Kyllä sitä vielä reilu 25 vuotta sitten olisi ihmetelty, että itsestä otetaan kuvia
Sille olisi kyllä niin naurettu, että joku ottaa itsestään valokuvia. Muistatteko?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet oikeasti. Minua naurattaa vieläkin.
Minuakin nauratti, kun latasin parodia-selfieitäni deittinetin peukuta kuvaa osioon. Sain jotain -2 tähteä, palvelussa oli kuitenkin satoja ellei tuhansia käyttäjiä. Saman kuvan olisin voinut ripustaa mihin tahansa nykytaiteen museoon.
Samoihin aikoihin tein deitti-ilmotuksen, jossa käytin myös kyseistä kuvaa. Sain nolla vastausta. Myöhemmi aloin seurustella arabimiehen kanssa, joka kuvan nähtyään sanoi, että ”olisinpa tuntenut sinut tuolloin, olet niin kaunis ja tyyni kuvassa.” Hän tajusi kuvan sisällön: vaikka olin tehnyt kuvan parodiana, siinä oli kuitenkin totuus minusta.
Anteeksi, muistui mieleeni, että sain yhden vastauksen, kyseessä oli jo silloin tunnettu valokuvataiteilija Taikista.
Mutta yleisesti hämmästyin silloisien ikätovereideni kuvanlukutaidon heikkoutta (v. 2005). Ottamani kuva oli teknisesti hyvä, studiovaloilla valaistu. Lisäksi sommitelma ja kaikki yksityiskohdat oli mietitty tarkkaan. Minusta vaatii myös älykkyyttä nähdä kiinnostavaa asioissa, jotka poikkeavat omasta aihemaailmasta. Mutta ei, niin ei sitten.
Ja sitten taas ihminen, joka tulee täysin vieraasta kulttuurista, jossa kuvallisuus on melkein kiellettyä, havaitsee kuvan hyvän ominaislaadun. Kulttuurieron lisäksi on myös koulutustausta.
Voiko tästä päätellä jotain?
Mitä te selfieitten ottajat teette kuvillanne? Säilytättekö vain hetken vai arkistoitteko jotenkin?
Kyseessä oli siis Suomi-parodia, näin ajattelin kuvan tekohetkellä. Myöhemmin kuvasta löytyi parempi merkitys ihan vain omakuvana ja parodia suominaisen muotokuvasta.
Olin ja olen edelleen hämmentynyt, että valokuvataiteen maisteri ja arabimies pitivät kuvastani.
Samaa olen miettinyt. Ja itseään kuvaavia haukutaan äärimmäisiksi narsisteiksi. Ilkeää sekin ja kovin näkemyksellisestä aitiosta käsin lausuttu. Muistan jonkun julkaisun, jossa oli pariskunta espanjalaisessa asunnossa istumassa olkkarin sohvalla. Kyllä oli kuvaa analysoitu piikikkäästi ja päätelty, että on otettu viivelaukaisimella. Ihan niinkuin se olis joku synti.
Minä otan toisinaan selfieitä itsestäni. Ainakin kun kokeilen uusia meikkityylejä. Harvemmin julkaisen niitä. Ihan omahyväisyyttäni, että näkevätkö muut saman kuin minä. No kyllä ne mun kaverit näkevät. Ja näkevät siitä kuvasta senkin, mitä minä yritän sillä sanoa :D. Joskus otan siksi, että haluan tutkia kasvojeni parhaita puolia. Suoraan peilistä katsottuna tuppaa näyttämään passikuvaltaan.