Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

sf-mitasta

11.05.2006 |

Ajattelin kysäistä teiltä, onko teille sanottu, että sf-mitta olisi pieni viikkoihin nähden. Mulla viikkoja 32 ja sf-mitta vasta 27 eikä ole kasvanut viikkoihin. Olen kyllä menossa konrtolliin ja asiaa tutkitaan, silti huolettaa. Onko kellään kokemusta asiasta ja miten asian suhteen on toimittu (esim. Käynnistys tms) ja mistä se on johtunut? Lapsivettä on normaalisti.

Kiitos etukäteen vastauksista

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
11.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti syynä on ollut sikiön poikkitila lähes koko raskauden ajan. Kun hän kääntyi raivotarjontaan joskus 34 viikon paikkeilla, sf-mittakin nousi yhtäkkiä keskikäyrälle. Sitten vauveli ilmeisesti käväisi taas poikkitilassa, koska lääkärintarkastuksessa sf-mitta oli romahtanut kaikkien käyrien alapuolelle. Lääkäri totesi tunnustelemalla, että vauva vaikuttaa kuitenkin normaalikokoiselta. Minut lähetettiin synnytystapa-arvioon poikkitilaepäilyn takia, mutta tuolloin (viikolla 38+1) vauva oli taas palannut aivan oikeaoppiseen raivotarjontaan, sf-mitta oli täsmälleen keskikäyrällä ja vauvan syntymäpainoksi arvioitiin mukavat 3400 g. Eli aivan hyvin vauva on kasvanut matalasta sf-mitasta huolimatta.

Sf-mitta riippuu siis ainakin oman kokemukseni mukaan tosi paljon vauvan asennosta. Jos kohdussa on tilaa ja se on joustava (kuten ilmeisesti minulla), vauva voi halutessaan ottaa vaikka millaisia akrobaattiasentoja vielä raskauden loppupuolellakin. Näin oli esikoisenkin kanssa ja tuolloinkin sf-mitta heitti eri mittauskerroilla ihan miten sattuu. Eli ei kannata liikaa huolestua pelkän sf-mitan takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla