Olen 40-vuotias mies, enkä ole koskaan omistanut autoa
Mikä on mahdollisuuteni löytää vielä parisuhde? En asu Helsingissä. Autottomuus on osittain ideologinen, osittain taloudellinen ja osittain käytännöllinen valinta.
Omistan toki melko hienon pyörän ja lähes täydellisen Iittalan astiaston.
Kommentit (30)
Sain ajokortin 18-vuotiaana kun isälläni oli ajo-opetuslupa, mutta en ole koskaan omistanut autoa enkä ole aikeissa semmoista hankkia. Kun olin ns. köyhä opiskelija, se oli taloudellisestikin hyvin perusteltua ja olen tottunut liikkumaan kävelen ja pyöräillen kaikki koulu- ja työmatkat aina peruskoulun ala-asteelta lähtien. Olen yleensä asunut varsin lähellä keskisuuren yliopistokaupungin keskustaa, joten en ole tarvinnut autoa arkiseen liikkumiseen ja pidemmät matkat kaupunkien välillä ovat hoituneet bussikyydillä. Jos olen ostanut jotain isompaa tavaraa kuten sohvan tai television, niin kaupan yhteydessä on voinut aina sopia että se tuodaan kotiin asti pakettiautolla. Pidän myös päivittäsestä hyötyliikunnasta kaiken istumisen vastapainoksi.
Autohan on lähtökohtaisesti huono investointi. Uuden auton myyntiarvo laskee heti kun sen ajaa kaupasta ulos ja hankintakustannusten ohella se tuo mukanaan moni juoksevia menoja kuten vakuutusmaksut, polttoainekulut sekä erilaiset korjaus- ja huoltokustannukset ja pysäköintimaksut. En ole autoton mistään maailmanparantamiseen liittyvistä syistä, mutta rehellisesti sanottuna en ole humanistimiehenä ollut koskaan suuremmin kiinnnostunut edes autoista ja jostain moottoriurheilusta. Penkkiurheilun suhteen katson mielummin jalkapalloa tai tennistä kuin jotain formuloita.
Helkamalla! Oletan, että olet paremmassa fyysisessä ja psyykkisessä kunnossa kuin Porsche-mies.
nainen
Vierailija kirjoitti:
Mikä on mahdollisuuteni löytää vielä parisuhde? En asu Helsingissä. Autottomuus on osittain ideologinen, osittain taloudellinen ja osittain käytännöllinen valinta.
Omistan toki melko hienon pyörän ja lähes täydellisen Iittalan astiaston.
Aiotko parisuhteeseen siis tuon auton kanssa? - En minäkään asu Helsingissä ja olen sinua vanhempi mies, eikä minullakaan koskaan ole ollut autoa. Mutta en ymmärrä mikä este se olisi parisuhteen löytämiselle. Tarvittaessa voin kulkea vuokra-autolla, taksilla, lentää, pyöräillä nennä laivalla tai junalla... No joo. On totta että en aivan korvessa asu ja monin paikoin liikkuminen on monin tavoin joustavampaa ja kätevämpää, jos olisi ollut oma auto. Mutta jos potentiaalinen kumppani tyrmää minut vain siksi, ettei minulla ole, eikä ole ollut autoa, niin tuskin jään häntä isommin kaipaamaan.. - Tai sitten minun täytyy harkita auton hankkimista uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Syy, miksi sait miinuksen astioista on, että tahdon valita astiani itse ja ajattelin, että sinun astiat saattaisivat olla jonkun muun kuin sinun valitsemia ja lahjoiksi saatuja.
nainen
Minäkin tahdoin, ja tein niin, niin eikös ilmesty kaiken maailman sinappilaseja ja lahjamuumeja sinne kaappiin. On kuulemma niin hyviä, ettei voi pois heittää. Todella tyylikästä.
No, onhan kaapissa kristallia ja juhla-astiasto, mutta ne jaksetaan kaivaa vain kerran vuodessa lapsen synttäreille.
-ohismies-
Vierailija kirjoitti:
Ideaali tilanne? kirjoitti:
Eräällä tuntemallani miehellä ei ole ollut autoa saati edes ajokorttia. On töissä johtavassa asemassa ja firma tarjoaa käyttöön auton ja autonkuljettajan. Ei liene halpa veroetu, mutta hyvin hän pääsee liikkeelle, kun autonkuljettajakin asuu vain parin sadan metrin päässä ja on käytettävissä 24/7.
Tuohan on ihan karmeata. Mieluummin ajan itse kuin soittelen millekään kuskille. Jos on paljon rahaa niin taksilla jos ei ole ajokunnossa.
Eikö se taksikuski ole kuski myös?
Vierailija kirjoitti:
Syy, miksi sait miinuksen astioista on, että tahdon valita astiani itse ja ajattelin, että sinun astiat saattaisivat olla jonkun muun kuin sinun valitsemia ja lahjoiksi saatuja.
nainen
Aah, nyt ymmärrän. En minä sua pakottaisi Iittalalta syömään. Olisi silti kiva, että munkin astiat saisivat käyttöä etteivät tuntisi oloaan hyljityksi.
ap
Vierailija kirjoitti:
Helkamalla! Oletan, että olet paremmassa fyysisessä ja psyykkisessä kunnossa kuin Porsche-mies.
nainen
Lisäksi pitkän naisen on erittäin vaikeaa nousta ulos Porchesta! Joten ei laita porche hormoneita hyrräämään.
Minä tahdon, että astioita on vain tarpeellinen määrä. En tahdo kuluttaa aikaa kodin järjestelemiseen. Kaikella on oltava oma käytännöllinen paikkansa. Astioiden on oltava sekä silmää miellyttäviä että helppoja käyttää.
Olen tottunut siihen, että koti vaatii vain puolen tunnin viikkosiivouksen. Kaapeissa on hyvä olla jopa käyttämätöntä tilaa. Tila ei ole sitä varten, että se ahdettaisiin täyteen. Riittää kun on kahdet lakanat ja pyyhkeet myös.
Vaatekaappini sisältökin on niukahko. Eri käyttötarkoituksiin löytyy kyllä päälle laitettavaa. Hankin vain itselleni sopivimpia ja kauneimpia vaatteita.
Polkupyörässäni on 7-vaihdetta.
nainen
Vierailija kirjoitti:
Minä tahdon, että astioita on vain tarpeellinen määrä. En tahdo kuluttaa aikaa kodin järjestelemiseen. Kaikella on oltava oma käytännöllinen paikkansa. Astioiden on oltava sekä silmää miellyttäviä että helppoja käyttää.
Olen tottunut siihen, että koti vaatii vain puolen tunnin viikkosiivouksen. Kaapeissa on hyvä olla jopa käyttämätöntä tilaa. Tila ei ole sitä varten, että se ahdettaisiin täyteen. Riittää kun on kahdet lakanat ja pyyhkeet myös.
Vaatekaappini sisältökin on niukahko. Eri käyttötarkoituksiin löytyy kyllä päälle laitettavaa. Hankin vain itselleni sopivimpia ja kauneimpia vaatteita.
Polkupyörässäni on 7-vaihdetta.
nainen
Melko järjestelmällistä ja kurinalaista. Itse olen boheemimpi astioiden ja muunkin elämän suhteen. Yhdessä pyörässäni ei ole ollenkaan vaihteita.
ap
En oikein usko, että kyseessä on ollenkaan status. Mies ei vaan itse pidä ajamisesta lainkaan eikä ole suorittanut ajokorttia, ja kyllä, on tosi tärkeässä asemassa, joten hänen on päästävä pikaisesti ilman odottamisia tapaamisiin, lentokentälle, minne lie. Firmahan tuo kuskin autoineen maksaa. Jotkut saattaisivat tunnistaa hänet, joten en kerro mitään tunnistamista helpottavaa.