Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko kipeä 15-vuotias olla yksin yötä kotona?

Vierailija
07.12.2018 |

Ei ole Porvoosta. Olisin lähdössä miesystävän luo noin 170 km päähän viikonlopuksi. 15-vuotias tytär sanoo että pärjää, aamulla oli vielä kuumetta mutta ei enää ei, perusflunssa. Voinko jättää hänet kotiin? Rahaa tietysti on ja voin vastata puhelimeen tarvittaessa. Meillä on käynyt perhetyö ja olen ollut napit vastakkain heidän kanssaan, esim. 12-vuotias ei saisi itse lämmittää itselleen iltaruokaa kun olin töissä vaan se oli heitteillejättö mukamas. Niin siksi kysyn.

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää vuosisadan bailut.

Vierailija
2/52 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jättäisi 15-vuotiasta yksin kotiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjääjän se todennäköisesti, mutta kaikenlaista voi sattua ja tapahtua. Itse punnitset riskit.

Vierailija
4/52 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et saa olla noin naimishaluinen ja itsekäs että jättäisit lapsesi yksin ja vielä noin hirveän pitkä välimatka.

Minä en jättäisi täysi-ikäistäkään yksin jos olisi sairaana.

Perhetyö on ihan oikeassa. Et välitä lapsestasi.

Vierailija
5/52 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi hyvä sylvi, ei ole mitenkään tavatonta että 16-vuotias asuu opiskelujen vuoksi omillaan.

Vierailija
6/52 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä bailuja, päin vastoin ei käy oikein missään, on masennusdg.

Vierailija
7/52 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesystävä tulee teille ...ongelma ratkaistu.

Vierailija
8/52 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä voi hyvinkin, jos on vastuuntuntoinen nuori eikä mikään rellestäjä. Mutta tuon sosiaalityökytköksen takia harkitsisin vielä. Eikö miesystävä voi tulla teille?

Vierailija
9/52 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme saa olla miesystävän kanssa rauhassa meillä, pieni kolmio. Kun tytär ei käy missään että saataisiin hetki olla kahden. Miesystävä asuu yksin niin hänen luonaan helpompi tavata. Tuota just mietin että kyllähän opiskelijatkin pärjää ja asuu yksin jo tässä iässä mutta tuon perhetyön takia pelkään, että meneekö tämäkin nyt sossulan korviin miten olen kauhea laiminlyöjä äiti.

Vierailija
10/52 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriin!

Vierailija
11/52 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan teillä oma huone sitten kolmiossa jossa olla rauhassa ja jos nuorikin on huoneessaan kipeänä.. Menkää te käymään jossakin siellä teidän kaupungissa jossa saatte olla kahden hetken. Vai mitä kovaäänisiä petipuuhia haluaisit päästä harrastamaan? No ehkä tärkein : mitä mieltä lapsi itse on, onko hänelle ok jos lähdet?

Vierailija
12/52 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et saa olla noin naimishaluinen ja itsekäs että jättäisit lapsesi yksin ja vielä noin hirveän pitkä välimatka.

Kyllä perhetyö ei ole oikeassa, liioittelee. Vai ei 12-v saa itse lämmittää ruokaa...onko tämä maa seonnut! Moni tulee koulusta ennen vanhempia ja lämmittää ruuan jääkaapista.

Vierailija
13/52 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikealta tuntuisi jättää masentunut nuori yksin kotiin ja vielä kipeänä lisäksi. En kyllä nauttisi yhtään olla jossain muualla. Eikö masentunut nuori tarvitsisi äidin läsnäoloa ja turvaa erityisesti. Ei ole tarkoitus moralisoida, nämä vaan omia tuntemuksiani.

Vierailija
14/52 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuuko lähellä joku joka voi käydä tarvittaessa tytön luona? Miksei voisi jättää yksin viikonlopuksi, kun ei tuon ikäisen takia saa edes töistä vapaata enää jos on kipeä.

Jos se liikkuu ja puhuu ja pääsee jääkaapille ja vessaan, niin ok.

Vierailija
15/52 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No noilla kriteereillä (sairas, masentunut) en itse ainakaan haluaisi/raaskisi jättää yksin.

Itse tuossa iässä kuitenkin vielä kaipasin kipeänä huolenpitoa vaikka vanhemmille vakuuttikin, että hyvin pärjää ja silloin kyse oli vain työpäivästä pois.

Ja tiedän niiden omillaan asuneiden kavereidenkin kaivanneen kipeänä kotiin (joku vähän lähempää kotoisin oleva saattoikin voimien salliessa lähteä kotiin potemaan).

Vierailija
16/52 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tietenkään jätä yksin häntä.

Kipeänä tarvitaan just vanhempia ja vähön extra-passaamista.

Kai voit tavata miesystäväsi myöhemmin, jos hän ei voi tulla teille!

Vierailija
17/52 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä bailuja, päin vastoin ei käy oikein missään, on masennusdg.

No tämä sen ratkaisee! Et todellakaan jätä yksin! Sehän on kuin suoraan sanoisit että miesystäväsi on sinulle tärkeämpi kuin tyttäresi. Jos hän on jo valmiiksi masentunut ja vielä kipeänäkin, tuntuu varmasti tosi kurjalta että oma äiti ei välitä riittävästi pitääkseen seuraa ja antaakseen ylimääräistä hoivaa. Miksi teillä käy perhetyö? Laiminlyötkö lapsiasi niin että ulkopuolisen tahon on valvottava vanhemmuuttasi? Vähän tunnekylmän vaikutelman annat kyllä itsestäsi.

Vierailija
18/52 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää hotelliin samalle paikkakunnalle missä te asutte jos huolettaa? Pääset tarvittaessa nopeasti kotiin

Vierailija
19/52 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en todellakaan jättäis masentunutta ja flunssaista lasta yksin kotiin tuossa tilanteessa. Kaipaa varmasti äidin huomiota, eihän 15v sitä koskaan myönnä mutta näin se on.

Vierailija
20/52 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä perhetyö ei ole oikeassa, liioittelee. Vai ei 12-v saa itse lämmittää ruokaa...onko tämä maa seonnut! Moni tulee koulusta ennen vanhempia ja lämmittää ruuan jääkaapista.

Nyt tässä kyllä haiskahtaa ihan muut ongelmat kuin se voiko 12-v lämmittää ruokansa itse tai pärjääkö 15-v yön yksin. Jokin syy on koko perhetyöhön! Ei ne normaaleissa perheissä käy! 15-v tytöllä siis masennus dg (+ mitähän lie muuta), ja mitähän tällä 12-vuotiaalla mahtaa olla.. tai äidillä itsellään..? Varmasti on paljon laajemmasta laiminlyönnistä kyse eikä äiti ymmärrä vaan takertuu yksityiskohtiin.