Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kääntymisestä...

11.05.2006 |

Mikä ikäisenä teillä on vauvelit ruvennut kääntymään.

Meillä on tyttö nyt 4,5kk ja ei vielä käänny..

Äiti tässä sit ihan " huolissaan" .

Ei tunnu meidän neiti viihtyvän mahallaan ollenkaan.Pitää vaan kokoajan tarkkailla etupuolta ettei mitään vaan jää näkemättä.

lettis

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
11.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö nyt sen 4 ja puoli kuukautta. Heitin vauvalle olanylikommentin etta pitäisi alkaa pikkuhiljaa kääntyilemään ja itse menin kastelemaan kukkia. Takaisin tullessani oli neiti vatsallaan...vähän aikaa raksutti tyhjää ennenkuin tajusin että itsehän on pyörähtänyt!

Paljon vaan vauva lattialla niin kyllä se siitä treenaantuu ;)

Vierailija
2/7 |
11.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä kyllä käännyttiin jo pari viikkoa sitten mahalleen (selälleen ei vielä pääse takaisin), poika nyt 4kk ja 9 pvää. Mä vaan kattelin tota babyidea -kehityssivua, niin siellä sanottiin vasta 6kk:n kohalla että vauva osaa kääntyä. Ja muutenkin, älä ihmeessä huoli, motorinen kehitys on niin yksilöllistä. Ehkä sun lapsen verbaalinen kehitys alkaa tosi varhain, ne menee yleensä jomminkummin päin. Mä oon esim. ite alkanu kävellä vasta 1v3kk iässä, mutta puhunu jo alle vuoden ikäisenä. Näin siis olen kuullu :) Voithan sä vähän ohjata lattialla maatessa lasta kääntymään, mä itse makoilen paljon vaavin kanssa leikkimatolla, ja sit olen varovasti vetänyt toisen puolen kädestä lasta kyljelleen ja itseäni kohti. Ihan hitaasti, niin hän ehtii siinä huomata mitä tapahtuu ja miten. Tässä on kuitenkin tämä linkki, niin voit käydä kattomassa mitä suunnilleen pitäis osata ja millä ei vielä kiirettä ole!

Kevätterveisin Nuippu ja Topias 020106

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
11.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
4/7 |
11.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

teille,kiva linkki oli.Tiän et ei sais vertailla muihin lapsiin =)

mut sitä ikäänkuin " vahingossa" .

Pitää alkaa pitämään tyttöä enemmän lattialla,eihän sitä oikein voi edes treenailla kääntymistä kun aina pidän sylissä ;)

Aurinkoista kesän odottelua.

lettis

Vierailija
5/7 |
11.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten tuon linkin sivulla todetaankin niin vaihtelut ovat todella suuria! Joten älä missään nimessä huolestu jos vauvasi ei tee kaikkia asioita juuri kuin tuolla sanotaan!

Kaksi vanhempaa lastani ovat kehittyneet aikalailla " normien" mukaan, mutta kolmannen ja neljännen kohdalla olen huomannut että voivat ne sisaruksetkin olla erilaisia =)

Kolmas lapseni on nyt 1v 6,5kk. Hänen liikunnallinen kehitys on ollut seuraavanlainen:

8kk iässä oppi kääntymään selältä masulleen

9kk oppi ryömimään

10kk oppi istumaan ja konttaamaan

1v+ oppi nousemaan tukea vasten ylös

1v 2kk oppi kävelemään käsistä pitäen

1v 6kk oppi kävelemään ilman tukea

Vielä tyttö ei sano sanaakaan. Neuvolassa sanottiin ettei ole mitään syytä huoleen, tyttö kun oppi vasta kävelemään niin se vie energiaa kaikelta muulta uudelta.

Nelosemme on nyt 4,5kk ikäinen ja oppi jo runsas kuukausi sitten kääntymään ja nyt kovasti yrittää ryömiä eteenpäin. Eli hän taas on " normaalia" aikaisemmin liikkeessä. Myös kolmosen ja nelosen kokoero hämmästyttää: kolmosen syntymäpaino oli 3810g ja vuoden ikäisenä hän painoi 7760g, nelosen syntymäpaino taas oli 3620g ja jo 4 kuukauden ikäisenä hän painoi 7805g! Molemmat ovat tyttöjä. Meidän pikkusisko ei sitten olekaan niin pieni ;)

Jokainen vauva kehittyy omaa tahtiaan. Mukavaa kevään jatkoa kaikille!

Tansku, pojat 12v & 11v ja tytöt 1v 6,5kk & 4,5kk

Vierailija
6/7 |
11.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älllös todellakaan huoli! Meillä lähti poika kääntymään 7kk ikäisenä ja silloinkin lähinnä kun houkutteli jollain lelulla, muuten makaili ihan tyytyväisenä selällään eikä näyttänyt olevan yhtään menohaluja.

Mutta sitten pyörähtikin iso pyörä päälle ja alkoi liikkuminen kiinnostaa. Nyt hän on kohta 9kk ja täysin pitelemätön tapaus, kaikki taidot tuli jotain kuukauden aikana ihan peräkkäin, eli nyt ryömii, konttaa, kääntyy, nousee tukea vasten itse seisomaan ja kovasti on lähdössä kävelemäänja äiti parka saa koko ajan olla perässä ettei sattuisi isompia haavereita.

Huvittavinta tuossa on kun itsekin jo huolestuin kun meitä alettiin juoksuttaa fysioterapeutilla ja siellä keksittiin milloin mikäkin vika tai puute noissa taidoissa, niin nyt viimeisellä kerralla joutui fysioterapeuttikin jo myöntämään että lapsi on mieluummin edellä kehityksestä eikä missään nimessä ainakaan jäljessä ja myönsi olleensa turhankin vaativa noiden taitojen kehittymisen suhteen kun heitteli " takarajoja" mihin mennessä olisi pitänyt mikäkin taito tulla.

Mutta nehän ovat vain keskiarvoja ja liikkumavaraa varmasti löytyy niin suuntaan kuin toiseenkin.

Vierailija
7/7 |
11.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kans vauva on 4 ja puoli kuukautta, eikä vielä ole mitään merkkiä kääntymisestä. Neuvolassa sanottiin, että puolet vauvoista on kääntynyt tähän mennessä ja puolet ei. En tajuu miksi se kääntyminen on just se tärkee juttu...? Meillä esim lapsi jo istuu (mutta ei anneta istua tietty) ja osaa jo pinsettiotteella tarkkailla pieniä esineitä, mutta hän ei käänny eikä tarvikkaan kääntyä. Mulle sanottiin kanssa, että sosiaalisemmat lapset istuu aikaisemmin ja itsenäiset lapset pyörii lattialla. Meillä on kans toi kielellinen kehitys kulkenut tosi etuajassa, että uskon siihen mitä joku jo sanoi aikaisemmin.