Pienin yksiö jossa voisit elää?
Pohdin tässä, olisiko 19m² epäinhimillinen vai ihan kelvollinen.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
19 neliötä olisi ok, kunhan vessaan mahtuu niin että ovenkin saa kiinni. Oma pesukone pitäisi mahtua myös, ja niissä 19 neliön asunnoissa joissa olen asunut on mahtunut. 19 neliötä on kyllä minulle minimi. 15 neliötä on kokeiltu ja ei kiitos koskaan enää.
Mikä siinä omassa pesukoneessa on niin tärkeää?
Henkilökohtaisuus ja käytön helppous ja vapaus. Siinä pestään vain minun pyykkejäni eikä kenenkään kissankarvaisia rättejä jollain pahanhajuisella huuhteluaineella, joka hajustaa seuraavatkin pyykit, eikä tarvitse varata vuoroja vaan konetta voi käyttää kun sattuu olemaan aikaa ja tarve eikä tarvitse kuljettaa pyykkejä edes takaisin.
Pohjaratkaisu merkitsee. Kaveri on asunut kahdessa n. 25 neliön kämpässä. Toiseen mahtui hyvin sohva, useampi pöytä, leveä sänky, jne, toiseen vain keittiön pöytä tuoleineen sekä sänky.
Olen asunut 22-24 -neliöisissä ja silloisissa elämäntilanteissa ne oli ok. 50-luvun taloja niin ei mennyt puolet neliöistä kylppäriin niin kuin uusissa. Sitä vaan ihmettelen, että miksi uusia yksiöitä rakennetaan niin paljon, kun tuntuvat nuoret opiskelijatkin vaativan vähintään kaksion nykyään?
Puhun nyt pääkaupunkiseudun ulkopuolisesta alueesta. Helsingissä kai yksiössä asuminen on yleisempää aikuisillakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
19 neliötä olisi ok, kunhan vessaan mahtuu niin että ovenkin saa kiinni. Oma pesukone pitäisi mahtua myös, ja niissä 19 neliön asunnoissa joissa olen asunut on mahtunut. 19 neliötä on kyllä minulle minimi. 15 neliötä on kokeiltu ja ei kiitos koskaan enää.
Mikä siinä omassa pesukoneessa on niin tärkeää?
Itse asuin aikamoisessa nistitalossa, eikä olisi tullut mieleenikään käyttää samaa pesukonetta sen porukan kanssa. Ties minkä hepatiitin sieltä olisi saanut.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut 22-24 -neliöisissä ja silloisissa elämäntilanteissa ne oli ok. 50-luvun taloja niin ei mennyt puolet neliöistä kylppäriin niin kuin uusissa. Sitä vaan ihmettelen, että miksi uusia yksiöitä rakennetaan niin paljon, kun tuntuvat nuoret opiskelijatkin vaativan vähintään kaksion nykyään?
Puhun nyt pääkaupunkiseudun ulkopuolisesta alueesta. Helsingissä kai yksiössä asuminen on yleisempää aikuisillakin.
Eikös yksiöt kelpaa opiskelijoille hyvin? Harva haluaa maksaa isoa vuokraa turhaan, jos pienempiä asuntoja on vain tarjolla. Omat opiskelevat lapseni asuvat 18 ja 29 neliön yksiöissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3h+k, 75 m2. Minulle juuri sopiva. Pienempään en muuttaisi.
Eihän tuo yksiö ole?????
Yhden hengen asunto on yksiö.
Ja neljä henkeä yksiössä on neliö, vai.
24 neliötä on pienin, missä olen asunut. Oikein ihana pikku asunto, kun sisusti harkiten.
Itse asun nyt 29 neliössä. Keittiö toimiva (normaali jääkaappi, tavallinen liesi+uuni, tiskikone). Sängylle alkovi. Pieni parveke. Kylpyhuoneessa tilaa ja siellä pesukone.
Minulle yksin riittää varsin hyvin.
Pahinta on, jos kph on niin pieni, että se on vain wc, mutta siinä on sitten rakennettu suihku niin, että koko tila joutuu veden valtaan. Joskus näissä "kylpyhuoneissa" ei ole edes lattiakaivoa.
Tila pesukoneelle myös oltava.
Minusta pitkäaikaiseen asumiseen minimi on noin 25 neliltä, 30 vielä parempi.
Olen asunut 14-neliöisessä ja olisin pienempäänkin mahtunut. Nykyiset tavarani siis eivät mahtuisi, mutta tuohon tilaan saa kaiken oikeasti tarvittavan. Omaa pesukonetta ei ollut.
Joskus olen asunut 19 neliön kopissa ja voisin asua nykyäänkin, jos olisin sinkku. Pääasia että on hyvällä paikalla, sisään mahtuu sänky ja telkkari, ei niillä neliöillä sillä tavalla ole väliä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu sijainnista ja toisenkin kerran sijainnista ja elämäntilanteesta. - Tämän hetkisessä elämäntilanteessa 17 neliökin saattaisi riittää, jos olisi ykkösluokan sijainti. Sitä vain ihmettele´n ja kummeksun suuresti, että miten Suomessakin elää ja on useita vailla vakinaista asuntoa edes sitä pienintä yksiö tai soluhuonetta, vaikka talous on kasvanut viime vuosikymmniä hurjasti ja Suomi on tai on ollut ns. hyvinvointivaltio.
Asunnottomat ovat yleensä juoppoja, narkkareita tms, jotka eivät sopeudu mihinkään yhteiskunnan sääntöihin. Heille pitäisi olla henkilökohtainen hoitaja koko ajan.
32 m2, jossa olisi järkevä pohjaratkaisu. Asuin joskus tuollasessa ja niihin neliöihin oli pitänyt änkeä sauna sekä hiton suuri kylppäri. En tykännyt.
25 neliötä asuin joskus, olin iloinen siitäkin.
Minä mies ja vauva asuttiin hetki alle 20 neliön yksiössä. Nyt on tilaa yli 190 m2.
En tiedä miten me tuossa aikanaan vaunuineen selvittiin, mutta ei ole huonoja muistoja asiasta.
No varmasti en alle 150m^2 asuntoon muuttais (meitä on kaks ja koira). Eka asunto oli 57,5 neliöö ja eihän siinä ole omaa tilaa ollenkaan jos on tyttöystävä. Normin mukaan jokaiselle jalalle pitäisi olla 20 neliöö (eläimillä 10), niin ei kaadu seinät päälle, eli kahdelle hlölle ja koiralle 120 neliöö. Muuten pitää viettää paljon aikaa jossain muualla kuin kotona.
8m2 on ollut pienin. Pakon edessä voisin muuttaa tuollaiseen uudelleen, mutta kyllä se 20 ja mieluummin noin 30 neliötä on enemmän mieleen. Se on pidemmän päälle tympeää, jos asunnossa ei ole uunia. Nykyinen on 39m2 ja on oikeastaan vähän isokin.
Meidän eka omistusasunto oli 25neliön yksiö. Meitä oli 3 henkeä ja mahduttiin hyvin.
Emme ole ikinä keränneet turhaa rojua nurkkiin.
Yksiön hinnalla saimme tontin ja nyt asumme omassa talossa ja 130neliötä ja kaksi ihmistä.
Tilavaa ja siistiä on nytkin.