Linnan juhlat 2018
Kenen pukua odotat eniten? Itse odotan rouva Haukion ja Piia Pasasen pukua. Pasanenhan on ennen ollut juontajana, nyt ilmeisesti kutsuttuna. Satu Taiveahon tyylistä olen aina tykännyt mutta tänä vuonna hän ei taida olla mukana.
Kommentit (1757)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkikö kukaan sitä lappilaisen luonnonsuojelijan asua, jossa oli käytetty jotakin kalaverkkoa ja jonka alkuperäinen tekijä ei halunnutkaan tehdä asua loppuun ja joku toinen yritys astui kuvaan?
Oliko hän pukunsa kanssa linnassa ollenkaan? Minä en ainakaan nähnyt asua vaikka mielenkiinnolla sitä odotin.https://www.ess.fi/incoming/img2503936/a943pn/ALTERNATES/w980/2134509_… siinähän se on.
Ja tuostako sitä sitten kohuttiin, ihan peruspuvusta? Odotin kyllä jotakin vähän erikoisempaa...
Tuliko yllätyksenä että ennakkoon annettiin olettaa jotain kalaverkko-pukua ja sit sitä onkin käytetty todellisuudessa puvussa hyvin vähän? Tämä on sitä ennakkohypeä mitä luodaan.
Vierailija kirjoitti:
Juhlat paketissa aikoja sitten. Joistakin viime viesteistä päätellen lähinnä peikkoja jäänyt jäljelle (toki jokunen järkeväkin kirjoitus). Mutta joo, keksikää jo jotain muuta ja mukavaa päivän jatkoa ihan kaikille.
Totta. Ja Eemelikin jo unohdettiin, huomenna voi hyvin mennä pystypäin työpaikalle ja jätkien kanssa naureskella asialle. Riikkakin varmasti jo antanut anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän tuollainen iltapuvun suunnitteluprosessi oikein edes etenee? Asiakas latelee mitä haluaa ja suunnittelija toteuttaa ihan mitä vaan, siis ihan hullujakin ideoita? Vai suunnittelija ideoi ja asiakas hyväksyy tai ei hyväksy?
Itse ainakin toivoisin, että suunnittelija ammattilaisena näkisi ja tietäisi mikä mulle kävisi ja mikä ei. Ja uskaltaisi rehellisesti suoraan sanoa jos asiakkaan toiveet ei toimi tai sovi.
Itse pyydän asiakasta tulemaan neutraaleihin alusvaatteisiin pukeutuneena sekä aikomansakorkuiset korkokengät mukanaan. Tapaamisessa tukka laitetaan kiinni ja ylös. Sitten katselen asiakkaan vartalon plussat ja miinukset.
Sen jälkeen kysyn asiakkaalta toiveita ja joudun välillä argumentoimaan kohteliaasti vastaan jos jokin asiakkaan toivoma juttu ei sovi hänen ruumiinrakenteelleen tai väreihinsä. Otan mitat ja alan tehdä sen jälkeen luonnoksia ja teen asiakkaan peruskaavan.
Sitten ompelen myös lakanakankaasta prototyypin kahdesta tai kolmesta minun mielestäni parhaiten asiakkaalle sopivasta mallista. Seuraavalla tapaamisella asiakas sovittaa niitä ja kertoo niistä mielipiteensä kun kerron minkälaisesta kankaasta minkin puvun voi tehdä.
Jos ei löydy yhteisymmärrystä projekti päättyy siihen ja en laskuta mutten myöskään anna asiakkaalle luonnoksia, prototyyppejä tai mittojen mukaan piirrettyjä peruskaavoja.
Ihmisiä on monenlaisia. Suurimmalla osalla on älyttömiä komplekseja vartaloihinsa liittyen eivätkä he usko siihen, että ulkopuolinen näkisi heidän vartalonsa eri valossa kuin he itse näkevät. Sitten löytyy niitä, joilla on tarkka näkemys haluamastaan ja ohjaan heidät suoraan ennen mitään mittauksia jne suoraan ompelijalle koska he eivät tarvi pukusuunnittelijan taitoja vaan toiveidensa täyttäjää.
Kaikista ihaninta työssäni on nähdä asiakkaan tavallaan ryhdistäytyvän ja ikäänkuin kasvavan pään verran pitemmäksi puvussa, jonka he ovat antaneet puoliksi epäluottavaisina tehdä. Jokaisesta ihmisestä saa kauniin oikeilla väreillä, materiaaleilla ja leikkauksilla.
Toki olisi kivaa jos asiakas vielä noudattaisi antamaani asustesuositusta ja kampaussuositusta. Piirrän paperille asusteiden värit ja muodot kuten myös kampaussuosituksen.
Loppu on jännittämistä eli täytyy vain toivoa, ettei asiakkaan mitat muutu h-hetkeen mennessä koska se vaikuttaa puvun istuvuuteen. Myös asustamisen ja kampauksen onnistuminen jännittää. Parhaimmassa tapauksessa näen jostain kuvan onnellisesta asiakkaasta. Joskus asustaminen, kampaus tai meikki menevät pieleen tai asiakas on laittanut vääränlaiset alusvaatteet puvun alle ja sen huomaa. Senkin kanssa pitää kyetä elämään ilman, että surkuttelisi asiaa jälkikäteen.
Laadukkaasta materiaalista tehtyä pukua voi muodistaa pelkästään kankaasta ylijääneiden tilkkujen avulla. Riittävillä saumavaroilla on mahdollista suurentaa pukua.
Jos voisin niin neuvoisin kaikkia naisia teettämään omilla mitoilla tehdyn ihonvärisen korsetin juhlia varten. Sehän toimii ihan tavallistenkin paitapuseroiden ja mekkojen alla ryhdistämässä olemusta ja siinä on säätövaraa.
Olen liian rehellinen ja en tee hihatonta asiakkaalle, jolla ovat allit jne. T. Vaatesuunnittelija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen nainen päättäköön itse meikkaako vai jättääkö meikkaamatta. Harvinaista se tosin on ettei meikkaa ja uskaltaa vieläpä liikkua ulkona ilman meikkiä. Veikkaan tosin että Liilläkin on meikkiä eduskunnassa, ei vahvasti vaan hyvin kevyt meikki eikä niin erottuva kuin muutamilla muilla.
Onko tosiaankin noin vaikea uskoa, että Li Ei Meikkaa eduskunnassakaan?! On itse näin kertonut.
Kyllä meikkaa eduskuntaan, vaikkei tietenkään yhtä paljon kuin linnan juhliin. Lukuisissa kuvissa ja videoissa on nähtävillä Lin arkimeikki eduskunnassa, ripsiväriä ja silmien rajausta vähintään.
https://im.mtv.fi/image/5720444/landscape16_9/1024/576/a49321b3843780af…
Youtubessa on hauskoja videoita: Oudot sattumukset linnan juhlissa. Käyvät ihan komedian katselusta. Kummallista on tuo kättelyn ontuminen, välillä pitkä väli, välillä Jenni ei ehdi kaikkia edes kätellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän tuollainen iltapuvun suunnitteluprosessi oikein edes etenee? Asiakas latelee mitä haluaa ja suunnittelija toteuttaa ihan mitä vaan, siis ihan hullujakin ideoita? Vai suunnittelija ideoi ja asiakas hyväksyy tai ei hyväksy?
Itse ainakin toivoisin, että suunnittelija ammattilaisena näkisi ja tietäisi mikä mulle kävisi ja mikä ei. Ja uskaltaisi rehellisesti suoraan sanoa jos asiakkaan toiveet ei toimi tai sovi.Itse pyydän asiakasta tulemaan neutraaleihin alusvaatteisiin pukeutuneena sekä aikomansakorkuiset korkokengät mukanaan. Tapaamisessa tukka laitetaan kiinni ja ylös. Sitten katselen asiakkaan vartalon plussat ja miinukset.
Sen jälkeen kysyn asiakkaalta toiveita ja joudun välillä argumentoimaan kohteliaasti vastaan jos jokin asiakkaan toivoma juttu ei sovi hänen ruumiinrakenteelleen tai väreihinsä. Otan mitat ja alan tehdä sen jälkeen luonnoksia ja teen asiakkaan peruskaavan.
Sitten ompelen myös lakanakankaasta prototyypin kahdesta tai kolmesta minun mielestäni parhaiten asiakkaalle sopivasta mallista. Seuraavalla tapaamisella asiakas sovittaa niitä ja kertoo niistä mielipiteensä kun kerron minkälaisesta kankaasta minkin puvun voi tehdä.
Jos ei löydy yhteisymmärrystä projekti päättyy siihen ja en laskuta mutten myöskään anna asiakkaalle luonnoksia, prototyyppejä tai mittojen mukaan piirrettyjä peruskaavoja.
Ihmisiä on monenlaisia. Suurimmalla osalla on älyttömiä komplekseja vartaloihinsa liittyen eivätkä he usko siihen, että ulkopuolinen näkisi heidän vartalonsa eri valossa kuin he itse näkevät. Sitten löytyy niitä, joilla on tarkka näkemys haluamastaan ja ohjaan heidät suoraan ennen mitään mittauksia jne suoraan ompelijalle koska he eivät tarvi pukusuunnittelijan taitoja vaan toiveidensa täyttäjää.
Kaikista ihaninta työssäni on nähdä asiakkaan tavallaan ryhdistäytyvän ja ikäänkuin kasvavan pään verran pitemmäksi puvussa, jonka he ovat antaneet puoliksi epäluottavaisina tehdä. Jokaisesta ihmisestä saa kauniin oikeilla väreillä, materiaaleilla ja leikkauksilla.
Toki olisi kivaa jos asiakas vielä noudattaisi antamaani asustesuositusta ja kampaussuositusta. Piirrän paperille asusteiden värit ja muodot kuten myös kampaussuosituksen.
Loppu on jännittämistä eli täytyy vain toivoa, ettei asiakkaan mitat muutu h-hetkeen mennessä koska se vaikuttaa puvun istuvuuteen. Myös asustamisen ja kampauksen onnistuminen jännittää. Parhaimmassa tapauksessa näen jostain kuvan onnellisesta asiakkaasta. Joskus asustaminen, kampaus tai meikki menevät pieleen tai asiakas on laittanut vääränlaiset alusvaatteet puvun alle ja sen huomaa. Senkin kanssa pitää kyetä elämään ilman, että surkuttelisi asiaa jälkikäteen.
Laadukkaasta materiaalista tehtyä pukua voi muodistaa pelkästään kankaasta ylijääneiden tilkkujen avulla. Riittävillä saumavaroilla on mahdollista suurentaa pukua.
Jos voisin niin neuvoisin kaikkia naisia teettämään omilla mitoilla tehdyn ihonvärisen korsetin juhlia varten. Sehän toimii ihan tavallistenkin paitapuseroiden ja mekkojen alla ryhdistämässä olemusta ja siinä on säätövaraa.
Olen liian rehellinen ja en tee hihatonta asiakkaalle, jolla ovat allit jne. T. Vaatesuunnittelija
Kiitos sulle tästä selvityksestä, tosi mielenkiintoista!
Tosi hyvä että olet rehellinen ja tavallaan suojelet asiakastasi. Monet ihmiset ovat sokeita omille vahvuuksillaan ja heikkouksilleen.
Teetkö oikeasti kaksi tai kolme prototyyppiä joista voi valita? Mahtava juttu! Mulle on aikoinaan tehty mittatilauspuku ja protoja oli tasan se yksi, en edes kuvitellut että ompelija olisi viitsinyt testailla tai tarjota mulle eri vaihtoehtoja, se oli tyyliin tupla tai kuitti-tilanne. Yksi malli oli ja sen piti sit kelvata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin toivoisin, että suunnittelija ammattilaisena näkisi ja tietäisi mikä mulle kävisi ja mikä ei. Ja uskaltaisi rehellisesti suoraan sanoa jos asiakkaan toiveet ei toimi tai sovi.Itse pyydän asiakasta tulemaan neutraaleihin alusvaatteisiin pukeutuneena sekä aikomansakorkuiset korkokengät mukanaan. Tapaamisessa tukka laitetaan kiinni ja ylös. Sitten katselen asiakkaan vartalon plussat ja miinukset.
Jaaha Saulista puhutaan jo kuninkaana ja naisten pitää sonnustautua taas korsettiin? Voi perkle teitä aivottomia naisia. Te viette Pohjolan tuhoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä sai noin paljon alapeukutusta? Ihan täyttä rehellistä asiaa.
Palstalla on trolleja jotka alapeukuttavat, kaikkea. Aina. Ilman syytä tai motiivia.
Vaikka kirjoitus olisi täyttä asiaa kuten edellä olevan suunnittelijan yhteenveto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen nainen päättäköön itse meikkaako vai jättääkö meikkaamatta. Harvinaista se tosin on ettei meikkaa ja uskaltaa vieläpä liikkua ulkona ilman meikkiä. Veikkaan tosin että Liilläkin on meikkiä eduskunnassa, ei vahvasti vaan hyvin kevyt meikki eikä niin erottuva kuin muutamilla muilla.
Onko tosiaankin noin vaikea uskoa, että Li Ei Meikkaa eduskunnassakaan?! On itse näin kertonut.
Kyllä meikkaa eduskuntaan, vaikkei tietenkään yhtä paljon kuin linnan juhliin. Lukuisissa kuvissa ja videoissa on nähtävillä Lin arkimeikki eduskunnassa, ripsiväriä ja silmien rajausta vähintään.
https://im.mtv.fi/image/5720444/landscape16_9/1024/576/a49321b3843780af…
Eikö tässä kuvassa ole mielestänne meikkiä, vai miksi 24 alapeukkua ja vain 2 ylös? Perusteluja näille kummallisille "mielipiteille" voisi antaa :) Nykyään ilmeisesti naisella pitää olla meikkiä ja silti pidetään meikittömänä jos ei ole hirveitä tekoripsiä ja pakkelikerrosta?
Mahtaakohan kukaan enää tietää miltä oikeasti meikitön ja luonnollinen nainen näyttää?
Vierailija kirjoitti:
Mahtaakohan kukaan enää tietää miltä oikeasti meikitön ja luonnollinen nainen näyttää?
Samaa mietin. Lisäksi nuo linnan kenkävalinnat. Miksi pitää tunkea jalkansa 12 cm:n platformeihin esim. Jaana Pelkosen tyyliin? Pakko näyttää pidemmältä, mutta miksi?
Vierailija kirjoitti:
Miks tää Kalevauva on oikeesti laitettu esiintymään Linnan juhlien jatkoille :D huh
Minusta hyvä idea.
"Mitä itsenäisyys teille merkitsee?"
Karseaa että jotkut haluaa hääpukunsakin ihmiseltä jolla ei ole mitään moraalia tai uskollisuutta ihmissuhteissaan.
Ja tuostako sitä sitten kohuttiin, ihan peruspuvusta? Odotin kyllä jotakin vähän erikoisempaa...