Varakas/hyväosainen, näytätkö ulkoisesti myös yläluokkaiselta?
Vai yllätätkö usein ihmiset poikkeavan olemuksesi vuoksi?
Kommentit (68)
Valitettavasti en, olen ruma kuin anustappi.
Vierailija kirjoitti:
Ikäisekseni olen varakas, perinnön kautta. Ei varmaan ulkonäöstä uskoisi, minulla on yli 10 vuotta vanhoja vaatteita, kirpparilta ostettuja vaatteita ja tavallisia halpakauppojen vaatteita. Ihan siististi pukeudun. En ole tällä hetkellä töissä, joten en halua herättää huomiota ostamalla arvokkaita vaatteita, vaikka varaa ehkä olisi. Toisaalta siten varallisuutta voi kerryttää, kun rahat ei mene itsensä ehostamiseen ja vaatteisiin.
Hyväosaisen kuvittelua. Todellisuudessa ei pienituloinenkaan halua olla täysin huolittelematon ja vaatteet ja kengät myös kuluu, uusia on hankittava. Ehkä uusia ei ole pakko hankkia niin usein tilanteessa, jossa voit ostaa todella kalliita vaatteita ja kenkiä, ainakin osa noista on kestävämpää laatua.
Enpä oikeastaan, nainen olen. Ainoat säännöllisesti käyttämäni "kosmetiikat" ovat perushygieniaa, eli (Lidlin) shampoo, deodorantti ja saippua. Kampaajallakaan en käy, hiuksissa on luonnonväri ja tasainen pitkä malli. Koruja en käytä, sormuksia lukuun ottamatta. Vaatteissakin tykkään eniten h&m -tyylisistä rytkyistä (poikkeuksena takit ja kengät, jotka ovat kalliimpia), enkä edes tiedä, mitä kalliita "statusesineitä" oikeasti hyväosaiset muka käyttävät, kun kaikki Vuittonin laukut tuntuvat lähinnä WT:ltä. Muita asustemerkkejä en osaa edes luetella. Ruumiinrakenteeltanikin olen hyvin hoikka, en sen näköinen, että mulla on rahaa syödä. :D Sukunimestäni tosin saattaa nähdä, jos historiaa tuntee, mutta eihän se mun pään päällä lue.
Vanhempi suku on suorastaan nuukaa kaiken muun paitsi asumisen suhteen. Eli jolleivät kotiinsa tai mökilleen tms kutsu, niin kuvittelisin, ettei varakkuus näy mistään, autosta ehkä parin kohdalla.
yliopisto-opettaja kirjoitti:
minä olen yliopisto-opettaja ja en silti esim pröystäile vaatteilla. Annan kuitenkin köyhille pieniä "vihjeitä" joista he voivat päätellä minun olevan yläluokkainen.
Hauska kommentti. Miten yliopiston opettajuus ja varakkuus liittyvät toisiinsa? En haluaisi olla sellaisen ihmisen luennolla, joka miettii, miten vihjailisi köyhille, siis esim. opiskelijoille, olevansa varakas. Ei taitaisi myöskään luennosta löytyä kiinnostavaa sisältöä.
Olemus paljastaa sosiaalisen taustan, ei vaatteiden merkit tai hinta. Toki yläluokka on usein tietoinen maustaan. Ihmisen ruumiinliikkeiden, eleiden ja käyttäytymisen perusteella näkee noin pari-kolme sukupolvea taakse päin.
Normaalioloissa ei mitenkään mutta jos vedän ykköset päälle niin sitten ehkä. Käyn Aasian matkoilla usein teettämässä puvun itselleni, parhaista kankaista tietenkin ja nimi kirjailtuna sisäpuolelle.
mulla on usein n. 11k euron arvosta päällä, alusvaatteista ulkovaatteisiin. takkia en usein käytä koska tulee kuuma niin helposti enkä asu alueella jossa tulisi tarvetta kävellä muutamaa minuuttia pitempään. kaikki vaatteet on ostettu ulkonäön perusteella, joten epäilen että oikeat hinnat olisivat vastaantulijoille ilmeisiä.
Olin kerran villapaita päällä kirjastossa, niin joku narkkasi tuli sanomaan, että olen joku porvari. Olin, että kääc, mutta siis lähinnä pukeudun hillitysti.
Olen mies, hyväpalkkaisessa työssä, mutta huomattava varallisuuteni on lähinnä perintöinä tullutta. Pukeudun aika hillitysti, mutta kenkiin satsaan, ne tehdään käsin tasan omien jalkojeni mukaan, hinnat alkaen 800 €/pari, riippuen nahasta ja mallista. Ne eivät kuitenkaan harjaantumattoman silmään näytä mitenkään ihmeellisiltä, ainoastaan materiaalin ja työn laatu saattaa paljastaa ettei kyseessä ole markettikenkä. Koska kenkien materiaali on kestävää ja niitä voidaan muokata, esim. pohjat voidaan vaihtaa muutamalla kympillä, ne eivät pidemmän päälle edes tule kovin kalliiksi.
Lisäksi käyn parturissa kolmen viikon välein, joten hiukseni ovat yleensä tip top. Luulen kuitenkin, että esim. työpaikalla kenelläkään ei ole aavistusta omaisuudestani.
No, kumma kun se päänupin köyhyys taas näkyy vaikkapa jonkun (hallitus)puolueen edustajan ja kannattajan kannanotoissa.
Ikävää kun on niitä paikallisella tasolle jotain leikkiviä, niille tulee itku silmään kun mennään oman hiekkalaatikon ulkopuolelle. Eikä siis suinkaan fasadinsa suhteen.
En tunne kuuluvani mihinkään luokkaan, vaan liikun eri piirien välillä hyvin luontevasti. Vedän kännejä duunariporukassa ja käyn teatterissa maisteriystävieni kanssa. Jollain lailla olen koko ikäni tehnyt luokkaretkiä.
Tjaa,noista (lenkki)kengistä tuli mieleen, että vaikka jokin rivi niitäkin vois hankkia, ei kuitenkaan vaihdettu kuin toisen nauhat.
Tietenkin jos vain tekee mieli postata verkkoon mitkä
kengät on kulloinkin jalassa, tuskin kuitenkaan "seuraamme" sitä.
Mutta kun eräät "kengät" joskus hankin, sanottiin että pojat taitavat vähän olla kateellisia niistä...
Tietenkin hyvä parturi valinta on parempi kuin perässä itkevä ja roikkuva parturi. Hyvästä parturista kun tuijotetaan takaisin huonoa parturia joka ulkopuolelta toljottaa.
Tietenkin kotiparturisetti voi olla kustannustehokkaampi eikä pala aikaa ja rahaa turhaan.
tuijotetaanhuonoaxpr
Minä olen melko rikas... en vaan näytä siltä ja esim. töissä ei varmasti moni uskoisi kun kertoisin mitä tililläni on (200 000 e). Minä kun käyn kirppareilla ja hyvin harvoin esim. matkustelen tai käyn edes kampaajalla. En myöskään omista autoa. Töissä meillä hienot rouvat kilpaa esittelevät korujaan ja Guessin laukkujaan ja puhuvat matkoistaan... minä juttelen siellä koirastani tai lapsistani jotain. Olen kyllä joskus itsekseni huvitellut ajatuksella että joku päivä ostankin mersun tai lähden Karibian risteilylle ja kerron näille rouville että en olekaan sellainen luuseri mitä he luulevat. Mutta en oikeasti tee niin... minä en vaan saa mitään iloa siitä että kerskun rahoillani. Lapsenikaan eivät tiedä että olen rikas.
Pukeutumisesta en tiedä, mutta sukuni rikkaat suomenruotsalaiset tädit valittavat kyllä kahvilassa sumpin hinnasta niin suureen ääneen, että voisi hyvin kuvitella heidän olevan köyhempiä.
Kumma muuten kun tuo ryhti ja olemus on monella aasialaisella jäänyt vähän paitsi, maaliko peittää mehuineen?
Mukulakivillä kun sellainen juoksee itkien perässä, kaatumisriski on suuri eikä vakuutus korvaa tämän sydä ndärkyjä vaikka kuinka esittäisi ruoholahden k-raudan hyllyjen välissä epätietouttaan.
Kuule, "matias" kun ei miehet ole kysyneet taka-aasialaista parturia perään itkemään ja pissimään. Vaikuttaa "päästään vialla" olevalta jankuttajalta joka tarvitsee ammattiapua.
yliopisto-opettaja kirjoitti:
minä olen yliopisto-opettaja ja en silti esim pröystäile vaatteilla. Annan kuitenkin köyhille pieniä "vihjeitä" joista he voivat päätellä minun olevan yläluokkainen.
Tämän kirjoittaja ei toivottavasti ole tosissaan 😅
Minä osaan tämän toisin päin: elän tällä hetkellä vain asumis- ja työttömyystuella, eli olen köyhä, mutta näytän kuulemma varakkaalta, näin minulle on useasti kerrottu. En yritä esittää rikasta vaan tyylini on siisti ja huoliteltu aivan "luonnostaan" (esim. farkkujen tilalle suorat housut, trikoopaidan tilalle neule, tennareiden tilalle nilkkurit, tuulitakin tilalle trenssitakki), ja jotenkin vaatteet päälläni eivät ilmeisesti näytä H&M-hintatason vaatteilta vaikka ne sitä ovatkin, tai kirppikseltä. Ei tietenkään mitään feikkilogoja missään vaan yksinkertaista ja siistiä, joskus itse ommeltua. Yksinkertainen hyvin huoliteltu meikki ja siisti tukka.
Noloa kun etsiessäni esim. huulipunaa kosmetiikkakaupassa myyjä ohjasi minut suoraan luksusbrändien puolelle, vaikka budjettiini sopii vain ne halvemmat Maybellinet ja Rimmelit. Leipäjonossa sain erittäin rumia katseita ja puheita.
Vierailija kirjoitti:
Vai yllätätkö usein ihmiset poikkeavan olemuksesi vuoksi?
En näytä. Mutta aika nopeasti tuntuu ihmiset hoksaavan varakkuuden kuitenkin jostain pienistä asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikäisekseni olen varakas, perinnön kautta. Ei varmaan ulkonäöstä uskoisi, minulla on yli 10 vuotta vanhoja vaatteita, kirpparilta ostettuja vaatteita ja tavallisia halpakauppojen vaatteita. Ihan siististi pukeudun. En ole tällä hetkellä töissä, joten en halua herättää huomiota ostamalla arvokkaita vaatteita, vaikka varaa ehkä olisi. Toisaalta siten varallisuutta voi kerryttää, kun rahat ei mene itsensä ehostamiseen ja vaatteisiin.
Hyväosaisen kuvittelua. Todellisuudessa ei pienituloinenkaan halua olla täysin huolittelematon ja vaatteet ja kengät myös kuluu, uusia on hankittava. Ehkä uusia ei ole pakko hankkia niin usein tilanteessa, jossa voit ostaa todella kalliita vaatteita ja kenkiä, ainakin osa noista on kestävämpää laatua.
Jotain r-collectionia ja espritiä löytyy kaapista, vähän halpakauppojen tuotteita kalliimpia mutta ei mitään luksusta. Näitä ne 10 vuotta vanhat vaatteetkin taitavat olla. Käytän aina vaatteet mahdollisuuksien mukaan loppuun. Kosmetiikkaan käytän myös vähän rahaa. Tarkoitin vain, että minulla itselläni olisi varaa enemmän käyttää rahaa vaatteisiin ja ehostamiseen, ostaa niitä kalliita merkkejä, mutta valitsen käyttää vähemmän ja siinä vähän säästää. Tämä on minun tilanne, ja jokaisella on omansa.
Varakas on eri asia kuin yläluokkainen. Onko esimerkiksi Kimi Räikkönen muka yläluokkainen? Yläluokka tarkoittaa tiettyyn kulttuuriin syntymistä, perinteitä, koulutusta, tapoja ja käytöstä.