Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka saitte painon pysymään laihdutuksen jälkeen.. Miten?

Vierailija
07.12.2018 |

Voisitteko kertoa miten te sen teitte?

Olen laihduttanut useita kertoja. Jokaikinen kerta painoni on hiljalleen alkanut nousta ja nousta. Nyt olen taas tilanteessa, että olen taas ylipainon puolella. Laihdutuksen jälkeen tuntuu, että en jaksa enää taistella ruokahimoja vastaan ja sitten alan repsahdella herkkuihin ja tässä sitä taas ollaan. Tuntuu, että painoni nousee aivan liian helposti.

Normaalipainoiset kaverit näyttää, että syö välillä miten vaan, mutta pysyy hoikkina.

Oli ihana taas hetken aikaa, kun vaatteet istui hyvin ja ostelin uusia vaatteita. Nyt ne ei sovi enää päälle.

Olen päättänyt aloittaa taas salitreenin, ja muuttaa ruokavaliota. Jälleen kerran.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karppaamalla see on helppoa.

Vierailija
2/46 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalipainoiset kaverit näyttää, että syö välillä miten vaan, mutta pysyy hoikkina.

Niin, ihmisillä jotka ei ole koskaan olleet ylipainoisia eikä ole tarvinnut laihduttaa, luontainen kalorinsaannin ja nälän säätely vielä toimii. He voivat luottaa nälkäänsä, syödä aika pitkälle miten mieli tekee ja jos joskus vaikka lomalla syövät enemmän ja tulee vähän kiloja, sitten taas arkeen palatessa tekee mieli kevyempää ruokaa kunnes paino on normalisoitunut.

Meillä ylipainoa ja laihdutuksia kokeneilla asia on valitettavasti toisin. Jos luontaisia näläntunteita seuraamme, paino pyrkii aina takaisin siihen korkeimpaan painoon missä on koskaan ollut. Esim. itselläni 102 kiloon mikä on 160-senttiselle naiselle jo erittäin epäterve paino. Kyllä minä ainakin lähden siitä että minun on loppuikäni ihan tarkkailtava kaloreita ja punnittava itseäni säännöllisesti, tehtävä korjausliikkeitä heti jos paino alkaa nousta. Rentoilu johtaa minulla heti nopeaan lihomiseen, ja lisäksi: toisin kuin paino-ongelmattomalla, ahmimisjuhlia ei seuraa se että tekee mieli kevyttä ruokaa hetken vaan entistä suurempi ahmimishimo.

Mulla taustalla monia vuosia jojoilua. Nyt paino suht vakiintunut 65 kiloon mutta se vaatii kyllä jatkuvaa itsekuria ja tarkkuutta. Jos vähänkin antaa periksi "tämän kerran" niin tietää että sitten alkaa antaa periksi toistekin ja kohta ahmitaan jo vanhaan malliin, ja paino nousee supernopeasti. Ja sittenkään en uskalla sanoa että pystyisin loppuiän pitämään nykypainoni. On ihan mahdollista että jos tulee esim. liikaa stressiä niin tahdonvoimaa ei ole ja repsahdan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä laihduta - muuta elintapojasi.

Vierailija
4/46 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kun ei kaikille ole. Todella monelle karppaus on vain yksi jojoilumyllyn palanen, ihan yhtä lailla epäonnistuu pitkällä tähtäilemällä kuin ne kaikki muut kokeillut tavat laihtua.

Vierailija
5/46 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää laihduttako vaan tehkää elämän tapa remontti. Ala liikkua enemmän ja vähennä välipalan mussuttamista. Olen huomannut että monet jotka lihoo takas laihduttaa epäterveellisesti ja sitten kun luuri loppuu alkaa jatkuva mussutus ja ihmetellään miten ne kilot hyppäsi takasin.

Vierailija
6/46 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä laihduta - muuta elintapojasi.

Tympeä klisee, koska mitä muuta laihduttaminen on kuin juuri elintapojen muuttamista! Toki, jos puhutaan jostain kaalisoppakuurista jota on tarkoitettu noudatettavaksi vain hetki, niin se ei ole elämäntapamuutos, mutta kyllä suurin osa epäonnistuneista laihduttajistakin nimenomaan ovat yrittäneet muuttaa elintapojaan pysyvästi. Se vaan ei ole monelle ollenkaan helppoa.

Vierailija
7/46 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduin muuttamalla elämäntapojani pysyvästi, sen sijaan että olisin ollut ns. laihdutuskuurilla. Ei ollut edes vaikeaa. Laihtumisessa meni pari vuotta aikaa ja sitten se pysähtyi. Uskon olevani nyt itselleni terveellisessä painossa (BMI on 21).

Pienet muutokset päivittäiseen ruokavalioon ja liikuntatottumuksiin siis riittävät ainakin omalla kohdallani, kunhan ne ovat pysyviä.

Vierailija
8/46 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää laihduttako vaan tehkää elämän tapa remontti. Ala liikkua enemmän ja vähennä välipalan mussuttamista. Olen huomannut että monet jotka lihoo takas laihduttaa epäterveellisesti ja sitten kun luuri loppuu alkaa jatkuva mussutus ja ihmetellään miten ne kilot hyppäsi takasin.

Mä olen tehnyht niitä elämäntaparemontteja varmaan ainakin 10 kertaa. Tavoitteena siis oppia syömään ja liikkumaan paremmin, pysyvästi. Mutta aina vaan käy niin, vaikka olisi kuinka järkevä elintapa, että jossain vaiheessa vanha vetää takaisin ja sitten kun antaa pirulle pikkusormen nin menee koko käsi. Ja sitten kun pitkän kalorivajeen (kalorivaje on väistämätöntä jotta laihtuu, myös hitaasti ja järkevästi laihdutettaessa) jälkeen vähän sallii erityissyystä jotain herkkua niin sitten ahmitaan kuin maailmasta olisi ruoka loppumassa, eikä tahdonvoimaa ole sanoa ei.

Vierailija
9/46 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun ei kaikille ole. Todella monelle karppaus on vain yksi jojoilumyllyn palanen, ihan yhtä lailla epäonnistuu pitkällä tähtäilemällä kuin ne kaikki muut kokeillut tavat laihtua.

Kyllä se on helppoa, kun karppaamista vaan jatkaa. Eihän se voi epäonnistua.

Vierailija
10/46 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osta isompia vaatteita niin ei pääse lihomaan liikaa. Aina kun joku vaate alkaa puristaa ja kiristää niin liikkumista enemmän ja tarkkailee mitä sinne suuhun laittaa. Kukaan ei voi lihoa huomaamattomasti itseltään.

Vierailija
11/46 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää karpstko, ihmiskeho tarvitsee hiilihydraatteja rasvan polttamiseen. Ihmiset on välillä niin tyhmiä. Syökää kaikkea oikeessa suhteessa niin keho pysyy tasapainossa ja kehon o. At systeemit kunnossa. Jos lähtee liikaa kikkailemaan voi tehdä enemmän haittaa kuin hyötyä.

Vierailija
12/46 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan varsinaisesti laihduttanut - kuurina siis. Olen muuttanut elämäntapojani terveellisempään suuntaan, syön terveellisemmin, enemmän kasviksia ja vähemmän leipää ja lihaa, sokerin jätin kokonaan pois. Liikun enemmän kuin ennen, näin paino on tippunut kuin huomaamatta. Paino ei tippunut kovin nopeasti, mutta on nyt pysynyt pari vuotta samana, kun olen jatkanut terveellisemmällä tiellä.

Vierailija
13/46 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä samahan pätee ihan jokaista dieettiä ja kuuria mitä on: jos niitä jatkaa, ei liho takaisin. Ongelma on, että niitä on niin hemmetin vaikea jatkaa, eikä karppaus tee monelle mitään poikkeusta tässä. Itse asiassa kokeisssa, joissa on vertailtu eri laihdutusmenetelmien tehokkuutta, karppauksen keskeytysprosentti on ollut yleensä kaikesta korkein. Se siis koetaan erityisen vaikeaksi noudattaa pitkäjänteisesti arjessa.

Vierailija
14/46 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäkää mielessä että laihtumiseen ei ole vippaa konsteja eikä vaakaa kannata tuijottaa. Parhaiten laihduin kuin aloin kävellä joka päivä. Paino on edelleen sama mutta olen kiinteämpi ja vyötärö kutistui. Aikaa meni reilu vuosi mutta muutos on nyt pysynyt monta vuotta ja edelleen kävelen päivittäin. Kävely on paras liikunta laihduttajalle.

Vierailija
15/46 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"toisin kuin paino-ongelmattomalla, ahmimisjuhlia ei seuraa se että tekee mieli kevyttä ruokaa hetken vaan entistä suurempi ahmimishimo"

Tämä on myös minun ongelmani. Kun repsahdan, haluan vain ahmia lisää eikä tosiaan tule tunnetta, että onpas tässä jo syöty, että nyt voisi palata kevyempään. On tosi hankala saada palautettua ruokavalio taas takaisin siihen normaalirytmiin, mikä minulla oli laihdutuksen aikana, kun sortuu.

Tuollaisen " ahmimishimoputken" viimeksi laukaisi eräät syntymäpäivät. Sitä ennen olin taas syönyt terveellisemmin ja siellä sitten tuli syötyä herkkuja joka herätti vaan lisää herkun himoja.

En syö silti mitenkään ihan hirveän epäterveellisesti. Yritän syödä ruokarytmissä ja monipuolisesti mutta taistelen aivan hirveiden herkkuhimojen kanssa. En tiedä voinko ikinä laihtua, kun laihdutus laukaisee minulla aina ruokahimot. Normaalipainoisena pysyminen tuntuu tosi hankalalta ja tuntuu vaativan ihan hirveää itsekuria. Mietin kokoajan ruokaa, ihan liikaa.

AP

Vierailija
16/46 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäkää mielessä että laihtumiseen ei ole vippaa konsteja eikä vaakaa kannata tuijottaa. Parhaiten laihduin kuin aloin kävellä joka päivä. Paino on edelleen sama mutta olen kiinteämpi ja vyötärö kutistui. Aikaa meni reilu vuosi mutta muutos on nyt pysynyt monta vuotta ja edelleen kävelen päivittäin. Kävely on paras liikunta laihduttajalle.

Esim. itse kävelen parisen tuntia joka ainoa päivä kun pitää isot koirat ulkoiluttaa. Olen onnistunut myös olemaan yli 100-kiloinen vaikka olen kävellyt noin paljon joka päivä, eli ei ole mikään takuuvarma keino. 

Vierailija
17/46 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein vähitellen pysyviä elämäntapamuutoksia:

- Myin auton pois, enkä ostanut myöskään bussikorttia. En pidä raskaasta urheilusta, mutta rauhallinen kävely on mukavaa. Kävelen päivittäin työmatkat yhteensä 10 km ja lisäksi kauppaan yms. Juna-asema on 4 km päässä, eli sinnekin pääsee kävellen, jos on johonkin kauemmaksi lähdössä.

- Herkut kuuluu juhliin! En enää herkuttele yksin kotona. Juhlissa syön herkkuja. Juhlissa myös sosiaalinen paine ohjaa syömään vain kohtuullisesti.

- Lopetin alkoholin kokonaan. Tähän liittyi muitakin syitä kuin laihdutus. En ole ikinä ryypännyt kovasti, mutta tissuttelu toi paljon turhia kaloreita. Alkoholin nauttiminen myös lisää ruokahalua.

- En laske kaloreita tai punnitse ruokiani. Olen kuitenkin laihdutuksen aikana opetellut kohtuulliset annoskoot. En santsaa ruokaa, syön rauhassa, syön säännöllisesti yms...

Vierailija
18/46 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tehnyt mitään erityistä. No sen verran että laihdutin vähän alle sen oikean tavoitepainon koska laihdutin tosi nopeasti ja ns kitudieetillä ja tiesin että palatessa normaaliin tulee muutama kilo lisää. Eli ennen raskautta olin 50kg, raskauden jälkeen 64kg, ja sitten laihdutin 48 kiloon, ja kun palasin normaaliin, niin paino pysyi siinä 50 kilossa taas sen viitisen vuotta, kunnes tulin uudestaan raskaaksi. Kohta on sama taas edessä kunhan vauva on pihalla.

Vierailija
19/46 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää karpstko, ihmiskeho tarvitsee hiilihydraatteja rasvan polttamiseen. Ihmiset on välillä niin tyhmiä.

Ilmeisesti ainakin tuon kirjoittaja on. Väitteesi on täysin perätön kaikin puolin. Mikään tosiasia ei tue väittämää, että hiilareita tarvittaisiin rasvan polttamiseen. Päin vastoin, on yleistä ja tunnustettua lääketieteellistä sekä käytännön tietoa, että hiilareita tarvitaan rasvan kerryttämiseen. Karppaus on vastaus siihen ongelmaan, joka liikahiilareista syntyy. 

Vierailija
20/46 |
07.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä samahan pätee ihan jokaista dieettiä ja kuuria mitä on: jos niitä jatkaa, ei liho takaisin. Ongelma on, että niitä on niin hemmetin vaikea jatkaa, eikä karppaus tee monelle mitään poikkeusta tässä. Itse asiassa kokeisssa, joissa on vertailtu eri laihdutusmenetelmien tehokkuutta, karppauksen keskeytysprosentti on ollut yleensä kaikesta korkein. Se siis koetaan erityisen vaikeaksi noudattaa pitkäjänteisesti arjessa.

Tuota on vaikea ymmärtää. Karppaus kun oman kokemukseni mukaan on kaikkein yksinkertaisimmasta päästä. Ei tarvitse oikeastaan mitään mitata, laskea tai erityisemmin rajoittaa, kunhan pitää yksinkertaisista perussäännöistä kiinni. Mutta kyse voi tietysti olla siitä, että koko dieettiä ei edes ymmärretä kunnolla, vaan yritetään jotain ihan muuta. Esimerkiksi puolisoni on aivan pihalla dieetistäni, vaikka olen vuosia enemmän ja vähemmän karpannut ja asiasta valistanut häntäkin. Häntä vaan ei kiinnosta, eikä siksi ymmärrä. Hän kuvittelee, että karppaus on mallia liha+salaatti eli ns. "normaali" ruoka josta on poistettu peruna, leipä ja pasta. Juuri surkeammin väärässä ei voisi olla, eikä tuollaisella dieetillä varmaan olekaan pitkän aikavälin onnistumismahdollisuuksia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan