Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua! Miten Helsingin bussit toimii?

Vierailija
08.12.2018 |

Onko niissä joku leimauslaite? Miten niitä käytetään? Mitä kuskille pitää sanoa?

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna kuskin huolehtia ajamisesta ja pidä sinä näppisi irti ratista.

Vierailija
2/47 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Busseissa matkakortti pitää leimata sisään astuttaessa, paitsi 550 ja 560-linjalla. Jos omistat matkakortin (myydään turisteillekin, suosittelen jos liikut paljon vrk aikana) ei tarvitse sanoa mitään. Jos sulla ei ole lippua, osta se kuskilta. Helsingin sisäinen, jos liikut Helsingin sisällä. Tosin ens vuonna tämäkin muuttuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

hsl.fi

Vierailija
4/47 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on automaatista ostettu paperinen lippu tai puhelimessa mobiililippu, näytä se kuljettajalle, ei kai siinä mitään tarvitse sanoa.

Vierailija
5/47 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärrältä saa kortin

Vierailija
6/47 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuskia voi tervehtiä, eli huomenta, päivää etc ja tarvittaessa kysyä apua lipun leimaamisessa. Matkan määränpäätä ei tarvitse sanoa, kuten joskus joissain kaupungeissa on tarvinnut.

Vierailija
7/47 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dieselmoottori pyörittää takapyöriä.

M

Vierailija
8/47 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lipun ostamiseen on eri tapoja:

- Ostat lipun kuljettajalta (kallein tapa)

- Lataat kännykkään HSL-sovelluksen ja ostat lipun sillä

- Ostat R-kioskilta ennakkokertalipun ja näytät sen lukijalaitteelle noustessasi bussiin (voimassaoloaika alkaa tällöin bussiin nousemisesta)

- Ostat automaatista kertalipun (lipun voimassaoloaika alkaa lipun ostosta)

- Ostat R-kioskilta tai automaatista vuorokausilipun 1-7 päivälle (voi kannattaa, jos teet päivän aikana monta matkaa)

- Ostat R-kioskilta matkakortin ja lataat sille rahaa (matkakortti maksaa muutaman euron, joten tämä voi kannattaa, jos käyt Helsingissä suhteellisen usein, mutta et halua käyttää matkojen maksamiseen kännykkäsovellusta). Tällöin sinun pitää ostaa lukijalaitteesta matkakortilla matka bussiin noustessasi. Matkakortilta maksetut kertaliput ovat edullisempia kuin kuljettajalta tai R-kioskista ostetut.

Jos matkustat vain Helsingin sisällä, osta sisäinen lippu. Jos matkustat Helsingistä Espooseen tai Vantaalle (esim. lentokentälle), tarvitset seutulipun. Voit lipun voimassaoloaikana vaihtaa toiseen kulkuneuvoon ilman, että sinun tarvitsee maksaa uutta matkaa.

Vierailija
9/47 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiiä mutta lippu pitää olla ostettu ennen matkaa. Mä sain sakot rautatieasemalla kun tulin liukuportaat alas. Sanoin että kun enhän mä ole edes siellä metrossa, mutta ei kuulemma auta. Lippu pitää ostaa ennen kun astuu rautatieasemalle sisään. Ihan ihme pelleilyä.

Vierailija
10/47 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dieselmoottori pyörittää takapyöriä.

M

Taitaa olla palmuöljydieseliä pääasiassa ja sähköllä jatkossa?

Vierailija
11/47 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittää kun esittelet itsesi kuskille ja matkan käynnistyessä taputat tahtia ja laulat samalla kiitoslaulun kuskille.

Vierailija
12/47 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitten ärsyttää, kun kirjoitan asialliseen kysymykseen pitkän vastauksen, josta toivottavasti on hyötyä kysyjälle, ja sillä välillä jotkut ääliöt ovat kirjoittaneet täysin asiattomia viestejä, joiden takia tämä ketju todennäköisesti poistetaan, mahdollisesti jo ennen kuin kysyjä ehtii lukea vastaukseni.

10

Vierailija
13/47 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiiä mutta lippu pitää olla ostettu ennen matkaa. Mä sain sakot rautatieasemalla kun tulin liukuportaat alas. Sanoin että kun enhän mä ole edes siellä metrossa, mutta ei kuulemma auta. Lippu pitää ostaa ennen kun astuu rautatieasemalle sisään. Ihan ihme pelleilyä.

Kyllä rautatieasemalle saa mennä ilman lippua, mutta metron laiturialueelle ei saa mennä ilman lippua :)

Vierailija
14/47 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuskille on ihan kohteliasta sanoa huomenta aamulla ja muutoin hei. 

Jos poistut etuovesta on tapana sanoa silloin kiitos. 

Leimauslaitteeseen saat ohjeet jo mainitulta hsl.fi -sivustolta ja muutenkin on selitetty perusteellisesti. Voit maksaa myös rahalla (kai tämänkin mainittiin), mutta se on kallein vaihtoehto. Se hidastaa myös matkantekoa ja harva näin nykyään tekeekään. 

Vierailija
15/47 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö osaa lukea vai etkö yhtään katsellut ympärillesi? Liukuportaiden yläpäässä kerrotaan kyllä (lähes kirjaimellisesti) kissankokoisin kirjaimin, että lippu pitää ostaa ennen laiturialueelle menemistä.

Vierailija
16/47 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kännykkälippu on todella uusi asia. Miten ihmeessä kukaan pystyi ennen ostamaan lippua liukuportaiden alapäässä, jos ainoat lippumasiinat on liukuportaiden yläpäässä? Joten tietenkin lippu on oltava jo laiturialueella. Muuten tarkastajien tullessa kaikki olisivat vain saattajia.

Vierailija
17/47 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysäkille pysähtyessä täytyy muistaa taputtaa

Vierailija
18/47 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei sitä lippua nyt sentään tarvitse olla ennen kuin astuu rautatieasemalle sisään.

Vierailija
19/47 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä maassa tämä tapahtui? Helsingin rautatieasemalle saa mennä sisään ilman mitään lippua. Sen sijaan metron laiturialueelle ei saa mennä ilman lippua. Tämä on kyllä sanottu selvästi liukuportaiden yläpäässä, joten et voi erehtyä, jos vähänkin katsot ympärillesi.

Vierailija
20/47 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bussissa ei kyllä tarvitse olla lippua ennen matkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme