Esikoinen 3kk, joko kannattaa tulla raskaaksi?
Onko vuosi hyvä ikäero sisaruksille?
Eihän sitä tietysti tiedä, että tulenko heti raskaaksi.
Kommentit (27)
Niin no, jos edes noin nopeasti tulee raskaaksi. Etenkin jos imettää, niin raskaus ei ole kovin todennäköinen, kun on noin pieni vauva, mutta tietenkin mahdollinen. Itse tulin uudestaan raskaaksi ennen kuin edes kuukautiset alkoivat, kun vauva oli 7kk. Täysimetin 6kk ja osittaisimetin koko raskauden läpi. Jatkoin sitten tandemimetyksellä, kun toinen vauva syntyi. Ikäeroksi tuli reilu 1v4kk. Eli imetystä ei ole pakko lopettaa, vaikka olisi raskaana, mutta kyllähän sitä maitoa tuli tosi vähän, mutta esikoinen ei kuitenkaan halunnut lopettaa.
Mutta rehellisesti sanottuna, ehkä hieman isompi ikäero olisi ollut parempi. Esikoinen oli vielä niin pieni silloin, ettei ymmärtänyt mikä se uusi tulokas oli. Oli ajoittain raskasta kahden vaippaikäisen kanssa, jotka kaipasivat paljon syliä. Aluksi tuntui kuin olisi ollut kaksi vauvaa. Mutta kyllähän siitä selviää ja onhan tietenkin paljon hyviäkin hetkiä ja oli ikäero mikä hyvänsä, niin lapset ovat rakkaita. Mutta jospa kuitenkin oman fyysisen ja miksei henkisenkin terveyden kannalta on ehkä vähän isommat ikäerot parempia. Ainakaan itse en olisi enää jaksanut kolmatta noin tiheästi, mitä kaksi ekaa tuli.
1-vuotias on täysin vauva paitsi että sillä on jalat alla. Ei ole mitään järkeä hankkia toista lasta kun esikoinen tarvitsee äitiään ja on koko ajan vahdittava. Pikkuvauva on helppo verrattuna kävelemään opettelevaan vauvaan.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että harjoittele nyt rauhassa sen esikoisen kanssa äitinä olemista. Kaksi vuottakin on tosi pieni ikäero lapsille.
Lapsi tarvitsee hoivaajaa. Minulla on vieläkin kurja olo siitä, miten toista odottaessa voin huonosti ja tämä esikoinen sitten yritti parantaa oloani tuomalla tuttiaan vessassa yökkivälle äidilleen. Ei sen niin päin pidä mennä. Lapsen ei pitäisi missään nimessä joutua hoivaamaan äitiään! Niin ja esikoinen meni armeijaan...
Niin pienissä kuin suurissakin ikäeroissa on hyvät ja huonot puolensa. Tuota logiikkaa en kuitenkaan itse allekirjoita, silloinhan ainoa oikea ikäero olisi +18 vuotta... Kyllähän 3-vuotias, 6-vuotias tai 12-vuotiaskin todennäköisesti osoittaa myötätuntoa ja hellyyttä jatkuvasti pää pöntössä oksentavalle äidilleen. Taapero ei edes tosiasiallisesti pysty varsinaisesti hoivaamaan äitiään, vaikka haluaisi, toisin kuin vaikkapa 12-vuotias.
Minusta olisi juuri sopiva väli ja itse pyrin tulemaan raskaaksi mahdollisimman nopeaan. Vauva nyt 4kk. Haluan hänelle sisaruksen, jotta on seuraa sitten isompana.
Mielestäni on paras ja fiksuinta kärsiä kerralla tuo pikkulapsiaika ja sitten voi palata töihin ”loppuelämäksi”. Minusta olisi aivan kamalaa käydä vaikka vuosi, pari töissä ja taas kerran aloittaa tuo yöllinen valvomis-, jatkuva vaippa- ja huutorumba uudestaan. Ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi juuri sopiva väli ja itse pyrin tulemaan raskaaksi mahdollisimman nopeaan. Vauva nyt 4kk. Haluan hänelle sisaruksen, jotta on seuraa sitten isompana.
Mielestäni on paras ja fiksuinta kärsiä kerralla tuo pikkulapsiaika ja sitten voi palata töihin ”loppuelämäksi”. Minusta olisi aivan kamalaa käydä vaikka vuosi, pari töissä ja taas kerran aloittaa tuo yöllinen valvomis-, jatkuva vaippa- ja huutorumba uudestaan. Ei kiitos.
No kannattaako niitä vauvoja sitten tehdä, kun se on vain kärsimystä?
Siskoillani on n 11kk ikäeroa ja ovat todella läheisiä vaikka ovat kohta kuusikymppisiä. Joten kai pieni ikäero kannattaa.
Kyllä ne molemmat silloin tällöin "väsähti ja hiljeni". Ikinä ei ole ollut tilannetta minulla, että tokan huuto herättäisi ekan tai toisinpäin vaikka nukuimme samassa huoneessa koko perhe, eivätkä myöskään ole kilpaa itkeneet.
Ei se päivät läpeensä kilpaa parkuminen ole mikään automaattinen tilanne jos on lapsia peräkkäin. :D