Tuija Siltamäen kolumni: Tästä syystä emme halua lapsia - selkokielinen teksti eikä silti ihmiset ymmärrä? Miten on mahdollista?
Kolumnissa kerrotaan samaa mikä itseänikin ärsyttää; jos vastaa kyselyyn "Miksi et halua lapsia?" vaihtoehdolla "En halua" (vaikka vaihtoehdoissa on myös "Haluan säilyttää elämäntyylini" jne) niin vastausta yritetään silti tulkita. Esim. nämä ei nyt halua muuttaa elämäntyyliään nämä ihmiset (väestökeskus tms).
Mikä siinä voi olla niin vaikea ymmärtää, että en halua = en halua?
Kommentit (22)
En halua lapsia. Silti hoidan vanhoja vanhempiani, kärsin työelämän paineista ja läheisiäni ympäriltä sairastuu ja kuoleekin. Lapsettomien elämä ei ole sitä, mitä sinun elämäsi oli ennen lapsia. Lapsettomat vanhenee, väsyy, kasvaa ja kehittyy - ihan ilman niitä lapsia.
Sisarukseni menevät perheineen pitkin lomakyliä ja hoploppeja, voivat hyvällä syyllä sanoa kun äitimme kaatuu, että heillä on nyt kiire - jotenkin näen tämän enemmän nuoruuden pitkittämiseksi niiden lasten kautta ja hupien jatkamiseksi. Ja minusta heillä on oikeus siihen. Pystyn ymmärtämään, että saattaisin olla onnellisempi lapsien kanssa, mutta kun en halua niitä, niin en tee.
Tämä keskustelu, jonka kolumnisti aloitti, ei tule koskaan etenemään mihinkään jos kaltaisesi sitkeästi luulevat että en halua lapsia = en halua luopua elämäntyylistäni. Se saattoi olla sinulle kova kysymys ja siksi projisoit sen muihin. En halua lapsia koska en halua lapsia.
En ymmärrä mitä perheen kaipuu on, rinnastan sen muihin outouksiin kuten käärmeen lemmikinä pitämiseen, benjihyppyyn tai tarpeeseen saada huumeita. En pysty käsittämään järjellä mitään ko. asiaan liittyvää.
Elämäni ei ole helppoa tai nautinnollista, eikä siinä ole mitään, mitä lapsi veisi pois tai ennestään vaikeuttaisi. Saisin varmaan ennemminkin enemmän lomaa jne. En silti halua sitä lasta.
Tuntuu että tätä samaa jauhetaan tälläkin palstalla vähänväliä. Ehkä se nyt vain ei kaikille mene perille. Itse en ole tällaisiin ihmisiin törmännyt.
"selkokielinen"
Ehkä kaikki eivät halua lukea lapsille tarkoitettua tekstiä?
Vierailija kirjoitti:
"selkokielinen"
Ehkä kaikki eivät halua lukea lapsille tarkoitettua tekstiä?
Kaikki eivät siis halua ymmärtää asiaa jota eivät vielä ymmärrä? Hieno ominaisuus aikuiselle ihmiselle.
Ihania kommentteja kuinka kaikki lapsettomat vaan haluu rillutella ja on narsisteja. Hohhoijakkaa. Onko niin, että jotkut perheelliset luulee perheettömien elävän samanlaista elämää kuin he itse elivät ennen lapsia? On ilmeisti ollut tarve rillutella kuin viimeistä päivää ennen kuin pallo tulee jalkaan vai?
Itse elän ihan normaalia elämää joka päivä, töitä ja kodin siivousta, töitä, harrastus, töitä. Onpahan narsistista... Kävin baarissa viimeksi 2013 ja matkoilla kaksi vuotta sitten.
Onko nuo asiat jotenkin liikaa perheellisten itsejensä mielissä kun niitä koko ajan sommitellaan perheettömiin? Alkoholi ja matkustus? En tajua.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu että tätä samaa jauhetaan tälläkin palstalla vähänväliä. Ehkä se nyt vain ei kaikille mene perille. Itse en ole tällaisiin ihmisiin törmännyt.
Ootas kun käännän viestisi "En halua puhua tästä. Miksi puhutte tästä. En tunne ilmiötä, ärsyttää siksi puhe tästä. En oikeastaan usko että koko asiaa on olemassakaan ja en halua muuttaa näkökantaani näkemällä, kuinka se onkin olemassa. Olkaa hiljaa."
Nojaa. Yhteiskunta on muutenkin perhevastainen nykyään ja jokaisessa paikassa kerrotaan, että lapset ovat vain riesa ja elämä menee pilalle kun perustat perheen. Ikään kuin ei ikinä olisi vapaa-aikaa vanhempana. Täälläkin suurin osa vela kommentoijista on sitä mieltä, että lapsia hankkineet ovat outoja ja masokisteja, jotka heittävät elämänsä hukkaan. Osa taas pitää kaikkia lapsia hankkineet itsekkäinä ympäristörikollisina.
Lasten hankinta on ollut väistämätön osa elämää ihmiskunna sivu. Tietyt ammatit tai harrastukset ei. Modernit ajat mahdollisuuksineen eivät vielä ole hiipineet kaikkiin mieliin ja toisaalta, kun maailmankuvat kohtaa, useat eivät osaa, uskalla eivätkä halua katsoa maailmaan toisen ihmisen silmin.
Lähetä kyselijät sykliin vaikkapa näin: En halua (Miksi) Ei sovi minulle (Miksi) Koska en halua (Miksi) Koska ei sovi minulle jne. Katso mitä tapahtuu ja nauti elämän pienistä iloista. ;)
PS: En ole huomannut, että lapsi hidastaisi vapaa-aikaa tai harrastamista, vaikka mukana onkin. Kaiken ei myöskään tarvi maksaa miljoonaa, eikä perseitä tarvi vetää joka kerta, kun tippa käy kielellä.
Vierailija kirjoitti:
PS: En ole huomannut, että lapsi hidastaisi vapaa-aikaa tai harrastamista, vaikka mukana onkin. Kaiken ei myöskään tarvi maksaa miljoonaa, eikä perseitä tarvi vetää joka kerta, kun tippa käy kielellä.
En koe että lapsi sotkisi elämääni millään tavalla. Se on ihan normaalia, työssäkäyvän aikuisen elämää. En juo. Harmi että et itse osaa elää kunniallista elämää ilman lapsia, toivottavasti lapsillasi on myös itseisarvo. En hanki lapsia koska en halua niitä.
Siellä ne ihmiset kertoo että varmasti haluat, ihan varmasti haluat. Ja jos et niin syitä löytyy.
Urpot :D
Vierailija kirjoitti:
Kommenteissa:
"En halua koiraa, en ole koskaan halunnut poliisiksi, enkä ole koskaan ollut kiinnostunut neulomisesta. Enkä halua lapsia. Mitään näistä en osaa sen paremmin perustella, kuin että sisäsyntyistä halua tai kiinnostusta ei ole eikä ole koskaan ollut eikä minua kiinnosta keksiä muita ihmisiä tyydyttämään syitä, miksi en halua poliisiksi. En ole koskaan edes harkinnut sitä, joten syitä siihen miksi jätin hakematta poliisikouluun on aivan mahdoton keksiä tai jos jotain syitä listaa, ne ovat jälkeenpäin ns. väkisin keksittyjä sen takia, että muut ihmiset vaativat. Tämä kaikki pätee myös vapaaehtoiseen lapsettomuuteeni. Vaikka joku lupaisi, että kaikki lapseni tulisivat saamaan Nobel-palkinnon eikä perheellämme olisi koskaan mitään ongelmia, en siltikään haluaisi lapsia. Kun ne eivät vain kiinnosta minua.
Te, jotka tivaatte syitä. Keksikää joku harrastus tai ammatti joka ei ole koskaan edes käynyt mielessänne ja miettikää, kuinka rasittavaa olisi jos teidän pitäisi äkkiseltään alkaa puolustella sitä, että pelaatte jalkapalloa kilpavoimistelun sijaan samalla kun saatte tältä kilpavoimistelijalta kuulla pitkän litanian syitä, miksi kilpavoimistelu on aivan parasta ja että sinä et jalkapalloilijana voi koskaan sitä ymmärtää. Kuulostaako typerältä? Ja sama jatkuisi vuodesta toiseen. Me emme voi valita sitä, mikä meitä vetää puoleensa oli se sitten työ, harrastus tai se mikä on yksilön seksuaalinen suuntautuminen. Kukaan ei pysty pakottamaan itseään haluamaan jotain ja siinä se
Samoin, jos haluaa lapsia ei sitäkään tarvetta pysty sammuttamaan vaan käydään lapsettomuushoidoissa jne. Jos sinulla on lapsia ja olet niitä automaattisesti aina halunnut: jos joku tulisi sanomaan että sinä et saa enää haluta lapsia, muuttuuko halusi mihinkään? Ei. Korkeintaan eläisit sitten surullisena ja hammasta purren ilman lapsiasi."
Tämä.
Narsisteilla on usein perhe. Koska perhe on väline päteä, ei narsisti ole vela. En silti väitä että perheelliset = narsisteja. Itsekin olen. Mielestäni veloissa on jotain yhtäläisyyksiä, ehkä semmoinen yleinen tyytyväisyys siihen mitä on, lievä kunnianhimottomuus. Päivä kerrallaan meininki.
Mulla on sama asenne veronmaksuun. En vaan halua tehdä hirveästi töitä, että voisin maksaa veroja. Sitten kun ihmiset kyselee, että miksi et hae töitä, niin eivät vaan tajua, että en halua.
16 jatkaa, että vielä vähemmän haluan maksaa yel-maksuja. En vaan halua, joten en maksa.
Vierailija kirjoitti:
Ihania kommentteja kuinka kaikki lapsettomat vaan haluu rillutella ja on narsisteja. Hohhoijakkaa. Onko niin, että jotkut perheelliset luulee perheettömien elävän samanlaista elämää kuin he itse elivät ennen lapsia? On ilmeisti ollut tarve rillutella kuin viimeistä päivää ennen kuin pallo tulee jalkaan vai?
Itse elän ihan normaalia elämää joka päivä, töitä ja kodin siivousta, töitä, harrastus, töitä. Onpahan narsistista... Kävin baarissa viimeksi 2013 ja matkoilla kaksi vuotta sitten.
Onko nuo asiat jotenkin liikaa perheellisten itsejensä mielissä kun niitä koko ajan sommitellaan perheettömiin? Alkoholi ja matkustus? En tajua.
Sen mitä olen lapsellisia ihmisiä seurannut, niin kyllä. Heti kun on lapsivapaata aikaa ==>> alkoholinhuuruiset bileet. Lapsivapaa iltapäivä ==>> iltapäiväkaljalle. Jne.
Nämä onnettomat sitten selvästi kuvittelevat että koska lapsettomilla on aina lapsivapaata = lapsettomat vetävät aina päiväkaljoja ja viettävät illat baarissa. Koska niinhän he itse tekevät kun lapsia ei ole huolehdittavana!
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sama asenne veronmaksuun. En vaan halua tehdä hirveästi töitä, että voisin maksaa veroja. Sitten kun ihmiset kyselee, että miksi et hae töitä, niin eivät vaan tajua, että en halua.
Yhteiskunnan jäsenenä olet lakien kautta tähän velvoitettu. Lastentekoon ei ole olemassa mitään tällaisia velvoittavia rakenteita, joten pointtisi on paitsi irrelevantti niin myös hölmö.
Jokaisen henkilökohtainen valinta, jota ei tarvitse perustella yhtään kellekään, kuten ei muitakaan omia valintoja. Hyvin yksinkertaista.
Kommenteissa:
"En halua koiraa, en ole koskaan halunnut poliisiksi, enkä ole koskaan ollut kiinnostunut neulomisesta. Enkä halua lapsia. Mitään näistä en osaa sen paremmin perustella, kuin että sisäsyntyistä halua tai kiinnostusta ei ole eikä ole koskaan ollut eikä minua kiinnosta keksiä muita ihmisiä tyydyttämään syitä, miksi en halua poliisiksi. En ole koskaan edes harkinnut sitä, joten syitä siihen miksi jätin hakematta poliisikouluun on aivan mahdoton keksiä tai jos jotain syitä listaa, ne ovat jälkeenpäin ns. väkisin keksittyjä sen takia, että muut ihmiset vaativat. Tämä kaikki pätee myös vapaaehtoiseen lapsettomuuteeni. Vaikka joku lupaisi, että kaikki lapseni tulisivat saamaan Nobel-palkinnon eikä perheellämme olisi koskaan mitään ongelmia, en siltikään haluaisi lapsia. Kun ne eivät vain kiinnosta minua.
Te, jotka tivaatte syitä. Keksikää joku harrastus tai ammatti joka ei ole koskaan edes käynyt mielessänne ja miettikää, kuinka rasittavaa olisi jos teidän pitäisi äkkiseltään alkaa puolustella sitä, että pelaatte jalkapalloa kilpavoimistelun sijaan samalla kun saatte tältä kilpavoimistelijalta kuulla pitkän litanian syitä, miksi kilpavoimistelu on aivan parasta ja että sinä et jalkapalloilijana voi koskaan sitä ymmärtää. Kuulostaako typerältä? Ja sama jatkuisi vuodesta toiseen. Me emme voi valita sitä, mikä meitä vetää puoleensa oli se sitten työ, harrastus tai se mikä on yksilön seksuaalinen suuntautuminen. Kukaan ei pysty pakottamaan itseään haluamaan jotain ja siinä se
Samoin, jos haluaa lapsia ei sitäkään tarvetta pysty sammuttamaan vaan käydään lapsettomuushoidoissa jne. Jos sinulla on lapsia ja olet niitä automaattisesti aina halunnut: jos joku tulisi sanomaan että sinä et saa enää haluta lapsia, muuttuuko halusi mihinkään? Ei. Korkeintaan eläisit sitten surullisena ja hammasta purren ilman lapsiasi."