Mikä on tekosyysi mikset luovuta verta?
Kommentit (126)
Pelkään neuloja ja inhoan veren näkemistä. Eli ei vaan pysty, vaikka työterveydessä vahvasti sitä suositeltiin poikkeuksellisen korkean hemoglobiinin takia. On ilmeisesti aika "paksua" verta mulla.
Asuin 80-luvulla muutamia vuosia Briteissä. En saa olla luovuttaja, koska silloin oli hullunlehmäntautia Briteissä. Mielestäni tämä on tekosyy. On täysin selvää ettei kaikilla Briteissä asuneilla tätä ole 😊
Vierailija kirjoitti:
Luovutin kun olin vakituisessa parisuhteessa, aina kun ihoni oli riittävän ehjä. Nyt olen sinkku, enkä saa luovuttaa uusien seksikumppanien vuoksi.
Eli pitääkö HIV testissä käydä eriseen ennen ensimmäistä verenluovutusta? Eikö luovuttajaa kelpuuteta jos yrittää mennä luovuttajaksi ilman hivin testaamista tai tietoa omasta veriryhmästä?
Olen saanut anafylaktisen shokin. Pysyvä kielto.
Koska...
"Lisäksi edelleen on voimassa pysyvä verenluovutuseste niille, jotka ovat asuneet Britanniassa yli kuuden kuukauden ajan 1.1.1980–31.12.1996. Luovutuseste liittyy siihen, että tuon ajanjakson aikana on Britanniassa ollut mahdollista saada ravinnon välityksellä variantin Creutzfeldt-Jakobin taudin, eli hullun lehmän taudin ihmismuunnoksen tartunta."
Koska solunsalpaajat, kilpirauhasen vajaatoiminta ja paha anemia ovat este. Ei mun mielestä tekosyitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luovutin kun olin vakituisessa parisuhteessa, aina kun ihoni oli riittävän ehjä. Nyt olen sinkku, enkä saa luovuttaa uusien seksikumppanien vuoksi.
Eli pitääkö HIV testissä käydä eriseen ennen ensimmäistä verenluovutusta? Eikö luovuttajaa kelpuuteta jos yrittää mennä luovuttajaksi ilman hivin testaamista tai tietoa omasta veriryhmästä?
Luovutettu veri testataan jokaise luovutuksen jälkeen. Ei tarvitse tietää omaa veriryhmää eikä tarvitse tietää etukäteen onko hiv:n kantaja tai mitään testejä mennä käymään läpi.
Kävin kerran ja seuraavana päivänä oli niin älyttömän heikko olo ja kipeä pää, etten ole sen koommin uskaltanut. Jouduin jättämään tentin välistä tuon heikotuksen takia ja menemään uusintaan. Enkä sitä oloa kyllä enää halua, vaikka olisi vapaapäiväkin tiedossa.
En tiedä mistä tuo johtuu, kun ei ole koskaan ollut hemoglobiinissakaan mitään vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luovutettu veri testataan jokaise luovutuksen jälkeen. Ei tarvitse tietää omaa veriryhmää eikä tarvitse tietää etukäteen onko hiv:n kantaja tai mitään testejä mennä käymään läpi.
Ja uusia seksikumppaneita ei tule olla ollut hetkeen, koska tautien itämisajat voi olla pitkiä... joten siksi niitä kysellään, että onko ollut.
Ei tekosyy vaan ihan oikea syy: faktori V:n mutaatio eli geneettinen veren hyytymishäiriö.
Haluaisin kyllä luovuttaa, mutta vertani ei voi antaa muille.
Lopetin SPR:n pakolaisbisneksen takia.
Vierailija kirjoitti:
Kävin kerran ja seuraavana päivänä oli niin älyttömän heikko olo ja kipeä pää, etten ole sen koommin uskaltanut. Jouduin jättämään tentin välistä tuon heikotuksen takia ja menemään uusintaan. Enkä sitä oloa kyllä enää halua, vaikka olisi vapaapäiväkin tiedossa.
En tiedä mistä tuo johtuu, kun ei ole koskaan ollut hemoglobiinissakaan mitään vikaa.
Nestevajaus ja suolahukka. Mulla sama juttu, mies keräili yöllä olkkarin lattialta kun yritin käydä vessassa, mutta taju lähti kesken matkan.
Olen sairastanut syövän. Verta ei huolita.
Mun veri ei kelpaa. Liikaa lääkkeitä mun perussairauden takia. Luovutin nuorena aikuisena, muistelen lämmöllä niitä hetkiä.
Luovuttaisin muuten, mutta polttelen toisinaan kannabista.
Rehellisesti:
1. En halua että vereni menee jollekin ihmissaastalle, esim raiskaajalle, vaimonhakkaajalle tai muuten moraalittomalle empatiakyvyttömälle ihmiselle
2. Luulen että tosipaikan tullen ei veren saaja osaa veren luovuttajaa arvostaa, vaan pitää verta itsestäänselvyytenä sairaalaan kuuluvana "tuotteena".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, kiitti infosta! Hyvä tietää käytännöt jos joskus tulee mahdollisuus mennä luovuttamaan, olisihan se tärkeä teko jollekkin sitä tarvitsevalle :)
Hullun lehmän tauti, asuin lapsena puoli vuotta Englannissa :D en tiedä kävisinkö muutenkaan koska hemoglobiini ei ole kovin hyvä ja painoakin hädin tuskin se 50kg...
Olen valitettavasti homoseksuaali
Eivät huolineet mun verta. Ei sitten!