedät vessan, kasa bakteereja lentelee ilmateitse muun muassa hammasharjaasi"
Jos sulla on tuollainen ongelma, niin kannattaa siirtää hammasharjat pois pöntön vierestä, tai ainakin sulkea pöntön kansi kun vedät vessan. Meillä hammasharjat ovat juuri siellä peilikaapissa ovien takana, niin ei ole tuollaisia ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä, en yhtään tunnista tätä meuhkaamista ihmisten vessankaapeista :O en ole koskaan oppinut että vessan kaapin käyttäminen olisi mitenkään tungettelevaa. Olen käsittänyt niin että se on hylly joka olisi muuten avoin, mutta tilan ahtauden ja kosteuden takia siinä on ovet.
Olen usein ystävilläni yökylässä, ja he minun luonani, ja käytän päivittäin vanulappuja ja usein topsipuikkoja, kosteusvoidetta ja tietenkin hammastahnaa. Mulla on todella monia ystäviä joiden kaikkien kanssa on sama kulttuuri, eli kaikki edellä mainitut tavarat on yhtä yhteisiä kuin vessapaperi eikä niiden käytölle kysytä lupaa paitsi joskus harvoin muodon vuoksi, jolloin päivitetään tilanne että kyllä, niitä voi edelleenkin ottaa kysymättä.
Mulle on vilpitön yllätys, miten omistavasti ihmiset suhtautuvat peilikaappeihinsa. Olemme hövelisti kaappeihimme suhtautuvia 30-vuotiaita korkeakoulutettuja kaupunkilaisia naisia ja miehiä, ehkä käyttäytymisemme eroaa paljon jostain muista ryhmistä? Siis keitä te olette joita se oikein kovasti häiritsee?
Tää ansojen laittaminen kaappiin on kyllä kaiken huippu, vois ystävät lakata tulemasta yökylään kun virittelisin niille marmorikuulat kaappeihin! Tai miten olis joku ansa myös jääkaapin oveen, ei sinnekään varmaan saa mennä omia eväitään laittamaan ellei anele lupaa hyvissä ajoin?
Etkö kykene näkemään mitään eroa siinä, ovatko vieraat läheisiä ystäviä vai jotain esim. puolituttuja kumppanin ystäviä/sukulaisia. Totta kai on ok lainailla hyvien ystävien tavaroita tai tuotteita jos siitä on puhuttu, mutta ethän sä nyt voi mennä luvatta kenen tahansa kaapeille penkomaan tai lainaamaan/varastamaan kosmetiikkaa tai lääkkeitä?!
Vierailija kirjoitti:
Aina kurkkaan. En tiiä miks, ei mua sinänsä kiinnosta ees mitä siellä on.
Näyttää selvästi kiinnostavan. Mua ei oikeasti kiinnosta, joten en edes katso.
Mä en osaa päättää kummat on oudompia: Ne, jotka kurkkii kaappeihin ilman syytä vai ne, jotka miinottaa kaappinsa siltä varalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en kyllä katsele kaappeja muuta kuin jos oon saanut luvan (Onks Sul tamponeja? - Joo ota kaapista.)
Muutta omissa kaapelissani ei kyllä ole mitään salaista vessassa. Senkun katsotte.
Joo, en voi käsittää, mitä niin hiton kiinnostavaa jostain vessan kaapista voisi löytyä ja miksi mun pitäisi sinne kurkistella. Ei ole ikinä tullut edes mieleen. Ja miksi se on juuri vessan peilikaappi, joka aiheuttaa tällaista vastustamatonta tutkimisen halua? Ratsaatteko, uteliaat, tilaisuuden tullen kylässä myös muita kaappeja ja laatikoita? Ei pöllömpi tuo jonkun vinkkaama marmorikuulajuttu.
Itse kirjoitin tänne eilen toiseen vastaavaan ketjuun, kun vessan kaappia penkonut ja kosmetiikkaa reilusti käyttänyt henkilö oli penkonut myös lukollista lääkekaappia (ottanut sieltä myös ilman lupaa kapseleita käyttöönsä) sekä laskulaatikkoa. Tuo laskulaatikkomme sisälsi myös lapsen epikriisejä ym. terveystietoja, joten tuollainen penkominen tuntuu erityisen loukkaavalta. Mikä ihme joitain ihmisiä vaivaa, kun ei toisia kunnioiteta ollenkaan?
Tuossa on varmaan kyse jostain samankaltaisesta tilasta, kuten vaikkapa kleptomania, ocd tai patologinen valehtelu.
On sairaalloisen utelias eikä kykene mitenkään hallitsemaan käytöstään.Kun asuin kämppikseni kanssa kämppiksen kaveri tuli uusimman rakkautensa kanssa kylään kysymään olisiko meillä alkoholia. Ei ollut. Rakkaus kävi vessassa. Siellä meillä oli kaapissa muun muassa tavallisia käsikauppasärkylääkkeitä ja kämppiksen e-pillerit.
Illemmalla kämppis kiroili kuin ryöväri kylppärissä. Hän kertoi, että ilmeisesti se uusin rakkaus oli kipannut kitusiinsa kaikki e-pilleritkin särkylääkevarastomme lisäksi. Mahtoiko tyypille tulla kiva olo varastetuista lääkkeistä? Joku lääketiedettä tunteva voi valottaa asiaa.
Kämppikseni kielsi kaveriaan tulemasta meille muutoin kuin yksin ja kertoi että napit olivat menneet hänen rakkautensa parempiin suihin.
"Hurjistunut Riitta se huusi ja itki, 'noi on menneet syömään mun e-pilleritkin' kun herätteli meitä pöydän alla, löi vessaharjalla"
-YUP, Tämä päivä oli huono päivä
Sori ohis :D
Yhdelläkään vieraalla tai edes ystävällä ei ole mitään asiaa kylpyhuoneeseeni, joten kaappejanikaan ei pääse availemaan.
Minulla on jokaise vierashuoneen yhteydessä kylpyhuone en suite ja lisäksi vieras-wc eteisessä.
Sur-rur kirjoitti:
Onko kirppareilla oikeasti käytettyjä dildoja myynnissä? Kuka sellaisen ostaa? Itse rinnastan siihen että ostaisi käytetyn hammasharjan.
Olin jonkin aikaa kierrätyskaupassa töissä. Meille tuli laatikoissa sekalaista pientä kodintavaraa, ja kerran joukossa oli vibraattori pakkauksineen. Oli vielä joku kalliimpi merkki, oisko ollut Lelo. Eihän sitä myyntiin voinut laittaa, mutta harmi että meni kallis vibraattori hukkaan. Liekö ollut epätoivottu lahja tai jotain :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä, en yhtään tunnista tätä meuhkaamista ihmisten vessankaapeista :O en ole koskaan oppinut että vessan kaapin käyttäminen olisi mitenkään tungettelevaa. Olen käsittänyt niin että se on hylly joka olisi muuten avoin, mutta tilan ahtauden ja kosteuden takia siinä on ovet.
Olen usein ystävilläni yökylässä, ja he minun luonani, ja käytän päivittäin vanulappuja ja usein topsipuikkoja, kosteusvoidetta ja tietenkin hammastahnaa. Mulla on todella monia ystäviä joiden kaikkien kanssa on sama kulttuuri, eli kaikki edellä mainitut tavarat on yhtä yhteisiä kuin vessapaperi eikä niiden käytölle kysytä lupaa paitsi joskus harvoin muodon vuoksi, jolloin päivitetään tilanne että kyllä, niitä voi edelleenkin ottaa kysymättä.
Mulle on vilpitön yllätys, miten omistavasti ihmiset suhtautuvat peilikaappeihinsa. Olemme hövelisti kaappeihimme suhtautuvia 30-vuotiaita korkeakoulutettuja kaupunkilaisia naisia ja miehiä, ehkä käyttäytymisemme eroaa paljon jostain muista ryhmistä? Siis keitä te olette joita se oikein kovasti häiritsee?
Tää ansojen laittaminen kaappiin on kyllä kaiken huippu, vois ystävät lakata tulemasta yökylään kun virittelisin niille marmorikuulat kaappeihin! Tai miten olis joku ansa myös jääkaapin oveen, ei sinnekään varmaan saa mennä omia eväitään laittamaan ellei anele lupaa hyvissä ajoin?
Etkö kykene näkemään mitään eroa siinä, ovatko vieraat läheisiä ystäviä vai jotain esim. puolituttuja kumppanin ystäviä/sukulaisia. Totta kai on ok lainailla hyvien ystävien tavaroita tai tuotteita jos siitä on puhuttu, mutta ethän sä nyt voi mennä luvatta kenen tahansa kaapeille penkomaan tai lainaamaan/varastamaan kosmetiikkaa tai lääkkeitä?!
Vaikeaa nähdä sitä eroa, kun mun luona kotona käy tällaisia randomeja ehkä kerran-kaksi vuodessa. Vieraita kyllä viikoittain, mutta he ovat niitä ystäviä, tutustun ihmisiin yleensä kotini ulkopuolella. En tajua, käykö teillä sit hirveästi tuntemattomia ihmisiä kotona, keitä he ovat ja miksi he käyvät siellä niin usein, että pinna on kiristynyt siihen pisteeseen, jossa ansojen virittely kaappiin tuntuu järkevältä? Eikö ole ahdistavaa kutsua kotiin ihmisiä joihin ei luota?
Minkä tavaran käyttö lasketaan varastamiseksi? Vessapaperia ja saippuaa saa ilmeisesti käyttää, mutta entäpä rasvaa siitä saippuasta kuivuneille käsille/haavoille (itselleni atoopikkona yleinen ongelma) hammastikkuja, talouspaperia, siteitä? Olen luullut että nämä on kaikki, varsinkin pienessä hätätilanteessa, käytettävissä ilman lupaa, koska olisi vieraalle kiusallisempaa kysyä sitä. Useimmiten nämä ovat siellä peilikaapissa?
Ihan vinkkinä vaan että meitä jotka ei pidä niitä peilikaappeja minään temppeleinä on paljon ja saatetaan milloin vain napata sieltä se korvapuikko tai avata ovet kampauksen peilailua varten, joten ei vissiin kannata niitä dildoja säilytellä just siinä, jos niiden näkyminen on kiusallista.
Vierailija kirjoitti:
Minkä tavaran käyttö lasketaan varastamiseksi? Vessapaperia ja saippuaa saa ilmeisesti käyttää, mutta entäpä rasvaa siitä saippuasta kuivuneille käsille/haavoille (itselleni atoopikkona yleinen ongelma) hammastikkuja, talouspaperia, siteitä? Olen luullut että nämä on kaikki, varsinkin pienessä hätätilanteessa, käytettävissä ilman lupaa, koska olisi vieraalle kiusallisempaa kysyä sitä. Useimmiten nämä ovat siellä peilikaapissa?
Ihan vinkkinä vaan että meitä jotka ei pidä niitä peilikaappeja minään temppeleinä on paljon ja saatetaan milloin vain napata sieltä se korvapuikko tai avata ovet kampauksen peilailua varten, joten ei vissiin kannata niitä dildoja säilytellä just siinä, jos niiden näkyminen on kiusallista.
Jos se rasva tai korvapuikko tms on pöydällä, sitä voi käyttää. Kaapeille EI mennä. Johan tuo opetetaan jo pikkulapsille.
Onkos AP viime aikoina tonkinut muiden kaappeja,vai saitko tämän tavan lopetettua?
Vierailija kirjoitti:
Yllättävää kuinka näin monen mielestä peilikaappin tutkiminen on törkeää. Minulla menee usein etuhampaiden väliin ruokaa, jonka sitten vieraan luona huomaan käydessäni vessassa. Silloin katson olisiko peilikaapissa hammaslankaa. Omassa vessassa pidän hammaslangan ja korvatopsit näkyvillä, jos vieras sattuu niitä tarvitsemaan. Peilikaapissa on myös terveyssiteitä, jos hätä tulee...Kuulun varmaan sitten siihen ryhmään joka ajattelee vessan olevan niin sanottua yleistä tilaa, enkä peilikaapissa säilytä esim. lääkkeitä tai liukuvoiteita.
No hyi hitto. Pitääkö hampaidenhpitovälineetkin piilottaa, ettei joku huonosti kätensä pesevä käy lähmimässä niitä läpi. Jos sun hammasvälit kerää joka ruokailulla ruokaa väliinsä, luulusi olevan sen verran järkeä, että kantaisi omat hammaslangat mukana.
Yksinkertainen kikka paljastaa kaappiin kurkkijat: kiinnittää 2-puoleisella teipillä hiuksen huomaamattomasti kaapin yläosaan. Jos hius on katkennut tietää että kaapin ovi on aukaistu. Problem solved.
Turpaan tulee jos jäät kiinni! T. Läski-Jenni
Kirjahylly kertoo asukkaasta kaiken tietämisen arvoisen joten mitään kaappeja ei tarvitse availla.
En availe mitään kaappeja kyläpaikoissa ilman lupaa, eikä tullut mieleenkään, että jotkut harrastavat tällaista ja menevät vielä tonkimaan nimenomaan vessan kaappeja, joissa aika moni kaiketi säilyttää intiimihygieniaan ym. liittyviä tuotteita.
Täytyy varmaan tunkea se kaappi täyteen jotain, mistä lähtee oikein kunnolla ääntä seuraavan kerran, kun tulee vieraita.
tässä ketjussa on tämä aihe mennyt vähän yli äyräiden. jos oikein tulkitsin niin ap ei tarkoita kaikkien kaappien penkomista, vaan sen silmien korkeudella vessassa olevan peilikaapin avausta ilman että koskee mihinkään.
kaappien avaus ei tietenkään ole soveliasta, mutta toisaalta itse säilytän peilikaapissa sellaista tavaraa minne ohjaisin tutut ja vieraat jos jotain tarvitsevat, esim hammastahnat ja laastarit jne eikä sen avaus rikkoisi yksityisyyttäni, jos jotain tarvitsee sieltä. ennemmin niin kuin että tarvitsee aina tulla vessasta ulos pyytämään siteitä tms erikseen.
joku uteliaisuus joillakin ihmisillä on katsoa miten tuotteet on järjestetty, mutta en laittaisi sitä läheskkään saman tungettelevuuden tasolle kuin muiden kaappien aukaisun. ehkä siinä on jotain että se peilikaappi on silmien tasolla tilassa jota kaikki käyttävät. penkominen on aina tuomittavaa mutta tätä peilikaapin hetkittäistä avaamista on varsinkin sukulaisten tai tuttujen luona ihmiset harrastaneet vuosikymmenet.