Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hiljaa puhuva työkaveri syyttää kiusaamisesta

Vierailija
07.12.2018 |

Mitä tekisitte tällaisessa tilanteessa? Meillä on töissä eräs ihminen, joka puhuu hiljaisella äänellä ja usein vielä kasvot käännettynä alaspäin tai poispäin. Minä en saa selvää siitä mitä hän sanoo, varsinkin jos tilassa on yhtään hälyä - mikä avokonttorissa ei ole mitenkään harvinaista. Olen yrittänyt ilmaista kohteliaasti että en kuule, ja pyytänyt voisiko hän puhua hieman kovempaa puhuessaan minulle. Ei suostu. Joudun siis toistelemaan ”anteeksi, en kuule”, ”anteeksi, en saa selvää”, mikä on aika noloa.

No nyt tämä ihminen on saanut päähänsä, että teen tuota tahallani kiusatakseni häntä, ja oli mennyt pomon puheille valittamaan minusta! Pomo mainitsi siitä tänään, ja kutsui ensi viikoksi keskustelemaan asiasta.

Olo on nyt sellainen, että minua tässä kiusataan. En voi sille mitään, että en saa selvää tuon ihmisen puheesta, vaikka pinnistelen. Muiden kanssa minulla ei ole ongelmaa. Välillä tuntuu melkein siltä, että tuo ihminen oikein tahallaan mumisee ja kääntää pään pois kun puhuu minulle.

Mitä tällaisessa tilanteessa? Nyt menee koko viikonloppu pilalle tätä murehtiessa...

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aistin sinusta levotonta ja aggressiivista energiaa. Ennenkuin syyttelet muita katso omaa käytöstäsi, seuraa äänensävyäsi. Uhriutuja.

Vierailija
2/34 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aistin sinusta levotonta ja aggressiivista energiaa. Ennenkuin syyttelet muita katso omaa käytöstäsi, seuraa äänensävyäsi. Uhriutuja.

Miten ratkaiset ongelman, että minä en yksinkertaisesti kuule mitä hän sanoo?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä murehdi asiaa nyt. Menet keskusteluun asiallisena ja kerrot siellä tämän saman. Toinen osapuoli saa selvyyden, miksi käyttäydyt kuten käyttäydyt. Hän voi tosiaankin luulla sinun kiusaavan häntä. Minulla on samaa ongelmaa eli en saa selvää puheesta, jos on taustahälyä. Joudun hokemaan, että mitä mitä. Joka kerta työterveydessä kuuloni kuitenkin todetaan normaaliksi.

Vierailija
4/34 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selität pomolle että et kuule hälyssä työtoverisi puhetta, ja pyydä että pääset työterveyteen että kuulosi tarkistetaan. Kuulon alenema voi tulla esille niin että et saa hälyssä selvää puheesta. Jos sitten kuulossasi ei ole vikaa niin sitten voi alkaa syyttelemään työkaveria liian hiljaisesta puheesta.

Vierailija
5/34 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tietysti miten olet esittänyt asian. Jos tiuskit ärsyyntyneenä niin en ihmettele, jos toinen tulkitsee tämän negatiivisesti. Jos ei kuitenkaan tästä kyse niin hyvähän on,e ttä asia selvitetään. Hän on vaikka aiemmin voinut olla kiusattu hiljaisuudestaan, joten yhdistää ehti kommenttisi aiempiin kokemuksiinsa. 

Vierailija
6/34 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempihan se on että asia käsitellään. Älä heittäydy loukkaantuneeksi uhriksi, vaan kerrot ihan suoraan ettet saa puheesta selvää etkä tee sitä tahallasi. Luulisi että pomokin tietää työkaverin puhuvan epäselvästi.

Minullakin oli joskus työkaveri, joka ujona puhui suu melkein kiinni. Kun kolmannellakaan kerralla en saanut selvää, lähti kiukuissaan pois.

Vierailija
7/34 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljaa ja arasti puhuvan kanssa pitää vaan malttaa olla kärsivällinen ja rohkaiseva. Kokeile siirtyä lähemmäksi häntä kun hän puhuu. Oman kuulon voi myös tarkistuttaa, ihan vaan varmuuden vuoksi. Luulisi että tuo tilanne selviää. Itselläni myös aika paljon kokemusta hiljaa puhuvista. Lähinnä näkee että suu liikkuu, mutta mitään ei kuulu. Yritä olla hermostumatta, se vaan pahentaa tilannetta, vähän sama kuin sellaisen kohdalla, jolla änkytys ongelmana.

Vierailija
8/34 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten muut kokee tuon henkilön puheet?Mutra asiallinen keskustelu on hyvä,saatte asian selväksi.

Vierailija
9/34 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit ottaa asian hänen kanssaan esiin niin päin, että kertoisit hänelle, että voi olla jokin fyysinenkin syy siihen miksi ääni ei kanna. Minä tajusin vasta vuosikausia sinniteltyäni hakeutua lääkäriin, kun puhuminen kävi niin työlääksi. Ja ihan oikea fyysinen vamma löytyi. Ehkä työkaverisi ei itse ymmärrä asiaa, jos tilanne ei ole ihan niin paha.

Vierailija
10/34 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on "low talker":

Vierailija
11/34 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on "low talker":

Ja se sitten johtaa tähän:

Vierailija
12/34 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, tuo edellinen meni persiilleen, tähän:

Vierailija
13/34 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on samanlainen tuttu. Puhuu lähes äänettömästi. Vika ei ole minun kuulossani, vaan hänen puheessaan. En ole hyvä kuulemaan ketään taustamelussa, mutta tuota ihmistä ei kuule edes hiljaisuudessa. Enkä ole ainoa.

Olen hänelle sanonut, että en kuule hänen puhettaan, ja että olisi hyvä jos hän kääntäisi puhuessaan kasvonsa minua kohti, se auttaisi. Hän ei käännä päätään eikä nosta äänitasoaan.

Minä olen toiveeni esittänyt, hän ei sitä huomioi. Joten minä jatkan kyselemistä, että mitä sanoi, anteeksi en kuullut, jne. Enkä pidä sitä ollenkaan nolona, että pyydän toistamaan. Hän siinä nolo on, joten ei ole minun asiani nolostua.

Vierailija
14/34 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Refluksitauti voi aiheuttaa sen että ei pysty korottamaan ääntä, eli ääni katoaa jos yrittää puhua kovempaa.

Eli hiljainen puhe ei välttämättä johdu ujoudesta. Mutta rehellisesti sanot pomolle asian ja pyydät myös saada puhua itse venkilön kanssa pomon silmien alla jossa voitte selvittää asian että et kuule hänen puhettaan. Siis et todellakaan tiuski että mitä! en kuule! vaan sanot asiasi ystävällisesti.

Vierailija
15/34 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian hiljaa puhuminen voi olla myös vallankäyttöä.

Vierailija
16/34 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian hiljaa puhuminen voi olla myös vallankäyttöä.

No voi morjens! Ihan ohis olen, mutta jos noin on, niin sopii erittäin hyvin oirekuvaan! En tainnut edes haluta tietää tätä tänään.

Vierailija
17/34 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset!! Minun mies tekee samaa, puhuu hiljaa, matalalla äänellä ja yleensä selin minuun. Olen triljoona kertaa sanonut että en kuule tai saa selvää. Jos on edes pientä suhinaa taustalla, en saa mitään selvää. Ei auta, sitten ihmettelee miksi osa asioista jää huomiotta kun en ole kuullut enkä viitsi jatkuvasti kysyä mitä??? Ja kuulossa ei tosiaan mitään vikaa. Typerä työkaveri sinulla! Hän se on joka systemaattisesti kiusaa sinua!

Vierailija
18/34 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli työkaveri joka puhui juuri sellaisella äänellä etten erottanut hänen puhettaan pienessäkään taustamelussa. Joskus jaksoin kysellä sataan kertaan toistamaan asiansa ja joskus vaan nyökkäsin ja hymyilin. Loppui mielenkiinto kuunnella enää.

Vierailija
19/34 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kuulossa ei tosiaan mitään vikaa. Typerä työkaveri sinulla! Hän se on joka systemaattisesti kiusaa sinua!

Eli sinähän saat ap olla tosi innoissasi, kun asiaa aletaan käsittelemään. Ole sillä mielellä, että jippii, nyt tämä sinuun kohdistuva kiusaaminen tulee käsittelyyn. Saat olla helpottunut!

Vierailija
20/34 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista muuten, millä volyymillä Ap:n työkaveri sitten puhuu siinä kiusaamispalaverissä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän