Mikä on tekosyysi mikset luovuta verta?
Kommentit (126)
Pelkään neuloja ja pyörryn (oman) veren näkemisestä. Muiden veren näkeminen vaan oksettaa.
Pelkät neulat jo riittäisi. En mene pistettäväksi jos ei ole ihan pakko. Sekin mieluummin niin, etten tiedä siitä montaa päivää etuajassa, jotten ehdi stressata montaa päivää.
Olisi kiva joo jos voisi sormia napauttamalla itseään muuttaa, mutta pelko ei toimi aina rationaalisesti.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa voi luovuttaa vain SPR:lle enkä halua, että SPR tienaa verelläni omissa veribisneksissään.
Ai niin tässä kysyttiin tekosyytä. Sori, ei oo semmosta.
Olen luovuttanut 5 kertaa. Nyt pyysin terkkarista lähetteen hg-mittaukseen, ehkä myös ferritiini. Sanoin että kiinnostaisi miten arvot nousseet sitten elokuisen luovutuksen. Hoitaja sanoi tylysti että eivät anna: verenluovutus on vapaaehtoista ja yksityiseltä saa noi mittaukset. Loukkaannuin.
Jos veripalvelu tekee pelkkää bisnestä niin ovatko ne suruhymiöt heidän etusivullaan pelkkää pajunköyttä? Tarve tietylle veriryhmälle vain koska siitä maksetaan enemmän? Eikö muissa maissa ole luovuttajia kun Suomesta joudutaan kaikki myymään pois? Ostaako sairaalat veren vai saavatko ilmaiseksi?
Suurinosa verestä menee verilettuihin ja muuhun turhaan. Vain murto-osa päätyy oikeasti auttamaan ketään.
En halua pelastaa tuntemattomia.
Kun niin moni täällä poikotoi SPR:n toimintaa. Niin ihan mielenkiinnosta, jos sattuisitte tarvitsemaan luovutettua verta, kieltäytyisittekö SPR:ltä ostetusta verestä?
Jos sovitaan, että minä saan 70% siitä mitä SPR tienaa verestäni niin sitten voidaan palata asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Kun niin moni täällä poikotoi SPR:n toimintaa. Niin ihan mielenkiinnosta, jos sattuisitte tarvitsemaan luovutettua verta, kieltäytyisittekö SPR:ltä ostetusta verestä?
Ne jotka boikotoi, eivät edes ymmärrä SPR:n ja SPR veripalvelun eroa, eivätkä sitä mekaniikkaa taustalla, miksi verta myydään ja ostetaan ulkomailta. Heidän mielestään veret pitäisi vanhetessaan kaataa lavuaarista alas ennenkuin myydä ne sinne, missä on käyttöä. Ja pyhällä hengellä perustetaan pysyviä toimipisteitä, henkilökunta elää kiitoksella ja tutkimuslaitteetkin saadaan ilmaiseksi. Siitä tutkimuksesta puhumattakaan. Rahaa saa seinästä ja sähköä pistokkeesta.
Raudanpuuteanemia sekä 25v sitten tapahtunut anafylaktinen shokki, joka pelkästään jo kieltää lopunelämän ajan verenluovutuksen.
Veriryhmä saajana O- ja luovuttajana O+. Harvinainen kaksoisverisyhmä kortin mukaan.
Kerran luovutin ja sitten sain kiellon. Olen niin vähäverinen että toipumiseen meni 3pv!
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sairaanhoitaja ja mieheni on kirurgi. Ihmetyttää, miten ei teidetä edes SPR:n toiminnasta.
SPR:n toiminta tällä paikkakunnalla loppui osaltani aikoinaan. Asianosaiset ovat jo kuolleet, mutta tuli ilmi, että kavalsivat avustusrahoja.
En näe syytä miksi pitäisi . Menetkö sinä monta kertaa vuodessa tekemään ilmaista työtä jonkun tyypin luokse?
Tai tuletko minun luokse siivoaan vaikka jouluna? Ihan sama asia
Oma veriryhmäni on O- eli sitä kaikken arvokkainta "hätäverta", mutta en silti ikimaailmassa luvuttaisi vertani. Miksi mun pitäsi välittää, jos joku random ihminen kuolee. Ihmiset on ulostetta.
Paino nipin napin 50kiloo ja hemoglobiini valmiiks alarajoilla. Luovuttakoon terveet.
Edellisestä luovutuksesta on vasta kuukausi, joten vielä ei pysty.
Suomessa voi luovuttaa vain SPR:lle enkä halua, että SPR tienaa verelläni omissa veribisneksissään.