Mikä on tekosyysi mikset luovuta verta?
Kommentit (126)
Menin luovuttamaan kyllä ja sain erittäin tiukkaa kohtelua ja nyrpeyttä, kävin useamminkin ja nyrpeys vaan kasvoi - veri oli kuulemma poikkeuksellisen hyvää, se sanottiin. Alkuun kohdeltiin kuin kuppaista vaikka olen täysraitis ja huoliteltu. Hyvin outo paikka oli. Sitten luin SPR stä niin se riitti....
Pedolle nimeltä ihminen en luovuta yhtään mitään. Tiedä vaikka menisi jollekkin koulukiusaajalle, eläinten kiduttajalle, vaimoaan pettävälle ja hakkaavalle, täydelle k-päälle. Multa ei verta muille tipu!
Imetän. Kun se loppuu, luovutan taas verta.
Vierailija kirjoitti:
En anna ilmaiseksi verta SPR:lle, joka myy sen sairaaloille jotka pyörivät verovaroin, eli maksan itse verojen muodossa omasta verestäni jonka olen luovuttanut ilmaiseksi. TUO oli oikea syy, tekosyy on se että on niin alhainen verenpaine (muka).
Juuri tämä. Jos SPR ei maksa minulle verestäni ei sillä ole mielestäni oikeutta myöskään laittaa sille hintalappua kun siirtää sen eteenpäin. Ennemmin annan ilmaiseksi suoraan sairaalalle ilman että SPR:n verenimijät tekevät sillä voittoa.
Sama kuin monella edelliselläkin, tehty liian hankalaksi omalla sijainnillani. Pääseekö muuten ensikertalaiset heti mennessään luovuttamaan? Eli pystytäänkö se veri toteamaan kelvolliseksi jollain pikatestillä ihan siinä paikan päällä, vai onko tässä jotain byrokratiaa?
Eivät kelpuuta mua luovuttajaksi
Vierailija kirjoitti:
Painan alle 50 kg.
Ai se on este? No niin, kohta kun vielä lähtee pari kiloa voin vastata oikealla syyllä eräälle joka aina tenttaa tästä luovuttamisesta.
Neulakammo! !vaikka olen saanut verensiirron, en kuulemma olisi tässä jos en olisi saanut verta. mutta kun en kykene luovuttamaan.
Alhainen ferritiini, ja lisäksi verta tulee niin vähän ja hiljaa, että hyvä kun tavallinen verikoe saadaan otettua.
Olen aina ollut enemmän tai vähemmän aneeminen. Rautahevokuurilla saatan saada hemoglobiinin nipin napin normaalin rajoihin, silloinkin alatasolle.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ollut enemmän tai vähemmän aneeminen. Rautahevokuurilla saatan saada hemoglobiinin nipin napin normaalin rajoihin, silloinkin alatasolle.
Niin ja rautatuotteita ei voi napsia kuin karkkia, sillä maha menee sekaisin eikä se rauta taas enää imeydy.
Vierailija kirjoitti:
Sama kuin monella edelliselläkin, tehty liian hankalaksi omalla sijainnillani. Pääseekö muuten ensikertalaiset heti mennessään luovuttamaan? Eli pystytäänkö se veri toteamaan kelvolliseksi jollain pikatestillä ihan siinä paikan päällä, vai onko tässä jotain byrokratiaa?
Kyllä pääsee ekalla kerralla. Ekaan kertaan tulee varata hieman enemmän aikaa (puol tuntii yleensä riittää). Täytät lomakkeen, jossa kysellää kaikkea - voit tutkia kysymykset etukäteen netistä. Lisäksi mitataan hemoglobiini pikatestinä sormenpäästä. Jos lomakkeen tietojen mukaan sovellut luovuttajaksi ja hemppa on ok, pääset heti luovuttamaan.
Ei ole tekosyytä, on vain yksi oikea syy eli spr.
Luovutin kun olin vakituisessa parisuhteessa, aina kun ihoni oli riittävän ehjä. Nyt olen sinkku, enkä saa luovuttaa uusien seksikumppanien vuoksi.
Koen lievää huonoa omatuntoa siitä, etten ole luovuttanut verta. Olen nippa nappa 50 kg ja aina ollut melko matalat hemoglobiinit. Kuvittelen, että luovutuksen jälkeen olen sellainen kalpea veretön zombi :D
Luovutin tasaisin väliajoin, kunnes mua alkoi luovutuksen jälkeen pyörryttämään. Olen pyörtynyt ihan kunnolla verenluovutuksen jälkeen ja kun sen jälkeen kokeilin, meni loppupäivä mskuuasennossa. En vaan kestänyt pystyssä. Lasten kanssa ei oikein oo mahdollisuutta huilailla koko päivää, joten en ole enää luovuttanut.
Oksettaa ja pyörryn. Koko loppupäivä menee pahoinvoivana ja toimistakyvyttömänä. Siinä tekosyyni.