Miksi rahastot ovat koko ajan miinuksella
Olen käyttänyt S-pankin rahastoja säästämiseen nyt jo jonkin aikaa, mutta Rohkea-rahasto roikkuu ihan koko ajan miinuksella. Ärsyttää, miksi? Miksi he sitten perustavat vielä uuden säästösovelluksen, mikä ikinä sen nimi olikaan, jos eivät kerran osaa edes hoitaa näitä rahastojaan.
Haluaisin laittaa rahastoon sivuun kuukausittain n. 400e. Vinkatkaa mammat jostain hieman vakaammasta? Ei minua sinänsä haittaisi kyllä pieni riskikään, jos luottaisin oikeasti rahaston kilpailukykyyn.
Kommentit (12)
Tällä hetkellä lähes kaikki osakkeisiin sijoittavat rahastot ovat miinuksella, koska osakkeiden hinnat ovat yleisesti pudonneet viime kuukausien aikana. Rahastosijoittamisessa ei haeta mitään pikavoittoja, vaan osakkeisiin sijoittavaan rahastoon kannattaa laittaa rahaa vain, jos on monta vuotta aikaa odottaa arvon kasvamista.
Uudet kannabisyhtiöt voisivat olla melko varma nakki.
No joo, haen kyllä siis ihan useamman vuoden kohdetta johon säästää. Tuntuu vaan etten ole koskaan nähnyt näiden kurssien muuttuvan kun aina römytään -5%. Olen kyllä kärsivällinen kaikkialla muualla, paitsi av-palstalla käydessäni.
Mutta kertokaahan yleisesti onko tämä S-rahasto edes mistään kotosin. Otin käyttöön joskus varhaisessa vaiheessa ja silloin sitä kehuttiin, mutten ole enää hetkeen törmännyt väitteeseen ettäkö nämä olisivat oikeasti kyvykkäitä tähän toimintaan. Pidän tällä hetkellä omat rahat ihan muualla ja S-pankki on ollut sitä ihan pilipali ruokakauppailua varten.
Vierailija kirjoitti:
Hei, mietin tätä muuten ihan tosissani! Harmi vaan en tiedä vielä mitkä tahot näihin sijoittavat.
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö sä mikä on rahasto? Ehkä sinuna pitäisin rahat ihan siellä säästötilillä.
Kaikissa rahastoissa käytännössä sama ongelma tällä hetkellä, eli ei auta vaikka pankkia vaihtaisit. Ja harvemmin niistä mitään pikavoittoja todellakaan tulee. Jos niitä havittelet, täytyy sinun seurata markkinoita ja käydä kauppaa varsin aktiivisesti.
S-pankin rahastojen tuotot hukkuvat kuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö sä mikä on rahasto? Ehkä sinuna pitäisin rahat ihan siellä säästötilillä.
Toki, sijoitamme sekä rahastoihin että osakkeisiin ja aika mukavasti on mennyt.
Kannabis on kiinnostava sijoitusmielessä nyt kun sitä laillistetaan niin monessa paikassa.
Mun rahastojen arvo on tippunut kesästä noin -20%. Onneksi kotiutin voittoja kesällä, kun oli sattumoisin rahapulaa.
Nyt kannattaisi ostaa rahastoja!
🇺🇦🇮🇱
Mulla on Nordean rahasto miinuksella koko ajan, mutta Aktian rahasto plussalla. Mutta varmasti sekin menee miinukselle jossain vaiheessa. Ne vaihtelee niin. Helposti noissa pankkien rahastoissa on isohkot hallintakulut myös.
S-Pankin rahastoja hoitaa käytännössä FIM, joka on ihan vakavasti otettava pankkiiriliike, Eiköhän siellä ole asiantuntemusta siinä missä isoimmissakin pankeissa.
Juoksevat kulut Rohkeassa näyttävät olevan 1,15 %, mikä on täysin normaalia tämäntyyppisissä rahastoissa. Tähän asti rahasto näyttää tuottaneensa perustamisestaan (noin 5 vuotta sitten) lähtien keskimäärin 7,15 % vuodessa. Tämä on tuotto kulujen jälkeen eli ei todellakaan voi sanoa, että kaikki tuotot menisivät kuluihin. Tällä hetkellä tilanne osakemarkkinoilla on kuitenkin sellainen, että menee varmasti pitkään ennen kuin rahasto pääsee tulevina vuosina tällaisiin tuottoihin.
Lisäksi miettisin kyllä itse, tarjoaako Rohkea mitään etua osakeindeksirahastoon verrattuna. Indeksirahastoissa sijoitusprofiili on kuitenkin hyvin samanlainen (sijoitetaan osakkeisiin), mutta kulut pienemmät.
Sillonhan rahastoon kannattaa säästää kun se on miinuksella. Kurssit kääntyy nousuun jossain vaiheessa 👍 Pörssissä punaisella ostetaan ja vihreällä myydään 😁