Millä desinfioida terraario ja jyrsijöiden tavarat?
Mikä olisi hyvä ja turvallinen aine jyrsijöiden terraarion ja tavaroiden desinfiointiin? Onko kokemuksia Sanytolista?
Kommentit (8)
Meillä on käytetty etikkaa liskon terraarioon.
Itse olen käyttänyt apteekista saatavaa instrumenttidesinfiointiainetta.
Puutavaroita en ole yrittänyt desinfioida; niitä on vaikea kuivata ja home tarttuu niihin helposti. En siksi hanki niitä enää ollenkaan.
Höyryllä paras ehdottomasti, mutta vaikka joku suihkutettava ammattilaisten käyttämä ja esimerkiksi terveysasemilla käytettävä Kiillon Easydesi on hyvää sellaisille kohdille, missä voi olla pissaa.
Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:
Puutavaroita en ole yrittänyt desinfioida; niitä on vaikea kuivata ja home tarttuu niihin helposti. En siksi hanki niitä enää ollenkaan.
Puutavarat ovat kaikkein parhaita ja luonnollisimpia, muoviset ovat ihan kauhean rumia hörpäkkeitä ja ainakaan meidän hamsterit eivät ole niistä pitäneet ollenkaan. Puutavarat desinfioidaan höyryllä helposti ja ne myös kuivuvat silloin nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:
Puutavarat ovat kaikkein parhaita ja luonnollisimpia, muoviset ovat ihan kauhean rumia hörpäkkeitä ja ainakaan meidän hamsterit eivät ole niistä pitäneet ollenkaan. Puutavarat desinfioidaan höyryllä helposti ja ne myös kuivuvat silloin nopeasti.
Eiköhän tuossa ratkaise se tavaran muoto enemmän kuin mikään muu. Valitettavasti puutavarat menevät pilalle, kun hamsteri virtsaa niihin tarpeeksi monta kertaa ja ainoastaan esim.veitsellä pintaa kaivamalla voi tavaraa yrittää puhdistaa pinttymistä, mutta ennen pitkää menee roskiin.
Jotkut parhaista tavaroista ovat kyllä olleet puisia, mutta toisaalta taas on sitten kankaisia taskuja ja luolia, joita ei puu tai muovi voi korvata, kun ne ovat ihan eri tuntuisia ja joustavia ja myös konepestäviä.
Kiitos paljon kaikille vastauksista! -Ap
Jos ei ole mahdollista desinfioida höyryllä niin käykö uunitus? Ja tarvitseeko tavaroita pestä ennen uuniin laittoa?
Etikka ja sooda ovat hyviä puhdistus aineita. Astianpesuaine ja mäntysuopa ovat myös turvallisia.
Desinfioida ei tarvitse jos mitään tarttuvaa tautia ei ole lemmikillä ollut.
Kloridia saa marketista ja laimennettuna tällä voidaan desinfioida tarvitessa.