JOULUNtähtöset to-pe -pino
Iltapäivää!
En ainakaan huomannut pinoa torstaille vielä ja koska puolipäiväkin on jo saavutettu niin mitäs jos pinottais samaan huomisetkin turinat?
Kommentit (22)
Ei oo tullut kirjoiteltua, vaikka muiden kuulumisia oon käynyt lukemassa. Mulla on myös edelleen etovaa oloa, mutta onneksi alkaa yleensä vasta iltapäivästä. Töissä haukottelen koko ajan, ihan nolottaa...Vielä ei oo kerrottu kenellekkään, kun nyt menis muutama viiikko äkkiä niin vois sitten kertoa. Neuvolassa en vielä ole ollut.
Ihailin tänään sukulaisen kolmiviikoista tyttövauvaa ja ajatttelin, että kunpa olisin jo itse tuossa vaiheessa. :)
Nyt on pakko mennä nukkumaan, sillä tää valvominen ei sovi ollenkaan. Se vaan lisää huonovointisuutta. :(
Tuuti73 rv 8+6
Ja sitten omaa tarinaa...
Huh - kerroin äsken pomolleni puhelimessa olevani raskaana. Sain yhtäkkiä kesken puhelun herätyksen, että tässä ja nyt on hyvä asiayhteys ilmoittaa asia, vaikka viikkoja ei ole vielä kasassa kuin 9 ja 4, enkä edes neuvolassa käynyt. Kädet tärisee vieläkin kun jännitti niin kamalasti.
Mun ei tätä vielä pitänyt paljastaa - vasta tässä lähipiirille ollaan varovasti kertoiltu. Mutta me tosiaan pomoni kanssa tehdään paljon töitä niin, että ei oikein nähdä eikä kuulla toisistamme mitään kuin parin viikon välein ja asioita hoidetaan siinä välillä sähköpostitse yms. ja olemme periaatteessa ihan läheisissä väleissä ja puhelun asiat ajautuivat sen suuntaisiksi, että tilaisuus tuli, niin päätin sitten pamauttaa asian pöydälle. Joskushan se on tehtävä.
Hän otti sen todella hyvin, mutta silti äänestä kuului pettymys. Mun työ kun on vähän sellaista että se etenee vasta kun jatkan sitä itse. Ja hän tietysti olisi toivonut sitä nopeammin valmiiksi. Mutta silti hän sanoi, että oli kyllä vähän odottanutkin, kun esikoisen syntymästä on jo 2 v 2 kk, ja olemme hankkineet isomman asunnon jne. Ja lisäksi itse muistan varoittaneeni aikaisemmin että meidän lapsilukumme ei jää yhteen, jos vain kaikki osuu kohdalleen.
Mutta onhan tämä tosiaan todella aikaista. Mutta toisaalta, jos tulisi keskenmeno, niin varmaan tulisin kertoneeksi sen pomolleni, vaikken olisi raskaudesta ehtinytkään kertoa.
Huh, mutta kyllä jännitti. Hassu olo kyllä itsellä. Jostain syystä ihmeen " syyllinen" , ihan kuin olisin tehnyt jotain väärää! Vaikka tietysti tajuaa salamankirkkaasti, että lapsen saaminen on täydellisen luonnollinen asia. Harmittaa vain se, että joutuu aiheuttamaan harmia muille. Ja vähän teen kieltämättä kyllä surutyötä oman mielenkiintoisen työnikin vuoksi. Se jää väistämättä nyt taas joksikin aikaa. Huokaus.
Siis maha. Voi apua, ylikiloja on ennestään (vaikkei niitä esikoisesta jäänytkään), joten näytän siltä, että raskaus olisi jo todella paljon pidemmällä... No. Ei kai tälle mitään voi :) Esikoisesta kiloja tuli 14, joista 8 jäi sairaalaan ja loput lähtivät itsestään pikkuhiljaa. Jos nyt yrittäisi päästä samaan, tai ettei ainakaan tulisi enempää. Sokerirasitukseen meno tulee jokatapauksessa painoindeksin takia, vaikka viimeksikin kaikki arvot olivat loistavia. Plääh.
Vointi on muuten ennallaan, edelleen yököttää ja väsyttää. Ja kun on tuo esikoinen, vilkas pian 3-vuotias, niin eipä tässä lepäillä eikä paljoa keskitytä kuulostelemaan omaa oloa kuten ensimmäistä odottaessa! Se tuntuu vähän epäreilulta tätä pikkuista Itua ajatellen ;)
Tinuri ja Itu 8+5
en sitten mennytkään tänään ultraan. Esikoisella oli aamulla lämpöä, en voinut sitten toista kipeänä lapsiparkkiin viedä. Varmaan johtuu eilisestä rokotuksesta, ollaan nyt sit lepäilty tää päivä kotosalla. Vähän harmittaa, että ultra jäi väliin. Mutta ehtiihän sinne ensi viikollakin, en kyllä vielä aikaa varannut.. Sennako se oli ultrassa tänään?? Kuulumisia odotellaan. :)
rv 8+4
kaikki vaikuttaa olevan hyvin! ihanaa. Yksi sikiö ja vahva syke löytyi. Ultran mukaan 8+1, menkkojen 8+3 joten la pysyi samana 18.12.
Nyt kiire mutta tulen myöhemmin kertomaan lisää.
Terveisin
hymyssä suin tänään senna
Pitkästä aikaa kuulumisia..Kävinpä minäkin jo toistamiseen viime viikonloppuna ultrassa ja siellä se toinen kölli ja viuhtoi.Jalat ja kädetkin erottuivat jo selvästi ja vauva liikutteli niitä.
Puolentoista viikon kuluttua olisi istukkatutkimus johon on kai mentävä erään sairauden poissulkemiseksi,joten ennen sitä en aio päästää riemua valloilleen.Ja tuloksiakin pitää odottaa siitä vielä kaksi viikkoa joten menee kesäkuulle ennenkuin tämä mamma voi antautua täysin mammakerhoon.Onko kukaan muu joulun odottajista menossa lapsivesipunktioon tai istukkatutkimukseen vai olenko ainoa jota tällainen " kohtalo" odottaa?
Painoa tullut lisää 3 kiloa,vaikka olen elänyt pelkällä paahto/näkkileivällä ja viilillä.PItäisi kaiketi yrittää syödä hedelmiä enemmän.Esikkoa odottaessani tuli 18 kiloa,ja nyt aion kyllä välttyä siltä!
Kirjottelin eiliseen pinoon pitkät pätkät ja niin se tarina sitten katos jonnekin... Esikoinen kiehnäs ja oli tosi malttamaton koko eilisen, joten en ehtinyt uutta rustaamaan. Syy esikoisen levottomuuteen löytyi aamulla kun neiti oksensi sänkyyn... Nyt onki sitte reilu kuume päällä, mut oksentanu ei ole. Eli mitä saimme ekasta tarhapäivästä.... vatsataudin ;-) Näin se homma etenee...
Ilmikselle kommentoin eilen jo sen verran, että tuo suihkuhomma on tosi syvältä. Ihan kun siinä imetyshormooninen keskellä ei suihku maistuis... Pakkohan siinä on olla joku järjestely. No, ehkä tää tieto lisääntyy tässä odotuksen myötä!
Eilen iski väsy. Nukuin 9h heräämättä edes tytön oksenteluun ja oli kuulemma muutenkin vaatinut yöllä paljon huomiota. Minä, joka herään pienimpäänkin lapsen aiheuttamaan (en muuhun) ääneen nukuin kuin tukki. Päikkäritkin otin tänään... Masu on mielestäni pullahtanut hieman, muuttanut siis muotoaan... Muutenkin tuntuu, että hiukan olis venymisestä johtuvaa jomotusta ja nippailua vatsan sivuilla. Esikoisen odotukseen verrattuna kuitenkin huomattavasti vähemmän, kai ne on nää löysät paikat.... Tinuriko sitä kirjoitteli, että esikoisen odotuksesta eroaa tämä ihan älyttömästi? Samaa mieltä, eilen en oikein edes ehtinyt ajattelemaan asiaa kun vasta esikoisen mentyä nukkumaan... Onneksi nuo pienet tuolla masussa ei tiedä, ettei saa niin paljon ajatuksia osakseen osotusaikana kuin isommat sisarukset ;-)
Nyt herättelemään kuumepotilasta iltapuurolle...
Tsemppiä odotukseen kaikille!
Tiina 10+0 (aika veikeetä olla jo 2numeroisessa viikkolukemassa)
Ei ihmeempiä tänään... nukuin vähän huonosti ja päivä on mennyt sen mukaisesti. Ei sentään kouluun tarvinut mennä.
Minä tässä melkein päätin jo, etten mene np-ultraan.
Mahan koosta ja kiloista. Mulle ei tullut kiloja yhtään vielä. Neuvolassa piti arvioida, mikä oli paino ennen raskautta (arvioida sen takia, kun ei ollut tietoa), niin sanoin jopa liian paljon, ainakin neuvolan vaaka näytti kilon verran vähemmän. Täti jopa selitti jotain vähäsen riskiraskaudesta, kun on niin alhainen paino...
Ja kaikki vanhat housut menevät vielä täysin ongelmatta jalkaan. Mutta vyötärö on hävinnyt! Sen huomasin hyvin selvästi eilen kaupassa, kun sovitin vaatteita. Suolet varmaan nousi vähän ylemmäks, kun alhaalla ei ole enää niin paljon tilaa :D
Lilia rv 9+4
Luulin viellä tähän päivään asti, että minulla olisi raskausviikkoja kasass 6+4 ja laskettuaika olisi 1.1.2007. Tänään kävin varmistamassa ultrassa löytyykö kohdusta elämää ja aikamoinen yllätys sieltä löytyi; viikoilla 9+3 elelevä hyvin voiva vauvan alku. Laskettuaika muuttui nyt ultran perusteella 11.12. Tietenkin ihana yllätys näin päin.
Ennestään minulla on kaksi lasta ja heidän odotukset on menneet ilman tällaisia yllätyksiä....
Sen siitä saa, kun nukkuu päivällä, niin illalla ei tule uni...Oireena ihan mahdoton jatkuva kokoaikainen väsymys, hohhoijjaa!! Eikä viitti töissä pahemmin valittaa, kun en ole viittinyt keroa vielä. Ovat kaiketi arvanneet, kun en jaksa ulkonäköni eteen laittaa tikkua ristiin ;=) .
Empula: meillä ei ihan samanlainen tilanne kuin teillä. Silti huolesta kankeana, menen ekaan ultraan Sikiöntutkimusyksikköön, koska edellisessä raskaudessa vakavia rakennevaurioita, jotka saattavat olla geneettisiä... Ei oikein uskalla sitä ennen tuuletella ollenkaan, kun viimeksikin tuli NIIN kylmää kyytiä... Onneksi näitä tutkimuksia kuitenkin järjestetään, olen pähkäillyt että parempi ennemmin kuin myöhemmin, ainakin minulle. En todellakaan arvostele muiden ihmisten tekemiä valintoja ja ratkaisuja, itse vain näin pähkäilin.
Ihanaa kun hiuomenna on jo perjantai, en jaksaisi enää yhtään päivää lisää tätä työviikkoa. Viikonloput menee nykyisin ihan vaan akkuja ladatessa, kotityötkin tuntuu välillä ylivoimaisilta. Mies on vähän hämillään reppana välillä, kun koti on mun jäljiltä sotkussa, kun olen liian uupunut siivoamaan. Tyttö ei onneksi kuitenkaan huomaa vielä mitään, joten ei tilanne voi ihan mahdoton olla ;) .
Voikaa hyvin kaikki ja kertokaa toki ultrakuulumisia heti tuoreeltaan, terveisin kiinnostunut Maiutuliini
Tulinpas täälläkin pistäytymään...
en muista kävinkö täällä kertomassa ultrakuulumisia...dementtia on tainnu ainaki tulla.
Kerron nyt kuitenkin. Maanantaina kävin ja eihän se napero ollu vielä edes rv 9:llä vaan 8+3, mutta laskettua aikaa eivät muuttanu, joten sama laskettu aika on kun Bambilla (menihän nimimerkki edes sinnepäin?)
Ehkä mä nyt sit elän sen menkkakierron mukaan, jos ei kerran ultra la:a muuttanu... eli nyt ois kait sit rv 9+4? tai jotain... no kunhan suurinpiirtein tietää missä menee. Ekan ja tokan aikaan ties taatusti millä päivällä oli menossa mutta nyt ei riitä enää aivokapasiteetti moisiin laskelmointeihin.
Mullekkin pukkas tänään väsymystä, het aamulla piti nukkua pienet tirsat ja sit iltapäivällä yli tunnin päikkärit ja silti väsytti...
En kyllä ajatellukkaan tänään tehdä yhtään mitään rasittavaa, ei niin huvittanu ei tippaakaan.
Äitienpäiväkortit pistettiin postiin ja niihin runoilin uutisen tulevasta viidennestä perheenjäsenestä. Saa nähä mitä mummot sanoo...toinen hyppii riemusta ja toinen masentuu...
Mutta nyt nukkumaan. Hyvää yötä kaikille!
Aini, joku kyseli jostain lapsivesipunktioista yms.. me mennään veriseulaan (tai siis mie...) sen np-ultran jälkeen, mies ainaki oli vahvasti sitä mieltä että kannattas mennä... noh, sama kait tuo...
mutta nyt öitä!
Eilen oli niin kalama väsy ja ke iltana piti käydä laattaamassa jatkuvasti olin niin poikki halki eilen mutta jaksoin vaan ritua täällä töissä ja illalla oli sellanen " voiton tunnelma" että jaksoimpa :) Onneksi viikonloppu tulossa niin noi laattaamisetkin tod. näköisesti jää taas hetkeksi pois kuvioista kun saa levätä rauhassa.
Poika luulee että mulla on mahatauti joka päivä, on jo sanonut että meeppä kauemmaksi ettei muhun tartu toi mahatauti :) Mutta pojalle ei viitsi vielä kaikkea kertoa kun on niin malttamaton että sitten kerkee vielä hyvin kun maha alkaa näkymään, joka kyllä on ihan kamalan ison tuntuinen ja näköinenkin välillä, varmaan turvoksissa kun samat housut kyllä menee vielä jalkaan.
Omille vanhemmille kerroin eilen ja ne olivat ihan onnensa kukkuloilla vaikka meillä odottaa kaksi miniääkin vauvaa, tämä olisi sitten kolmas tälle vuodelle.
Np ultraan menen ja täällä päin otetaan verikokeet automaattisesti jos menee tuohon ultraan, menen ihan senkin takia tuohon np:hen että mulle saataisiin määriteltyä se laskettu aika tarkemmin kun nyt se on ihan hakusessa joko olen nyt 10+1 viikoilla tai vasta 8+6 että iso ero tuossa kuitenkin on. Mutta mitään ei vielä alettu muuttamaan kun kerran olin päättänyt mennä np:hen.
Hauskaa ja levollista viikonloppua odottajille!
Kävin siis jo keskiviikkona neuvolassa eka kerran.
Eipä siellä muuta kuin otettiin verikokeet ja punnittiin. Lappusia ja kirjasia tuli mukaan.
Ihana se uusi kirja, jossa on sekä isälle että äidille tietopaketti raskaudesta! Se, jossa on molemmille oma " puolensa" .
Sitten kysymys: Lorahteleeko teillä muilla löysää valkovuotoa housuihin? Yököttävä kysymys, mutta tää lorahtelu saa mut hermoromahduksen partaalle! Joudun aina paniikissa menemään vessaan katsomaan, joko punainen vuoto alkoi.. (muutama keskenmeno on tullut koettua)
Onko tälläinen ovisliman tyyppinen valkovuoto yleistä?
Kiitos jos joku viitsii vastata tähän ällöön kysymykseen.
-mm- 8+2
Kuvotuksen ja väsymyksen takia ei ole tullut kirjoitettua vähään aikaan. On ollut semmone totaalisen uupunut olo 24/7. Ihan olen ulalla päästäni, että kauanko tämmöinen voi OIKEASTI jatkua.
Viime viikolla olin kolma päivää pois töistä ja tällä viikolla olen sitten pilkkinyt konttorilla. Vielä tämä päivä pitäisi jaksaa ja sitten saa luvallisesti lepäillä. Oksennettu on lähes päivittäin. Inhottavaa kun kaikkiin ruokiin mitkä on tullut ylös on jäänyt kammo. Kohta mulla ei ole enää mitään syötävää jäljellä. Karkkia ja limua ei voi kuvitellakaan laittavansa suuhun. Hassua sinänsä, kun normaalisti olen tosi mässäilijä.
Mustakin tuntuu, että maha turpoaa päivän aikana ihan tautisesti. Lisäksi molemmat kyljet ovat varsinkin aamuisin tosi kipeät. Ihan kun olisi tehnyt vinoja vatsalihaksia tai jotain. Ehkä se on sitten sitä venymistä.
Muuten ihan ok. Eka neuvola vasta 30.5. jolloin viikkoja pitäis olla kasassa 10. Tai sitten enemmän, mulla kun oli ne viimeiset menkat aika epämääräiset ja lyhyet. No, eiköhän tuo viimeistään ultrassa selviä.
Mä olen ajatellut kertoa asiasta vasta tuon ultran jälkeen. Yhdelle hyvälle ystävälle tosin kerroin lähes heti plussan jälkeen. Mies sen sijaan on kertonut jo useammallekin kaverilleen. Kai sitä halua tietoa pantata, kun kaikki on kuitenkin vielä epävarmaa, kun en sinne alkuraskauden ultraankaan ole tullut menneeksi.
Ei muuta kun töihin sitten ja onnellista odotusta teille kaikille. Yritetään muistaa nauttia.
zen
ihanaa, perjantai jo! Vaikka tänään onkin kamalasti homaa, siivota pitää ja muuta, niin on silti perjantai, mikä tarkoittaa että viikonloppu on edessä ja mies kotona. Tää melkein yh-äitinä viikolla oleminen on tosi raskasta, mies on töissä 06-20, eli eipä siitä oo mitään iloa viikolla mulle vaikka käykin vieressä kuorsaamassa... ;)
Raskauden voin jo melkein unohtaa päivisin, olo on mainio, ainoa haitta nyt että yöllä piytää herätä vessaan jo parikin kertaa ja että en voi enää nukkua mahallani. Kaipaan sitä jo nyt, ja kun tietää että siihen pystyy vasta joskus vuoden päästä kun pahin maitovaihe on lakannut niin siihen on vielä aikaa.... Esikoisesta luulin että heti synnytyksen jälkeen pääsisin mahalleen, mutta enpäs päässytkään. Ekaks oli leikkaushava mahassa ja sitten rinnat maidosta kipeinä, ei voinut kuvitellakkaan olevansa mahallaan moneen kuukauteen.
jaaha, nyt asioille. sori pelkkä omaa napaa (.)
äitikuu 9+4
En oo vähään aikaan kirjoitellu, välillä kyllä käynyt lukemassa.
Tänään sain nukkua pitkään, ihanaa. Nyt tässä yökin ja yritän syödä vähän omenaa.
Mulla oli maanantaina ultra ja syke näkyi:) Viikkoja oli silloin 6+3 ja sikiö vastasi viikkoja 6+0 mutta laskettua aikaa ei mun mielestä muuteta ainakaan vielä (olisi sitten 1.1). Seuraava ultra mulla on 22.5 jolloin on viikkoja 8+3.
Mulla on kans tuota lorahtelevaa valkovuotoa ja kyllä se pelästyttää, aina pitää päästä vessaan tarkistaa. Mutta.. kun kipuja ei ole, olen vähän jo osannut rentoutua. Kyllä on ikävää kuinka ne edelliset keskenmenot kummittelee koko ajan mielessä.
Tänään pitäisi sitten illaksi töihin mennä ja huomenna kans. Saas nähdä kuinka selviän tämän oloni kanssa.
Mukavaa viikonloppua kaikille:)
Annine 7+0
zen10: on lohduttavaa luettavaa toi sun huono olo kun itse kärsin just samanlailla pahasta olosta ja väsymyksestä ja ole sitten " virkeä" töissä... mä olen nyt nuokkunut täällä töissä jo 3 viikkoa ja ajattelin että jos ensi viikolla kehtaisi pyytää sairaslomaa jos olo jatkuu samana... viimme viikolla olin yhden päivän pois, mutta ei oikein voi joka viikko poiskaan olla :(
Sitten mutter-mommy: kyllä mulla välillä lorahtelee, ei joka päivä vaan on joku päivä tollasta ja sitten on taas hetken taukoa. Mutta eikös se ole ihan normaalia tuon vuodon lisääntyminen, vaikka ei mukavalta tunnukkaan, mikä nyt taas tuntuisi....
Kiva lukea kaikkien ultrakuulumisia, itsellä kun ei ole vielä mitään tietoa koska ultraan pääsen. En tiedä mikä täällä on käytäntö noiden ultrien suhteen, mutta eiköhän tuo maanantaina selviä kun on neuvola. Kova olisi jo hinku nähdä pikkutoukka, mikäli se siellä todella on.
Kaikki oireet hävisivät viikolla kahdeksan, nyt ei ole ollut sen jälkeen mitään. Vatsa vaan pömpöttää.Painoa ei ole vielä tullut, mutta ei vielä saakaan kun sitä on muutenkin jo turhan paljon ja edellisissä raskauksissa on tullut todella paljon painoa.
Tota kamalaa valkovuotoa oli mullakin alkuun, mutta nyt on sekin kadonnut.
Toivottavasti kuulisi edes maanantaina ne sydänäänet tän kaiken ylimääräsen rasvan altakin, olisi sitten varmempi olo tän odotuksen suhteen.
Sanselina rv.11 tasan
Heipsan,
Mullakin on ensimmäinen neuvola ensi maanantaina. Olisi kyllä kivaa kuulla ne sydänäänet. Mutta en oikein uskalla toivoa ihan hurjasti, ettei sitten ole kova huoli ja pettymys, jos niitä ei kuulukaan. Kun kaikki kuitenkin ovat varoittaneet, etteivät ne välttämättä kuulu. Ultrassa en ajatellut omin rahoin käydä. Otan kyllä mielelläni vastaan nämä kaksi raskauden mittaan tarjottavaa ultraa.
Mutta jotenkin kyllä tosi kivaa mennä neuvolaan. Se tekee tästä vähän todellisempaa ja virallisempaa. Vaikka silti - ihan todellista tämä on ollut, kun olo on ollut niin huono. Mä kyllä olen tällä viikolla voinut paljon paremmin. Kuvotus on selvästi vähentynyt vain sellaisiin jaksoihin. Mutta sitten on tullut myös ihan entistä tajuttomampia väsymyskohtauksia. Tuntuu, että voisi otta tirsat näppiksen päällä.
Ja juu, kyllä on ollut enemmän valkovuotoa, mutta sekin on onneksi vähän rauhoittunut.
laskettu aika menikin tälle vuodelle, tällä vauvan laskurilla sain 1.1.ja neuvola antoi 31.12. että kumpaanko nyt sitten kuulun? vauvani tulen saamaan tämän vuoden puolella joten sikäli olisi ehkä tämä joulukuisten ryhmä kivempi. varmuus siksi että suunniteltu sektio on yleensä 38 viikolla. pitäis päästä jouluksi kotiin jos kaikki menee hyvin :-)
elikkäs rv nyt sitten 6+6, hurjan pieni määrä, mutta olo sen mukainen että olis kauankin odottanut. Muutkin tuossa ihmettelivät pullahtaneita vatsoja, minulle käy joka raskaudessa samoin aina alkuun, sitten tulee tasaisempi vaihe kunnes taas kasvaa. mulla on taaksepäin kallistunut kohtu ja se saattaa vaikuttaa tähän jotenkin. Ensi viikolla on neuvola lääkäri, sitä en tiedä onko heillä ultraa käytössä, edellisissä paikoissa on ollut, mutta muuton jälkeen ei ole tietoa mitä täällä on.
Verikokeetkin tiistaina. kovasti olen pohtinut tuota 3D ultraa, josko kävisin siinä, mutta millä viikoilla siitä voisi selvitä sukupuoli? molempia on talossa kaksi että ei sillä niin väliä ole. Muistona tuo video olisi kuitenkin kiva lapselle isonakin. Mulla myös painoa tullut tässä kuluneen vuoden aikana reilummin, nyt koitan hillitä makeita eikä ne oikeastaan enää edes maistu. Välillä kuvottaa ihan kunnolla, mutta olen kuitenkin kotosalla edellisen pian kolmevuotiaan kanssa joten saan huilattua enemmän, päikkäritkin joka toinen päivä. ehkä siksi on parempi olo, kun edellisillä kerroilla kun oli töissä ja opiskeli samaan aikaan.
eli viides lapsi olisi tuloillaan..pidetään peukkuja että pysyy. ainakin vielä tuntuu siltä :-)